Toon posts:

vraagje over hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben al een poosje lid en heb een vraag hoe het zit om een hardeschijf in een computer in te bouwen waar al een hardeschijf inzit met een ander besturingssysteem(windows 7) en/of dat dan problemen oplevert.

met vriendelijke groet egry12

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2010 20:06 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kun je het nog een keer proberen, maar dan met leestekens en vooral met structuur? Ik snap totaal niets van je tekst :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-02 18:58
Backup gewoon je bestanden en laat hem daarna schoon Win 7 installeren. Upgraden gaat niet.
Probeer inderdaad leesbaar te typen, hier begrijpen wij niks van.

Verwijderd

Ik weet niet zeker of dit hetzelfde is als 2 OSen op 1 hardeschijf, waar je bij het opstarten van je PC een keuze krijgt van welke OS je wilt.

Dus ik denk wel dat het mogelijk is.

• Lourini
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11-2025
Dual boot kan, alleen XP kan en alleen windows 7 kan ook... 8)7

i7-7700K / 32GB DRAM / 3x GTX 1070 8GB / 2x500GB SSD + 3x3TB HDD / 2x Dell Ultrasharp U2515H

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-01 18:03
met de edit knop kun je je post even aanpassen. let op spelfouten. ook kun je doormiddel van de . meerdere zinnen creëeren.

Antwoord op je vraag: Die schijf kun je inbouwen. Zolang je in de bios instelt dat hij niet voor de schijf met win7 in de boot volgorde staat, zal de pc gewoon op windows 7 opstarten en windows xp puur als mapjes weergeven.

Verwijderd

Topicstarter
sorry dat het onleesbaar was typte beetje te snel en ik wil wel backuppe maar ik heb geen externe hardeschijf dus hoe moet ik dat dan doen?

Verwijderd

zilveren schijfjes fikken?
En nogmaals: leestekens

Btw, die HDD met XP wat heeft die voor aansluiting? IDE? If so, dan heb je nog een converter nodig om hem aan te sluiten

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2010 19:31 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Windows kan niet goed overweg met dergelijke hardwarewisselingen. Je kunt echter wel je winxp disk als extra schijf erin bouwen en dan bij de data kunnen terwijl je win7 draait.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
TMon schreef op maandag 10 mei 2010 @ 19:22:
met de edit knop kun je je post even aanpassen. let op spelfouten. ook kun je doormiddel van de . meerdere zinnen creëeren.

Antwoord op je vraag: Die schijf kun je inbouwen. Zolang je in de bios instelt dat hij niet voor de schijf met win7 in de boot volgorde staat, zal de pc gewoon op windows 7 opstarten en windows xp puur als mapjes weergeven.
die knop heb ik gevonden en hoop dat het nu wat overzichtelijker is O-)
hoe bedoel je dat want dat stukje snap ik ff niet

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2010 19:25 ]

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 19:18:
maar als dat niet kan wat moet ik dan doen want wil wel graag al mijn bestanden die er op staan behouden.

met vriendelijke groet egry12
Waarom zet je die bestanden die je wilt hebben niet over op de nieuwe hd met win7 erop??

Verwijderd

externe HD behuizing en die aansluiten, heb je meteen een externe harde schijf (nadat je je XP HDD erin geplaatst hebt natuurlijk)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2010 19:33 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je kan gewoon je andere hd er bij prikken, behalve dat je erg kut schrijft is er geen probleem.

Als het goed is boot de pc gewoon van windows 7, en kun je j eoude c schijf gewoon benaderen, ook al zal het dan een andere letter worden. Probeert hij alsnog xp te booten dan kun je ongewtijfeld in het bios instellen dat deze als nog van windows 7 harddisk boot.
Extern via usb kan ook maar is een flink stuk trager. als je maar een paar kleine bestanden opent is dat natuurlijk geen probleem. Iets waar je met esata natuurlijk geen last van hebt

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 10-05-2010 19:36 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
maar fish heb je dan niet bepaalde kabels nodig ofzo iets?

Verwijderd

zie mijn eerdere vraag: wat voor aansluiting heeft de XP disk? Hoe oud is die schijf?

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2010 19:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
thijs dat weet ik niet ik weet nog geneens wat voor schijf het is ik weet alleen dat het een sata is maar voor de rest niks.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-02 13:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 19:18:
hallo tweakers,

ik ben al een poosje lid maar dat is mijn eerste topic en zou echt niet weten of het goed staat maar dat merk ik van zelf :+
Bij deze. Een move naar OM.

En wat verplicht leesvoer: Het algemeen beleid

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:40

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 19:47:
thijs dat weet ik niet ik weet nog geneens wat voor schijf het is ik weet alleen dat het een sata is maar voor de rest niks.
Als ie dus SATA is, ben je alleen een SATA kabel nodig er van uit gaande dat je een SATA power-aansluiting op je voeding vrij hebt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Is het nog steeds.
typte beetje te snel
Dat is nog steeds geen reden om zo slecht Nederlands te gebruiken en dat ook nog zonder leestekens of hoofdletters.
en ik wil wel backuppe maar ik heb geen externe hardeschijf dus hoe moet ik dat dan doen?
Verzin eens wat.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Topicstarter
sorry Ed_L ik had niet goed gekeken op het forum of er nog een andere categorie was. BTW thijs er staat wel iets op met ATA

Verwijderd

Die XP HDD heb je toch al? Dan kun je toch zien wat voor aansluiting daarop zit?
Is het een oude schijf uit een zwaar verouderde pc, of is dat ding maar een paar jaar oud, en heb je gewoon altijd alleen maar XP gedraaid?
Eerst lezen, dan typen.

Ok, dat scheelt. Dus geen flatcables?

