Toon posts:

hulp bij zelfbouw subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoi allemaal,

Zoals de titel al aangeeft ben ik van plan om zelf een subwoofer in elkaar te zetten. Ik ben van plan om hem vooral te gaan gebruiken bij het kijken van films. Ik heb een budget van ongeveer 150/160 euro. Ik wil hem denk ik aan sluiten op de subwoofer uitgang van mijn televisie dus het moet een actieve subwoofer worden

Welke driver?
Ik zit te denken aan een 10 of 12 inch driver, eerst dacht ik een aantal mooie gevonden te hebben bij conrad maar dit waren car-subwoofers, in andere topics hier op tweakers en ook andere sites worden zulk soort auto subwoofers echter afgeraden om te gebruiken voor bijvoorbeeld films in de huis/slaapkamer. Ik zit nu te denken aan Peerless SLS-315 ( http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=4296 ) voor 70 euro maar ik weet niet of dit een echte subwoofer is aangezien ik van peerless ook de xls en de xxls series ben tegengekomen die meer op zwaardere subwoofers leken. In mijn budget heb ik ook goede verhalen gehoord over mivoc drivers maar die heb ik niet echt op een nederlandse site kunnen vinden. Welke woofer raden jullie mij binnen mijn budget aan?

Kist
Ik ben van plan om zelf een kist te gaan maken. Dit ga ik denk ik doen van mdf of multiplex (beuken of berken). Ik weet dat MDF waarschijnlijk beter zal klinken maar in mijn budget is het misschien wel handig om hierop te besparen en dan bijvoorbeeld voor een kwalitatief betere driver te gaan. Of ik hem gesloten wil maken of niet laat ik afhangen van de driver. Ik heb ruimte genoeg dus ik hoef geen rekening te houden met de grootte. Het doel is om er een zo mooi mogelijk geluid uit te krijgen.

Versterker
Omdat ik een actieve subwoofer wil maken moet er ook een versterker in. Ik heb er een gevonden die mij wel geschikt leek:
-Raveland XCA-1000 eindversterker 2x 150 watt rms (50 euro bij conrad)

Denken jullie dat hij met deze onderdelen een beetje zal klinken? En zo niet, welke driver raden jullie me dan aan? Ik ben reeds naar de mediamarkt geweest om te kijken wat ze daar hebben staan om te luisteren echter hadden ze daar geen losse subwoofers aangesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2010 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:45
Die versterker hoe wil je die gaan aansluiten dan? Want die loopt op 12V en dat betekend dat je een voeding nodig moet hebben van minimaal 200-300Watt. Ook zou ik als ik jou was gewoon mdf gebruiken en niet die paar euro hierop besparen omdat mdf gewoon veel makkelijker is te bewerken en het ziet er netter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tweakG5 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:24:
Die versterker hoe wil je die gaan aansluiten dan? Want die loopt op 12V en dat betekend dat je een voeding nodig moet hebben van minimaal 200-300Watt.
mmm, hier had ik inderdaad niet aan gedacht! Is het niet mogelijk om hem met een adapter aan te sluiten? of krijg je dan heel veel kwaliteitsverlies. Hoe weet je of een versterker op 12 volt of op 220 volt werkt want bij conrad zie ik het er niet bij staan. Bij welke winkel zou je dan versterkers kunnen kopen die niet voor in de auto bedoeld zijn? Ik neem aan dat de andere op conrad dan ook allemaal 12 volt zijn en bij speakerland of www.europa-audio.nl zie ik alleen maar versterkers van boven de honderd euro. of kan ik deze bijvoorbeeld ook gebruiken: http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=4709 hij ziet er niet echt uit als een versterker vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
Deze versterker is voor op 230 volt

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=301044

wel ietsiee duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
tweakG5 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:24:
Die versterker hoe wil je die gaan aansluiten dan? Want die loopt op 12V en dat betekend dat je een voeding nodig moet hebben van minimaal 200-300Watt. Ook zou ik als ik jou was gewoon mdf gebruiken en niet die paar euro hierop besparen omdat mdf gewoon veel makkelijker is te bewerken en het ziet er netter uit.
Een 2de hands computer voeding misschien en de 12 volt lijn verknippen?

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:54
Ik denk dat de specificaties (frequentie bereik) van de driver belangrijker is dan de dimensies. Verder eens met tweakG5: MDF met een iets goedkopere driver klinkt waarschijnlijk beter dan een dure driver in een kist die te veel resoneert.

Waarom wil je een 2-kanaal versterker gebruiken voor een 1-kanaal bron (en enkele driver)?

