[Tools] Relaties modelleren tussen databases onderling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:03

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

Topicstarter
Voor mijn werk ben ik op het moment op zoek naar een tool die aan de volgende 'eisen' voldoet.

-Weergave van de relaties tussen verschillende (Oracle) databases (OTAP, database links, etc)
-Textuele weergave van de backup strategie die gebruikt wordt voor de specifieke databases
-Functionele omschrijving van de databases

Op het moment hebben we Oracle Grid Control (Enterprise Manager) in gebruik. Ideaal voor het dagelijkse beheer, maar graag zou ik dus een tool vinden die de onderlinge relaties veel meer high-level weergeeft. Een soort van database atlas dus. Een simpele ERD tool voldoet (imho) tevens niet.
Ik heb internet/diverse fora al afgestruind, maar zo niets kunnen vinden. Iemand die toevallig een tool weet die aan mijn eisen voldoet?

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik denk dat je al heel snel bij tools als Visio uit komt; dus de wat generiekere diagramtools. Eventueel met wat scripting ofzo is daar denk ik nog wel iets specifieks op te knutselen voor je doeleinden. Ik ken iig geen tools die zouden doen wat je wil; then again: ik had ook nog nooit van Oracle Grid Control gehoord. :Y)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 22:36

JaQ

Thrace Grumble schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 13:42:
Voor mijn werk ben ik op het moment op zoek naar een tool die aan de volgende 'eisen' voldoet.

-Weergave van de relaties tussen verschillende (Oracle) databases (OTAP, database links, etc)
-Textuele weergave van de backup strategie die gebruikt wordt voor de specifieke databases
-Functionele omschrijving van de databases

Op het moment hebben we Oracle Grid Control (Enterprise Manager) in gebruik. Ideaal voor het dagelijkse beheer, maar graag zou ik dus een tool vinden die de onderlinge relaties veel meer high-level weergeeft. Een soort van database atlas dus. Een simpele ERD tool voldoet (imho) tevens niet.
Ik heb internet/diverse fora al afgestruind, maar zo niets kunnen vinden. Iemand die toevallig een tool weet die aan mijn eisen voldoet?
Je kan EM gebruiken (10.2.0.5 ga ik vanuit?). Dan moet je systems definiëren. Eventueel kan je vervolgens daar bovenop services definiëren (en daar weer je SLA's aan koppelen). Je hebt het toch over ketenbewaking?

EM 11 heeft een grafische topologie overview.
RobIII schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 13:52:
Ik ken iig geen tools die zouden doen wat je wil; then again: ik had ook nog nooit van Oracle Grid Control gehoord. :Y)
Helaas wordt Grid Control (ook wel enterprise manager / EM genoemd) maar zelden "goed" ingezet. Meestal wordt EM ingezet als veredeld monitorsysteem, maar het is veel meer dan dat ;)

[ Voor 16% gewijzigd door JaQ op 11-05-2010 16:23 ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Topicstarter
JaQ schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:20:
[...]

Je kan EM gebruiken (10.2.0.5 ga ik vanuit?). Dan moet je systems definiëren. Eventueel kan je vervolgens daar bovenop services definiëren (en daar weer je SLA's aan koppelen). Je hebt het toch over ketenbewaking?

EM 11 heeft een grafische topologie overview.
We gebruiken inderdaad 10.2.0.5. Het gebruik van services en daar SLA's aan gekoppeld klinkt me niet bekend in de oren, ik zal er eens in duiken. Ik vrees dat het al snel te uitgebreid wordt mbt wat we willen. Eigenlijk wil ik gewoon een topologie inderdaad, maar ik denk niet dat we hele omgeving gaan upgraden.
JaQ schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:20:
[...]

Helaas wordt Grid Control (ook wel enterprise manager / EM genoemd) maar zelden "goed" ingezet. Meestal wordt EM ingezet als veredeld monitorsysteem, maar het is veel meer dan dat ;)
Hihi, wij gebruiken het inderdaad ook primair voor monitoring en scheduling van jobs. Verder uiteraard voor de simpele beheerstaken, zoals het aanpassen van tablespaces e.d. Hiernaast uiteraard TOAD, maar ik het wel met je eens dat OGC vaak niet op de juiste wijze wordt gebruikt.

