Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 352065

Topicstarter
Hallo,

Dit is mijn eerste post op het forum dus verbeter mij als ik iets fout doe.
Ik had een fan gekocht en ik had hem aangesloten op mijn moederbord, oké de fan werkt alleen bleef de fan maar op 100% draaien. http://img689.imageshack.us/i/fanspeeds100.png/
Dus ik met speedfan proberen de snelheid te verlagen maar hij reageert niet.
http://img130.imageshack.us/i/fanspeeds0.png/
Daarna had ik ook nog geprobeerd in de bios het te verlagen maar daar kon ik de snelheid niet eens selecteren hij bleef maar op 100% staan.

Alvast bedankt voor enige hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:43

D4NG3R

kiwi

:)

Speedfan werkt alleen met PMW moederborden, wat de jouwe niet ondersteunt.

Mag ik trouwens vragen waarom je CPU zo warm word :S is dit idle? want das niet goed.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reactie, is er een andere manier waardoor ik de fans kan regelen ?
En ja dit is in idle en ik heb geen idee waarom het zo warm is, niet overgeclockt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

pricewatch: Scythe Kaze Q Black (als je een zwarte kast hebt dan)
Een fancontroller van 11 euro :)
-het lijkt mij dat je elk moment de snelheden wilt kunnen aanpassen?-
Als je hem bij www.azerty.nl bestelt kan je hem nu zelfs zonder verzendkosten krijgen.

Softwarematig zijn er geen oplossingen vor jouw, omdat je geen PWM moederbord hebt.

Mag ik vragen welke fan's je gebruikt. welke kant ze op blazen & in welke kast dit alles zit? Want 50c is echt 15 - 20 graden te hoog voor een CPU in idle... (welke CPU trouwens)

Q8200 dus.

(PS: je hoeft me niet te DM'mmen hoor.. ik reageer hier wel ;) kunnen anderen er ook nog wat mee!)

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 11-05-2010 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zou ik ook gewoon met een programma de snelheid kunnen aanpassen i.p.v een fancontroller ?
Ik heb de kast en cpu toegevoegd, Intel Core 2 Quad Q8200 / cooler Master Elite 333
De nieuwe fan die ik heb gekocht Cooler Master sickleflow blaast de lucht naar binnen, is voorin geplaatst.
En dan heb ik nog de standaard fan die bij de kast zat en die blaast lucht naar buiten is aan de achterkant geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Softwarematig zul je je fansnelheden niet kunnen aanpassen nee. Zoals ik al zij, je hebt een MoBo zonder PWM ondersteuning.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 11-05-2010 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is jammer :/
En mijn CPU is in idle rond de 50 graden, hier zou ik toch niks meer aan kunnen doen ?
Passen niet nog meer fans in mijn kast en ik heb de laatste bios updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

^ Het is niet direct zorgenlijk, als onder load je CPU maar onder de 70 blijft.

Anders kan je overwegen een CPU koeler aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke, bedankt voor de informatie :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 352065 op 11-05-2010 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-07 11:41
speedfan werkt alleen heel soms met het juiste mobo.. ( en dat heeft niets met PWM te maken)
cpu is idle 50c is inderdaad schokkend , als je de fans niet kan aansturen met speedfan heb je gewoon pech en het kan niet anders,

je zou een fanmate kunnen kopen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

^
9/10x als een MoBo PWM ondersteunt op alle sloten, heeft het ook een ingebouwde regelbare weerstand..

Na wat ge-google zie ik trouwens dat die Q8200 best wel een heethoofd is.. gemiddelde temp's liggen zo rond de 45c (met stock cooler dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik heb nog steeds de standaart CPU koeling,
En in idle is de PC 47c, ik had toen een paar programma's aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
D4NG3R NL schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 22:27:
^
9/10x als een MoBo PWM ondersteunt op alle sloten, heeft het ook een ingebouwde regelbare weerstand..

Na wat ge-google zie ik trouwens dat die Q8200 best wel een heethoofd is.. gemiddelde temp's liggen zo rond de 45c (met stock cooler dan)
weet je überhaupt wat PWM betekent??? blijkbaar niet, op echt meeste van de mobo's zit 1 PWM fan aansluiting , (ikzelf ken er geen 1 waarbij alle aansluitingen PWM zijn..)
de rest van de aansluitingen KUNNEN ( ligt aan het mobo) geregeld worden via een programma,wat dat programma doet is gewoon het voltage verlagen die de pins geven, wat dus totaal anders is dan PWM , PWM heeft namelijk altijd 12volt alleen worden PWM fans geregeld via frequentie en dus niet voltage

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 19:20

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

Vuurdraak 12, koop een betere cpu cooler, zodat je rond de 30/35 gaat zitten en ik zou een fan controller kopen van 11 eurie om zo nog beter je kast te coolen.

De meeste controllers hebben ook temp aanduiding dus kun je daar ook aan aflezen wat de temp is, ook is het zo dat je nu maar 1 progamma test en niet meerdere, probeer eens een andere.

