Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:19

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik heb al enige tijd een mini-ITX systeempje. Vorige week heb ik het Atom 330 mobo vervangen door een Intel mobo met een Core i3-540. Voor de koeling had ik een Scythe Shuriken rev. B meebesteld maar die bleek helaas te hoog om in de behuizing te passen, de zijkant pastte dus niet meer op de behuizing.

Uit nood heb ik toen maar de boxed Intel cooler geplaatst en die was net laag genoeg om goed te passen. Maar ja, met de Core i3-540 stressed komen de temperaturen tot zo'n 85C en daar word ik niet bepaald vrolijk van (en da's dan met Arctic Silver 5 als TIM ipv dat standaard plakspul wat Intel zelf op de heatsink doet).

De Scythe Shuriken Rev. B die dus niet pastte was 64mm hoog. Ik zie dat Scythe ook een Big Shuriken heeft die wat lager is met 58mm, wat waarschijnlijk net zal passen.

Maar ik vraag me af: alhoewel ik via Google wel allerlei low profile LGA1156 coolers kan vinden, het zijn meestal verkoopsites dus geen ervaringen. Zijn er hier tweakers met een low profile LGA1156 cooler die ook fatsoenlijk presteert tov de stock cooler?

-- Edit: de behuizing is trouwens een Chenbro ES34069. En als je specs bekijkt, die twee fans aan de achterkant zijn voor het PSU-gedeelte welke van het mobo is afgeschermd. Deze fans koelen het mobo dus niet.

UPDATE: Advies is verder voor mij niet meer nodig aangezien ik op een andere behuizing overstap, zie Wildfire in "Goede low profile cooler voor LGA1156 so..."

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 14-05-2010 13:56 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

De Big Shuriken zou ik je dan toch aanraden om te proberen. Er zijn genoeg reviews van te vinden hier op Tweakers en sites als google. Verder zijn er niet zoveel bekende goeie low-profile koelers, of ze zijn voor een vorige generatie socket ;) Ik zou zeggen, lees eens wat reviews :) Voeg het product wel even toe kan je er gelijk heen. :)

Edit: de hoeveelheid reviews hier op Tweakers heb ik wat overdreven, zijn helaas op één review na allemaal korte beoordelingen... :/

Review:
http://www.hardwaresecrets.com/article/842/8

CPU wordt nog best wel heet op full load onder deze koeler, maar volgens die test scheelt het onder load al wel 15 graden met de stock cooler ;) Daarbij komt dat de i3 een stuk zuiniger is / minder verbruikt dan de geteste CPU doet.

[ Voor 40% gewijzigd door Fid3lity op 11-05-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Laatst online: 06-09 02:52
ook ik denk dan gewoon big shuriken ja,

hoeveel ruimte heb je precies over dan?

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Ik zal vanavond eens kijken of ik fatsoenlijk kan meten hoe hoog die Intel stock cooler is, want een hogere cooler dan die gaat niet lukken. Ik denk dat de Big Shuriken dan wel nèt gaat passen, maar ik wil het eerst zeker weten voordat ik weer voor niets een cooler koop :P

Het probleem met die Chenbro behuizing is gewoon de airflow. Als het zijpaneel erop zit is er binnenin eigenlijk helemaal geen airflow en dat nekt de koeling echt, omdat hitte alleen maar via convectie wegkan via de ventilatieopeningen aan de bovenkant.

Voor een Atom of VIA Epia systeempje is dit een uitstekende behuizing. Wil je iets krachtigers met mini-ITX dan wordt het een probleem. Ik zal toch eens kijken of ik op de een of andere manier wat airflow kan fixen in de behuizing. Ik merk iig dat zonder het zijpaneel de CPU core nu op zo'n 50C blijft hangen (wat absoluut niet slecht is, zeker niet met stock cooler), maar mèt zijpaneel mag ik er al zo'n 30C bij optellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Wildfire schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 15:33:
Ik zal vanavond eens kijken of ik fatsoenlijk kan meten hoe hoog die Intel stock cooler is, want een hogere cooler dan die gaat niet lukken. Ik denk dat de Big Shuriken dan wel nèt gaat passen, maar ik wil het eerst zeker weten voordat ik weer voor niets een cooler koop :P

Het probleem met die Chenbro behuizing is gewoon de airflow. Als het zijpaneel erop zit is er binnenin eigenlijk helemaal geen airflow en dat nekt de koeling echt, omdat hitte alleen maar via convectie wegkan via de ventilatieopeningen aan de bovenkant.