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Thrace Grumble schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:10:
We gebruiken inderdaad 10.2.0.5. Het gebruik van services en daar SLA's aan gekoppeld klinkt me niet bekend in de oren, ik zal er eens in duiken. Ik vrees dat het al snel te uitgebreid wordt mbt wat we willen. Eigenlijk wil ik gewoon een topologie inderdaad, maar ik denk niet dat we hele omgeving gaan upgraden.
De vraag is: waarom wil je eigenlijk deze koppelingen documenteren?

Als het antwoord is: om te kunnen zien wat het gevolg is van stoppen van database A voor database B (of applicatie A en applicatie B), dan heb je het over ketenbewaking. Services en systems kunnen daar bij helpen. Je kan deze vinden onder targets en dan de tab systems (services voor services uiteraard). Dit kan al prima met 10.2.0.5, echter de grafische presentatie is een manco. Let wel, dit is niet bijzonder eenvoudig. Het kost nogal wat tijd om e.e.a. goed in te richten. Resultaat is wel dat je een stuk meer over EM leert ;)

Overigens: mocht je 11.2 databases met RAC of ASM in gebruik willen gaan nemen, dan moet je EM wel upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Topicstarter
JaQ schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:04:
[...]

De vraag is: waarom wil je eigenlijk deze koppelingen documenteren?
Ten eerste bedankt! Vanuit mijn werkgever heb ik de doelstelling gekregen dit jaar om de onderlinge verbanden (zoals omschrijving van de databases, functionele relaties onderling, backup strategie, versie, naam, O/T/A/P type) inzichtelijk te maken binnen het bedrijf. Ketenbewaking is dus niet echt aan de orde. Verder heb ik geen idee of wat ik wil met EM mogelijk is op de manier zoals je het zegt, maar het is altijd de moeite waard om in te duiken. Heb je nog verdere tips hiervoor of is jouw methode toch niet geschikt voor wat ik wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Thrace Grumble schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:01:
Vanuit mijn werkgever heb ik de doelstelling gekregen dit jaar om de onderlinge verbanden (zoals omschrijving van de databases, functionele relaties onderling, backup strategie, versie, naam, O/T/A/P type) inzichtelijk te maken binnen het bedrijf.
Als je dit soort documentatie wilt opzetten, zijn Word en Visio je vrienden. (of OpenOffice en Dia, afhankelijk van aanwezige licenties en strategie)

Het klinkt alsof je momenteel überhaupt geen beheerdocumentatie hebt, of dat er binnen korte tijd geoutsourced gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrace Grumble

Thrace Grumble

Topicstarter
JaQ schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:13:
[...]
Het klinkt alsof je momenteel überhaupt geen beheerdocumentatie hebt, of dat er binnen korte tijd geoutsourced gaat worden.
Het eerste ;) Ben zelf net bij deze werkgever begonnen als DBA en inderdaad, veel documentatie ontbreekt. Een van mijn taken/doelstellingen is het inzichtelijk maken van dit soort zaken. Hier is tot op heden geen tijd voor geweest, ivm tijdsgebrek en 'onderbezetting op DBA gebied'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ

JaQ

Thrace Grumble schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 17:06:
Het eerste ;) Ben zelf net bij deze werkgever begonnen als DBA en inderdaad, veel documentatie ontbreekt. Een van mijn taken/doelstellingen is het inzichtelijk maken van dit soort zaken. Hier is tot op heden geen tijd voor geweest, ivm tijdsgebrek en 'onderbezetting op DBA gebied'.
Ik ga er even vanuit dat je onderbezetting met sarcastische ondertoon bedoeld? (m.i. is het niet maken van documentatie een kwestie van gebrek aan motivatie / prioriteit) Maar goed, het is niet aan mij om je af te branden ;)

Overigens: je zou ook nog naar het uCMDB product van HP kunnen kijken. Dat zou automatisch dependencies tussen omgevingen moeten vinden. Ik verwacht echter dat je dan wel flink je portemonnaie mag trekken voor de licentiekosten (wat op zich ook make-or-buy beslissing is)

Pagina: 1