↓ volgende bericht hieronder ↓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-03 14:28
mexel schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 08:23:
Vuurdraak 12, koop een betere cpu cooler, zodat je rond de 30/35 gaat zitten en ik zou een fan controller kopen van 11 eurie om zo nog beter je kast te coolen.

De meeste controllers hebben ook temp aanduiding dus kun je daar ook aan aflezen wat de temp is, ook is het zo dat je nu maar 1 progamma test en niet meerdere, probeer eens een andere.
Maar meestal gebruiken die hun eigen sensoren die dus vaak alleen de kast temperatuur meten, hoe god je ze ook in je componenten propt waar ik al helemaal geen voorstander van ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je moederbord moet geen PWM ondersteunen om aangestuurd te kunnen worden met Speedfan. In mijn ervaring werkt het met de meeste moderne moederborden wel.

Je moet wel in de configuratie duiken om bij "advanced" de instellingen per aansluiting te veranderen. De ventilatoraansturing in het BIOS moet hiervoor meestal uitstaan. En de instelling in Speedfan moet je dan meestal op "Manual" zetten in plaats van iets als "Smartfan".

Dan kan je in de instellingen nog doeltemperaturen instellen, en instellen welke ventilatoren op welke temperaturen moeten reageren. Hou er wel rekening mee dat je vaak alleen de CPU ventilator kan aansturen, of in ieder geval niet alle aansluitingen. Ook kan het zijn dat drie aansluitingen door één instelling worden aangestuurd. Dat is allemaal wat proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 290112

Er zijn ook van die weerstandjes aan een draadje met 3pins aansluiting. Die gooi je gewoon tussen je fan en mobo en dan draait hij een stuk rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

^ Ja maar dan kan je hem niet regelen.. (zonder fancontrol dan) dan zit hij vast op bijvoorbeeld 8 volt IPV 12v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForrestX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 22:09

ForrestX

a click away from satisfaction

Ik kom tussen de 50C en 60C max tijden een stresstest met Prime95 met mijn Q8200 @ 3,15Ghz met Synthe Mugen 2...

Ik worstel overigens ook met fan control en Speedfan. Ik heb in de BIOS van mijn Ausu P5Q Pro overigens wel Q-fan bij CPU uitgeschakeld. CPU draait nu constant rond de 1450 rpm...

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/1190505.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:05
D4NG3R NL schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:56:
^ Ja maar dan kan je hem niet regelen.. (zonder fancontrol dan) dan zit hij vast op bijvoorbeeld 8 volt IPV 12v.
Dit dus. Of zou een bios update nog kunnen helpen?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 15:48
Admiral Freebee schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:40:

Je moet wel in de configuratie duiken om bij "advanced" de instellingen per aansluiting te veranderen. De ventilatoraansturing in het BIOS moet hiervoor meestal uitstaan. En de instelling in Speedfan moet je dan meestal op "Manual" zetten in plaats van iets als "Smartfan".
Bingo!!! En dat vergeten heel veel mensen waardoor speedfan niet (goed) werkt!

@TS
Probeer eerst bovenstaande. Grote kans dat dit de oplossing is. Hoef je ook geen fancontroller of weerstanden te gaan kopen... ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn temperatuur in de bios is 35c en als ik het systeem opstart en ik bijvoorbeeld met speedfan temperatuur bekijk dan dan ligt dit veel hoger.
Volgens mij stuurt de CPU de temperatuur niet goed door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:52

nWn

In Geocentric Orbit

Gebruik anders eens een progje als Coretemp of Realtemp om de temperatuur te meten, misschien dat die wel de juiste waarden aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb het probleem gevonden waardoor mijn CPU zo warm was, er zat allemaal stof op.
Nadat ik al het stof had opgeblazen was de CPU 8 graden koeler, wat stof wel niet allemaal kan doen =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Anoniem: 352065 schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 17:20:
Ik heb het probleem gevonden waardoor mijn CPU zo warm was, er zat allemaal stof op.
Nadat ik al het stof had opgeblazen was de CPU 8 graden koeler, wat stof wel niet allemaal kan doen =P
daarom 1-2 keer per maand ( of meer) je pc een beetje goed schoonmaken...

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat is wel wat overdreven tenzij je computer op tapijt staat of dat je veel huisdieren hebt. Ik maak mijn computer één keer per jaar schoon en dan zit er nog niet veel stof in. Wel heb ik geen intake fan, en alleen traagdraaiende ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Admiral Freebee schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 19:17:
Dat is wel wat overdreven tenzij je computer op tapijt staat of dat je veel huisdieren hebt. Ik maak mijn computer één keer per jaar schoon en dan zit er nog niet veel stof in. Wel heb ik geen intake fan, en alleen traagdraaiende ventilatoren.
1-2 per maand is als je het gewoon netjes wilt houden

ja, daag.

Pagina: 1