@BAS80 een actief gekoelde voeding die gebruikt wordt voor iets waar deze niet voor gemaakt is lijkt mij niet ideaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Aragnut op 11-05-2010 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aragnut schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:37:
Ik denk dat de specificaties (frequentie bereik) van de driver belangrijker is dan de dimensies. Verder eens met tweakG5: MDF met een iets goedkopere driver klinkt waarschijnlijk beter dan een dure driver in een kist die te veel resoneert.

Waarom wil je een 2-kanaal versterker gebruiken voor een 1-kanaal bron (en enkele driver)?
Ik denk inderdaad dat ik voor MDF ga aangezien het maar een klein beetje duurder is dan multiplex maar het wel aanzienlijk beter klinkt en minder snel splijt.

Ik hoef niet speciaal een 2 of 1 kanaal versterker maar deze was toevallig goedkoop. Het lijkt mij geen probleem om een twee weg versterker aan te sluiten op een subwoofer.

@Duifi De versterker die jij noemt is bijna drie keer zo duur. Met mijn budget gaat dat niet lukken aangezien ik dan hooguit 40 a 50 euro over houd voor de driver en kast bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:49:
[...]

Ik denk inderdaad dat ik voor MDF ga aangezien het maar een klein beetje duurder is dan multiplex maar het wel aanzienlijk beter klinkt en minder snel splijt.

Ik hoef niet speciaal een 2 of 1 kanaal versterker maar deze was toevallig goedkoop. Het lijkt mij geen probleem om een twee weg versterker aan te sluiten op een subwoofer.

@Duifi De versterker die jij noemt is bijna drie keer zo duur. Met mijn budget gaat dat niet lukken aangezien ik dan hooguit 40 a 50 euro over houd voor de driver en kast bij elkaar.
Als je geen 'subwoofer specifieke' versterker wilt gebruiken zul je de ingang moeten filteren, anders ga je hoge tonen naar je subwoofer versterker en dat wil je niet.. Er was ooit wel eens zo'n topic over een subamp van 50 euro, maar ik weet zo niet meer welke dat was.. Maar ongetwijfeld dat er iemand zo met advies komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:52:
[...]

Als je geen 'subwoofer specifieke' versterker wilt gebruiken zul je de ingang moeten filteren, anders ga je hoge tonen naar je subwoofer versterker en dat wil je niet.. Er was ooit wel eens zo'n topic over een subamp van 50 euro, maar ik weet zo niet meer welke dat was.. Maar ongetwijfeld dat er iemand zo met advies komt..
Mijn televisie ( Tatung V42EMGI ) heeft een subwooferuitgang, daar komen dus alleen tonen voor de subwoofer uit. Dan hoef ik deze signalen toch niet alsnog te filteren of zie ik dan iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 17:11

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Mijn advies is om eventjes door te sparen. Met dit budget wordt het net niet iets fatsoenlijks. En ik snap trouwens niet hoe je op MDF kunt besparen. Dat is stukken goedkoper dan multiplex hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Doe eens een search in dit forum; er zijn meer die een budgetwoofer gebouwd hebben.

Een raveland / mivoc woofer met een xxl powersound / conrad subamp. Ik wil je aanraden een specifieke 230v subamp te kopen. Dan ben je met materiaal en afwerking voor 150 / 200 klaar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Ik raad je aan om de combinatie te bouwen van de XXL Powersound AM5080 en de Raveland AX1010.
Deze heeft zich meerdere malen bewezen op dit forum (enkele jaren terug).

De XXL amp was destijds door mij in verkoop genomen, maar de importeur is failliet. Skytronic nam dit over, maar ook die is failliet. 't wordt waarschijnlijk 2e hands ben ik bang.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:52
Kijk ook in de 2dehands hoek,

Ikzelf ben zeer gecharmeerd van de peerless xls10 / xls12
Dan een hypex amp er bij en een kast bouwen.

Dan heb je een sub waar je 20 jaar mee doet en kwaliteit.
Heb ze weleens zien staan compleet voor nog geen 200 euro.

Op marktplaats staat op dit moment ook een xls10 moet je maar even zoeken, deze subs zijn amper te beschadigen dus 2dehands is naar mijn idee geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu om te testen een kenwood subwoofer in mijn kamer staan, de kenwood sw-301. Deze vind ik erg goed klinken maar ik weet dat mijn vader hem in de tijd voor circa driehonderd euro gekocht had. Nu is er bij de mediamarkt in Arnhem een aanbieding van een subwoofer van het merk Fusion voor maar 88 euro. Dit is een actieve 12 inch subwoofer. Heeft iemand toevallig ervaring met dit merk en zal hij in de buurt komen van de kenwood die ik nu tijdelijk heb staan?

Groetjes Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Fusion is toch car audio?

Maar in het kort: nee. ;)

Wise enough to play the fool