Welke 2e hands speakers (budget 5000 euro)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recent een meevaller gehad en kan nu eindelijk een set speakers-voor-het-leven kopen. Momenteel draai ik met een set bestaande uit een Meridian 508 cd speler, een ASR Emitter 1+ versterker en Reference 3A Master 5 speakers. Er is in principe geen noodzaak om te upgraden. Ik heb met de huidige set een geluid waar ik jaren van droomde; ik geniet er elke dag van. Maar ik weet dat er nóg meer uit te halen is.

De speakers die ik het allerliefst zou willen (die al jaren op mijn verlanglijstje staan) zijn de Nautilus 802. De 802D is momenteel een brug te ver (behalve als ik een mooie deal kan maken met inruil) dus de focus ligt op de oude 802. Mocht ik die tegenkomen dan is de deal snel gemaakt.

Tóch ben ik eens benieuwd of jullie mij van advies kunnen voorzien. Ik heb me sinds ik de 3A's kocht niet echt meer bezig gehouden met 'de markt' voor up-market speakers...

Ik sluit bijna niets uit qua hifi en ben dus ook nu op zoek naar alternatieven in de prijsklasse rond de 5000 euro. Tweedehands uiteraard, want als ik dat geld zou uitgeven aan nieuwe speakers kom ik in de klasse uit waar mijn huidige set zich bevindt en schiet ik er weinig mee op. Ik wil echt een stap hoger.

Enige eisen zijn:
- Dat ze aanstuurbaar moeten zijn door de ASR. Deze eis sluit mijns inziens niet veel speakers uit; hij geeft 150 watt per kanaal en staat er bekend om vrijwel alles aan te kunnen sturen.
- Dat het geen electrostatische of aanverwante speakers mogen zijn. Daar heb ik helemaal niets mee.
- Dat ze enigszins binnen de perken blijven qua omvang. Dus niet van het formaat Dunlavy (2 meter hoog). Maximaal 1,50 meter of zo. Dat gezegd hebbende; ik hou wel van een speaker die er stáát! Ik heb een broertje dood aan waaibomenkastjes die je met een vergrootglas zoeken moet. Het oog wil ook wat! Daarom ook:
- Vloerstaanders! Geen standmounts! :)

Oh ja, misschien handig: mijn smaak qua geluid!

Ik hou van 'warm-analytisch'. Waarmee ik bedoel dat ik graag hoor wat er op de cd of LP staat maar het moet niet studio-monitor analytisch zijn. Wat dat betreft zijn mijn Reference 3A's precies goed, binnen hun klasse. (De 802 heb ik gehoord en is ook naar mijn smaak, hoewel anders van klankkleur dan de 3A.) Ik word graag ondergedompeld in een warm bad van geluid en hoor graag details. Geen 'deken voor de speakers' effect.

Verder ben ik allergisch voor te schel hoog (luistermoeheid!), en van een nasaal midden moet ik al helemáál niets hebben. Het laag hoeft ook niet overdadig te zijn, als het er maar is wanneer noodzakelijk. Evenwicht is het toverwoord.

Als allerlaatste: ze moeten ook op buur-vriendelijke volumes evenwichtig klinken. Ik luister graag 's avonds en wil zeker niet dat ik zo hard moet draaien om evenwicht te krijgen dat de buren er last van hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2010 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 09:51
Volgens mij weet je al heel goed wat je wilt. Daarom is het ook interessant voor je om te lezen wat anderen nog voor opties aan zullen dragen. Ik vraag me echter af of dit het juiste forum is, hoewel hier best wat audiofanaten rondhangen is het gemiddelde budget voor (en dus ervaring met) apparatuur lager dan dat van jou. Ik lees in ieder geval lekker mee, maar voor jou is het misschien wel een optie om een aantal 'HIFI' fora aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ lexi: je hebt inderdaad gelijk als je zegt dat ik een redelijk beeld heb van wat ik wil. In principe is dat gewoon de 802. Maar als er waardige alternatieven zijn dan ga ik die zeker in de overwegingen meenemen. Het is wel even een bedrag waar we over praten en dat geef ik echt maar één keer uit. :)

Tuurlijk ga ik de fora af, ik ga komend weekend ook mijn verzameling hifi tijdschriften ook weer eens doorbladeren. Ik heb overigens inmiddels al een inruilaanbod gehad van een 802D dat bijna interessant te noemen is; misschien blijkt dit hele topic binnenkort overbodig te zijn geweest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 09:51
Uit ervaring kan ik zeggen, dat als je zo gecharmeerd bent van een paar speakers en uiteindelijk toch een andere keuze maakt dat je daar dan spijt van krijgt. Ergens in je achterhoofd en onderbuik blijft een gevoel hangen en kom je uiteindelijk toch weer terug uit bij je eerste keuze.

Zo ben ik vanwege budget overwegingen begonnen met een Sony alles in één 'homecinema setje'. Op dat moment was ik echter zeer gecharmeerd van de Marantz AV receivers en Mission luidsprekers, omdat ik die al gehoord had toen mijn vader zijn HT set uitzocht.

Uiteindelijk heb ik na een half jaar een tweedehands SR5300 gekocht en na een paar maanden later een set M31i standmounts en weer na een paar maanden een M3C2 centerspeaker. Hoewel dit een totaal andere klasse is (nog steeds budget) dan jouw budget toelaat, gaat het principe wel op denk ik.

