Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-02 17:48
Om de Squeezebox Radio echt tot zijn recht te laten komen, wil ik graag een accu voor dat ding. Echter vindt ik het accessory pack een beetje duur O-) . Ik heb immers al 3 afstandbedieningen, dus het gaat me enkel om de accu.
Nu heb ik hier gelezen hoe iemand zelf zo'n accu in elkaar zet, wat (ook door een bezoeker van die site) wordt samengevat als:
  1. Neem 10 AA-baterijen en verbind ze in serie.
  2. Verbindt pin 1 met de positieve kant van de accu
  3. Verbindt pin 9 met de negatieve zijde
  4. Plaats een 10k NTC weerstand tussen pin 7 en 9
Heeft iemand hier dit al eens ondernomen? Een paar batterijtjes, een weerstandje en een stekkertje krijg ik nog wel aan elkaar, maar echt verstand van electronische circuits heb ik niet.

Wellicht heeft er iemand tips, of een DIY guide met wat meer foto's dan de hierboven genoemde? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik ben die pagina ook al tegen gekomen en het leek mij ook wel interessant om te proberen.
Maar behalve de stappen die jij beschrijft heeft hij het ook nog over andere aansluitingen:
Connect the positive terminal of a 10 cell NiMH battery to the Pin 1, a lower tap (maybe cell 3) to pin 5, and a higher tap (cell 7) to pin 3. The negative terminal must be connected to GND. The input resistances of Tap1/2 are something like 9475 Ohms, and from the voltage readings (you find them in the diagnosis->power menu) I gess the internal ADC has a 10 bit resolution, 2.048V reference and an input voltage divider of approximately 10:1. To be precise, one LSB is internally weighted with 19.9883mV. I don't know, what the tapped voltages are used for in the Squeezebox, mainly to monitor the battery I gess.
Ik vraag me af hoe noodzakelijk dat is, en of die NTC wel nodig is (heb ik even niet voorhanden)
Dus dan is de vraag hoe groot de kans is dat die batterijpack te warm wordt. En welke weerstandswaarde genoeg zou zijn om hem goed te laten functioneren.

En welke afstandbediening gebruik je nu? Kan je ook een Harmony hiervoor programmeren?

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 25-05-2010 13:45 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

• Neem 10 oplaadbare AA-batterijen en verbind ze in serie.
    Afbeeldingslocatie: http://www.mogamecalls.com/images/10AAPack.jpg
  • Verbind pin 1 met de positieve kant van de accu
  • De pluspool van de derde batterij aan pin 5
  • De pluspool van de zevende batterij aan pin 3
  • Verbind pin 9 met de 0/"aarde" van je batterijpack
  • Plaats een 10k NTC weerstand tussen pin 7 en 9
Als ik het verhaaltje op die website goed heb gelezen moet je dit doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 185410 op 25-05-2010 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jab65
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-03 22:34
Zijn er nog ontwikkelingen? Heb zelf ook net een radio gekocht, dus ben wel benieuwd... >:)

Hier een linkje naar iemand die een kit verkoopt met de benodigde onderdelen. Lijkt me wat duur, maar heb me daar nog niet in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nou ik heb het maar eens geprobeerd.

Ik heb vanmiddag een 10K NTC gekocht. Een houder voor 10AA batterijen hadden ze niet dus ik heb maar gewoon 10 batterijen met tape aan elkaar aan elkaar gebonden en onderling gesoldeerd. Ik had niet 10 dezelfde AA batterijen. Ik heb een combinatie van 2400 en 2700mAH gebruikt. Die batterijen direct aan elkaar solderen is vrij lastig omdat die verbinding erg makkelijk los laat. Het gaat dus makkelijker als je zo'n ding als hierboven hebt.

Verder heb ik gewoon gedaan wat op deze site staat. De + aan pin 1, tussen de derde en de vierde batterij een verbinding naar pin 5, tussen de 7e en 8e een verbinding naar pin 3. De NTC ertussen gestopt en verbonden met pin 7 en de aarde. En de - van de laatste batterij samen met de andere kant van de NTC aan pin 9.

Het juiste stekkertje dat op de connector past had ik en de winkel natuurlijk ook niet. Dus ik heb uiteindelijk van zo'n standaard 10-pins USB stekkertje dat intern naar je moederbord gaat de metalen stekkertjes eruit gehaald en daar wat krimpkous overheen gedaan. Daarvan passen 5 naast elkaar precies in de connector, maar ze schieten er wel heel makkelijk vanaf.

