Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderander
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10-2023
Ik heb:

- een Gigabitnetwerkkaart in mijn pc.
- een TP-Link TL-WR1043ND router met weer 1gbps.
- Een rol met 100 meter Cat5e kabel, geschikt voor 1000Mbit dus.
- Een Playstation 3 slim met gigabit ethernetaansluiting

Nu lees ik verschillende berichten over RJ-45 stekkers en de 2 poorts stekkerdozen ofwel ethernetwandcontactdozen, op sommige sites staat dat deze geschikt zijn voor 100mbit, maar ik wil 1000mbit! :)

Ik wil zeker weten dat ik ook qua stekkers en dozen richting de 1000mbit ga.

Zijn standaard RJ45-stekkertjes en Cat5e-inbouwdozen snel genoeg, of val ik met 1 van deze 2 terug naaar een 100mbit netwerk? (het is zo snel als de zwakste schakel he?!)

Dus wie heeft voorbeelden van gigabit dozen en stekkers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Hmm, je moet iig doosjes hebben die 8-aderige kabels ondersteunen. Anders krijg je geen gigabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderander
Ok, dus 8 aderige kabels. Heb je een voorbeeldje van zo'n doos?

En qua stekkers, is het een gewone RJ-45 volgens een Cat5e schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16
Mooiste oplossing is geen kant en klaar doosje maar iets in de vorm van outlets, draagring en kapje erover.
Persoonlijk ben ik erg voorstander van datwyler omdat deze gewoon zeer gebruiksvriendelijk zijn in montage.
Ze hebben eigen schakel materiaal maar mocht je nu bv alles van Jung of Gira hebben dan heb je dezelfde draagringen nodig welke ook voor AMP connectoren geschikt zijn.

In ieder geval zul je in retail verkoop waarschijnlijk rond de 6 a7 euro per outlet betalen voor de gene van het Cat 6 type. Weet niet of inkoop prijzen openbaar mogen zijn dus daarom maar een schatting ;)
Bij standaard inbouw doosjes moet je ook weer een LSA-dogger hebben en in sommige gevallen weer een AMP dogger. Bij de eerder genoemde heb je alleen maar een klein kniptangetje nodig ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderander
klaasbram schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:53:
Mooiste oplossing is geen kant en klaar doosje maar iets in de vorm van outlets, draagring en kapje erover.
Bedoel je dan zoiets? Want dat is wat ik zoek. En dan staat er bij vele: "Cat5E, geschikt voor 100Mbit." Maar ik wil 1000Mbit!
klaasbram schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:53:
In ieder geval zul je in retail verkoop waarschijnlijk rond de 6 a7 euro per outlet betalen voor de gene van het Cat 6 type.
Kan ik mijn Cat5e kabels dan gebruiken icm die Cat5 doos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16
sanderander schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 20:14:
[...]

Bedoel je dan zoiets? Want dat is wat ik zoek. En dan staat er bij vele: "Cat5E, geschikt voor 100Mbit." Maar ik wil 1000Mbit!

[...]

Kan ik mijn Cat5e kabels dan gebruiken icm die Cat5 doos?
Aangegeven doosje is van vast type. Dus geen losse outlets en je hebt dus bijhorend gereedschap nodig voor het afwerken.
Heb je trouwens een inbouwdoos in de muur of moet het geheel opbouw worden?

Even los van het snelheden verhaal...
Ik heb zelf thuis (terwijl ik eigenlijk aan veel beter spul kan komen zonder kosten ;) ) gewoon Gbit over Cat 5(zonder E) soepel. En de kabels zijn +/- 25 meter. En haal snelheden tot 113MB/s en naar verwachting is me HDD op dat moment de beperkende factor ;)
Ik bedoel qua materiaal meer het volgende:
Outlet
Schakelmateriaal (deze is inclusief draagring en ook in creme leverbaar)
Het schakelmateriaal is dus in vele merken te krijgen: Gira, Jung en Busch & Jager zijn wel de bekendere merken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderander
het plan is nu:

door de twee loze leidingen (1xzolder/1xwoonkamer) haal ik, per leiding, 2 CAT5E kabels. In de meterkast maak ik daar gewoon 4 RJ45 stekkers aan. En in de kamers maak ik 2 keer inbouwdoos met afdekplaat voor 2 keystones. Aan het uiteinde van de 4 kabels maak ik 4 CAT5E keystone jacks met zo'n goedkope punchdowntool vast en klik die in de muurplaat. Klaar is Sander en 1080p streamen maar! :)

Kan iemand bevestigen of dit geschikt is voor gigabit en zo gaat werken en ik niks over het hoofd zie? En vooral, waar in Nederland koop ik dit soort materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:25
Aanvullende informatie (vooral op 3 - 5 reacties op het einde)

http://gathering.tweakers...ist_messages/1398749/last

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderander
thanks, spullen besteld!
Pagina: 1