Na 5 jaar de Missions gehad te hebben en een verhuis tussendoor heb ik intussen een set Dali Lektor staan. De Missions miste toch wat detail en waren te dof met de Marantz receiver, maar destijds vergeleken met de Sony meuk een wereld van verschil.
Vanaf het eerste moment dat ik de Lektors zag en hoorde was ik er weg van, toen bleek ook nog dat de Missions de nieuwe woonkamer niet lekker vulde. Ik heb nog wat met de tooninstellingen gespeeld, maar als je éénmaal weg bent van een speaker dan gaat dat niet over. Komt nog bij dat ik de boel gewoon in ‘Source Direct’ wil laten draaien en geen DSP meuk aan wil hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:06
Ik kan je zeker aanraden de Avalon Eclipse eens te gaan beluisteren. Ik heb deze lang geleden eens beluisterd en vond ze toen erg mooi klinken. Ik weet alleen niet meer wat er toen voor bron en versterking gebruikt werd.

Er staat een paar op Marktplaats voor € 3.250,00

http://audio-tv-foto.mark...AMcMT0w%3D&fta_ind=3&fs=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:01
Hier een ervarings deskundige, kan nu al zeggen de N802 gaat voor je versterker een brug te ver worden. De N802 is in tegenstelling tot de 802D een erg lastige speaker om goed gecontroleerd aan te sturen. Het grote issue gaat zitten in de laag weergave waarin de N802 echt een flink bulk aan power nodig heeft. De N802 is in bezig geweest en er is een slag geweest om versterkers voordat het idee er was dat het goed klonk...

Rotel RB1080 trok het niet, Classe CA-2200 haalde ook niet uit de N802 wat die eigenlijk zou kunnen., Primare A32 kwam al iets dichterbij maar was het net niet. Passlabx X350 trok het wel, ML 432 trok het ook. Maar goed versterking vergte zoveel investering dat de keuze voor een 802D een meer gangbare was dan de versterking.

Dus voordat je heel snel overstag gaat probeer de speakers uit op je versterker om teleurstelling te voorkomen. Als het eenmaal overigens speelt dan speelt het wel de sterren van de hemel.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rde
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-01-2024

Rde

IK weet een paar B&W DM802-S.C. Nautilus staan voor 6995 € maar dat is misschien iets boven je budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madass
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-05 20:59
Kijk ook eens naar zelfbouwpakketten voordat je 5000 euro besteed. Deze bijvoorbeeld.

http://www.speakerland.nl...p/scan-speak-vertigo-plus

http://www.speakerland.nl...p/scanspeak-maxima#more56

Scanspeak revalators zijn een van de beste drivers die er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Je hebt ook een link naar een luistertest waardoor je denkt dat die zelfbouw dingen in de buurt zouden komen van de 802?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

blissard schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 12:50:
Ik kan je zeker aanraden de Avalon Eclipse eens te gaan beluisteren. Ik heb deze lang geleden eens beluisterd en vond ze toen erg mooi klinken. Ik weet alleen niet meer wat er toen voor bron en versterking gebruikt werd.

Er staat een paar op Marktplaats voor € 3.250,00

http://audio-tv-foto.mark...AMcMT0w%3D&fta_ind=3&fs=1
als je richting Avalon gaat kijk dan voor de Eclipse Classic en niet de standaard eclipse. Dat verschil is enorm. Rond de € 5000,-- zou je ook naar de Arcus (heb hem maar een week gehad.....) en de Ascendant MK1 (dus niet de Ascent) kunnen kijken.

Dat gezegd te hebben is de Ascent wel een optie als je de ruimte voor deze speaker hebt en vooral een versterker die het aankan. Smaak bepaald dan of de Radian (hc) wellicht ook een optie is.

Wil je wat meer van Avalon weten reageer dan even in het topic.

edit. Ik heb ook zeer ruime ervaring met diverse Dynaudio speakers maar ik veracht gezien je smaak dat deze niet bij je passen

[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 14-05-2010 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:33
Hoe groot is de kamer waar ze komen te staan? Want zulke speakers zijn eigenlijk gemaakt voor grote ruimtes, niet voor een typisch Nederlands woonkamertje.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Dat hoor ik wel eens vaker, maar wat ik me dan afvraag is wat de reden zou zijn dat zo'n speaker niet in een hollandse woonkamer gebruikt zou moeten worden.

Het enige verschil tussen een grote en kleine kamer is volgens mij het volume waarop die dingen gemiddeld spelen.

Maar ik zie niet in waarom een 802 het op dat dan bijvoorbeeld lastiger zou krijgen dan een 803S of 803D.
De gevoeligheid van die speakers is gelijk, en de midrange en tweeters is ook gelijk.

Ik heb zelf de 803S in een typisch hollandse woonkamer. En de 803D speelde hier ook prima. (vond ze alleen veel te duur voor het minieme verschil)

Ik vraag me af of die stelregel dat zulke speakers grote kamers nodig hebben niet eerder ingegeven wordt door de problemen die staande golven veroorzaken. Je moet ze dus ver genoeg van de muren af kunnen zetten om dat te beteugelen en dat is in kleine woonkamers vaak wel een probleem. (Met name als die woonkamer niet voornamelijk als luisterruimte is ingericht, maar als woonkamer ;))
Voornaamste verschil tussen een 802D en 803D is het grotere bereik in het laag. Als dat verschil door staande golven verziekt wordt, dan is het zonde er zoveel extra geld voor uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 09:59
Ik denk dat het dan maar het verstandigst is om voor de 802 Nautilus te gaan, er zijn voor dit bedrag zoveel goede speakers te vinden, maar het zal dan vooral een kwestie van smaak en dus luisteren zijn.

