Plan van aanpak voor systeembeheer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-03 23:59
Hallo allemaal,

Van mijn werkgever heb ik een opdracht gekregen waar ik een plan van aanpak moet schrijven voor afdeling systeembeheer. Mijn functie bij mijn werkgever is systeembeheerder en ik ben hier alleen.

De vragen die beantwoorden moeten worden, zijn:

De opdracht betreft het schrijven van een plan van aanpak. Onderdelen van het plan / vragen die beantwoord moeten worden:
- Hoe het systeembeheer van (bedrijfsnaam) opgepakt gaat worden?

- Wat komt er allemaal bij kijken?

- Welke onderdelen omvat het systeembeheer? Netwerk, Servers, Software, updates, cliënts,
procedures, beschrijvingen, documentatie etc.

- Hoe en wanneer denkt je dit te gaan oppakken. Mijlpalen?

- Welke kennis heb je, is er nodig, wat ontbreekt, en waar moet een cursus / boek / certificering voor behaald worden?

- Ontwikkelen en implementeren van een structureel beheerplan voor de servers en clients in het (bedrijfsnaam) netwerk (up-to-date houden van systeemsoftware, zorgen voor een ongestoorde werking van de systemen en netwerk, enzovoorts)

- Ontwikkelen en implementeren van een beheerplan voor servers van klanten, waar wij het beheer van die servers overgedragen hebben gekregen van de klant

- Het uitvoeren van het dagelijkse beheer aan servers en clients bij (bedrijfsnaam)

- Contacten onderhouden met hardwareleverancier

- Testen van nieuwe software, voordat deze in gebruik wordt genomen (bijv. Exchange 2010, nieuwe versies van SQL Server, etc)

Deze opdracht heb ik eerder gemaakt, maar het is niet goedgekeurd. En om heel eerlijk te zijn ik heb eerder geen plan van aanpak gemaakt voor een afdeling systeembeheer. Het is dus voor mij de eerste keer, maar goed alles moet de eerste keer zijn, begrijp ik!

Hieronder zal ik wat toelichting geven over onze organisatie:

Voordat ik hier begon, was het systeembeheer in handen van een externe ICT bedrijf. Ik ben juist aangenomen zodat zij een directe persoon tot hen beschik hadden en ik ben ook veel goedkoper dan die externe ICT bedrijf. Daarnaast kwamen zij steeds zelf tijd te kort om zelf aan het systeem te sleutelen. Verder zijn we een klein bedrijf van circa 18 man dat software.

We gebruiken Hyper-V als virtualisatie-platform. We hebben een rack met een paar fysieke servers erin. 3 fysieke nodes ervan regelen het cluster waarop Hyper-V draait. Daarnaast gebruiken we Exchange 2007 SP2 voor het e-mail gebeuren.

Voor mezelf had ik een interpretatie gemaakt wat in hoofdlijnen het systeembeheerder inhield en wat er momenteel speelt, helaas was mijn interpretatie fout en is het plan niet goed gekeurd.
Moet soms in details treden zoals hoe een cluster werkt en/of hoe onze exchange omgeving werkt en/of hoe GPO werken icm ADprofielen en/of we gebruiken maken van raoming profielen en etc??

Wat mijn punt is: hoe zouden jullie dit aanpakken en wat moet er volgens jullie in het plan van aanpak komen?

Ik hoor graag jullie suggesties

@Mods: mijn excuses mocht dit topic niet helemaal hier thuis horen. Zelf kon ik geen betere plek verzinnen.

[ Voor 14% gewijzigd door lawkexarib op 10-05-2010 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 20:17
Neem gewoon de standaard regels voor een PvA en ga deze invullen voor zover dat lukt natuurlijk. Dingen die je niet in kan vullen zijn dus de dingen waar nog geen kennis voor aanwezig is. Zie als voorbeeld http://zbc.nu/ict/project...tandaard-plan-van-aanpak/

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Hoi Steef1983,

Bedankt voor je snelle response. Heel even heb ik gekeken naar die link en het ziet er wel interessant uit, maar ik denk dat het te algemeen is.

