Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 19:17

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Een vraag die inhaakt op de toegevoegde waarde van card readers. Ik heb een Canon Powershot S90 en tijdens m'n vakantie in Nieuw Zeeland 1000+ foto's geschoten op RAW+JPEG. Terug in NL sluit ik de camera via USB aan op mijn Windows7 PC en tot mijn grote schrik zie ik nergens de RAW bestanden staan (.CR2 files). Niet als ik kijk via Windows Explorer, maar ook niet via de meegeleverde Canon software.

Nu heb ik deze vraag voorgelegd aan de Canon helpdesk en ze geven mij het advies om de geheugenkaart via een card reader te lezen. Kan het zo zijn dat ik andere/meer bestanden zie via een card reader dan wanneer een camera via USB is aangesloten :?

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij is het software afhankelijk en afaik niet hardware afhankelijk. Download anders even de beta van Lightroom 3. Daarmee moet je de RAW bestanden zeker kunnen zien.

Edit: even je vraag afgesplitst naar een eigen topic ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2010 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Ok, gaan we vanavond thuis eens proberen.

* Ruud2001 hoopt dat de RAW bestanden niet kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:00:
Bij mij is het software afhankelijk en afaik niet hardware afhankelijk. Download anders even de beta van Lightroom 3. Daarmee moet je de RAW bestanden zeker kunnen zien.

Edit: even je vraag afgesplitst naar een eigen topic ;)
Ik heb niet het idee dat het probleem is dat de CR2's geopend kunnen worden, maar in het algeheel niet zichtbaar zijn, ook niet in verkenner... Tenzij windows CR2's als systeembestanden/andere verborgen bestanden ziet, gaat LR hier niets helpen vrees ik...

Maar idd even de kaart in een cardreader proppen, want de meeste canon's zuigen als het gaat om card-reader-principes.

[ Voor 9% gewijzigd door Henk op 12-05-2010 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Henk schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:26:
[...]

Ik heb niet het idee dat het probleem is dat de CR2's geopend kunnen worden, maar in het algeheel niet zichtbaar zijn, ook niet in verkenner... Tenzij windows CR2's als systeembestanden/andere verborgen bestanden ziet, gaat LR hier niets helpen vrees ik...

Maar idd even de kaart in een cardreader proppen, want de meeste canon's zuigen als het gaat om card-reader-principes.
Hmm... je opmerking over systeembestanden vind ik ook nog wel een interessante optie om te bekijken. Totaal nog niet aan gedacht dat Win7 de CR2 bestanden misschien verborgen houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:35
Anders een recovery programma op de kaart loslaten. Wellicht dat de MBR of FileTable stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:26:

Ik heb niet het idee dat het probleem is dat de CR2's geopend kunnen worden, maar in het algeheel niet zichtbaar zijn, ook niet in verkenner...
Ik heb hetzelfde probleem gehad met het ontbreken van RAW files in het overzicht in de camera. Het gebruiken van software die overweg kan met RAW files toonde de foto's vervolgens wel.

Nu ik er meer over nadenk, werkte het bij mij wel om een kaartlezer te gebruiken. De verkenner zag de RAW files toen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 14:10
Ruud2001 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:37:
[...]

Hmm... je opmerking over systeembestanden vind ik ook nog wel een interessante optie om te bekijken. Totaal nog niet aan gedacht dat Win7 de CR2 bestanden misschien verborgen houdt.
Ik heb Win7 Home 64bit, maar daar kan ik alle CR2 bestanden gewoon zien. Die staan niet (standaard) verborgen.
Wat bij mijn canon wel zo is, als ik RAW+JPG schiet als ik op mijn camera de foto's bekijk hij maar 1 foto laat zien. Je hoeft dus niet elke foto 2 keer te scrollen.
Wellicht dat dit het probleem is als je de camera rechtstreeks op de pc aansluit. Ik doe het altijd via een kaartlezer.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Heb inmiddels suggesties geprobeerd die beiden helaas geen effect hadden:
- Windows Folder opties aangepast zodat ook verborgen bestanden worden getoond;
- Adobe Lightroom 3 beta 2 geïnstalleerd, maar ook hier zie ik alleen JPG bestanden als ik als source mijn PS90 kies.

Ik ga nu op zoek naar iemand van wie ik een kaartlezer kan lenen, maar begin nu toch wel een beetje bang te worden dat de camera simpelweg de foto's alleen in JPEG heeft opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Inmiddels heb ik een kaartlezer weten te bemachtigen en helaas zie ik ook geen RAW bestanden als ik de geheugenkaart via deze kaartlezer bekijk.

