Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd is mijn videokaart de atikmdag.sys BSOD gaan geven.
Deze error heb ik eerst opgezocht en er kwamen heel erg uiteenlopende oplossingen naar boven.

De meest hier van heb ik geprobeerd:
- de ati drivers heb ik verwijdert, dit hielp niet
- uitloggen en weer inloggen hielp niet
- moederbord flashen naar de nieuwste bios hielp niet
- geen CCC installeren maar alleen de driver hielp niet
- geupdate atikmdag.sys vervangen door de atikmdag.sys uit de zip van de nieuwste update hielp niet

Sommige dingen heb ik niet geprobeerd, om de volgende redenen:
- mijn voeding is erg goed, deze geeft ook volgens mij moederbord goede spanning
(Seasonic X-750)
- Ik heb een cm690 II advanced met 7 fans, mijn videokaart wordt echt genoeg gekoeld, met verschillende programma's zie ik hem ook echt niet de 50 graden halen.
- Mijn moederbord is naar de laatste versie geflasht
- Mijn moederbord en geheugen zijn compatibel

Nog wat informatie over de error:
- Ik krijg een BSOD wanneer ik een 3d applicatie start, bij elk spel is het dus al eens gebeurt.
- Soms krijg ik een dag lang geen BSOD, soms wel 3 keer op 1 dag.
- atikmdag.sys staat op 95% van die BSOD's

En informatie over mijn pc:
Moederbord: MSI p55-gd65
Geheugen: Corsair dominator CMD8GX3M4A1600C8 (8GB 1600Mhz quad channel)
Voeding: Seasonic X-750
Videokaart: Club3d radeon hd 5870
processor: intel i7 860
Besturingssysteem: legale windows 7 ultimate
Er is niks overgeklokt of overgeklokt geweest.

En nu de vraag: weet iemand wat ik aan de error kan doen of is mijn videokaart gewoon als kapot te beschouwen en moet ik maar een RMA aanvragen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:02
Het enigste wat je in mijn ogen nog niet hebt gedaan is een herinstallatie.

Gewoon alleen windows, de laatste drivers en een spel, en dan even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Ik had ook veel BSOD met mijn ATI HD 5770. Wat uiteindelijk bij mij hielp was om mijn normale geheugen in de BIOS terug te klokken van 1600 naar 1333 Mhz. Probeer dit eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal nu even mijn geheugen terugklokken en anders moet ik inderdaad gewoon windows proberen te herinstalleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-09 16:55

mickjuh

Good news everyone!

Ik had met mijn Ati kaart destijds ook zoveel problemen. Had van die verticale strepen. Die waren na een tijd opgelost door nieuwe drivers maar bleef nog wel de BSOD houden. Dacht echt dat mijn videokaart kapot was. Zag in de logfiles ook dat bij veel Ati bestanden problemen stonden. Heb de kaart ook als RMA opgestuurd maar deze kwam goed door de tests en werd weer teruggestuurd naar mij.

Vriend van mij kwam met de tip om mijn geheugen (6 gig 1600 Mhz) terug te klokken in de bios naar 1333 Mhz. Sindsdien geen problemen meer gehad en niet één vastloper gehad. Ben benieuwd of je hetzelfde hebt. Ik had ook van alles geprobeerd. Bios update gedraaid, nieuwe drivers en 10 andere etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Ik heb deze problemen ook met een HD4890. Ik heb deze begin vorige week RMA gestuurd. Maar nog niks te horen gekregen.
Het rare is dat de BSoD zich niet voordoet met een 4850...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn geheugen teruggezet naar 1333Mhz, en de voltage op auto gezet (ook maar voor de zekerheid).
Nu is hij inderdaad nog niet gecrasht.
Helaas weet ik nog niet of hij helemaal oke is, want ik heb wel vaker gehad dat hij 2 dagen geen BSOD gaf na een van de vele pogingen.
Maar in ieder geval bedankt voor je hulp, en we zullen zien of hij het zo mooi blijft doen :)

Edit:
Trouwens, het is niet raar dat ze niks kunnen vinden, omdat het een probleem is met de drivers die zich maar heel soms en heel onregelmatig voordoet.
Ik heb er dus ook soms geen last van, en daarna heel vaak. ATI zegt dat het niet hun schuld is (terwijl het bestand in de drivers van hun zit), en ik denk dat het gewoon een heel ingewikkeld probleem is waar hun weinig aan kunnen doen. Bij het testen op een andere pc lijkt het me heel goed kunnen dat er geen 1 foutje wordt ontdekt

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2010 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 08:26
Ik heb dezelfde BSOD ook wel eens gehad na een te hoge overklok ... Is jouw cpu wel of niet overgeklokt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Komt vaak voor met drivers die standaard geleverd worden bij de videokaart.