Zoals in mijn topic staat, heb ik dit min of meer reeds gemaakt, helaas was het niet goed gekeurd. Ik ben eigenlijk opzoek naar meer specifieke voorbeelden voor procedures en processen binnen afdeling systeembeheer. Tevens ben ik benieuwd hoe de senioren onder ons dit zullen zien en invullen.

Ik hoor graag jullie reacties.

[ Voor 20% gewijzigd door lawkexarib op 10-05-2010 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:14
Ik neem aan dat je ook op of aanmerkingen gehad hebt m.b.t. wat niet goed was?
Buiten dat om denk ik dat er niet echt specifieke voorbeelden zijn, ieder bedrijf zal de IT anders geregeld hebben naar aanleiding van een andere infrastructuur.
En afhankelijk van de beschikbare middelen zullen de processen ingedeeld zijn.

Misschien een goed plan om te beginnen bij de basis en dat is het doornemen van de huidige documentatie van het netwerk, mogelijk dat je tussentijds al dingen ziet die niet kloppen. Is dit er niet? Dan zou stap 1 kunnen zijn het maken van deze documentatie voor toekomstige doeleinden.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zal inderdaad meer moeten aangeven wat er niet goed was (post anders je plan van aanpak even, of delen daaruit) ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Je kan eens wat dingen van het ITIL raamwerk doornemen, hier komen een aantal van de punten terug.
Misschien wat samenvattingen zoeken en daar een korte conclusie uittrekken. Hoe hun tegen het beheer aan kijken.

En misschien moet je maar een klein stukje uit je oude plan hier neerzetten, maar wat ik denk is dat je het juist niet technisch moet maken.

En gewoon dingen onder de aandacht brengen als proactief en reactief beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Hallo allemaal,

De feedback wat ik heb gekregen over dat mijn plan van aanpak is niet goed gekeurd, omdat volgens men niet specifiek instond wat zij hadden verwacht dat erin zou komen te staan...Zo was een opmerking over dat zij graag hadden willen lezen over dat wij hier een cluster omgeving hebben en wanneer een node niet beschikbaar is om welk reden dan ook, dan het zou worden overgenomen voor een andere node...

hieronder mijn Plan van aanpak

Inleiding

Deze beheerplan is in opdracht van (bedrijfsnaam) gemaakt om inzicht te geven over de afdeling systeembeheer. Tevens zal ik ingaan op de rollen, taken en verantwoordelijkheden van een systeembeheerder en wat er verwacht mag worden.

Geschiedenis systeembeheer bij (bedrijfsnaam)
In het begin was (directeur) de eindverantwoordelijke voor alle systeembeheer gebeuren bij (bedrijfsnaam). Het bedrijf (extern ict bedrijf) is in de zomer van 2009 pas hier aan de slag gegaan samen met de komst van de racker en de cluster omgeving. Het bedrijf (extern ict bedrijf) heeft de equallogic (SAN oplossing) geïnstalleerd samen met (extern ict bedrijf).
Tot 01-12-2009 heeft het bedrijf (extern ict bedrijf) alle taken voor de functie systeembeheer gevuld.
Huidige systeembeheer bij (bedrijfsnaam)
Sinds 01-12-2009 is (ik) aangenomen als systeembeheerder bij (bedrijfsnaam). Daarnaast komt één keer per maand (naam van externe consultant) van (extern ict bedrijf) langs ter ondersteuning van (ik) voor systeembeheer taken.

Periode van uitvoering
Dit kort verslag zal enkel de hoofdlijnen geven van wat er komt kijken voor de functie systeembeheer. Tevens zal ik in het kort ingaan op de taken en verantwoordelijkheden van mij.
Wegens deze aanpak zal op termijn een paar modules gemaakt worden zoals uitgebreide documentatie van het heel netwerk. Tevens zal er een schatting gemaakt worden van hoeveel tijd nodig is om alle processen van systeembeheer en plannen te kunnen implementeren.

