[SBS 2008] Zeer low-budget oplossing voor OWA

Pagina: 1
Acties:

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10-2025
Ik wil voor een klant van mij (3 gebruikers) Outlook Web Access aanbieden, omdat de huidige webmail-functie niet meer volstaat. (alle contactpersonen, agenda's en mails moeten overzichtelijk bereikbaar zijn). We willen geen gebruik maken van hosted exchange, omdat we alles in eigen beheer willen houden.

Ik wil de goedkoopste oplossing aanbieden met een server met Small Business Server 2008 Standard.

De OEM SBS 2008 standard is ongeveer 300 incl. BTW.

Verder als ik kijk naar de requirements voor SBS 2008 zou ik de volgende configuratie kunnen gebruiken (ik ben bewust dat het zeer low-budget is).

Behuizing HKC 3011GS 400W € 28,00
Moederbord Asrock G31M-S € 36,06
Videokaart Onboard
Geheugen HP 461840-B21 4GB € 47,71
Processor Intel Celeron E3300 2,5Ghz € 41,66
Optical Drive Sony AD-7240S € 19,37
Harde Schijf WD Caviar SE WD2500AAJS, 250GB € 37,14

Totaal € 209,94

Inclusief het besturingssysteem zou dit neerkomen op ietsjes meer dan 500 euro.

Is bovenstaande voldoende en draait alles dan, of zie ik iets volledig over het hoofd? En moet ik nog rekening houden met andere dingen?

Excuus voor de open vraag, maar voordat ik bovenstaande bestel, zou ik graag bovenstaande nog even af/goedkeuren door wat medetweakers :)

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Backups, Redundancy, Availability?
Eigen beheer willen is heel wat anders dan dat het het beste zou zijn voor je klant.

Verwijderd

Denk je ook aan zaken als backup en virusscanners/spamfilters.

Ik zal hier zelf nooit aan beginnen. Zo'n hobby systeem is vragen om problemen als je deze moet ondersteunen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Timmeah schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 00:36:
Ik wil de goedkoopste oplossing aanbieden met een server met Small Business Server 2008 Standard.
Dit is dan alleen goedkoop, maar niet goed. Er komt veel meer kijken bij serverbeheer dan alleen een servertje en wat software.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:12
word bij sbs 2008 standaard 5 cals geleverd toch? dan zit je licentietechnisch en hardwarematig wel goed zo.

Alleen is het wel heel heel erg basic. Dat je perse alles in eigen beheer wilt is leuk maar waarom? Zijn genoeg betere oplossingen te vinden dan dit. En ehh voor een 2008 server is dit wel vrij basic. Dingetje gaat het wel trekken maar enige vorm van upgraden is zo ongeveer onmogelijk en ik zou hier niet iets belangrijks als me e-mail op wil laten draaien.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor 500 euro kan je ook vier jaar lang een Google Apps account voor alle drie de werknemers afsluiten. Dan heb je het wel niet in eigen beheer maar je hebt wel backups, hoge beschikbaarheid en garantie dat het werkt. Je pc'tje hoeft maar effe uit te vallen en je hebt direct geen e-mail verkeer meer tot die pc gerepareerd of vervangen is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Waar kun jij overigens SBS 08 krijgen voor 300 euro incl BTW. Mijn inkoop prijs exclusief is al rond de 550 euro.

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10-2025
Allen bedankt voor de reacties, ik heb misschien iets te low-budget gedacht. Redundancy e.d. is eigenlijk toch wel belangrijk, dus dan moet ik toch aan iets professionelers gaan denken met RAID erin. Maar dan ga je al gauw naar prijzen van 1000+ euro, en dat is toch wel pittig.

Misschien is hosted exchange dan toch wel een goede en veilige oplossing.

Overigens, als je googlet op SBS2008 standard krijg ik vaak de prijs van rond de 300 euro te zien (bijv. http://www.zercom.eu/index.php?p=35&f=1&a=128327 )

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Timmeah schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 01:08:
Allen bedankt voor de reacties, ik heb misschien iets te low-budget gedacht. Redundancy e.d. is eigenlijk toch wel belangrijk, dus dan moet ik toch aan iets professionelers gaan denken met RAID erin. Maar dan ga je al gauw naar prijzen van 1000+ euro, en dat is toch wel pittig.