Download de laatste versie van de drivers van de ATI site.

Voordat je ze installeert de ATI video drivers compleet deïnstalleren en daarna driver sweeper over de PC draaien (alleen Nvidia en ATI videodrivers selecteren).

Indien je dat kan/wil doen CCleaner registry cleaner draaien (en daarna opnieuw opstarten)

Hierna het installeren.

Tenminste met een AutoCAD 2010 MEP (AutoCAD 3D) station op mijn werk was dit de oplossing.

PS. Vergeet niet bij alle keren dat een herstart gevraagd wordt dit ook te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Herinstallatie van windows zal ik als een van de laatste opties beschouwen voor nu, aangezien mijn externe schijf gecrasht is en ik mijn bestanden dus niet kan overzetten. Al betwijfel ik of een herinstallatie gaat helpen.
De laatste optie is natuurlijk RMA.

@Crazymonkey
Laat me weten wat de uitkomst van je RMA is, of deze wordt geaccepteerd of niet.

@Marc Rademaker
Mijn cpu is niet overgeklokt (staat ook in startpost)

@Starke
Ik heb 4 verschillende versies op mijn pc gehad (waaronder de nieuwste versie),
3x met CCC en 3x zonder (dus alleen beelschermdrivers)
Bij alle keren heb ik de vorige versie eerste gedeinstalleerd, maar ik heb daarbij geen driver sweeper gebruikt, dit kan ik de volgende keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 16:17:
Herinstallatie van windows zal ik als een van de laatste opties beschouwen voor nu, aangezien mijn externe schijf gecrasht is en ik mijn bestanden dus niet kan overzetten. Al betwijfel ik of een herinstallatie gaat helpen.
De laatste optie is natuurlijk RMA.
Heb Windows 2 keer opnieuw geïnstalleerd, heeft niks geholpen. (Win 7 x64)

[ Voor 0% gewijzigd door Crazymonkey op 11-05-2010 09:19 . Reden: windows 7 natuurlijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Marc Rademaker schreef op maandag 10 mei 2010 @ 16:04:
Ik heb dezelfde BSOD ook wel eens gehad na een te hoge overklok ... Is jouw cpu wel of niet overgeklokt?
Hij heeft het geheugen niet goed ingesteld dus zijn hele systeem is instabiel en dit komt zo te zien naar voren bij belasting van de ATi driver op het systeem.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ The_Mask
Mijn geheugen was goed ingesteld met Intel XMP, daarbij het voltage op 1,65 gezet.
Daar lag het echt niet aan want ik heb memtest laten draaien en die gaf 0 errors.

Atikmdag.sys is een hele gecompliceerde error, als je op google zoekt vindt je ook zo meer dan 40 verschillende oplossingen hiervoor, ik heb er maar 2 gevonden waarbij het geheugen het veroorzaakte.
Als wat jij zegt waar zou zijn dan zou ook bij het opstarten van elke 3d applicatie mijn systeem crashen, dit deed het niet zoals ik al zei, soms zit daar een tijd tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:37:
Mijn geheugen was goed ingesteld met Intel XMP, daarbij het voltage op 1,65 gezet.
Dat hoeft niet altijd goed te werken.
Daar lag het echt niet aan want ik heb memtest laten draaien en die gaf 0 errors.
Welke memtest en hoelang?
Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 15:56:
Ik heb mijn geheugen teruggezet naar 1333Mhz, en de voltage op auto gezet (ook maar voor de zekerheid).
Nu is hij inderdaad nog niet gecrasht.
Helaas weet ik nog niet of hij helemaal oke is, want ik heb wel vaker gehad dat hij 2 dagen geen BSOD gaf na een van de vele pogingen.
Hier bevestig je het iig zo goed als wel.

[ Voor 38% gewijzigd door -The_Mask- op 10-05-2010 18:50 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat hoeft niet altijd goed te werken.
Klopt, maar die kans is vrij klein lijkt me
Welke memtest en hoeland?
10 uren van memtest86+
Hier bevestig je het iig zo goed als wel
wat bevestig ik daar?
Volgens mij zeg ik alleen dat het terugzetten naar 1333mhz geholpen lijkt te worden en misschien wel DE oplossing is, niet dat het vorige profiel verkeerd was.
Misschien is dat wel zo, maar dan snap ik niet dat ik hier van de eerste 2 maanden geen last van heb gehad

