[Ubuntu UNE Remix 10.04] Shortcut naar SMBshare in Main Menu

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 18:23
Hello tweakers,

Op een Asus EEE 901 netbook heb ik Ubuntu Netbook Edition 10.04 geinstalleerd. Ik ben een first-time-user, maar het werkt erg prettig. Zo kan je bijvoorbeeld "uit de doos" netwerk shares van Windows pc's benaderen (zonder installatie van Samba). Ik wil het laptopje gebruiken om video te streamen vanaf een windows-pc en het zou makkelijk zijn als ik eenvoudig bij de gedeelde mappen kan komen. Waar ik niet helemaal uit kom is het volgende:

Kan ik een snelkoppeling aanmaken in het Main Menu (liefst onder favorites) naar een gemounte smb-share (ofwel gedeelde windows-map)?

Ben benieuwd.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 18:16

Theimon

Snapte!?

Als het goed is krijg je vanzelf een een snelkoppeling naar de share zo gauw deze gemount is. Zowel in het Places menu als op je desktop.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
Theimon schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 15:22:
Als het goed is krijg je vanzelf een een snelkoppeling naar de share zo gauw deze gemount is. Zowel in het Places menu als op je desktop.
Bedankt voor je reactie. Het klopt dat ik een snelkoppeling in places krijg. Deze verdwijnt echter weer na een herstart. Op de desktop krijg ik geen snelkoppeling. Ik ben op zoek om een snelkoppeling in het main menu te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Als je de share in beeld hebt, dan even een bladwijzer toevoegen voor die map ;)
Dan komt hij als snelkoppeling te staan tussen de andere mappen in je hoofdvenster.
Zodra je die na een reboot aanklikt dan mount hij zich weer vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 07:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

het voelt niet heel intuitief, maar dan moet je in de file browser op de gemounte locatie gaan staan en bovenin bookmark/bladwijzer aanvinken (moest er zelf naar zoeken... terwijl ik dus rechtermuisknop zou verwachten)

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Of je voegt de share toe aan /etc/fstab. Dan mount ie bij iedere boot.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-09 21:45

RSpliet

*blink*

Theimon schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:09:
Of je voegt de share toe aan /etc/fstab. Dan mount ie bij iedere boot.
Dat is niet zo handig, omdat er tijdens het booten nog geen netwerkverbinding is. De gewenste netwerkverbinding kies je "pas" na inloggen :). Je kan wel vantevoren een netwerk starten (Network Manager command line interface), maar da's niet zo makkelijk als een bladwijzer toevoegen.

Schaadt het niet, dan baat het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
Cool, bedankt voor de replies. Ik ben nog zo'n n00b wat Ubuntu/Linux betreft. De netbook is inmiddels weer bij de rechtmatige eigenaar (die vooral het roze / paarse achtergrondje erg mooi vond). Ik ga morgen even de bookmark/bladwijzer optie van d1ng en letatcest uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

Seven of Nine schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:13:
[...]

Dat is niet zo handig, omdat er tijdens het booten nog geen netwerkverbinding is. De gewenste netwerkverbinding kies je "pas" na inloggen :). Je kan wel vantevoren een netwerk starten (Network Manager command line interface), maar da's niet zo makkelijk als een bladwijzer toevoegen.
Ik had het hier met een NFS share gedaan. Directory op de desktop (server) via NFS online staan, entry in de fstab op de laptop (client) en bij het booten van de laptop kreeg ik netjes een gemounte NFS share te zien. Bij het google werk tijdens het opzetten van die NFS kwam ik regelmatig samba entries tegen voor fstab. Blijkbaar kan het dus wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
kan wel degelijk, heb zelf mijn desktop zo jarenlang laten draaien :)

sambamount stond gewoon in mijn fstab welliswaar met een of andere toevoeging als ik me niet vergis om te voorkomen dat er geprobeerd wordt het te mounten voor het netwerk up is.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

(lol als iemand aan dat soort opmerkingen als fstab/nfs share/etc. nou iets beter zou uitleggen voor iemand die net met linux/ubuntu begonnen is, zoals:
ga naar je terminal en typ in:
$sudo gedit /etc/fstab
verander dan dit/dat/zus/zo, zet er een regel in die lijkt op:
/media/[naam van het ding] etc.
dat zijn van die 'basisdingen' die op het grote boze internet helemaal ondergesneeuwd zijn in onoverzichtelijk fora etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Seven of Nine schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:13:
[...]