Misschien is hosted exchange dan toch wel een goede en veilige oplossing.
Denk eraan: RAID is geen backup. Je zult dus ook aan backups, virusbescherming, service bij failure server etc moeten denken. Zeker als het zakelijk is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Timmeah schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 01:08:
Overigens, als je googlet op SBS2008 standard krijg ik vaak de prijs van rond de 300 euro te zien (bijv. http://www.zercom.eu/index.php?p=35&f=1&a=128327 )
Ik zag ze al staan. Mijn leveranciers zijn blijkbaar nogal duur :P Morgen toch maar eens uitzoeken waar het verschil in zit.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:17
Zoek maar eens op het artikel nummer "6UA-00562". Volgens mij is dit alleen een CAL pack, en dus geen server. Is google apps niet wat voor jullie. Kost niet veel (kan zelf gratiz).

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Lijkt mij inderdaad ook een CAL pack, SBS2008 voor 300 euro kan bijna niet. Al moet ik zeggen dat ik laatst ook een klus binnen heb gesleept omdat wij Win2008R2 Enterprise OEM konden leveren voor 300 euro minder dan de grote partijen. Ik vermoed nog steeds dat het een fout is geweest bij de distributeur, maar soms komt het dus voor :P

Verder het enige advies wat ik wil geven: Investeer in wat meer specs, SBS2008 op 4GB geheugen performed gewoon voor geen meter. Je haalt een hoofdpijnoplossing van de eerste orde binnen, en ik denk niet dat je klant blij gaat zijn met de facturen welke hieruit zullen ontstaan en al snel het verschil in aanschaf met een reguliere budgetserver overstijgt.
Die processor zou ik ook echt heroverwegen, installeer voor de grap eens SBS2008 op een vergelijkbare machine en zie dat het niet vooruit te branden is. En dan heb ik het alleen nog maar over een kale SBS, nog niet eens over een backup-, antivirus- en andere oplossingen welke je er natuurlijk nog bijop wil hebben :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
het is hierboven al eens een aantal keer gezegd , maar ik bevestig het ook nog maar ff.
Ik zou ook gewoon gaan voor Hosted Exchange als je server echt alleen als mailserver dient(dus niet als DC, File, Print etc).
Het is juist een zorg minder om het niet in eigen beheer te hebben dan wel(en zeker op die bovenstaande configuratie).
Hosted Exchange is geloof ik ook voordeliger onder de X aantal gebruikers(ligt natuurlijk aan pakket en provider)

www.degroot-it.nl

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom niet Google Apps? Volgens mij kan geen enkele hosted exchange daar aan tippen en je hebt dezelfde functionaliteit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Ik gebruik sinds kort thuis voor mij en mijn vrouw en 3 kinderen ook hosted exchange (25GB mailbox per stuk). Inclusief een Sharepoint site, Office Live Meeting en Office Communicator. Geen omkijken meer naar. Waarom zou je toch zelf het beheer in de hand willen houden?

http://www.microsoft.com/online/trial-bpos.mspx

Ik persoonlijk heb niet zoveel vertrouwen in Google, je weet niet wat ze met de metadata van alle mail doen. Ik geloof wel dat ze je mail niet lezen (waarom zouden ze) maar de metadata is hun inkomstenbron.

Hosted Exchange (BPOS) is gewoon een betaalde dienst, dus is er geen reden om aan te nemen dat ze je mail en mail metadata gaan gebruiken.

[ Voor 54% gewijzigd door Gé Brander op 11-05-2010 21:57 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Google Apps is ook in een betaalde variant. En dan is het net wat goedkoper dan hosted exchange. Helaas moet je dat met 4 man afnemen. Heb je dan wel de volledige exchange functionaliteit? Dat is met Google Apps wel iets beperkter helaas.

[ Voor 69% gewijzigd door Tsurany op 11-05-2010 22:20 ]

Verwijderd

Ik zou hier ook serieus nadenken over BPOS. De mail staat welliswaar bij Microsoft maar wordt door "higly-screened employees" in de lucht gehouden.

Het beheer van mailboxen mag je zelf doen via een controlpanel. Antivirus voor de mail is geregeld.

Voordeel is ook dat je technologiegarantie hebt, nu is het exchange 2007 en eind dit jaar is het exchange 2010. Evenals sharepoint wat ook 2010 wordt.

