Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xilent_xage
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-09-2024
Hoi,

Gek genoeg vind ik in dit forum vrij weinig topics over de aanschaf van LAMP-servers. Natuurlijk zullen veel mensen die deze dingen aanschaffen genoeg kennis van zaken hebben om zelf iets uit te zoeken, ik ben toch benieuwd naar tips en advies.

Mijn situatie: Ik huur tot nu toe een vrij standaard dedicated webserver via mijn hoster. Das vrij duur, en bovendien heb ik wat extra budget vrijgemaakt waardoor ik nu zelf hardware aan kan schaffen en deze in een datacentrum plaatsen. Ik ben redelijk thuis in hardware, maar niet echt in deze branche.

De server wordt alleen gebruikt voor het hosten van websites (linux/apache/mysql) en soms voor data (ftp). Ik wil nu twee servers in een high-availability opstelling plaatsen. Omdat ze continu aanstaan wil ik ze graag een beetje zuinig hebben (milieu enzo), maar een stevige performance is natuurlijk net zo goed van belang. Backup is extern geregeld. Omdat beide systemen continu syncen ben ik niet op zoek naar redundantie.

Ik zat zelf aan een 1U model te denken (supermicro?) met een i5 of i7. Xeon is zo gigantisch duur... Verder natuurlijk een flinke sloot geheugen, een IPMI-kaart, een SSD als boot en een 5400-toeren HD voor data.

Zowel inhoudelijke tips zijn welkom (welke hardware) als organisatorische: Hoe pak je dit aan? Gewoon een stel leveranciers bellen? Zelf samenstellen of toch maar voor een bekend merk gaan?

Alvast bedankt!