Bieden maar ;)
http://www.hifi.nl/tweede...p:_B_W_Nautilus_802_.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben zelf zeer tevreden met deze:

http://www.hollandlink.nl...oup_id=23&aid=540&lang=NL

Kwa geluidsbeeld dat jij schept lijkt hij mij ook zeker bij jouw wensen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh, veel reacties! Ik had al eerder willen reageren maar ik weet mijn wachtwoord niet meer en sta alleen op het werk permanent ingelogd, en dan lang weekend, je weet hoe het gaat. :')

@ Abbadon: Ik heb eens raad gevraagd bij een echte expert (B&W dealer) en die raadt mij in feite af om ze aan te schaffen gezien de grootte van de woonkamer. Mocht ik ze plaatsen zoals de speakers die ik nu heb dan is de afstand tot de achterwand veel te klein. De enige mogelijkheid die hij ziet is ze in de lengterichting te plaatsen maar dat houdt in dat de kamer helemaal anders ingericht moet worden en dat wordt zeer lastig. Ik ga dus afstappen van het idee de 802 te kopen (vooralsnog) en ik ga eens rondkijken wat de alternatieven zijn.

Alle opties staan weer open dus! :)

Momenteel ben ik aan het kijken naar een set Thiel CS 3.6. Ik heb in de HT een set CS 1.5 staan en ik ben zeer tevreden met dat geluid. Daarnaast zijn ze wat handelbaarder dan de 802 en wat makkelijker in mijn huidige woonkamer te plaatsen. En een stukje voordeliger. De 5000 euro hoeft niet op natuurlijk, ik wil ook nog wel een nieuwe platenspeler en zo. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Ahum, die 3.6 is leuk als je van aardbevingen binnenshuis houdt. De 3.6 is een kreng om te plaatsten weet ik helaas uit ervaring. Als je vanwege het laag de 802 al niet kwijt kunt zou ik zeker niet voor de 3.6 gaan. Je kan er geluk mee hebben maar mijn ervaring (en van kennissen die ze gehad hebben) is dat deze speaker veel last heeft van staande golven waarbij er zelfs op een laag luisternivo plotseling een enorme bak laag de kamer in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ray schreef op maandag 17 mei 2010 @ 12:59:
Ahum, die 3.6 is leuk als je van aardbevingen binnenshuis houdt. De 3.6 is een kreng om te plaatsten weet ik helaas uit ervaring. Als je vanwege het laag de 802 al niet kwijt kunt zou ik zeker niet voor de 3.6 gaan. Je kan er geluk mee hebben maar mijn ervaring (en van kennissen die ze gehad hebben) is dat deze speaker veel last heeft van staande golven waarbij er zelfs op een laag luisternivo plotseling een enorme bak laag de kamer in komt.
Ja zeg! :')

Goed dat ik het dan even vermeld... Weer een droom die op wrede wijze uitelkaar spat! ;w

Ik zoek vrolijk verder; voorpret is ook wat waard. Ik kijk regelmatig op MP en hifi.nl, uiteraard ook de V&A rubrieken van de bekende fora en de site van WenW, maar zijn er nog andere bronnen die ik kan aanspreken voor 2e hands apparatuur? Ik ben niet zo thuis in welke winkels er in Nederland (of België, of Duitsland) zijn die dit niveau van 2e hands spullen aanbieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
@ Abbadon: Ik heb eens raad gevraagd bij een echte expert (B&W dealer) en die raadt mij in feite af om ze aan te schaffen gezien de grootte van de woonkamer. Mocht ik ze plaatsen zoals de speakers die ik nu heb dan is de afstand tot de achterwand veel te klein
ok, dan hebben we het dus over staande golven. Maar als je nu de speakers over de breedte van de kamer hebt staan, dan heb je met zowat elke behoorlijke zuil een probleem.

Wat dacht je dan van een set 805s met een goede sub?
Een losse sub kun je veel makkelijker op een gunstige plek in je kamer plaatsen. En je kan dan ook overwegen met een equalizer de staande golven in toom te houden.
Je zou ook een zuil kunnen nemen waarbij je dan de baspoort dicht maakt om het laag in toom te houden. (mocht het midden van de zuil mooier zijn dan van de 805)

Overigens praat de handleiding van B&W over minimaal 50cm tov de achterwant, maar met mijn 803S vond ik 100cm een realistischer minimale afstand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 13:37:
[...]

Ja zeg! :')

Goed dat ik het dan even vermeld... Weer een droom die op wrede wijze uitelkaar spat! ;w
hehe, en ik zie net een setje voor €1650,-- aangeboden worden :)

maar zonder gein de 3.6 is echt zoals hem ervaren heb een boommmmm speaker in de verkeerde ruimte.

Heb je nog naar mijn Avalon tips gekeken ? Die spelen wel prima in een beperkte ruimte (net als veel dynaudio speakers)

Je kan ook nog op hear.nl en audiomarkt.de kijken. Overigens heeft w en w maar een beperkt deel van zijn spullen op de website staan dus je kan beter even bellen om te vragen wat hij je kan bieden (doe Karel dan direct even de groeten van me ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door Ray op 17-05-2010 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@mjtdevries; staande golven en gewoon de fysieke afstand die mogelijk is over de breedte van de kamer. Ik had de diepte van de speakers niet goed ingeschat maar toen ik ze bij de dealer zag (de 802D maar da's fysiek hetzelfde natuurlijk) zonk de moed me al in de schoenen. Dat gaat hem om verschillende redenen niet worden dus.
De suggestie van een 805 met sub is op zich niet gek natuurlijk maar mijn huidige speakers spelen in de klasse rond de 5000 euro (nieuwwaarde) en een 805 zou, hoe goed ze ook zijn, zeer waarschijnlijk een achteruitgang betekenen.