Met deze info ook maar weer contact opgenomen met Canon en krijg onderstaande antwoord:
Indien u de opties correct (middels de handleiding) heeft ingesteld en de camera geeft u alsnog alleen JPEG aan in de map heeft de camera een fout in de hardware/firmware. De camera zal dan alleen JPEG bestanden hebben opgeslagen.
Heb even gekeken welke firmware ik heb met het tooltje Cameraversion11 Sfx.Exe en dat is 101A.

Zijn er hier nog meer S90 gebruikers met deze firmware en hebben die wellicht hetzelfde probleem? Verder vroeg ik me nog af of ik niet zelf een nieuwe firmware kan/mag installeren, of vervalt daarmee je garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Laatst online: 03-09 14:10
En je weet zeker dat je RAW+JPEG hebt gekozen?
Raar dat de camera dan alleen JPEG opslaat.

Als je het met een kaartlezer hebt geprobeerd kan je ervan uitgaan dat er alleen JPEG bestanden opstaan.

Firmware kan je gewoon updaten. Dat wordt officieel verspreid door de fabrikant, wel ff opletten dan je een volle accu hebt, Hij moet niet halverwege uitvallen.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Als met al die zaken er geen RAW files worden gevonden, dan ben ik bang dat je alleen JPEG hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:49
Is het ook niet een idee om te kijken hoever het kaartje gevuld is..?
Raw + jpg is volgens de specs bij elkaar ruim 15MB
1000+ foto's Raw+jpg dus meer dan 15 GB op je kaartje hebben staan. Met alleen jpg zou je op 2-3GB zitten.

Check dus eens de properties van je kaartje (in windows (rechts klik op driveletter en eigenschappen) of misschien in je camera, in ieder geval ergens waar je kan zien hoever je schijf gevuld is).
Of nog makkelijker, op een 4 of 8 GB kaartje passen geen 1000 raw + jpg in 10 MP, je hoeft dus alleen verder te kijken als je een 16GB kaartje hebt gebruikt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Yep, denk dat de conclusie inmiddels duidelijk is...geen Nieuw-Zeeland foto's in RAW :'(

Dat wordt dus een retourtje reparatiecentrum. Er is geen firmware update beschikbaar volgens Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGdiArgos
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:43
Ruud2001 schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 14:05:
Yep, denk dat de conclusie inmiddels duidelijk is...geen Nieuw-Zeeland foto's in RAW :'(

Dat wordt dus een retourtje reparatiecentrum. Er is geen firmware update beschikbaar volgens Canon.
Misschien heb je wat aan dit draadje:

http://forums.dpreview.co...rum=1010&message=34112844

als je iets verder leest staat er:

"Raw mode is not available in auto and scenes modes, this is normal, even if disapointing
In manual modes (P, Av, Tv, M), the behavior you describe is not normal, mine works fine, it writes a .CR2 file of 10MB and a .JPG file of 1MB to 4MB depending on the picture "

Dus wat ik zou doen is nu een paar foto's schieten in die modi en in de andere en dan kijken wanneer er een RAW erbij wordt aangemaakt :)

[ Voor 35% gewijzigd door GGdiArgos op 01-06-2010 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Thanks, heb dat topic eens doorgelezen en het is nu 100% duidelijk dat m'n camera foto's niet in RAW opslaat. In het topic wordt namelijk gezegd dat wanneer je een foto geschoten in RAW+JPEG wil verwijderen, de camera vraagt of je de RAW, JPEG of RAW & JPEG wil verwijderen. Deze optie krijg ik niet terwijl ze toch echt geschoten zijn in de stand P, Av, Tv of M met de optie RAW + JPEG aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Mystery solved!

Gisteren was een vriend bij me op bezoek die zelf ook een Canon camera heeft en hij kon niet geloven dat dit probleem door een hardware/firmware fout veroorzaakt werd. Wat blijkt nu....end-user error. Ik ging er vanuit dat het voldoende is om de camera in te stellen op RAW+JPEG, maar ik was vergeten om vervolgens ook nog expliciet de kwaliteit in de opnamemodus op RAW te zetten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGdiArgos
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:43
Fijn dat het is opgelost, raar dat dit nergens in de handleiding staat met een sterretje, aan de andere kant beter dit dan een retourtje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Laatst online: 11-09 15:47
Ruud2001 schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 10:18:
Mystery solved!

Gisteren was een vriend bij me op bezoek die zelf ook een Canon camera heeft en hij kon niet geloven dat dit probleem door een hardware/firmware fout veroorzaakt werd. Wat blijkt nu....end-user error. Ik ging er vanuit dat het voldoende is om de camera in te stellen op RAW+JPEG, maar ik was vergeten om vervolgens ook nog expliciet de kwaliteit in de opnamemodus op RAW te zetten 8)7
Wel balen zeg, wel raar dat je dat 2 keer moet instellen...

Heb je iig een goede reden om een keer terug te gaan naar NZ :+

[ Voor 4% gewijzigd door N3oC op 04-06-2010 12:01 ]

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Pagina: 1