Werkwijze
Dit verslag zal gemaakt worden door (ik). Daarna zal het gecontroleerd worden door (mijn leidinggevende) of alle punten voorkomen die eerder verzonden zijn in een e-mail. Uiteindelijk zal (directeur) ernaar kijken en zijn goedkeuring erover geven. Na dit PVA goedgekeurd is, zal ik dan beginnen met een uitgebreide documentatie te maken van het hele netwerk. vervolgens wil ik elke server in kaart brengen met zijn rol en specificatie.

Taken en verantwoordelijkheden voor systeembeheer

Afdeling systeembeheer in kaart brengen
• Een aparte website\tab voor afdeling systeembeheer op de sharepoint website.
• Centraliseren van alle informatie die betrekking hebben tot en van (bedrijfsnaam) systemen.
• Duidelijke en een strakke plan maken en voeren voor systeembeheer.
• Afdeling systeembeheer een sterke ruggengraat vormen voor (bedrijfsnaam) en haar klanten.
• Kennis maken en nemen van het telefonie netwerk bij (bedrijfsnaam).
• Contacten onderhouden met hardwareleverancier.

Taken
Doorlopende taken
• Dagelijkse beheer bij (bedrijfsnaam)
o Als een vraagbak dienen voor alle ICT vragen/problemen voor collega’s. Tevens voor klanten over o.a. TopDesk.
o Het interne procesbeheer bewaken e zorgen dat het zonder enig storing verloopt.
o Het monitoren of de back-up continue goed verloopt, aangezien de back-up eerst loopt naar een disk op de Equallogic apparaat.
o Deelnemen aan ict-projecten zoals extra aanpassingen in het netwerk en/of het testen van nieuwe software zoals (exchange 2010 of DPM 2010 en etc)

Veel voorkomende taken
o Systeembeheer voor klanten (klantnaam, twee servers)

Eenmalige taken
• Een uitgebreide documentatie maken over het netwerk bij (bedrijfsnaam) en van alle componenten.
• Een duidelijke back-up schema maken.
• Een duidelijke monitorplan opmaken voor alle servers en clients.
• Een duidelijke update en herstart proces beschrijven voor zowel voor servers als voor cliënts.

Benodige kennis/Certificieren
Tekort aan kennis
Voor de volgende oplossingen en software heb ik te kort aan kennis:
• DPM (Data Protection Manager ,back-up programma)
• Windows server 2008 R2 server (redelijk basis kennis aanwezig. Voordat ik bij (bedrijfsnaam) begon, heb ik thuis de cursus 70-640 Active Directory configuration gevolgd.
• Exchange 2007 (ook hier geldt redelijk basis kennis aanwezig na de cursus 70-236. Deze cursus heb ik niet afgemaakt)
• SQL server 2008 (tot nu toe een paar keer installatie gedraaid. Daarna een paar handleiding gemaakt voor SSRS. Volgens mij heb ik ook redelijk basis kennis, maar zou wel handig zijn als men aangeeft wat ik hoor te weten over SQL server 2008 voor mijn werk.
• Hyper 2008 (ik heb de cursus 70-652 voor hyper hier gevolgd. Volgens mij zit ik redelijk tegen basis kennis, maar het zou handig zijn om meer kennis op te doen)
• Cluster oplossing (theoretische kennis aanwezig, maar het lijkt mij handig om daar nog meer kennis op te doen. Dit ivm uitbereiden voor de virtueleomgeving.
Certificaten
Mijn doel is om alle certificaten te behalen die gerelateerd zijn voor mijn werk
• Welke certificaten zijn? (MCTS: 70-620, 70-640, 70-642, 70-643, MCITP: 70-646 en 70-646)
• Welke titel krijg je nadat een certificaat hebt behaald? (Na het behalen van de certificaten 70-640, 70-642 en 70-646 krijg je titel MCITP: server administrator en na het behalen van alle certificaten krijg je titel MCITP: enterprise administrator) (PS. Ben reeds in het bezit van het certificaat 70-620)
• Hoe lang doe je over een certificaat? (Dat ligt aan wijze van studeren. Bij een boek zal het circa 3 maanden zijn, maar i.v.m met mijn hbo studie wordt het lastig dat te combineren om thuis een boek door te nemen voor een certificaat. Daarom lijkt het voor mij handig om een CBT cursus (computer based training) te doen voor een certificaat. Dit is gewoon een videocursus waarin een omgeving wordt gemaakt. Dus jij leert ook gelijk de praktijk kennen en wat je hoort te weten voor het examen.