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-01 11:18
Om even terug te komen op deze topic. Nu wil ik deze zomer over gaan stappen w2k8 + exchange 2010 voor de vervanging van Qmail. Qmail bied mij niet meer de functionaliteiten die ik dagelijks gebruik op me werk en worden gebruikt door mijn vrienden die ook op de server zitten. Hierbij heb ik het over 20 tot 25 mailboxen.

Maar wat is nu wel een goede configuratie voor een w2k8+exchange 2010? Exclusief de licenties voor w2k8 en E2010, want die heb ik al. Waarschijnlijk zal ik ook nog gebruik maken van de AD ivm printen en profielen, maar dit gaat om een minimum aantal gebruikers.

Ik ben even wezen kijken bij dell en heb het volgende gevonden:

Basis PowerEdge R210 Chassis with up to 2 Cabled HDs and Quad-Pack LED Diagnostics
Geheugen 8GB Memory, DDR3, 1333MHz (4x2GB Dual Ranked UDIMMs)
Optische apparatuur 16X DVD+/-RW ROM Drive SATA with SATA Cable for Win2K8 R2
Rails voor rackmontage 2/4-Post Static Rack Rails
Processor Intel® Xeon® X3440, 2.53Ghz, 8MB Cache, Turbo, HT
1ste RAID- of SCSI-controllerkaart PERC H200 RAID Controller
Omlijsting vooraan 1U Rack Bezel
RAID-connectiviteit C10 ASS R1 for SAS6iR or PERC H200, Exactly 2 SAS/SATA/SSD Drives
Eerste harde schijf (2) 146GB, SAS, 3.5-inch, 15K RPM Hard Drive (Cabled)
Serverbeheerkaarten iDRAC6 Embedded BMC

Wat vinden jullie hier van? Is verre van wat de topicstarter heeft en niet low budget. Maar is dit niet te overkill of is dit precies goed of moet er misschien ergens meer van in? :X

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Tsurany schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 22:18:
Google Apps is ook in een betaalde variant. En dan is het net wat goedkoper dan hosted exchange. Helaas moet je dat met 4 man afnemen. Heb je dan wel de volledige exchange functionaliteit? Dat is met Google Apps wel iets beperkter helaas.
Het is inderdaad wat goedkoper, maar ik vraag me dus af, waarom kunnen zij het goedkoper? Komt dat omdat ze de metadata gebruiken (dat is wel de grootste bron van inkomsten voor Google)
Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar ik vertrouw dan meer op een iets duurdere variant waarbij ik redelijk zeker ben dat de metadata niet gebruikt wordt.

BPOS heeft inderdaad de volledige Exchange functionaliteit. Ik kan er alles mee, inclusief mailboxen/agenda's/etc delen, connecten naar smartphones, zien in Outlook of een ander ook online is dankzij de Communicator integratie en ook datzelfde in Sharepoint.

Wat hierboven ook al genoemd is, de zekerheid dat het ge-upgrade wordt naar nieuwe versies als deze beschikbaar zijn, is voor mij ook belangrijk.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

PeeCee schreef op maandag 17 mei 2010 @ 22:34:

Wat vinden jullie hier van? Is verre van wat de topicstarter heeft en niet low budget
Maar het is ook een ordinaire topic-kaping ;)
Kijk eerst zelf even met de beschikbare sizing tools die MS ook heeft of het voldoende is. Als je er dan niet uitkomt kun je je eigen topic eventueel openen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-01 11:18
alt-92 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 00:02:
[...]

Maar het is ook een ordinaire topic-kaping ;)
Kijk eerst zelf even met de beschikbare sizing tools die MS ook heeft of het voldoende is. Als je er dan niet uitkomt kun je je eigen topic eventueel openen.
Ow, maar dat was niet de bedoeling. Ik dacht, alles is gezegd in deze topic maar nog niet alle antwoorden zijn gegeven waar topicstarter om vroeg. O-)

Misschien had ik de reactie iets anders moeten fomuleren, maar ik ben er zelf ook wel geintreseerd in. Want wat is er nu mis met de low-budget oplossing zonder naar het totaalplaatje te kijken.

Maar ik zal tzt mijn eigen topic starten. :Y
Pagina: 1