krijg 5.1 niet aan de praat op laptop met win7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 09:59
Hey,

Had voorheen winxp pro op mn laptop staan daarmee werkte mijn 5.1 set met onderstaande aansluitingen prima. Ik plugde de kabels in, moest per kabel ff kiezen wat hij deed in de realtek manager en het spul werkte.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2ihxugl.jpg

Nu heb ik windows 7 erop gezet en wanneer ik kabel 1 in de linker jack stop kan ik kiezen uit
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2ltsk87.jpg
Nou keuze gemaakt, stop nummer 2 erin, de middelste, maar hier krijg ik geen popup menuutje, hij wordt automatisch op headphones gezet, en kan nergens iets veranderen. (headphones werken overigens wel met die jack).

Nog iets raars is dat in het realtek programma side pair altijd greyed out is. Ik kan die niet selecteren. Op de afbeelding worden ze dan weer wel weergegeven.
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/a580tf.jpg

center, front en de sub werken allemaal goed, alleen rear doet niks. Rear zit dan ook in de middelste jack. Links heb ik center / sub, rechts front, en beiden ook als dusdanig aangegeven in het popup menuutje. Heel vreemd is dus dat rear wel aangevinkt staat in het hoofdmenu van realtek, maar het niet doet, en front staat er helemaal niet bij, en die doet het wel.

Hopelijk kan iemand uit dit rare probleem iets halen en mij helpen met een oplossing te vinden.

Dacht ik zelf nog aan iets anders, die rechter aansluiting, met het rare symbooltje, wat is dat, is dit een spdif aansluiting? En zou ik met een dergelijke kabel die uitsluiting kunnen laten werken?

Alvast bedankt,

Snuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:06

FeaR

In GoT we trust

Snuurtje schreef op maandag 10 mei 2010 @ 20:39:
Dacht ik zelf nog aan iets anders, die rechter aansluiting, met het rare symbooltje, wat is dat, is dit een spdif aansluiting? En zou ik met een dergelijke kabel die uitsluiting kunnen laten werken?
Dat "rare" symbooltje is inderdaad een optische S/PDIF uitgang. Of je daar 5.1 uit gaat krijgen hangt er van af of de laptop dat ondersteunt uit die uitgang (sommige optische S/PDIF uitgangen sturen maar 2.0 door, maar veelal wel 5.1). En andere wat je zou moeten weten is of de speakers/receiver over een optische ingang beschikt.

Side pair is alleen voor 7.1 en die zal dus niet worden weergegeven als jij maximaal 5.1 aan kan sluiten met je laptop. Je hebt wel een vierde ingang, maar dat is specifiek voor een microfoon.

Wat gebeurt er trouwens als je de derde kabel in de zwarte female jack stopt? Als je dan wel kan kiezen dat het de rear speakers zijn zou het eigenlijk gewoon moeten werken. Want of er nu een koptelefoon of front speakers zijn aangesloten op de groene uitgang dat zou niets mogen uitmaken qua geluid: beide front left en right.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
/slapface omfg dat ik daar zelf niet opkwam. Idd heb de front in de headphones gedaan en de 2 anderen in de linker en rechter en het werkt. Ik zat me er zo om te ergeren dat ik bij die niet kon veranderen welke jack ik erin had gedaan dat ik daar geeneens aan dacht :p Anyways, ben nog wel benieuwd naar die spdif aansluiting, er gebeurd overigens niks als ik daar een jack indoe. Het is een z5500 dus optische aansluiting heeft hij ja, en die kabel die ik in de link gaf heeft een vierkante uitsluiting die in de z5500 past, en een ronde 3.5 mm die logischerwijs in de zwarte spdif aansluiting zou moeten kunnen.

Of mijn realtek dan ook vrolijk aanspringt en zegt hoi spdif aansluiting jij bent vast een 5.1 set moet ik dan nog maar afwachten.

[ Voor 52% gewijzigd door Snuurtje op 10-05-2010 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

S/PDIF zal hij niet meteen herkennen, komt omdat je er gewoon een 3,5mm jack in doet, niets aan die jack wat herkenbaar is voor de laptop dat het digitaal is. Als je in de drivers/software van Realtek instelt dat je digitaal geluid wilt gebruiken zal er een rood lichtje schijnen uit een van de uitgangen van de laptop. Het signaal zal door de Z-5500 worden begrepen en dan zal je geluid horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
klopt, heb het al ff uitgezocht en volgens deze mensen is het een 3.5mm coax output naar RCA. Dus ik zou zo'n verloopje moeten hebben samen met deze en dan zou het boeltje via coax moeten werken. Geeft coax nou veel beter geluid dan de aansluitingen die ik nu heb?

Alvast erg bedankt voor je hulp, dankzij jou ben ik uit dit eigenlijk simpele domme probleempje gekomen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

3,5mm jack naar RCA... dat is de eerste keer dat ik dat op een laptop zie. Weet wel dat Creative het een tijdje heeft gebruikt op losse geluidskaarten voor in pc's, maar niet dat het ook in laptops zat. Maar de afbeelding is wel wat meer richting een digitale coax dan optische toslink nu ik het zo zie. Dus je hebt dan ook geen gewone RCA male - male kabel nodig, maar een digitale coax-kabel.

Voordeel van digitale coax ten opzichte van de drie maal 3,5mm jack die je nu gebruikt is natuurlijk dat je dan maar een kabel hebt en geen drie. En ook digitaal geluid en overdracht ten opzichte van het analoge wat je nu hebt. Nadeel kan zijn dat je met digitale coax lang niet altijd 5.1 geluid hoeft te hebben in games. In films waar een 5.1 codec als DTS of Dolby Digital bij zit zal het geen probleem zijn, de codec wordt dan gewoon doorgestuurd naar de Z-5500. Maar spellen hebben dat veelal niet. Met de drie jacks zoals je ze nu hebt heb je altijd wel 5.1 geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
ok, nja ik ga binnenkort toch een nieuwe desktop halen gooi daar wel een proper geluidskaart in met een optische aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Duidelijk gevalletje audio, niet overige hardware ;)

Move OH -> AUD

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1