Conclusie

Voor mij mijn werk is het van essentieel belang om bovenstaande certificaten op een korte termijn te halen. Hiermee krijg ik een sterke basis voor een Windows netwerk omgeving. Daarnaast kan ik het beheer veel beter en efficiënter dan nu het geval is . Ook het oplossen van problemen zal sneller verlopen.

Hierboven is dus mijn plan van aanpak, maar ik vraag mij af hoe ik de eerder gestelde vragen uit het opdracht had ik moeten interpreteren. vandaar ook mijn topic hierover en hoe zouden de senioren onder ons die vragen zouden beantwoorden en invullen.

ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:37
heel kort gelezen (dus kan zijn dat ik het gemist heb) maar ik zie geen:
-uptime garanties (redundantie, uitwijk in geval van 1 data center, netwerk designs, en als je de enige beheerder bent dan heb je meteen een hele grote SPOF)
-patch management
-change management/audit spul
-security

Verder zou ik kijken naar het verschil tussen clustering en virtualisatie want die zijn niet noodzakelijk met elkaar verbonden

Het ziet er voornamelijk uit als een lijstje van wat je (hardware/software) wil bouwen/hebben en welke kennis je daar zelf voor nodig hebt
certificering is leuk maar de kennis is belangrijker dan het papiertje, dat is voornamelijk handig voor jou en je CV. Verder kun je de kennis ook uit documentatie halen ipv een cursus.

[ Voor 9% gewijzigd door Aragnut op 11-05-2010 11:36 . Reden: wat meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ten eerste valt me het ontzettend slecht taalgebruik op - heb jij dit document serieus zo naar je leidinggevende opgeleverd (en doe je ook nog een HBO opleiding)?

Puur op basis van alle spelfouten (de apparaat, Een duidelijke back-up schema maken, racker, etc) had ik dit al afgekeurd in ieder geval.

Verder denk ik dat je (naast gewoon even in overleg gaan met je leidinggevende om erachter te komen wat die nu precies van je verwacht) echt een plan van aanpak moet schrijven ("Wat wil je bereiken ("Beheer van de omgeving"), hoe wil je dat doen ("Kennis opdoen, zowel bedrijfsspecifiek als productspecifiek"), welke timing ("Morgen dit, over 2 weken dat"), en wat levert dat uiteindelijk op voor het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238498

Ik krijg meer het idee van een POP bij dit stukje. (persoonlijk ontwikkel plan)
Terwijl er een inventarisatie moet worden opgeleverd van de ICT omgeving.

Ik zou aan je baas ook vragen wat hij nu wil zien:
Huidige situatie met uitwerking naar wat?
Een pva voor wat? Ook je baas mag/moet duidelijk verwoorden wat hij wil zien.
Dit lijkt een beetje op: hallo helpdesk, hij doet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:04
Beetje inhoudsloze reactie, dit, maar toch: * Zsub is met bovenstaande

Edit: Aargh! Te laat. Met elevator, dus.

