Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn fan maakt zo'n lawaai. Toegegeven, het wordt hier weer zomer en het is buiten ruim 30 graden. Binnen ietsje koeler. In de winter doet hij het niet. Maar is het niet raar? Hij doet bijna niets. En als de fan nu al op (bijna) maximum draait terwijl ik (bijna) niets doe, kan-ie dan nog wel meer aan?

Screenshot hopelijk erbij. Ik ben vergeten hoe ik iStats liggend weergeef. Solly.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/10fyqdc.png

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2010 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
Dat zijn een hoop omwentelingen per minuut voor 60 graden :|
Voel je er wel veel lucht uitkomen, of maar heel weinig? En hoe warm is de lucht die eruit komt?

[ Voor 69% gewijzigd door Pruimenvlaai op 11-05-2010 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ehm... Als ik het goed heb zitten die roosters aan de achterkant van de body, maar voor het scharniet van het scherm? Hij draait nu weer wat zachter. Ja het is wel warm daar maar ik voel nergens echt een luchtstroom ofzo... Even wachten tot ie weer harder loeit dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:41
Een idee is de computer helemaal uit zetten en op een koel plekje zetten.
Ondertussen alle stof uit de scharnieren halen (helpt echt!)
Als de laptop weer helemaal koel is geworden na een kwartier weer aanzetten en kijken hoe lang het duurt voordat hij weer gaat zoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een MacBook (Pro) alu, en die wordt ook best warm en gaat dan blazen.
Maar dit is wel erg extreem...
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads2/4bebe98a9f0dc/4bebe98a9d589-Schermafbeelding_2010-05-13_om_13.52.02.png (Mijn iStat)
Misschien eens een ritje naar de APR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urharm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 18:59
@Bjorg, volgens mij is dat normaal, die van mij loopt ook op (onhoorbare) 2000 rpm bij die temperatuur, dit is de standaardsnelheid.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/15yk9j.png

[ Voor 29% gewijzigd door urharm op 18-05-2010 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drie schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:12:
@Bjorg, volgens mij is dat normaal, die van mij loopt ook op (onhoorbare) 2000 rpm bij die temperatuur, dit is de standaardsnelheid.

[afbeelding]
Ja, dat weet ik maar ik gaf mijn stats even als referentie voor de zijne ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
Dat is het dubbele wat mijn alu MacBook (non pro) maakt.
Heb je zo'n fan utility geinstalleerd in je prefrences pane?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Zoals kx22 al stelt, mogelijk zit er stof in. Een kennis van mij had het met een Toshiba notebook, die maakte al veel lawaai als deze gewoon aanstond, en met wat belasting viel die zelfs uit. Na het reinigen liep het stukken beter en stiller.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Je hebt niet zoiets al FanControl geinstalleerd welke de speed van je fan op een minimum zet ? Anders is gewoon een busje perslucht halen om je fans schoon te maken.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

Voor een laptop die zo jong is lijkt het me sterk dat deze al zo vol stof zit dat hij warm loopt, of je moet echt op stoffige plekken komen. Als hij lawaai maakt lijkt het me eerder een defecte fan. Maar de unibody macbook (pro's) zijn heel makkelijk te openen. Dan kun je zo zien of het stof is of dat een fan niet lekker loopt. Verder zou ik perslucht sterk afraden, dan blaas je het stof echt overal in je laptop. Beter dat je hem even open maakt en rustig met de stofzuiger de fan en intake uitzuigt (wel fan tegenhouden!). Ik heb bij mijn macbook pro vorige week de fans even eruit gehaald en schoon gemaakt. In 1,5 jaar tijd was er maar een beetje stof in gekomen, op je bureau valt per week 3x zoveel ter vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik was even op stap. Dank voor jullie antwoorden. Hij is nu weer rustig al een tijdje, ik zal even kijken hoe het gaat. Heb geen fan utility geïnstalleerd. Open maken... Ik zie het even aan. Ik ben zo a-technisch als de pest. Een ritje naar de Apple dealer zit er niet in, helaas. Althans voorlopig niet. Nou ja, even kijken hoe hij het blijft doen.

Dank!
Pagina: 1