Voor een Atom of VIA Epia systeempje is dit een uitstekende behuizing. Wil je iets krachtigers met mini-ITX dan wordt het een probleem. Ik zal toch eens kijken of ik op de een of andere manier wat airflow kan fixen in de behuizing. Ik merk iig dat zonder het zijpaneel de CPU core nu op zo'n 50C blijft hangen (wat absoluut niet slecht is, zeker niet met stock cooler), maar mèt zijpaneel mag ik er al zo'n 30C bij optellen!
Zal vast ook wel op internet te vinden zijn maar ik heb net even voor je gemeten ;) Stock cooler heb ik nog liggen, is toch niet in gebruik :) Enfin: Vanaf het contactoppervlak tot de top van de fan is het 45 mm. Als je tegen zo'n beperkte maximale hoogte aanloopt denk ik niet dat je veel andere opties zult vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Blue-Tiger schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 15:44:
[...]

Zal vast ook wel op internet te vinden zijn maar ik heb net even voor je gemeten ;) Stock cooler heb ik nog liggen, is toch niet in gebruik :) Enfin: Vanaf het contactoppervlak tot de top van de fan is het 45 mm. Als je tegen zo'n beperkte maximale hoogte aanloopt denk ik niet dat je veel andere opties zult vinden...
Hmmm, da's idd lekker laag. De Big Shuriken is met 58mm dan ook nog duidelijk veel te hoog. Ik vrees dat ik ofwel het zijpaneel van de kast moet aflaten (of er een gatenkaas van maken), of dat ik een andere mini-ITX behuizing moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:22

Bolletje

Moderator Harde Waren
Huh? Als die rear fans al 70 mm zijn, dan gaat de Shuriken qua hoogte toch wel passen?

Van de CPU tot zijpaneel is het dan toch >70 mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Bolletje92 schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:47:
Huh? Als die rear fans al 70 mm zijn, dan gaat de Shuriken qua hoogte toch wel passen?

Van de CPU tot zijpaneel is het dan toch >70 mm?
Nee, de kast is in twee afzonderlijke compartimenten verdeeld.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WAfCkkNyZJnch7XvlAYzxn9Z/full.jpg

Links van de rode streep is dus een afzonderlijk compartiment. Hetgeen dus de maximale hoogte van een cooler beperkt.

Het compartiment aan de rechterkant bevat een gedeelte van de PSU en daar weer achter zitten de 4 drivebays voor de HD's.

[ Voor 34% gewijzigd door Wildfire op 11-05-2010 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Wildfire schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 17:09:
[...]

Nee, de kast is in twee afzonderlijke compartimenten verdeeld.

[afbeelding]

Links van de rode streep is dus een afzonderlijk compartiment. Hetgeen dus de maximale hoogte van een cooler beperkt.

Het compartiment aan de rechterkant bevat een gedeelte van de PSU en daar weer achter zitten de 4 drivebays voor de HD's.
Ja, daar zit je toch wel met een duidelijke beperking aan ruimte, evenals afvoer van warme lucht... Dit is imo echt een Atom kastje voor een home-server of NAS (correct me if I'm wrong:)) Voor ~45e zijn al een aantal leuke kastjes te vinden en daar kun je in principe elke cooler in kwijt ;)

Het staat zelfs op de eerste pagina die je in de TS doorlinkt ;)

Optional Accessory

Heatsink
Product Part. No# Description
66H084534-001 Heatsink for AMD / INTEL Socket (Special szie = 45mm)

Oftewel: gelimiteerd tot 45 mm, en dat klopt.