[ Voor 21% gewijzigd door Zsub op 11-05-2010 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-04 15:36

gakkethijs

niks

Is het niet gewoon de bedoeling dat jouw baas graag inzichtelijk wilt hebben wat de huidige IT-afdeling allemaal doet en wat de toekomstplannen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-04 15:53

Greyfox

MSX rulez

Een plan van aanpak beschrijft hoe je een bepaald doel wilt bereiken.
Dan beschrijf je het uitgangspunt en het doel en de stappen cq aanpak die je gaat toepassen om bij het doel te komen.
Daar horen in ieder geval concrete aktiepunten en data bij.

Voor de rest ben ik het met elevator eens: wat een beroerd taalgebruik.

Bovendien, als jouw leidinggevende iets van je verwacht maar jij weet niet wat, vraag het dan aan je leidinggevende ipv hier }:O

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Eeuhm....wat is jouw achtergrond? Heb je wel systeembeheer ervaring? Ben je net afgestudeerd of ben je nog bezig? Welk niveau? Als ik lees wat jij opgeschreven hebt en hoe je het schrijft heb ik het idee dat wij hier met een MBO of mogelijk zelfs VMBO leerling te maken hebben die wel wat met computers heeft gedaan.

Ten eerste:
- Stel een lijstje op waarvan het bedrijf eist dat deze gebeuren.
- Stel een lijstje op met wensen van het bedrijf.
- Bepaal benodigde hardware en software (waarschijnlijk niets extra's).
- Bepaal tijd nodig voor ieder onderdeel van de taken: Beheer, Updating, Monitoring, Support, Reporting.
- Bepaal frequentie van taken.
- Bepaal mogelijke benodigde aanpassingen
- Bepaal tijdschema van benodigde aanpassingen
- Bepaal mogelijke noodscenario's en oplossingen hiervoor.
- Laat de hele beschrijving van de geschiedenis van het netwerk maa achterwege. Niet interessant. Ook niet wat jij voor competenties mist. Of wat jij wil leren. Of de 'Periode van uitvoering' die geen periode van uitvoering bevat. Of de 'werkwijze' die geen werkwijze bevat.
- Leer nederlands en probeer ten minste het woordenboek er bij te houden. Een tekst als dat van jou zou mij een zeer pittig gesprek opleveren met mijn baas. Een met zeer veel rode strepen door het hele document.

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvdnberg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:08
Ben het met de reactie hierboven eens, stel een document op waarin duidelijk wordt gemaakt wat de huidige status van het netwerk is, waar je het netwerk naar toe wilt brengen en wat hiervoor noodzakelijk is.
Vertel waar op dit moment de knelpunten zich bevinden, hoe deze weggenomen kunnen worden en wat hiervoor nodig is qua tijd / kosten / opleidingen.

Vertel wat je gaat doen om alle systemen goed en duidelijk in kaart te krijgen, geef hierbij een tijdschema aan en vooral ook wanneer je verwacht alles af te hebben.

En zoals eerder gemeld, vertel hoe er omgegaan wordt met update / patch enz. beleid, vertel wat hieraan eventueel veranderd zal moeten worden en hoe je dit wilt aanpakken.

Als je dit uitwerkt, kom je al een heel eind in de richting denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:42
Dit klinkt heel erg als een MBO ICT stage opdracht, komt erg herkenbaar over (zowel het geven van de opdracht als het geplaatste resultaat). Maar goed dat maakt verder voor mijn antwoord niet uit.

Het probleem zit 'm erin dat je baas andere verwachtingen heeft van het plan van aanpak als dat jij verwacht dat erin moet staan. Als je baas een opdracht aan je geeft, probeer dan altijd de context en de opdracht zelf helder te krijgen. Vraag jezelf eens af waarom moet je dit plan van aanpak maken, wat is het doel, waarbij een antwoord: "omdat het moet van de baas" niet de juiste is. Wat wil je baas bereiken met het geven van deze opdracht?

Kortom, probeer meer achter de verwachting van het van plan van aanpak te komen, waarom je het moet schrijven en wat het uiteindelijk doel is.