Toen alles eindelijk goed aangesloten zat werkte het nog ook :D
De batterijen waren wel leeg dus hij viel al snel weer uit.
Je kan in het menu van de Squeezebox (Settings>advanced>diagnostics>Power) de voltages zien (de voltages van de eerste tab, de tweede en het totale voltage), de temperatuur in graden Celsius en dat de batterij aan het laden is. Hij is hem nu aan het opladen, de temperatuur is van 23 graden opgelopen tot 28 dus dat hou ik wel even in de gaten. Maar vooralsnog lijkt het prima te werken :D

Maar het is wel aan te raden om zo'n AA-houder en een goede stekker te hebben. Dan gaat het toch een stuk makkelijker.

Ik heb geen foto's gemaakt, maar het zijn 10AA batterijen knullig aan elkaar gesoldeerd, omwikkeld met isolatietape met wat uitstekende draadjes ;)

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 21-06-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Ik had al even niet naar deze post gekeken, maar leuk dat er nog iemand is die het geprobeerd heeft.
Mijn accu had ik eerst verkeerd aangesloten (stekkertje verkeerd om) :(
Dan brand dus de CPU door 8)7 Ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan (heb ik ook gedaan)

Ik heb het accutje nogmaals gecontroleerd, maar alles klopt.
Ik heb nu een nieuwe Radio waarop ik hem nog moet proberen, maar ben een beetje huiverig, haha.

Ik heb bij Conrad het juiste stekkertje gekocht en een 10K NTC. Evenals wat krimpkousjes en 10 eneloop batterijen van 2000Mah
Ik heb ook de powertaps aangesloten zoals jij fsfikke.

ECHTER: heb je de -pool van je accu op pin 10?! Dat moet pin 9 zijn toch?

Zo'n batterijhouder als Superr aanraad is inderdaad de moeite waard. Dat scheelt een hoop gedoe.

Mijn Radio staat eigenlijk altijd gesynchroniseerd met mijn SB classic. Die bedien ik met een Harmony one, maar daarmee kun je ook direct de Radio bedienen. Echter doe ik dat zelden. Dan vaker met iPeng (iPhone) of gewoon met de knoppen op de Radio zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Purn0 op 21-06-2010 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Purn0 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 13:54:
Ik had al even niet naar deze post gekeken, maar leuk dat er nog iemand is die het geprobeerd heeft.
Mijn accu had ik eerst verkeerd aangesloten (stekkertje verkeerd om) :(
Dan brand dus de CPU door 8)7 Ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan (heb ik ook gedaan)
Ohjee, hoe heb je dat opgelost? Heb je een nieuwe gekregen van Logitech?

Een van de verbindingen tussen twee batterijen was los gaan zitten dus ik heb hem eruit gehaald, opnieuw gesoldeerd en weer aangesloten. Verkeerd natuurlijk |:( |:( 8)7 Dat ding doet niets meer... :P

edit:
Pin 9 inderdaad, verkeerd opgeschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 21-06-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Tja, dan brand ie door... Laat dat een les zijn voor iedereen die dit ook wil proberen! Er zit dus geen beveiliging die de schade beperkt als je de stekker er verkeerd om in steekt.

Dan is het gelijk gedaan met de pret.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Pfew, dan was een (vreselijk overbetaalde) accupack van Logitech toch goedkoper geweest... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Tja, vreselijk duur is het accupack ook niet hoor. 50 euro voor een AB en accu.
Ik heb zelf 10 Sanyo Eneloop 2000mAh batterijen gekocht (27 euro incl porto) en stekkertje, NTC en wat krimpkousjes bij Conrad (+/- 12,50 euro incl porto). Bijna 40 euro bij elkaar.

Er zijn goedkopere batterijen en als je het een beetje uitkiemt, betaal je bij Conrad ook geen verzenkosten. Je kunt dus voor 30 euro klaar zijn, maar dan heb je
  • geen AB
  • geen garantie
  • avondje werk
  • accu die tot bijna 2x zo lang meegaat als de originele van Logitech (10 vs 6 uur)
Achteraf hadden we misschien beter een accu-pack kunnen kopen, maar bij de meeste Tweakers kriebelt zo'n projectje ook, toch? B)

Ik heb overigens nog een stekkertje, NTC en krimpkous liggen. Als iemand dit zelf ook wil proberen , stuur ik het op in een enveloppe voor €7,50. Dan heb ik ook weer wat van mijn verzendkosten gedeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Laatst online: 13-01 05:24
True, maar zoals je zelf al zegt heb je dan een accupack met bijna de dubbele capaciteit dan wat Logitech levert, cellen met minder capaciteit zijn nog een stuk goedkoper. Een remote heb ik geen behoefte aan, aangezien ik iPeng gebruik, en anders nog ervoor had kunnen kiezen om m'n Harmony One in te zetten. Ik zie dan ook niet waarom ze dit als een verplichte combi aanbieden. Voor €35 zonder remote zou ik het bijvoorbeeld wel willen overwegen.