@Ray; sterker nog, er staat ook nog een set van 1550 euro in zeer goede staat, die set van 1650 euro die jij zag heeft te lijden gehad onder de terreur van de WAF; er heeft een plant op gestaan die is gaan lekken. Hoe krijg je het voor elkaar denk ik dan. :')

Avalon staat op mijn short-list. Zogauw ik tijd heb zoek ik een set op en ga ik eens luisteren. Ik heb over het merk trouwens wisselende berichten gehoord: 'zielloos' is een term die ik ergens gelezen heb, ook 'te duur voor wat je krijgt'. Wat vind jij daarvan?

Mijn ASR komt bij WenW weg, ik ben al eens daar geweest. Wat heeft die kerel een hoop mooie spullen zeg...

Ik heb gisteravond weer eens uitgebreid muziek gedraaid op de huidige set en jongens wat is dat toch mooi. Zelfs op lagere volumes is alles zeer mooi in balans en de baspoort aan de voorzijde van de 3A zorgt dat de plaatsing in de buurt van de achterwand niet al te veel problemen oplevert. Er is in principe geen enkele noodzaak om te upgraden, ik hoor niets dat mij irriteert of zorgen baart aan mijn set. Upgraden zou dus puur uit luxe-overwegingen zijn. Ik sta nog steeds achter de plannen maar ik ga niet zomaar een dure set kopen; het moet écht een verbetering zijn. En tegenwoordig is het niet meer zo dat vrijwel elke verandering in de set direct een verbetering is. Die tijd hebben we gelukkig gehad. :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2010 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf nogal gecharmeerd van het geluid dat PinkFaun in zijn audio elementen heeft. Wellicht eens luisteren bij TripleM in Rhenen? Ik vermoed eigenlijk dat het vervangen van een ander onderdeel meer oplevert. Of filtermodificatie van je 3a's. Kunnen die jongens ook erg goed.

Zelf heb ik Yamaha NS-1000 speakers verbouwd. Filter volledig vervangen en Thiel woofers gemonteerd. Nu een erg mooie speaker. Was ik voor 1500 klaar, maar geen vloerstaander en Yamaha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
en de baspoort aan de voorzijde van de 3A zorgt dat de plaatsing in de buurt van de achterwand niet al te veel problemen oplevert
Dat maakt niets uit.

Onder de 250Hz straalt een luidspreker naar alle kanten gelijkmatig uit. De richting waarin de woofer staat of de baspoorten doen dan totaal niet meer ter zaken. (Vanwege de lange golflengte fungeert de speaker als een puntbron)
Dit effect kun je zien onderaan de volgende pagina:
http://paws.kettering.edu...Piston/BaffledPiston.html

Als je je speaker vlak bij de achterwant zet, dan sla je alle staande golven maximaal aan wat zorgt voor maximale pieken. Als je de speaker van de wand haalt dan is dat effect minder. (het kan een piek zelfs in een dal laten veranderen.
http://paws.kettering.edu...os/RoomModes/driving.html

Maar als je gezien je woonsituatie geen andere keus hebt dan je speakers redelijk dicht bij de muur te zetten en in de breedte van de kamer, dan is het waarschijnlijk beter om je huidige speakers te houden en geld te spanderen in acoustische verbeteringen van je kamer. Dat zal je dan veel meer opleveren.

Dit plaatje geeft de repsonse van een speaker in de breedte van een kamer opgesteld tov de lengte:
http://www.realtraps.com/long-short.jpg
Ethan Winer van "Realtraps" geeft heel veel nuttig info over acoustische aanpassingen die je zelf kunt bouwen. (je kunt ze ook bij hun kopen)
http://www.realtraps.com/art_room-setup.htm
http://www.realtraps.com/rfz.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ H3D: het modificeren van het filter van een Reference 3A lijkt me niet zo eenvoudig. Het bijzondere aan deze speakers schijnt juist te zijn dat de bas-driver rechtstreeks aangestuurd wordt door de versterker, dus zonder tussenkomst van een filter. Vraag me niet hoe het allemaal werkt maar dat is wat ik ervan begrepen heb. Ik vraag me dus af of er grote verbeteringen te behalen zouden zijn door het aanpassen van een slechts gedeeltelijk aanwezig filter...

@ mjtdevries, dat zijn de betere adviezen! :) Ik dacht dat de locatie van de baspoort enig verschil maakte..

Ik ga dat morgen (vanavond weer eens geen tijd ivm colleges) eens op mijn gemak doorlezen allemaal.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2010 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 12:06

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Hele gekke suggestie misschien, maar wel eens nagedacht over een revel ultima studio (de oude dan, niet de V2). Uiteraard ben ik zo bevooroordeeld als het kan, aangezien ik ze zelf heb staan (voor foto's zie mijn posthistory, en ja, ze zijn wel lelijk :P ). Ze zijn iig iets "slanker" dan de 802. Als je dat echt een heel serieuze optie gaat vinden, mag je een keer langskomen om te luisteren. Ik ben echter wel heel bang, dat ze ook in de lengterichting van de kamer moeten staan......(mijn woonkamer is 9x3, en ze staan dus ook idd in de lengterichting)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mediaplayer. Zoveel verstand heb ik er nu ook weer niet van, vandaar de verwijzing ;) . Maar er zit toch een filter in? Dan kun je modificeren zou ik denken. Of er kwalitatief wat te halen valt is vers 2. Dat hangt van de huidige onderdelen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:13