Afbeeldingslocatie: http://www.topmedia.nl/catalog/images/ide-flat-cable.jpg
Die dus

Waarom wil je trouwens dat je huidige, wellicht verouderde schijf in een gloednieuwe bak wordt ingebouwd?
Als het je alleen om de bestanden gaat, dan kun je die wellicht ook gewoon overzetten mbv dropbox o.i.d. aangenomen dat de XP schijf nog in een pc zit.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2010 20:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat weet ik niet. het is(als de schijf net zo oud is als de pc) een 2 bijna 3 jaar oude schijf. maar thijs wat zijn flatcables? daar weet ik weer niet zo super veel van.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 20:03:
sorry Ed_L ik had niet goed gekeken op het forum of er nog een andere categorie was. BTW thijs er staat wel iets op met ATA
Iets met ATA? Daar hebben we dus nog niks aan, dan kan het immers PATA (vaak niet correct IDE genoemd) of SATA (is eigenlijk ook IDE, maar wordt vaak onterecht niet zo genoemd) zijn.

Verwijderd

Topicstarter
laat ik het zo zeggen: er is een stickertje opgeplakt waar ATA op staat en voor de rest kan ik de tekst niet lezen.

• d4nn7
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-07-2025
Wat voor kabel zit er aan je HDD?
Zo een:
Afbeeldingslocatie: http://www.creativecomputing.net/catalog/images/CB-IDE133.jpg
Of zo een:
Afbeeldingslocatie: http://members.lotterypost.com/todd/images/blog/Sata_Cable.gif
?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en als je zo'n kabel hebt

Afbeeldingslocatie: http://www.creativecomputing.net/catalog/images/CB-IDE133.jpg

heb je zo'n printje waarchijnlijk nodig (als je geen aansluitingen meer hebt voor die brede kabel hebt
Afbeeldingslocatie: http://www.topmedia.nl/catalog/images/IDE_and_SATA_Converter.jpg

waar je dan weer
Afbeeldingslocatie: http://members.lotterypost.com/todd/images/blog/Sata_Cable.gif

deze op aan kan sluiten

Maar maak ff een foto van die hd da's ook makkeljik

[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 10-05-2010 21:03 ]

Iperf

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Over dat converterje:
Juist andersom, want die is om een SATA-schijf op een PATA-mobo aan te sluiten ;)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Compizfox schreef op maandag 10 mei 2010 @ 21:04:
Over dat converterje:
Juist andersom, want die is om een SATA-schijf op een PATA-mobo aan te sluiten ;)
vaak zit er wel een schakelaartje op waarmee je de functionaliteit om kan draaien (deze niet dus :( )
maar het kan geen kwaad om voor de ts te benadrukken

deze dan ofzo

http://www.topmedia.nl/ca..._info.php?products_id=595
Afbeeldingslocatie: http://www.topmedia.nl/catalog/images/IDE-to-SATA-Converter.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 10-05-2010 21:30 ]

Iperf

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb precies die als op het plaatje (van DX), en daar zit zover ik weet niet zo'n knopje op. Maar misschien dat je hem ook gewoon omgekeerd kan gebruiken.

Verwijderd

Degene op laatste afbeelding is bidirectioneel

Verwijderd

Topicstarter
d4nn7 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 20:10:
Wat voor kabel zit er aan je HDD?
Zo een:
[afbeelding]
Of zo een:
[afbeelding]
?
de tweede kabel zit er in.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dan is het een kwestie van aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
hoe bedoel van: kwestie van aansluiten?

Verwijderd

Niet dat ik erg lullig wil doen ofzo. Maar is het niet verstandig om dit uit te laten voeren door een expert? Of iemand anders binnen je vrienden/familie kring die meer ervaring heeft met computer hardware? Een beetje computer hobbyist weet duidelijk verschil tussen S-ata en Pata, en jij zegt ''iets met ata''. Niet lullig bedoeld, maar straks doe je iets niet goeds en breek je alleen maar dingen af :)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 15:26:
hoe bedoel van: kwestie van aansluiten?
Gewoon... computer uit*, aansluiten, computer weer opstarten.

*zou nieteens nodig hoeven zijn maar doe toch maar even

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

offtopic:
Goedkopere SATA-controllers ondersteunen geen hotplug SATA, doe dus toch maar wel ;)

Verwijderd

Topicstarter
maar krijgt die andere pc waar windows 7 op staat er dan geen problemen mee? mcdavid

Verwijderd

zoals eerder gezegd, gewoon in de bios de boot volgorde aanpassen, we moesten alleen wel eerst weten of de schijf aan te sluiten was en zo ja, hoe. Dus, pc uit, schijf aansluiten, pc aan, in de bios de boot volgorde aanpassen.
Nogmaals, waarom wil die XP schijf zo graag gebruiken? Gaat het alleen om de bestanden?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Verwijderd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:06:
maar krijgt die andere pc waar windows 7 op staat er dan geen problemen mee? mcdavid
Zo ja dan volg je mijn beknopte handleiding in omgekeerde volgorde en dan weet je het.

Verwijderd

Topicstarter
thijs het gaat mij inderdaad om de bestanden maar het probleem is dat ik geen externe harde schijf heb en bij de gene waarvan ik de pc koop ook niet dusja, maar nu weet ik dus dat het wel kan.

bedankt allemaal voor jullie hulp:)

Verwijderd

zoals eerder aangehaald (door mij) kun je ook gewoon een behuizing kopen voor die HDD, heb je meteen je externe harde schijf

Verwijderd

Topicstarter
maar eerst moet ik die pc hebben en als ik die pc heb heb ik geen geld meer voor z'n behuizing dusja
en nu weet ik toch dat ik hem er gewoon in can zetten thx!!
Pagina: 1