[ Voor 14% gewijzigd door Fid3lity op 11-05-2010 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Blue-Tiger schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 17:24:
[...]

Ja, daar zit je toch wel met een duidelijke beperking aan ruimte, evenals afvoer van warme lucht... Dit is imo echt een Atom kastje voor een home-server of NAS (correct me if I'm wrong:)) Voor ~45e zijn al een aantal leuke kastjes te vinden en daar kun je in principe elke cooler in kwijt ;)

Het staat zelfs op de eerste pagina die je in de TS doorlinkt ;)

Optional Accessory

Heatsink
Product Part. No# Description
66H084534-001 Heatsink for AMD / INTEL Socket (Special szie = 45mm)

Oftewel: gelimiteerd tot 45 mm, en dat klopt.
Had ik ondertussen ook gezien. Is best wel crap ja, maar goed deze kast heeft ook een tijdje een Atom 330 systeempje gehuisvest en dat ging pico bello -- voor die Atom 330 had ik het ding dan ook aangeschaft. Maar toen wou ik toch wat stevigers en toen werd het problematisch... ik zal eens op m'n gemak gaan rondsurfen en een nieuw mini-ITX behuizinkje zoeken welke beter geschikt is. Toch wel jammer dat het nu zo moet, maar goed, so be it...

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 11-05-2010 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:22

Bolletje

Moderator Harde Waren
Oo, bedankt voor de verklaring :)

Je zou kunnen kijken naar een Thermaltake SlimX3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
of je jaagt er een vierkant gat in, evengroot als de fan voor de shruiken zodat die erdoor een steekt :P

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Eind mei verschijnt deze cooler:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/243p1c7.png
http://akasa.co.uk/update...oduct.tpl&no=181&type=CPU coolers&type_sub=Low Profile&model=AK-CCE-7106HP

Ook Silverstone zal binnenkort de NT07-1156 releasen; de Clarkdale variant van pricewatch: Silverstone NT07-775 Low Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Edmin schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 18:41:
Eind mei verschijnt deze cooler:
[afbeelding]
http://akasa.co.uk/update...oduct.tpl&no=181&type=CPU coolers&type_sub=Low Profile&model=AK-CCE-7106HP

Ook Silverstone zal binnenkort de NT07-1156 releasen; de Clarkdale variant van pricewatch: Silverstone NT07-775 Low Profile
Als ik die koelers zie vraag ik me toch echt af of dat überhaupt beter kan presteren dan stock... Die silverstone lijkt nota-bene wel een kopie van de stock cooler maar dan zonder Intel sticker...

Wat je trouwens ook nog zou kunnen doen, is een ventilatie rooster modden op de zijkant waar je moederboard zit (gat in zijkant en dan mesh erachter), Big Shuriken erin (passief) en een fan aan de buitenkant... Wellicht niet de mooiste / handigste oplossing maar het is te overwegen als je de kast later toch niet zou gaan gebruiken ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Fid3lity op 11-05-2010 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ze zijn dan ook vooral bedoeld voor situaties waar de stock koeler niet past, dus in SFF cases zoals:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/4kifit.jpg

edit:
overigens zijn er wel meer opties als je net wat meer ruimte hebt:
http://zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=388
http://zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=338

[ Voor 38% gewijzigd door Edmin op 11-05-2010 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Edmin schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 18:50:
Ze zijn dan ook vooral bedoeld voor situaties waar de stock koeler niet past, dus in SFF cases zoals:
[afbeelding]
Dat zijn wel redelijk extreme gevallen (prachtig kastje overigens:)), daar wil je ook geen actieve koeling in hoeven bouwen lijkt mij zo. Zuinige AMD sinlge- / dualcore welke eventueel passief te koelen is... Of uiteraard een Atom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Atom?
* Edmin legt binnenkort een i3 530 in dat ding (na de release van Akasa idd).

[/hijack] :P

[ Voor 15% gewijzigd door Edmin op 11-05-2010 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Edmin schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 18:55:
Atom?
* Edmin legt binnenkort een i3 530 in dat ding.