Exirion

Gadgetfetisjist

Abbadon schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:41:
Hoe groot is de kamer waar ze komen te staan? Want zulke speakers zijn eigenlijk gemaakt voor grote ruimtes, niet voor een typisch Nederlands woonkamertje.
Een speaker kan niet te groot zijn voor een kamer. Het is op z'n hoogst zo dat de speaker diep in het laag gaat, en dat dat dieper is dan wat in de ruimte hoorbaar is ivm staande golven. Verder zal de ruimte geen beperking vormen voor de goeie weergave van zo'n speaker :)

Kun je misschien net zo goed een kleinere versie van dezelfde speaker met vrijwel identieke sound nemen, maar als je ze "voor het leven" koopt moet je er ook rekening mee houden dat je ooit groter gaat wonen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 16:47:
[...]

Een speaker kan niet te groot zijn voor een kamer. Het is op z'n hoogst zo dat de speaker diep in het laag gaat, en dat dat dieper is dan wat in de ruimte hoorbaar is ivm staande golven. Verder zal de ruimte geen beperking vormen voor de goeie weergave van zo'n speaker :)
Dit gebeurd al vrij snel, maar ik denk idd dat dit niet specifiek de speaker is, maar dat dit bij elke speaker is.. Mijn 805's doe ik echt geen recht aan op mijn 14m^2 kamertje, die blijven helemaal plakken.. Maar inderdaad wat je ook zegt, houd er rekening mee dat je groter gaat wonen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sparhawk schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 14:52:
Hele gekke suggestie misschien, maar wel eens nagedacht over een revel ultima studio (de oude dan, niet de V2). Uiteraard ben ik zo bevooroordeeld als het kan, aangezien ik ze zelf heb staan (voor foto's zie mijn posthistory, en ja, ze zijn wel lelijk :P ). Ze zijn iig iets "slanker" dan de 802. Als je dat echt een heel serieuze optie gaat vinden, mag je een keer langskomen om te luisteren. Ik ben echter wel heel bang, dat ze ook in de lengterichting van de kamer moeten staan......(mijn woonkamer is 9x3, en ze staan dus ook idd in de lengterichting)
De Revel heb ik zeer zeker overwogen. Ik vind ze niet echt mooi om te zien (met die campingtafels aan de zijkanten... wie verzint dat?) maar ze schijnen wel echt goed te klinken. Mocht ik een set tegenkomen in een kleurstelling die in de woonkamer past dan ga ik ze beluisteren. Ik zag laatst een set aangeboden in iets van een zilverachtige kleur, en dat gaat niet door de WAF komen. De vraag is of deze speaker überhaupt de WAF keuring overleeft maar dat is vers twee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 07:35:
[...]

De Revel heb ik zeer zeker overwogen. Ik vind ze niet echt mooi om te zien (met die campingtafels aan de zijkanten... wie verzint dat?) maar ze schijnen wel echt goed te klinken.
Haha, campingtafels, zo had ik het nog niet bekeken. Klopt wel namelijk :P. Zoals gezegd, als je serieuze interesse hebt mag je wel een keer komen luisteren (Den Haag)
Mocht ik een set tegenkomen in een kleurstelling die in de woonkamer past dan ga ik ze beluisteren. Ik zag laatst een set aangeboden in iets van een zilverachtige kleur, en dat gaat niet door de WAF komen. De vraag is of deze speaker überhaupt de WAF keuring overleeft maar dat is vers twee. :)
  1. Verven is een optie :P
  2. Wat nou WAF .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar Sparhawk, jij hebt er dan ook wel eentje uit duizenden he, als ze zelfs speakers voor je kóópt! De mijne gedoogt, levert commentaar en geeft 'subtiele' hints... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:08

TF

bla bla

ik kan niet geloven dat er mensen zijn die echt zoveel geld uitgeven voor speakers thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ TF; deze post voegt echt niets toe aan dit topic. Ik ben best benieuwd naar je mening, mits onderbouwd, maar op deze manier hebben we er niets aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:08

TF

bla bla

Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 09:27:
@ TF; deze post voegt echt niets toe aan dit topic. Ik ben best benieuwd naar je mening, mits onderbouwd, maar op deze manier hebben we er niets aan. :)
Nou normaal reageer ik dan helemaal niet in dit soort topics maar nu kon ik het niet laten.

Ik denk dat we de discussie niet aanhoeven. Want ik ga zeggen dat mijn Sony surround set ook goed klinkt, maar dan zeggen jullie weer blabla.

Dus het is gewoon ongeloof. Ik ben er 100% van overtuigd dat jullie boxen vele malen beter klinkt dan mijn systeem. Maar ik kan gewoon niet geloven dat je er zoveel geld aan uitgeeft. Sowieso komt dat er thuis niet door :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TF schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 10:03:
[...]
Dus het is gewoon ongeloof. Ik ben er 100% van overtuigd dat jullie boxen vele malen beter klinkt dan mijn systeem. Maar ik kan gewoon niet geloven dat je er zoveel geld aan uitgeeft.
Ok, de discussie over de vermeende kwaliteitsverschillen hoeven we niet te voeren, en da's maar goed ook want da's een gebed zonder eind en dan ga ik me weer te druk maken en hartproblemen zitten nu eenmaal in de familie... ;)

Niet geloven dat ik er zoveel geld aan uit wil geven... je kunt het vergelijken met willekeurig welk ander luxe artikel dan ook. Designer jeans, dure horloges, een getunede en gepimpte auto, exclusieve koffiebonen voor mijn part. Luxe kost geld. Ik hecht geen waarde aan dure kleding of een vette bak voor de deur. Ik werk hard (mwoah...) voor mijn geld en muziek is mijn grootste liefhebberij. Dan ben ik ook bereid te investeren in een goede weergave ervan. Ik heb niet voor niets 2500+ originele cd's in de kast staan...