[ Voor 7% gewijzigd door dvdheiden op 11-05-2010 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:21
Ik moet denken aan de training projectmanagement die we hier hebben gedaan.
Is er al uberhaupt systeembeheer aanwezig? Of moet dit opgezet worden.
Wordt gebeurt er nu, wat draait er nu op de machines. Hoe worden backups e.d. geregeld? Dat soort dingen.
Wat kan daar aan verbeterd worden? Wat is er nodig om die verbeteringen te bereiken. Denk aan trainingen, scholing, voor de beheerder (jij dus).

Wat HackZois zegt, ga praten met je baas. Ga een gesprek aan en kom erachter wat de opdrachtgever wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie allemaal feedback tot zover. Ik geloof dat ik nu een duidelijk beeld heb van wat ik zal schrijven in het plan van aanpak en hoe ik het wil aanpakken.

Ik zal me iig houden aan de volgende punten zoals die eerder zijn aangegeven:

1. Inleiding (de reden van het plan van aanpak)
2. Inhoudsopgave (voor de overzicht)
3. Netwerkoverzicht (clusteromgeving en virtualisatieomgeving beschrijven en hoe deze werken)
4. change management (hieraan dacht ik bijvb aan het migreren naar win7 en/of verzoeken van het management toe te staan, maar wel in een proces vastleggen)
5. patchmanagement (voor de wsus en hoe deze werkt)
6. Security (wie heeft welke rechten en op welk niveau)

Nadat bovenstaande punten zijn beschrijven, zal ik ook ingeven op wat ik wil veranderen en hoe ik dit wil veranderen. Ook zal ik aangeven wat voor tijd en welke resources ik hiervoor nodig hebt.

Overigens, dat er spel- en/of taalfouten in het verslag zitten, dat verbaast me zelf niets. Mijn afkomst is niet NLS en dit is ook geen excuus voor mij. Elke keer probeer ik mezelf te verbeteren waar dat nodig is. Maar dat een vergelijking wordt getrokken naar een VMBO leerling, dan vind ik zelf te ver gaan. Dit zegt misschien wat over die persoon zelf die zo'n opmerking maakt. Ook al geef je misschien een hele waardevolle feedback, maar door iemand aan te vallen, bereik je niets mee. Het is juist goed om diegene erop te wijzen dat het taalgebruik niet goed is, maar geef dan adviezen hoe het beter kan ipv aanvallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

lawkexarib schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 15:24:
Ik zal me iig houden aan de volgende punten zoals die eerder zijn aangegeven:

1. Inleiding (de reden van het plan van aanpak)
2. Inhoudsopgave (voor de overzicht)
3. Netwerkoverzicht (clusteromgeving en virtualisatieomgeving beschrijven en hoe deze werken)
4. change management (hieraan dacht ik bijvb aan het migreren naar win7 en/of verzoeken van het management toe te staan, maar wel in een proces vastleggen)
5. patchmanagement (voor de wsus en hoe deze werkt)
6. Security (wie heeft welke rechten en op welk niveau)
Bij een PvA stel ik me eerlijk gezegd niet hetzelfde voor als jij. Ik zie hier allerlei technische documentatie (punt 3, 4, 5, 6) terwijl ik in een PvA vooral wil horen:

3. Waarom/wanneer cluster je? Waarom/wanneer virtualiseer je? Wanneer doe je dat juist niet? Geen technisch geneuzel hoe je infrastructuur werkt. Daar is je technische documentatie voor.
4. Migratie naar W7 is pure techniek. Eerst moet je aangeven wat je wilt bereiken (middels je PvA) en dan kun je daarna bekijken of migreren naar W7 de beste manier is om dat te bereiken. Als jouw omgeving bestaat uit mensen die naar volle tevredenheid briefjes tikken op XP of Vista, en je moet op de centjes letten, dan kun je je afvragen wat je wint met een migratie naar W7.
Belangrijker lijkt mij beschrijven hoe je wijzigingen doorvoert (stuur je kwartiertje tevoren mail rond met "mail gaat zo down, ik ga Exchange upgraden" of gaat daar een traject aan vooraf, qua testen, documenteren, afstemmen). Hoe je met wijzigingsverzoeken omgaat hoort daar inderdaad ook bij.
5. Weer begin je over techniek. Interessanter lijkt mij: Hoe ga je met patches om? Rol je alles uit wat software leveranciers publiceren? Zo ja, hoe snel, test je vooraf of gaat snelheid voor alles. Hoe ga je met kritieke security patches om, rol je die direct uit of gaan die ook een uitgebreid testtraject door? Etc.
6. Lijkt weer te technisch. Eerst moet je aangeven wat je wilt: Maximale security of juist maximale vrijheid voor medewerkers, bijvoorbeeld om software te installeren? Dataschijven open voor iedereen of juist alles op een "need-to-know" basis? Op welke manier moet toegang tot bepaalde bestanden aangevraagd worden? Dan volgt daar uiteindelijk wel uit hoe je security moet configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Gezien wat je allemaal in je PvA wil stoppen zou ik zeggen: zorg eerst voor documentatie van de huidige omgeving. Hiermee heb je 2 voordelen
1: je leert de omgeving kennen
2: je kan aanwijzen wat er is en wat daar in niet klopt (maw. je kan aangeven wat je wil veranderen/aanpakken --> plan van aanpak (wat veranderen hoe en waarom).

tenminste, dat zou mijn interpretatie van een PvA zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
hoi downtime,

Bedankt voor je feedback. Om eerlijk te zijn door de bomen zie ik het bos niet meer 8)7 8)7 . Na aanleiding van sommige reacties hier dacht ik goed op de weg te zijn om een paar belangrijke punten te beschrijven in het plan van aanpak, maar dat blijkt niet zo.
Vanochtend heb ik het heel even met mijn leidinggevende erover gehad over wat hij precies wilt met deze plan van aanpak en hij gaf aan dat ik moet aangeven wat volgens mij nog ontbreekt en hoe het proces kan straks doorgaan wanneer ik op niet aanwezig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiliath
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10-2022
Als ik het goed begrijp dan wil je werkgever dat je een PvA gaat schrijven voor de afdeling systeembeheer.
Ook moet je de volgende vraag beantwoorden:

Hoe het systeembeheer van (bedrijfsnaam) opgepakt gaat worden?

Mijn mening is dat een "plan van aanpak" niet correct is.
Uit de tekst begrijp ik dat een externe partij het beheer heeft gedaan en er nu uit is geschopt en jij bent aangenomen om dit over te nemen.

Voordat je dan uberhaupt iets kan gaan doen zul je een antwoordt moeten hebben op de volgende vragen:
- Wat is de strategie van het bedrijf en hoe kan ICT hierin bijdragen?
- Is er een beleidsplan?

Op basis hiervan kan een ICT beleidsplan opgesteld worden (ik denk nl. dat die er nog niet is).
Hierin wordt in normale taal (niet technisch gaan doen) beschreven waar de ICT functie op dit moment staat, wat er goed is en wat er verbeterd moet worden. Ook wordt hierin aangegeven waar men wil zijn over 5 jaar.
Denk aan functionaliteit die men heeft en wil zien (IST SOLL) zoals mailen, intranet, tekstverwerken, printen, documentbeheer en opslag, backup procedures, redundancy (uptime garanties), het beschikbaar stellen van bedrijfskritieke software, update-beheer, gebruikers-support en restore-procedures. etc etc.
Nogmaals, beschrijf alleen de gewenste functionaliteit. Men wil kunnen mailen, of dat met exchange of een ander product zal gebeuren is hierin niet aan de orde.

Ook dient duidelijk te zijn in dit document wat het budget is en hoe je met vervanging van hardware omgaat.

Zodra dit bekend is dan weet je waar je nu staat en waar je over bv 5 jaar wilt zijn.
Op basis daarvan kunnen dan 1 of meerdere projecten gestart worden om de doelen die in het ICT beleidsplan staan te behalen.

