Toon posts:

SDHC classes en snelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik heb een Panasonic hd camera en die heeft een classe 4 of hogere SDHC geheugenkaart nodig. Nu had ik deze 16GB Class 10 SHDC gevonden: http://shop.transcend.nl/...il.asp?ItemID=TS16GSDHC10

Nu blijkt die tot mijn verbazing alleen te traag. Als ik op Wikipedia kijk dan geeft de classe indicatie de snelheid van de kaart aan:

Wikipedia: Secure Digital

Class 2: 16 Mbit/s (2 MB/s)
Class 4: 32 Mbit/s (4 MB/s)
Class 6: 48 Mbit/s (6 MB/s)
Class 10: 80 Mbit/s (10 MB/s)

Class 10 zou dus de snelste variant moeten zijn met 80Mbit/s. Op het kaartje zie ik nu behalve de class 10 ook staan dat hij schrijft met 16Mb en leest met 20Mb/s. Dat zal dan volgens wikipedia logica eerder Class 2 moeten zijn.

Nu vraag ik mij dus af of Transcend onterecht op de kaartjes zet dat het class 10 kaartjes zijn of dat ik dit op de een of andere manier van te voren had kunnen weten (lees / schrijf snelheden werden niet op de shop site vermeld en ik ging er van uit dat de class indicatie daar mee te maken had).

Mijn (misschien foute?) conclussie dat de kaart te traag is komt overigens omdat een stuk opgenomen HD video duidelijk een hoop frames mist waar die daar op de Sandisk extreme III geen probleem mee heeft.

Iemand enig idee / ervaring hiermee?

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-02 13:20

DYX

Ik denk dat je hier MegaByte en MegaBit door elkaar haalt.
In de link die je post staat:
"met een overdrachtssnelheid tot 20 MB/s op apparaten die SD 3.0 ondersteunen"
Dat komt overeen met 160Mbit.(Mbit naar MByte is delen door 8) Op de kaart zal waarschijnlijk 16MB/s schrijf en 20MB/s lees snelheid staan gezien de tekst op de site?
Het subtiele verschil hier is de hoofdletter B ;)

[ Voor 9% gewijzigd door DYX op 11-05-2010 19:29 ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ben je zeker dat het aan het kaartje ligt?
Als ik met mijn Panasonic video opneem met een te traag kaartje krijg ik een foutmelding en stopt hij met filmen.
Misschien is het probleem bij het afspelen op je pc?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties! @DYX, stom van mij, je hebt inderdaad gelijk. Ik had alleen niet verwacht dat hij zoveel sneller zou zijn dan de specs. Het zal ook niet de snelheid zijn, ik copy/paste er in no-time 4,5 GB naartoe en weer vanaf.

@Twister336, er is inderdaad toch iets mis met de kaart, maar ik ben bang dat het de panasonic is die er gewoon niet mee overweg kan. Hij komt niet met een foutmelding, maar het beeld is heel erg haperig, ook met exact dezelfde belichting. Ik ga nu een 8GB class10 kaartje kopen van Panasonic zelf in de hoop dat die wel werkt.

• ciesouw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09-2024
Hallo, ik wil nog even doorzeuren over de snelheid van microSD-kaartjes,
wat heb je eraan dat een kaartje sneller bestanden opslaat? Want als ik van bijv. mijn computer iets op een kaartje wil zetten, vind ik het niet erg als het een halve minuut langer duurt...
Misschien als je filmt en het direct op het kaartje wordt opgeslagen?

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:32
Daar gaat het juist om, voor digitale foto en videocamera's.. je wil dat de foto's uiteraard zsm worden weggeschreven, zodat je niet hoeft te wachten op een volgende..

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-02 20:51
Een DVDtje in mijn mediaspeler wil ook niet lukken (haperen) op een langzaam kaartje. Dus het direct lezen of schrijven moet in sommige gevallen snel gebeuren.
Pagina: 1