Maar ik snap je tweaker-gedachte helemaal hoor. Als het zelf te knutselen valt, kiezen velen van ons toch voor die optie, zelfs als het onderaan de streep bijna niks meer uitmaakt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twaeker
  • Laatst online: 15-07-2024
Wel duur, maar weet iemand toevallig waar ik dit Logitech Squeezebox accessory pack kan kopen?
Ik kan geen webshop vinden die hem op voorraad heeft ?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Squeeze
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:17
http://www.logitech.com/n...usic_systems/devices/6066 ;-)

edit: zie nu dat ie daar ook niet op voorraad is....

[ Voor 25% gewijzigd door P_Squeeze op 25-06-2010 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:57
even een heel oud topic naar boven halen :)

ik heb vorige week ook een batterij in elkaar geknutseld voor mn squeezebox radio

heb dezelfde website gevolgd als hierboven al aangehaald:

http://cms.diodenring.de/...ocontroller/92-squeezebox

ervaringen:
- batterij werkt prima (weet nog niet hoe lang hij op een lading doet, maar zeker een uur of 7 a 8 )
- is best lastig in elkaar te krijgen (er is bovendien weinig ruimte in de squeezebox)
- ik had verkeerde draad voor die krimpstekkertjes (te dik), daardoor is de aansluiting aan de stekker wat beroerd.

Ik heb alles bij conrad besteld. Wel in 2 keer, want de eerste keer bleek ik een ntc weerstand te hebben die te dik was om tussen de batterijen te krijgen, plus de verkeerde aansluitstekker. Voor de geinteresseerden hierbij mijn tweede bestelling, bevat alles wat je nodig hebt. (batterijen met lipjes zijn geniaal trouwens).

6 ST x 740140 Busbehuizing 10pol 2rijen RM 2,0
20 ST x 740343 Crimpcontact PHD 0,08 - 0,21mm
4 ST x 741245 Buslijst 10 POLIG BL22-43GGG-010U
4 ST x 500538 NCT-thermistor M891/10k K/5%
8 ST x 419524 Metaalfilmweerstand 1W 470Ohm
1 PAK x 535907 Kleine zekering 5x20mm snel 1,00A (
1 PAK x 811793 DESOLDEERDRAAD 4ST. PAK
10 ST x 251253 Conrad energy Endurance AA 2000mAh

Desoldeerdraad heb je niet nodig, leek me handig voor de connecties tussen de batterijen, maar niet gebruikt, de lipjes werkten prima. De zekering heb ik uiteindelijk niet gebruikt, daar kreeg ik geen draad aan vast gesoldeerd (een houder meebestellen is aan te raden, of een makkelijker te solderen zekering).

Ik heb dus nog een aantal onderdelen over. Een busbehuizing (stekker) plus ntc weerstand plus 2 weerstanden voor de 3 en 8V draad kan ik dus op de post doen naar geinteresseerden.

ik heb zelf 2 radio's, dus ben van plan er nog een batterij voor te maken. zal dan ook wat foto's maken van het tweakproject...

[ Voor 3% gewijzigd door dj1981 op 04-01-2012 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133692

Ik wil ook een batterij hebben voor mijn Radio. Maar ik ben niet zo handig in electro dus ik wacht je tweakfoto's geduldig af.
Originele accu is met net wat te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59483

Originele accu + afstandsbediening voor de Squeezebox verkopen ze bij Mediamarkt Utrecht voor €25.
Heb er gister eentje op de kop getikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:57
Anoniem: 59483 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 13:45:
Originele accu + afstandsbediening voor de Squeezebox verkopen ze bij Mediamarkt Utrecht voor €25.
Heb er gister eentje op de kop getikt.
Daar kan je ze niet voor laten liggen lijkt me: 8 AA oplaadbare batterijen kosten al dat bedrag. Voor m'n DIY ding was het totaal denk ik 35 a 40 euro.

Mocht er iemand in utrecht wonen en nog naar de mediamarkt gaan dan houd ik me aanbevolen :)
Pagina: 1