Zo moet je het eigenlijk een beetje zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
tja, ik begrijp niet dat mensen 5000 euro uitgeven aan een vakantie waar je dan 3 weken plezier aan hebt, ipv speakers waar je 20 jaar lang elke dag uren plezier van hebt.

Als je het op die manier kijkt is 5000 euro voor speakers helemaal niet zoveel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 08:08:
Ja maar Sparhawk, jij hebt er dan ook wel eentje uit duizenden he, als ze zelfs speakers voor je kóópt! De mijne gedoogt, levert commentaar en geeft 'subtiele' hints... :')
:P
TF schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 10:03:
[...]
Dus het is gewoon ongeloof. Ik ben er 100% van overtuigd dat jullie boxen vele malen beter klinkt dan mijn systeem. Maar ik kan gewoon niet geloven dat je er zoveel geld aan uitgeeft. Sowieso komt dat er thuis niet door :-))
Wat je niet moet vergeten is dat 5000 euro voor de een een heleboel geld is, maar dat er ook mensen op deze aardbol zijn die het bij wijze van spreken als fooi in een casino geven (slecht voorbeeld, maar je moet wat)

Toen ik student was, had ik ook andere ideeen over geld, dan dat ik nu heb

[ Voor 52% gewijzigd door Sparhawk op 19-05-2010 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 12:41:
Ik vermoed eigenlijk dat het vervangen van een ander onderdeel meer oplevert.
Dit had ik een beetje over het hoofd gezien. Misschien interessant om eens te verkennen.

Mijn huidige set bestaat dus uit:

- Meridian 508 cd speler
- Michell Hydraulic Reference draaitafel
- ADC arm
- Stanton 881 element
- Sony ST-SA3 ES tuner
- ASR Emitter 1+ versterker
- Sphinx Phono Equaliser
- Reference 3A M5 speakers

Dat de draaitafel voor verbetering vatbaar is moge duidelijk zijn. Het element is gewoon oud, en de tafel op zich is, hoewel optisch heel erg mooi, geluidstechnisch niet de beste. Ik ben aan het kijken voor óf een nieuw element óf misschien een hele andere tafel, voor erbij. De Michell gaat dan 'for display purposes only' worden.

De rest is behoorlijk goed in balans, ook qua budgetverdeling, voor zover daar iets uit af te leiden zou zijn. Het geheel staat op een mooi zelfbouw flexirack en is aan elkaar geknoopt met fatsoenlijke bekabeling (Van den Hul, Ixos en dergelijke).

Wat zou volgens jullie de meeste winst opleveren, geluidstechnisch gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
eerste review die ik vond van je phono equaliser was redelijk negatief, misschien een optie om die te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
K0L3N schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 14:43:
eerste review die ik vond van je phono equaliser was redelijk negatief, misschien een optie om die te vervangen?
Heb je een linkje? Ik ben wel benieuwd wat men dan zegt want alles wat ik erover las was behoorlijk positief...

Wel dient vermeld te worden dat de digitale bron de hoofdrol speelt in deze set. De hoeveelheid vinyl die hier in de kast staat verbleekt bij de aantallen cd's, en voor elke tien cd's die ik draai zet ik misschien één kant van een LP op. Het zwaartepunt ligt dus duidelijk niet bij vinyl.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
http://www.hifi.nl/recensies2.php?id=2371

Maar dan zou ik er inderdaad niet te veel aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Ik ken helaas de ASR versterkers niet, maar hoe zou je deze als klank omschrijven? Overigens als je afstapt van B&W zou ik eens gaan kijken naar Sonus Faber of Wilson Benesch. Ook Totem heeft erg mooie speakers. Enige nadeel is als je 802 hebt gehoord dan is dat natuurlijk heel bombastisch met een laag waar je u tegen zegt (let wel dat dit laag alleen bij goede versterking naar boven komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wicked-Game schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:10:
Ik ken helaas de ASR versterkers niet, maar hoe zou je deze als klank omschrijven? Overigens als je afstapt van B&W zou ik eens gaan kijken naar Sonus Faber of Wilson Benesch. Ook Totem heeft erg mooie speakers. Enige nadeel is als je 802 hebt gehoord dan is dat natuurlijk heel bombastisch met een laag waar je u tegen zegt (let wel dat dit laag alleen bij goede versterking naar boven komt).
Moest ik een omschrijving geven van het geluid van een ASR Emitter dan zou ik zeggen; warm, beetje buisachtig, zeer krachtig en goed in balans. Naar het schijnt heeft een Emitter versterker een zeer hoge dempingsfactor en zou dan ook in staat moeten zijn ook moeilijke woofers onder controle te houden. Dit merk ik bij mijn 3A's. Ik heb daar in al die jaren nog nooit zo'n mooi laag uit horen komen als sinds ik de ASR heb. Sterker nog, ik heb er versterkers aan gekoppeld gehad die vrijwel géén lage tonen eruit wisten te persen (hallo Sony ES en AVM).

