A780GXH/128m en Phenom II x4 955 BE hangen

Pagina: 1
Acties:

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik start vanmorgen de PC op, zit zo'n kwartiertje te werken en opeens poef alles uit met een brandlucht erbij. Ik meteen de stroom eraf, kast open en kijken wat er zo heet was. De CPU koeler was gloeiend heet.

Vervolgens de hangen en opstartproblemen gids erbij gepakt en alles langsgewerkt. Alle overige hardware losgekoppeld (GPU, HDD's, usb/audio headers en RAM). De voeding even los getest door de groene aan een zwarte draad te verbinden en de fan begint mooi te draaien.

Dan blijven de CPU en het moederbord over en ik weet niet goed welke van de twee het is. Ik verwacht het moederbord omdat een clear cmos niks uithaalt en hij ook niet begint te piepen zoals in de gids beschreven staat. Als ik er spanning op zet zie je af en toe de fans een poging tot bewegen maken.

De spec's zijn als volgt:

AMD Phenom II x4 955 BE
ATi Radeon HD4870 512MB (XFX)
ASRock A780GXH/128M (Bios 1.20)
Kingston HyperX 1066 4GB (KHX8500D2K2/4G) (2 reepjes)
Cooler Master Silent Pro m500 (500 watt, modulair).

Sony/NEC DVD RW AD-7241
Samsung Spinpoint F3 1TB HD103SJ
Western Digital Caviar Blue 320GB WD3200AAKS
Western Digital 250GB RE2500YD
(allemaal SATA)

De onderdelen zijn ongeveer 6 maanden oud op de Spinpoint F3 (ongeveer 2 maand) en de WD 250GB (ongeveer 3 jaar) na.

Ik hoop dat iemand hier mij kan vertellen of het de cpu en/of moederbord is en of er wat aan te doen is of dat ik ze op moet sturen voor garantie.

edit: en de pc draaide Win7 x64 :)

[ Voor 2% gewijzigd door cpt.skydiver op 11-05-2010 11:56 . Reden: voeding toegevoegd ]

Verwijderd

cpt.skydiver schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:45:
De voeding even los getest door de groene aan een zwarte draad te verbinden en de fan begint mooi te draaien.
Over welke voeding hebben we het dan?

Maar als je een brandlucht ruikt moet je meestal ook iets zien wat verbrand is. Of iig kunnen ruiken van welk onderdeel het komt.

• cpt.skydiver
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:50:
[...]

Over welke voeding hebben we het dan?

Maar als je een brandlucht ruikt moet je meestal ook iets zien wat verbrand is. Of iig kunnen ruiken van welk onderdeel het komt.
Ah de enige die ik ben vergeten. Het is een Cooler Master Silent Pro M500 (500 watt).

De brandlucht kwam niet uit de voeding/videokaart. Was niet heel goed te ruiken waar het vandaan kwam maar ik denk de cpu. Koeler was dus ook bloedheet.

Ik zal nog even rondspeuren naar verbrande onderdelen. Eventueel de cpu koeler loskoppelen.

edit: zie zo geen verbrande delen.

[ Voor 11% gewijzigd door cpt.skydiver op 11-05-2010 12:00 ]

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
De brandlucht die je hebt waargenomen is geen goed teken. Ook dat de heatsink van je CPU koeler gloeiend heet was geeft aan dat je CPU mogelijk te warm is geworden.

Het beste zou zijn om je cpu in een ander moederbord te drukken en te testen (maar neem aan dat dat niet mogelijk is). Normaal gesproken schakelt je pc automatisch uit als cpu te warm wordt (heb zelf meerdere malen gehad met een oude athlon xp 64 300+ die door stof tegen de 100 graden liep) en zal er niets stuk gaan.

Het kan natuurlijk zijn dat je gewoon pech hebt gehad en dat er iets in de moederbord of cpu is doorgebrand, maar de beste manier om dat te testen is om nieuwe cpu in oude moederbord en oude cpu in nieuw moederbord te drukken.

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Als je CPU-Fan loeiheet is, dan heb je een goede kans dat ook je CPU is overleden. :'(
Hoop voor je dat het alleen de fan is...

Kun je dingen omruilen, CPU/Fan, of MoBo? Dan kun je dingen uitsluiten.
Als je nog garantie hebt op de onderdelen, gewoon een RMA aanvragen en evt. de zaak uitleggen.

• cpt.skydiver
  • Niet online
jaapsander schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 12:42:
De brandlucht die je hebt waargenomen is geen goed teken. Ook dat de heatsink van je CPU koeler gloeiend heet was geeft aan dat je CPU mogelijk te warm is geworden.

Het beste zou zijn om je cpu in een ander moederbord te drukken en te testen (maar neem aan dat dat niet mogelijk is). Normaal gesproken schakelt je pc automatisch uit als cpu te warm wordt (heb zelf meerdere malen gehad met een oude athlon xp 64 300+ die door stof tegen de 100 graden liep) en zal er niets stuk gaan.

Het kan natuurlijk zijn dat je gewoon pech hebt gehad en dat er iets in de moederbord of cpu is doorgebrand, maar de beste manier om dat te testen is om nieuwe cpu in oude moederbord en oude cpu in nieuw moederbord te drukken.
Ja ik zat er al aan te denken ergens een oud AM2 processortje vandaan te halen om te testen of die het doet. Dan heb ik nog steeds geen zekerheid dat mijn CPU het wel doet maar dat komt daarna wel. Systeem heeft niet veel stof (bij de outtake fans wel wat).
Kosh66 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 12:42:
Als je CPU-Fan loeiheet is, dan heb je een goede kans dat ook je CPU is overleden. :'(
Hoop voor je dat het alleen de fan is...