[/hijack] :P
Na de release van die nieuwe Akasa uiteraard? ^^ ;)
Edmin schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 18:50:
[afbeelding]

edit:
overigens zijn er wel meer opties als je net wat meer ruimte hebt:
http://zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=388
http://zalman.co.kr/ENG/product/Product_Read.asp?idx=338
Die 2e Zalman heeft wel de juiste hoogte voor de behuizing van de TS ;) Alleen jammer dat deze ongeschikt is voor S1156...

[ Voor 55% gewijzigd door Fid3lity op 11-05-2010 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
hmm ja toch lastig

[ Voor 94% gewijzigd door [Remmes] op 11-05-2010 21:12 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Blue-Tiger schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 18:57:
[...]
Die 2e Zalman heeft wel de juiste hoogte voor de behuizing van de TS ;) Alleen jammer dat deze ongeschikt is voor S1156...
/facepalm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Die dus niet past omdat die geen LGA1156 socket ondersteunt :)

Maar ik ga zelf, zoals ik al zei, maar op zoek naar een andere mini-ITX behuizing. Wel iets dat niet op normale PC behuizing formaat zit, dus wel iets niet al teveel groter dan de Chenbro die ik nu heb. Als ik meer hoogte heb om mee te werken kan er gewoon een normale cooler op.

Ik heb het hitteprobleem tijdelijk 'opgelost' door het zijpaneel er maar af te laten, maar da's geen optie voor op de langere termijn. En om nou een gat te gaan zagen ofzo, nee dat zie ik toch ook niet zitten :P

[ Voor 17% gewijzigd door Wildfire op 12-05-2010 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Even een update, gewoon ter info zodat jullie weten wat ik uiteindelijk heb besloten.

Ik heb zojuist een andere behuizing besteld. Weliswaar wat groter (midtower met mini-ITX mogelijkheid), een Antec Two Hundred met een Seasonic PSU en drie stille 120mm fans. Ik kan dan gewoon de Shuriken plaatsen of later evt. een nog betere cooler, plus omdat deze behuizing voorzien is van diverse casefans heb ik nu dan wel airflow dus dat scheelt ook veel :)

Daarnaast hou ik op deze manier ruimte genoeg over voor toekomstige upgrades.

Voor de geïnteresseerden, zie Wildfire in "Heb je iets besteld en MOET je het gewoo..." voor een overzicht van wat ik besteld heb.

[ Voor 23% gewijzigd door Wildfire op 14-05-2010 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wildfire schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:40:
[...]

Die dus niet past omdat die geen LGA1156 socket ondersteunt :)
Maar er is wel een 1156 variant:
EP-CD903
http://www.xigmatek.com/product/air-apache-ep-cd902.3.php

Ik kan hem alleen niet in de PW vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Edmin schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 13:16:
[...]

Maar er is wel een 1156 variant:
EP-CD903
http://www.xigmatek.com/product/air-apache-ep-cd902.3.php

Ik kan hem alleen niet in de PW vinden.
Maar ook die is veel te hoog voor de behuizing van de TS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Blue-Tiger schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 13:52:

[...]

Maar ook die is veel te hoog voor de behuizing van de TS ;)
Zie Wildfire in "Goede low profile cooler voor LGA1156 so..." -- ik stap op een andere behuizing over dus verder advies is, voor mij iig, niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Wildfire schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 13:57:
[...]

Zie Wildfire in "Goede low profile cooler voor LGA1156 so..." -- ik stap op een andere behuizing over dus verder advies is, voor mij iig, niet meer nodig.
Jup. had ik gelezen ;) Maar als je een fullsize ATX case koopt snap ik ook niet waarom je nog een low-profile koeler zou kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Topicstarter
Blue-Tiger schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 14:00:
[...]

Jup. had ik gelezen ;) Maar als je een fullsize ATX case koopt snap ik ook niet waarom je nog een low-profile koeler zou kopen.
Aangezien ik die eentje heb liggen ga ik die gewoon gebruiken. Die zal in een normale case met goede airflow meer dan voldoende koelen en anders kan ik later altijd nog upsizen :)

Pagina: 1