Niet persé. Ik heb iets dergelijks, toevallig ook met een NFS share, maar je kunt in fstab aangeven of een filesystem wel of niet bij booten al gemount moet worden.
Bij mij staat dit dus uit (dus niet mounten bij booten), maar heb wel een icoontje in "places/locaties", als ik die aanklik wordt automatisch gemount en wordt de share geopend.

Edit:

Eens met letatcest, zelf het fstab bestand aanpassen ligt niet erg voor de hand voor een linux beginner.
Ik kan helaas niet de exacte syntax voor het mounten van een windows/smb-share vertellen, dus enig zoekwerk wel vereist.

[ Voor 13% gewijzigd door u_nix_we_all op 12-05-2010 16:39 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon

Theimon

Snapte!?

letatcest schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:28:
(lol als iemand aan dat soort opmerkingen als fstab/nfs share/etc. nou iets beter zou uitleggen voor iemand die net met linux/ubuntu begonnen is, zoals:
ga naar je terminal en typ in:
$sudo gedit /etc/fstab
verander dan dit/dat/zus/zo, zet er een regel in die lijkt op:
/media/[naam van het ding] etc.
dat zijn van die 'basisdingen' die op het grote boze internet helemaal ondergesneeuwd zijn in onoverzichtelijk fora etc. ;)
Eerste hit op google als men zoekt op ubuntu samba share fstab

Hmm....toch vrij overzichtelijk dus..dat internets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

jaja.. ok, maar toch, het gooien met nieuwe terminologie die je niet direct enigszins uitlegt, zorgt er nou vaak niet voor dat mensen zich er zekerder op voelen en men zich snel laat verleiden tot: nou ja, ik vind het toch wel erg ingewikkeld etc. en dan zeggen dat linux zo moeilijk is... daarbij voor het gemak vergeten hoeveel weken/maanden/jaren men al in het troubleshooten van een windows install gestoken heeft en als iemand er al duidelijk bijzet: "ik ben een first-time user" vind ik dat je daar enigszins rekening mee kunt houden, want als je first time user bent, ken je waarschijnlijk de terminologie nog niet, dus heb je nog nooit van fstab gehoord en dat googled niet zo goed als je "mount network file system samba nfs" niet even uit je mouw schudt, toch? ;) Dit is de eerste hit die ik krijg als ik "samba mount fstab" intoets (wat ik uit de info kon halen die er dinsdagavond in de post stond) en dan moet je met vi de boel openen en editten.. lekker handig als je dat nog nooit gedaan hebt

Pff.. maar na dit verhaal: Narc, hoe gaat het met de Wifi verbinding van de 901? in de mijne zit een Ralink rt2860 wifi chipset en die viel steeds uit hier thuis... Daar had ie vroeger geen last van (alleen met WPA en WPA2 netwerken! is overigens bij volgende 2.6.33 kernel weer gefixt). Als je in de terminal
code:
1
 lspci -v | less
invoert en er (na een tijdje doorenteren)
Network controller: RaLink RT2860
ziet staan, kun je hier lezen hoe het op te lossen: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/496093 bij post nr. #25. Daar zitten nog wat haken en ogen aan (gcc nog installeren..) maar als je die chipset niet hebt, zou ik er verder niet naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
d1ng schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 20:39:
Als je de share in beeld hebt, dan even een bladwijzer toevoegen voor die map ;)
Dan komt hij als snelkoppeling te staan tussen de andere mappen in je hoofdvenster.
Zodra je die na een reboot aanklikt dan mount hij zich weer vanzelf.
Super! Dat werkt inderdaad prima. Jammer dat een share alleen aan de files & folders toegevoegd kan worden en niet ook aan favorites. Maar dit is al een hele vooruitgang. De mount overleeft zelfs een reboot nu.

Cool trouwens dat Windows shares zo makkelijk te bereiken zijn vanuit Ubuntu. Ik heb nu zowel met een Vista als met een XP pc contact gelegd (verschillende netwerken). Dat werkt vanuit Ubuntu eigenlijk makkelijker dan tussen twee Windows pc's onderling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
letatcest schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 11:51:
jaja.. ok, maar toch, het gooien met nieuwe terminologie die je niet direct enigszins uitlegt, zorgt er nou vaak niet voor dat mensen zich er zekerder op voelen en men zich snel laat verleiden tot: nou ja, ik vind het toch wel erg ingewikkeld etc. en dan zeggen dat linux zo moeilijk is... daarbij voor het gemak vergeten hoeveel weken/maanden/jaren men al in het troubleshooten van een windows install gestoken heeft en als iemand er al duidelijk bijzet: "ik ben een first-time user" vind ik dat je daar enigszins rekening mee kunt houden, want als je first time user bent, ken je waarschijnlijk de terminologie nog niet, dus heb je nog nooit van fstab gehoord en dat googled niet zo goed als je "mount network file system samba nfs" niet even uit je mouw schudt, toch? ;) Dit is de eerste hit die ik krijg als ik "samba mount fstab" intoets (wat ik uit de info kon halen die er dinsdagavond in de post stond) en dan moet je met vi de boel openen en editten.. lekker handig als je dat nog nooit gedaan hebt