Als ik het laag van de 802 vergelijk met het laag van de 3A dan is er een duidelijk verschil. De 802 heeft van dat 'onderbuik laag', dat bij hoge volumes echt in de buik te voelen is. De 3A heeft dat minder. Die heeft een meer gebalanceerd en indirect soort van laagweergave. Zeer mooi, dat sowieso. Ik denk dat het 802 laag in mijn kamer overdone is, dat moet ik niet willen.

Het allermooiste zou zijn als ik een set Reference 3A Suprema tegen zou komen. Maar ja, ik denk dat ik nog eerder de Staatsloterij win of geraakt word door een meteoriet. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De plannen zijn voorlopig even in de ijskast. Ik heb er eens over nagedacht en ik denk dat het investeren in een dure set speakers niet per sé de verbetering brengt die ik in eerste instantie dacht. Wat ik wel ga doen is kijken wat er nog aan winst te behalen valt op het gebied van bekabeling, en dan met name de stroomvoorziening. Misschien een extra groep aanleggen voor het audiospul, of een goede netfilter kopen.

Ook heb ik sinds dit weekend een draaitafel erbij; een Transrotor Galileo. Ik was het geluid van de Michell een beetje zat, het bleef te ver achter bij de kwaliteit van mijn cd speler en ik ging me eraan ergeren. Dus zocht ik naar een betaalbare vervanger. Ik moet zeggen; het is echt een stuk beter! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Een platenspeler wissel een verbetering? Over het algemeen is dit minimaal zeker bij merken switch van Mitchell naar Transrotor. Ik denk dat je meer haalt uit een Element wissel. Qua bekabeling en stroom zijn de stapjes ook niet zo groot als men soms doet vermoeden.

In jou geval heb je ook een hele uitgebreide wisseling van merken en types, en is het matchen van geluid ook lastiger. Ik zou eerlijk gezegd alles op Meridian gaan zetten. Matched lekkerder met de CD-speler en je tuner kan de deur uit. Ik hou altijd de basis dat mijn componenten het uitgangspunt zijn en vanuit daar ga ik verbeteringen behalen.

Luidsprekers zijn altijd het eindstation en als je dat geluid niet bevalt zoals het nu is zullen bekabeling en stroom geen echte verbetering opleveren. Verbeteringen of misschien wel "anders" haal je door versterking/bronnen en luidsprekers zo te matchen naar jou wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wicked-Game schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 10:30:
Een platenspeler wissel een verbetering? Over het algemeen is dit minimaal zeker bij merken switch van Mitchell naar Transrotor. Ik denk dat je meer haalt uit een Element wissel. Qua bekabeling en stroom zijn de stapjes ook niet zo groot als men soms doet vermoeden.
Ik ging van een Michell Hydraulic Reference met een oude ADC arm en Stanton 881 element (allemaal behoorlijk op leeftijd) naar een Transrotor uit 2007 met een z.g.a.n. Grado Reference Master element. De Michell staat nu niet bepaald bekend als hoogstaand qua geluidskwaliteit.. Het verschil is werkelijk dag en nacht.
In jou geval heb je ook een hele uitgebreide wisseling van merken en types, en is het matchen van geluid ook lastiger. Ik zou eerlijk gezegd alles op Meridian gaan zetten. Matched lekkerder met de CD-speler en je tuner kan de deur uit. Ik hou altijd de basis dat mijn componenten het uitgangspunt zijn en vanuit daar ga ik verbeteringen behalen.
Ik heb juist jaren gedaan over het vinden van de juiste match van met name versterking en speakers. De Ref 3A heeft baat bij een zeer hoge dempingsfactor en dat is nu juist wat de ASR biedt. Extreme controle. De Meridian is juist dat element dat momenteel op de planning staat om wellicht vervangen te gaan worden, maar ik heb daar niet echt haast mee.
Luidsprekers zijn altijd het eindstation en als je dat geluid niet bevalt zoals het nu is zullen bekabeling en stroom geen echte verbetering opleveren. Verbeteringen of misschien wel "anders" haal je door versterking/bronnen en luidsprekers zo te matchen naar jou wensen.
Dat is het juist, ik ben erachter dat de speakers mij uitstekend bevallen; het was een bevlieging om ze te willen vervangen. Ingegeven door... geen idee eigenlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 07:38:
De plannen zijn voorlopig even in de ijskast. Ik heb er eens over nagedacht en ik denk dat het investeren in een dure set speakers niet per sé de verbetering brengt die ik in eerste instantie dacht. Wat ik wel ga doen is kijken wat er nog aan winst te behalen valt op het gebied van bekabeling, en dan met name de stroomvoorziening. Misschien een extra groep aanleggen voor het audiospul, of een goede netfilter kopen.
Ik neem aan dat je al gewoon goede bekabeling hebt, en dan is daar geen winst meer mee te behalen.
Stroomvoorziening lijkt mij pure geldverspilling. Je aparatuur heeft niet voor niets van die grote voedingen en dikke condensatoren etc.

Zoals ik al eerder aangaf zou ik investeringen in akoestische verbeteringen.
De akoestiek is de grootste invloedsfactor in elke luisterruimte. (die realtraps website heeft daar goede voorbeelden met metingen van)

Aan akoestiek kun je ook genoeg geld kwijt, en dan ben je met dingen bezig die bewezen effect hebben, ipv die esoterische zaken die je met kabeltjes en stroomvoorziening hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
Toch denk ik dat de mitchell met een element wisseling misschien al voldoende was geweest. Leeftijd is namelijk irrelevant aan kwaliteit. Nu heb ik ook een Transrotor en weet ik ook wel dat die subliem draait maar nu lijkt het net of Michell een slechte draaitafel is wat het zeker niet is...

