Voor een tijdelijk buiten evenement ben ik bellast met het aanleggen van de netwerkinfrastructuur. Er zijn diverse stands en locaties waar ongeveer 1 tot 3 aansluitingen nodig zijn. Het netwerk zal gebruikt worden voor voornamelijk internet en video streaming.
Omdat er een redelijke afstand zit tussen de diverse locaties wil ik een ring opbouwen door meerdere switches achter elkaar aan te sluiten. Vanaf de laatste switch komt de kabel terug bij de hoofdswitch en server apparatuur. Mocht er ergens iets mis gaan met de ring (stroomuitval, defecte kabel) dan blijven de andere switchen verbonden met internet en de server. De bekabeling is cat5e en de afstand max 100m tussen 2 switchen. De snelheid zal 1gbit zijn. Glas is geen optie omdat de apparatuur dan te duur wordt. De locaties staan ook niet bij elkaar maar wel in een bereik van de 100m kabel..
Mijn vraag is dus: kan dit zomaar?
Als ik een lus maak komt het verkeer via 2 kanten aan bij de hoofdswitch.
Krijg ik dan een loop of wordt het dubbele verkeer gezien en verwerkt?
Waar moet ik op letten bij de keuze van mijn switch?
Uiteraard heb ik al diverse malen gezocht op het net maar heb niet het juiste kunnen vinden. gezien het niet veel voorkomt is er weinig over te vinden. Ik heb gekeken naar:
LACP en Link Agregation 802.3ad / LACP
Dit is om meer bandbreedte te krijgen tussen 2 switchen of PC en Switch.
Discovery Protocol LLDP 802.1ab
De switch kan worden herkent in het netwerk
Broadcast Storm Control
Bij veel broadcast verkeer zorgt Storm Control ervoor dat het netwerk niet dicht slipt
Omdat er een redelijke afstand zit tussen de diverse locaties wil ik een ring opbouwen door meerdere switches achter elkaar aan te sluiten. Vanaf de laatste switch komt de kabel terug bij de hoofdswitch en server apparatuur. Mocht er ergens iets mis gaan met de ring (stroomuitval, defecte kabel) dan blijven de andere switchen verbonden met internet en de server. De bekabeling is cat5e en de afstand max 100m tussen 2 switchen. De snelheid zal 1gbit zijn. Glas is geen optie omdat de apparatuur dan te duur wordt. De locaties staan ook niet bij elkaar maar wel in een bereik van de 100m kabel..
Mijn vraag is dus: kan dit zomaar?
Als ik een lus maak komt het verkeer via 2 kanten aan bij de hoofdswitch.
Krijg ik dan een loop of wordt het dubbele verkeer gezien en verwerkt?
Waar moet ik op letten bij de keuze van mijn switch?
Uiteraard heb ik al diverse malen gezocht op het net maar heb niet het juiste kunnen vinden. gezien het niet veel voorkomt is er weinig over te vinden. Ik heb gekeken naar:
LACP en Link Agregation 802.3ad / LACP
Dit is om meer bandbreedte te krijgen tussen 2 switchen of PC en Switch.
Discovery Protocol LLDP 802.1ab
De switch kan worden herkent in het netwerk
Broadcast Storm Control
Bij veel broadcast verkeer zorgt Storm Control ervoor dat het netwerk niet dicht slipt