Kun je dingen omruilen, CPU/Fan, of MoBo? Dan kun je dingen uitsluiten.
Als je nog garantie hebt op de onderdelen, gewoon een RMA aanvragen en evt. de zaak uitleggen.
Ik heb nog garantie ja maar volgens mij krijg je onderzoekskosten als iets niet kapot is en dat ontwijk ik liever door een en ander te proberen :+.

• jaapsander
  • Nu online
cpt.skydiver schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 13:11:

[...]

Ik heb nog garantie ja maar volgens mij krijg je onderzoekskosten als iets niet kapot is en dat ontwijk ik liever door een en ander te proberen :+.
Wanneer je je pc niet meer op kunt starten terwijl alle onderdelen goed aangesloten zijn kun je wel garantie claimen omdat de verkoper zo ook kan constateren dat er iets stuk is. Het is dan aan de verkoper om uit te zoeken wat. Denk dat je je niet heel druk hoeft te maken om onderzoekskosten

Het is natuurlijk altijd beter om snel zelf het probleem/defect te identificeren. Zo kun je goed voorbereid naar de verkopende partij stappen en het probleem omschrijven + wat je zelf getest hebt.

Andere vraag mbt garantie: Had je je cpu overgeklokt? Heb je standaardkoeler bij processor gebruikt of een betere? Heb je eerder freezes/BSOD's gehad zonder dat er iets kapot ging?

• cpt.skydiver
  • Niet online
jaapsander schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 15:16:
[...]

Wanneer je je pc niet meer op kunt starten terwijl alle onderdelen goed aangesloten zijn kun je wel garantie claimen omdat de verkoper zo ook kan constateren dat er iets stuk is. Het is dan aan de verkoper om uit te zoeken wat. Denk dat je je niet heel druk hoeft te maken om onderzoekskosten

Het is natuurlijk altijd beter om snel zelf het probleem/defect te identificeren. Zo kun je goed voorbereid naar de verkopende partij stappen en het probleem omschrijven + wat je zelf getest hebt.

Andere vraag mbt garantie: Had je je cpu overgeklokt? Heb je standaardkoeler bij processor gebruikt of een betere? Heb je eerder freezes/BSOD's gehad zonder dat er iets kapot ging?
Geen OC, standaard koeler. 1x een BSOD gehad met dit systeem. Paar maanden terug was dat.

Maar geld dat eerste wat je zei ook als je je systeem zelf in elkaar hebt gezet? Ik heb eigenlijk niet zo heel veel zin om de complete kast op te sturen. Processor/moederbord is wat makkelijker.

edit: zojuist de voeding ook nog eens in een ander (oud) systeem getest en deze functioneert prima.
Ben er nog steeds niet uit of het de cpu/mobo of beide is. ;(

[ Voor 7% gewijzigd door cpt.skydiver op 11-05-2010 20:00 ]

• jaapsander
  • Nu online
Ik weet niet waar je je systeem hebt gekocht, maar ook wanneer je op een deugdelijke manier de onderdelen van de systeem zelf in elkaar hebt gezet kun je garantie claimen. Sommige winkels zullen moeilijk kunnen doen, maar je hebt nog steeds recht op garantie!

De assemblage van je systeem is niks mis mee, hij heeft namelijk de vorige 6 maanden stabiel gedraaid (1x BSOD kan gebeuren ;) ) Om te kunnen testen of cpu/mobo of beide stuk is kun je niets anders doen dan de processor in een werkend MB te stoppen of een werkende processor in jouw MB te doen. Maar als je dat niet kan doen moet je haast wel beide opsturen. Of heb je ze bij verschillende winkels gekocht?

p.s. Je probleem lijkt vrij ernstig te zijn door de brandlucht die je hebt geroken. Laat je niet aanpraten dat je hem zelf stuk hebt gemaakt als je er niets bijzonders mee hebt gedaan. Waterschade, overclocken en verder getweak kan ervoor zorgen dat bepaalde componenten niet meer werken, maar wanneer er van dit geen sprake is heb je recht op garantie.

[ Voor 21% gewijzigd door jaapsander op 12-05-2010 10:18 ]

• cpt.skydiver
  • Niet online
Ok het mobo is onder garantie vervangen met de A790GXH/128M variant (alleen andere NB/SB).

Echter heb ik een (nieuw?) probleem. Ik start de pc op en ga de bios in. CPU fan draait dan ongeveer op 3500RPM. Maarrr hij gaat steeds sneller draaien! Bij 5000RPM vond ik het wel genoeg en heb ik de pc maar uit gezet. De CPU sensor gaf 35-40 graden aan. Iemand enig idee wat er mis kan zijn? De stock cooler zit er weer op (mugen 2 moet nog besteld worden :p).

Verwijderd

Is dat de koeler die ook op de ouwe bord heet gezeten ?

Misschien dat de fan kapot is gegaan.

• cpt.skydiver
  • Niet online
Het is dezelfde koeler/fan ja. Enige wat ik kan verzinnen is dat ie steeds sneller gaat draaien tot ie afslaat en de boel oververhit raakt.

edit: het is wel temperatuur gerelateerd. Vanaf 35 graden gaat de fan elke graad dat de cpu warmer wordt harder draaien.

edit2: probleem is al opgelost... fan zat er verkeerd om op :>.

[ Voor 41% gewijzigd door cpt.skydiver op 20-05-2010 10:06 ]

Pagina: 1