Uitlezen schijf van Raid 1

Pagina: 1
Acties:

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:33
Vandaag iets raars gehad, waarvan ik nou niet weet hoe het precies zit.
1 server met een Areca 1212 erin, 4 schijven geconfigureerd als 2 x raid 1.
Server is vanochtend om onduidelijke redenen gecrashed.
Uiteraard zijn er backups, maar ik dacht heel simpel, ik haal 1 schijf eruit en hang deze aan mijn eigen pc en kan zo de schijf lezen.
Helaas worden alle schijven als niet geinitialiseerd herkent.
Omdat ik zeker weet dat ik het zo in het verleden ook wel eens heb gedaan, heb ik een goede testserver uitgezet, schijf eruit getrokken en deze ook aan mijn pc gehangen.
Ook deze werd als niet geinitialiseerd herkent, terwijl toen ik em weer terug plaatste in de server de server zonder problemen opstarte en gewoon alles goed was.
Maak ik nu een denk fout of gaan de Areca controllers hier anders mee om ?

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Voor / om de partitie heen zal de Areca wel wat informatie hebben gezet over wat voor raid set het is en welke disk uit de set het is, zodat het blijft werken als je deze disk aan een andere controller hangt, of de configuratie weggooit uit de huidige controller. Windows snapt dit echter niet, die verwacht gewoon een partitietabel. Wellicht dat een Linux livecd het wel correct ziet?

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals Nvidiot eigenlijk al aangeeft, kun je niet zomaar een hardeschijf uit een RAID set van de controller halen en deze aansluiten op een willekeurige andere controller dit zal nooit gaan werken, ook Linux zal je hier waarschijnlijk niet bij kunnen helpen.

Dit werkt alleen als je de hardeschijf(ven) weer terug hangt op dezelfde RAID controller of een andere Areca RAID controller welke gelijk is aan die in de server is of backward compatible is. Elk merk RAID controller heeft namelijk zo zijn eigen informatie hoe de data exact op de array is weggeschreven.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
"Nooit" gaan werken? RAID 1 is simpele mirroring, in principe hoeft hier niets bijzonders voor te worden opgeslagen op de disk zelf, de controller hoeft alleen maar de data twee keer weg te schrijven. Ik heb dit met de Intel en JMicron RAID op ASUS mobo's prima werkend gehad: na een RAID array failure kon ik de goede schijf gewoon als non-RAID gebruiken.

Maar als de server zonder problemen weer opstartte, is het probleem dan ook opgelost?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:33
Nou de server starte niet meer op, ik heb alleen als test deze uit een goede testserver gehaald.
Die starte ook zonder problemen weer op.
Ik zal morgen de server herinstalleren, en dan kijken of ik de schijven van de 2e raid arry gewoon weer uit kan lezen.
Wat Herko zegt is namelijk ook mijn ervaring, maar mischien omdat dat "software" raid is

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 00:58:
"Nooit" gaan werken? RAID 1 is simpele mirroring, in principe hoeft hier niets bijzonders voor te worden opgeslagen op de disk zelf, de controller hoeft alleen maar de data twee keer weg te schrijven. Ik heb dit met de Intel en JMicron RAID op ASUS mobo's prima werkend gehad: na een RAID array failure kon ik de goede schijf gewoon als non-RAID gebruiken.

Maar als de server zonder problemen weer opstartte, is het probleem dan ook opgelost?
Klopt heb je inderdaad gelijk in, mijn verhaal gaat inderdaad meer op voor RAID5 of hogere RAID levels. Maar daarnaast heb je nog het probleem dat de bestaande Windows installatie naar een Areca controller zal kijken, de bootbestanden zullen moeten worden aangepast en er zal een driver beschikbaar moeten zijn voor de alternatieve controller, wanneer je een hardeschijf (met Windows install) 1 op 1 op een andere controller hangt.

Dat het je gelukt is door een schijf over te hangen van een Intel- naar een JMicron controller heeft volgens mij ook een beetje met geluk te maken, want dit gaat lang altijd niet zomaar. Met een gewone pure dataschijf is het iets anders, daar hoeft Windows natuurlijk niet vanaf te starten.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1