Pff.. maar na dit verhaal: Narc, hoe gaat het met de Wifi verbinding van de 901? in de mijne zit een Ralink rt2860 wifi chipset en die viel steeds uit hier thuis... Daar had ie vroeger geen last van (alleen met WPA en WPA2 netwerken! is overigens bij volgende 2.6.33 kernel weer gefixt). Als je in de terminal
code:
1
 lspci -v | less
invoert en er (na een tijdje doorenteren)
Network controller: RaLink RT2860
ziet staan, kun je hier lezen hoe het op te lossen: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/496093 bij post nr. #25. Daar zitten nog wat haken en ogen aan (gcc nog installeren..) maar als je die chipset niet hebt, zou ik er verder niet naar kijken.
Ik meng me maar even niet in de discussie over de terminal commando's. Als het even kan hou ik het bij de GUI van Ubuntu en mijn karige dos kennis.

Tot nu toe heb ik geen problemen met de wifi. Ik zit hier op een netwerk met WPA2. Ik word wel een beetje gek van de keyring-login bij iedere keer opstarten. Maar zelfs de Fn toetscombinatie werkt. Vanavond ga ik een film (divx) streamen over het netwerk (vanaf een andere laptop). Dan merk ik het snel genoeg als het niet stabiel is en laat het nog wel even weten als ik ergens tegenaan loop. Ik las trouwens wel bij de compatibility list van UNE dat de 901 mogelijk problemen zou geven. Ik weet niet welke wifichipset ik heb.

Bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik zou me er geen zorgen over maken als je er geen problemen mee hebt, want dan had je het al wel gemerkt ;) Er zijn ook zo veel 900-series geweest van asus, dat de kans groot is dat er een andere set in zit. Maar wel flauw als je eerst een prima systeempje hebt en na een upgrade de boel niet meer goed werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
letatcest schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:41:
Ik zou me er geen zorgen over maken als je er geen problemen mee hebt, want dan had je het al wel gemerkt ;) Er zijn ook zo veel 900-series geweest van asus, dat de kans groot is dat er een andere set in zit. Maar wel flauw als je eerst een prima systeempje hebt en na een upgrade de boel niet meer goed werkt...
Maak me ook geen zorgen hoor. Vind dit welke een leuke manier om Ubuntu een beetje te leren kennen. Zo heb ik inmiddels gevonden dat ik ook de RT2860 adapter heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Narc schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:36:
[...]

Ik meng me maar even niet in de discussie over de terminal commando's. Als het even kan hou ik het bij de GUI van Ubuntu en mijn karige dos kennis.

Tot nu toe heb ik geen problemen met de wifi. Ik zit hier op een netwerk met WPA2. Ik word wel een beetje gek van de keyring-login bij iedere keer opstarten. Maar zelfs de Fn toetscombinatie werkt. Vanavond ga ik een film (divx) streamen over het netwerk (vanaf een andere laptop). Dan merk ik het snel genoeg als het niet stabiel is en laat het nog wel even weten als ik ergens tegenaan loop. Ik las trouwens wel bij de compatibility list van UNE dat de 901 mogelijk problemen zou geven. Ik weet niet welke wifichipset ik heb.

Bedankt voor alle reacties!
Je kunt in plaats van een wachtwoord voor de keyring ook gewoon niks invullen en dan vraagt ubuntu er ook niet meer om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
jbhc schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 12:19:
[...]

Je kunt in plaats van een wachtwoord voor de keyring ook gewoon niks invullen en dan vraagt ubuntu er ook niet meer om :)
Klinkt goed. Waar kan ik het wachtwoord resetten naar blanco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
Narc schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 14:09:
[...]

Klinkt goed. Waar kan ik het wachtwoord resetten naar blanco?
Ah, gevonden: Accessoires -> Passwords & Encryption Keys -> Tab Passwords -> rechtermuisklik op Passwords Login -> Change Password. Daarna geeft hij inderdaad geen keyring login popup meer.
Pagina: 1