Kort samengevat: de manier waarop dit is opgestart (het opnieuw invullen van de ICT functie) is te kort door de bocht en er zullen eerst wat knopen doorgehakt moeten worden.

PS: Wat taalgebruik betreft: Spellingscontrole doet wonderen

PS2: Hier een voorbeeld van internet geplukt van een ICT beleidsplan:
http://www.hofstad.net/20...07-2011%20-%202009-04.doc

En een linkje naar handson, daar hebben ze zelfs een sjabloon hiervoor. Ideaal!
http://www.handson.nl/ICTbeleidsplan.html
(ga niet alles letterlijk invullen, gebruik ervan wat aansluit bij je eigen organisatie en vul het eventueel aan)

[ Voor 18% gewijzigd door Xiliath op 11-05-2010 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 20:38
-

[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

sariel schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 13:59:
Eeuhm....wat is jouw achtergrond? Heb je wel systeembeheer ervaring? Ben je net afgestudeerd of ben je nog bezig? Welk niveau? Als ik lees wat jij opgeschreven hebt en hoe je het schrijft heb ik het idee dat wij hier met een MBO of mogelijk zelfs VMBO leerling te maken hebben die wel wat met computers heeft gedaan.
Overdrijven is ook een vak, gast. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 21:10

@r!k

It is I, Leclerq

lawkexarib schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:43:
hoi downtime,

Bedankt voor je feedback. Om eerlijk te zijn door de bomen zie ik het bos niet meer 8)7 8)7 . Na aanleiding van sommige reacties hier dacht ik goed op de weg te zijn om een paar belangrijke punten te beschrijven in het plan van aanpak, maar dat blijkt niet zo.
Vanochtend heb ik het heel even met mijn leidinggevende erover gehad over wat hij precies wilt met deze plan van aanpak en hij gaf aan dat ik moet aangeven wat volgens mij nog ontbreekt en hoe het proces kan straks doorgaan wanneer ik op niet aanwezig ben.
Oftewel documenteren wat je werkzaamheden zijn.

Geef dus aan welke hardware je hebt, wat erop draait, welke problemen vaker voorkomen met de bijbehorende oplossing. Gegevens over de apparatuur zelf, dus configuratie, garantie, nummer dat gebeld moet worden bij storingen e.d.

Alles wat je kunt bedenken waardoor in geval van calamiteiten iemand anders de boel draaiende kan houden.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
deadlock2k schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 17:52:

Het probleem hiermee is dat het vaak onbetaalbaar is voor dergelijke organisaties. Zelfs wij met enkele honderden bakken kunnen dat niet betalen.
Ligt uiteraard aan hoe belangrijk de uptime is. Je kan vaak contracten afsluiten dat bijv. IBM als uitwijklocatie dient. Wel is het altijd belangrijk dat (kritieke) backups op ten minste 2 plekken bewaard worden (bijv op de locatie en bij een data storage bedrijf zoals backupned). Om hier een goed overzicht over te krijgen zal je moeten opschrijven wat er mis kan gaan en of je daar bestand tegen moet zijn. Zo heb je airco uitval, stroom uitval, falende hardware, falend netwerk, brand in het gebouw, etc. etc.

Dit soort dingen (calamiteiten) valt ook onder documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

deadlock2k schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 17:52:
Het probleem hiermee is dat het vaak onbetaalbaar is voor dergelijke organisaties. Zelfs wij met enkele honderden bakken kunnen dat niet betalen.
Hou wel in de gaten wat zijn opdracht is: Een plan van aanpak. Onderdeel van dat plan van aanpak kan zijn dat uitwijk, redundancy en 99,9% uptime garanties onbetaalbaar zijn en dat er daarom alleen maar backups van de data worden gemaakt. Het is niet zijn opdracht om het datacenter van een ministerie of een bank in te richten, hij moet gewoon het best mogelijke doen voor een klein bedrijf met een beperkt budget.
Pagina: 1