Dat je speakers een bevlieging was, dan heet het gewoon Upgrade-Virus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mjtdevries schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 14:12:
[...]

Ik neem aan dat je al gewoon goede bekabeling hebt, en dan is daar geen winst meer mee te behalen.
Stroomvoorziening lijkt mij pure geldverspilling. Je aparatuur heeft niet voor niets van die grote voedingen en dikke condensatoren etc.

Zoals ik al eerder aangaf zou ik investeringen in akoestische verbeteringen.
De akoestiek is de grootste invloedsfactor in elke luisterruimte. (die realtraps website heeft daar goede voorbeelden met metingen van)

Aan akoestiek kun je ook genoeg geld kwijt, en dan ben je met dingen bezig die bewezen effect hebben, ipv die esoterische zaken die je met kabeltjes en stroomvoorziening hebt. :)
Je hebt gelijk alleen kan ik in de woonkamer, waarin ook nog gewoond moet worden volgens de maatstaven en richtlijnen van de WAF, geen woeste akoestische maatregelen nemen. Kort door de bocht; 't is wat 't is. Nu is het wel zo dat de (niet al te grote) woonkamer redelijk vol staat met bankstel, boekenkasten, planten, eettafel etc. dus het is al behoorlijk gedempt.
Wicked-Game schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 14:16:
Toch denk ik dat de mitchell met een element wisseling misschien al voldoende was geweest. Leeftijd is namelijk irrelevant aan kwaliteit. Nu heb ik ook een Transrotor en weet ik ook wel dat die subliem draait maar nu lijkt het net of Michell een slechte draaitafel is wat het zeker niet is...

Dat je speakers een bevlieging was, dan heet het gewoon Upgrade-Virus :P
Nou ja weet je wat het is met deze Michell, het is een mooi designstuk maar (los van de leeftijd) hij staat nou niet echt bekend als hoogvlieger als het geluidskwaliteit betreft. Een ander element op die tafel had misschien wel wat verbeterd maar ik blijf van mening dat de Transrotor sowieso in een heel andere klasse speelt..

Upgrade virus, dat zal het zijn. Gelukkig is het een beetje weg nu. :)

Overigens, na gisteravond nog eens wat LP's gedraaid te hebben weet ik vrijwel zeker dat de volgende aankoop een platenwasmachine gaat worden. Bij sommige platen leek het wel alsof het een live opname was met constant zacht applaus op de achtergrond... :')

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2010 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 07:56:
Je hebt gelijk alleen kan ik in de woonkamer, waarin ook nog gewoond moet worden volgens de maatstaven en richtlijnen van de WAF, geen woeste akoestische maatregelen nemen. Kort door de bocht; 't is wat 't is. Nu is het wel zo dat de (niet al te grote) woonkamer redelijk vol staat met bankstel, boekenkasten, planten, eettafel etc. dus het is al behoorlijk gedempt.
Je hoeft ook niet je woonkamer helemaal vol te plempen met dat spul, zoals je op de sites van de makers van dat spul ziet.

De eerste reflectie punten aanpassen heeft maar weinig ruimte nodig.
Er zijn ook heel wat oplossingen die gemaakt zijn om in de hoeken van de kamer te plaatsen. Er zijn zelfs bass-traps in de vorm van plantenbakken.

Diffusors kunnen echte kunstwerkjes worden. Als je zelf een beetje handig bent kun je alle kanten op.
Ik neem aan dat je partner liever hebt dat je geld besteed aan dingen die werkelijk het geluid ten goede komen, dan aan esoterische maatregelen zoals andere stroomsnoeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
Ik heb inderdaad ook een aantal dempingspanelen gezien die er uit zien als een schilderij/kunstwerk. Die kunnen best mooi zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mjtdevries schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 09:56:
[...]
Ik neem aan dat je partner liever hebt dat je geld besteed aan dingen die werkelijk het geluid ten goede komen, dan aan esoterische maatregelen zoals andere stroomsnoeren....
Het gaat mij ook niet om stroomsnoeren, ik ben aan het kijken om de algehele stroomvoorziening in ons oude huis aan te pakken. Zo hebben de wandcontactdozen geen randaarde. Dat zal toch wel wat uitmaken denk ik... Ik wil niet eens weten wat er voor oude meuk aan kabels door de muren loopt hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
je hebt in ieder geval geen last van aardlussen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodes54
  • Laatst online: 08-03-2022
@ mediaplaya: Ga ook eens naar Advance Acoustic luisteren. Dan wel vanaf de Virgo (III) serie of hoger. Voldoet in mijn ogen aan je 'warm-analytisch' omschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rhodes54 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:34:
@ mediaplaya: Ga ook eens naar Advance Acoustic luisteren. Dan wel vanaf de Virgo (III) serie of hoger. Voldoet in mijn ogen aan je 'warm-analytisch' omschrijving.
Ik denk dat je de Audio Physic Virgo III bedoelt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Ik vind de Europa van Isophon een mooie speaker. Heeft een stevige amp nodig
http://www.isophon.de/pag...?id=de_200&product=europa

Zal wel niet zo makkelijk zijn te vinden in 2e hands (wel in DL), nieuw is ie boven de 10K dacht ik
Iets van Thiel zou ook wel kunnen.

Of wat te denken van deze Verity Parsifal met Skaaning units (met een beetje onderhandelen)

http://www.audiomarkt.de/_markt/item.php?id=2204544788&

[ Voor 23% gewijzigd door Duck-Twacy op 27-05-2010 15:07 ]

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Pagina: 1