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2010 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyumia
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 19:21
heb je toevallig ook strepen door je scherm? ik heb ook veel bsods gehad met ati. die was kapot. ik heb nu een nieuwe. ik had allemaal strepen en blokken door mijn scherm heen. zou het niet kunnen zijn als de kaart oververhit raakt dat ie dan een bsod krijgt? ik denk zelf dat ie kapot is aangezien niks werkt in die situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ kyumia
Nee, alleen als hij crasht trekt het scherm zogezegd uit elkaar in strepen, maar voorderest heb ik geen last van strepen of iets dergelijks.
De kaart wordt niet oververhit (zie startpost), hij komt nooit boven de 50 graden uit. Mijn kast is een cm690 II met 7 fans..
De strepen zijn een ander bekend probleem van vooral de laatste serie, maar de atikmdag.sys BSoD is er al lange tijd (2005 forum posts gezien) en heeft er volgens mij weinig mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kledur
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-05 21:50
Hallo

Ik lees hier al een tijdje mee, en volg de FP al jaren maar nu zet ik hier ook maar eens wat neer.

Is er überhaupt een "oplossing" voor het atikmdag.sys probleem?
Ik heb me er de afgelopen tijd in verdiept en ik word er knettergek van. Zoals de gebruiker boven mij zegt; dit probleem bestaat al zó lang, en nog steeds weet niemand waardoor het precies komt. Talloze "mogelijke oplossingen" maar nooit een concreet iets; Ati, Nvidia, Windows zelf rept er met geen woord over. Ik vind het extreem frustrerend en zorgt hier voor heel wat godverdomme!'es.

Ik loop met name tegen dit probleem aan tijdens het spelen van Operation Flashpoint: Dragon Rising en Metro 2033. Soms na 2 uur spelen, soms al na 10 minuten. Computer crasht dan hardnekkig, ik krijg het blauwe scherm niet eens te zien, en start vervolgens opnieuw op.

Specs

Intel E6750 @ 2.66, stock
3 gig ddr2, 667, stock
HD4870DK 1 gig, stock
OCZ Stealthxstream 700 watt
Merk/type van mijn moederbord weet ik zo niet, computer was oorspronkelijk een Dell

Geen idee of iemand hier wat aan heeft, dat is de bedoeling ook niet, maar ik wou toch even mijn ei kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 17:28
Kledur schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 14:13:
Is er überhaupt een "oplossing" voor het atikmdag.sys probleem?

Ik loop met name tegen dit probleem aan tijdens het spelen van Operation Flashpoint: Dragon Rising en Metro 2033. Soms na 2 uur spelen, soms al na 10 minuten. Computer crasht dan hardnekkig, ik krijg het blauwe scherm niet eens te zien, en start vervolgens opnieuw op.
Heb zelf ook met Dragon Rising een paar keer een atikmdag.sys BSOD gehad.
Ik heb het weten 'op te lossen' door CCC te installeren, Overdrive te activeren, en daarna, in de 'Advanced mode', een profiel/profile aangemaakt (zonder het profiel te activeren!).

Kijk je dan in (eerst 'verborgen bestanden weergeven' aanvinken) Users/AppData/Local/Ati/ACE, dan zal je daar het profiel zien staan dat je net hebt aangemaakt.
Dit xml bestand kan je gewoon openen met Notepad.exe.
Je krijgt dan de profiel waarden te zien die ATi zelf hanteert, bijvoorbeeld;

-<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="15700" />
<Property name="Want_1" value="55000" />
<Property name="Want_2" value="73500" />
</Feature>
- <Feature name="MemoryClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="30000" />
<Property name="Want_1" value="101000" />
<Property name="Want_2" value="101000" />
</Feature>
- <Feature name="CoreVoltageTarget_0">
<Property name="Want_0" value="950" />
<Property name="Want_1" value="1038" />
<Property name="Want_2" value="1050" />
</Feature>

Ik heb zelf de waarden van het 2D profiel/"Want_0" aangepast (verhoogt naar 450/700) omdat ik vermoed dat m'n Club3d niet goed overweg kan met de Coreclock waarde van 157 en de Memclock waarde van 300.
(Want_1 is een soort overgangsprofiel en Want_2 is het 3D profiel)
Waarom tijdens het gamen een 2D profiel geactiveerd zou moeten worden weet ik ook niet maar ik heb veel minder last van crashes sinds ik het profiel heb aangemaakt, de waarden heb veranderd en het profiel activeer voordat ik ga gamen.

(Voor de rest is m'n systeem retestabiel, OCZ geheugen-waarden staan handmatig ingesteld en komt zonder errors door MemTest86+ 4.10 na meerdere passes)

[ Voor 5% gewijzigd door Baserk op 19-05-2010 16:12 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kledur
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-05 21:50
Hmm ok. Toch jammer, en vooral extreem frustrerend in mijn geval, dat men het op deze manier werkend moet krijgen en het zelf maar uit moet zoeken.
Pagina: 1