Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik probeer mn windows XP op een verse sata schijf te installeren. (seagate barracuda 7200.10 250gb)
Deze wordt niet herkend tijdens de XP installatie.

Ik heb een windows XP met SP3 gecloned, dan herkent ie hem wel, maar de windows product key is onjuist. Microsoft opgebeld maar die geven dus niet zomaar een nieuwe. Sterker nog dat kost je 72 euro voor een expert die dat dan regelt..

Dus ik heb een oud diskettestation van de zolder getrokken en met de sata drivers op de asrock site een diskette aangemaakt, op F6 gedrukt tijdens de windows installatie en .. hij pakt niks op de diskette.

Anders weet ik niet wat ik over het hoofd zie. Iemand een ideetje ?

Dit is mn mobo: http://www.asrock.com/mb/...?Model=ConRoeXFire-eSATA2
en hier haal ik mn sata raid driver vandaan: http://www.asrock.com/mb/...l=ConRoeXFire-eSATA2&o=XP

PS: Diskettestation is in werkende staat, diskette ook
Ik heb met de bijgeleverde CD van het mobo een sata driver diskette proberen te maken met de s-ata diskette generator, maar dat werkt niet. ("Can not redirect input from file")

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is de schijf misschien zo geformateerd dat windows hem niet herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Nlite instalatie CD met drivers en sp 3 , geeft je de mogelijkheid zonder flopy drives en geen F6 , xp te installeren.. Check je bios of ACHI of IDE enabled is , in IDE mode heeft die waarschijnlijk geen driver nodig

http://www.nliteos.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt vanaf Windows XP met SP2 op een SATA schijf installeren.
Zet de schijf in je BIOS wel als IDE schijf, zoals in de reactie hierboven al staat.
Als je een andere cd van Windows XP neemt, dan moet het wel overeen komen, zoals "Home", "NL", "32-bit", "OEM", etc. Dus je kunt misschien van iemand een algemene OEM of een retail versie lenen.
En dan is er ook nog RockXP en zo ( http://majorgeeks.com/RockXP_d4138.html ).

Je eigen cdrom met Windows XP zou in theorie moeten werken met zo'n driver-diskette en dan via F6.
Ik vraag me af of die RAID versie wel de juiste is, gewoon een SATA driver is wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aanvulling: Hij pakte de diskette niet, maar had je de juiste drivers in de root van de diskette gezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:22

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 15:39:
Een Nlite instalatie CD met drivers en sp 3 , geeft je de mogelijkheid zonder flopy drives en geen F6 , xp te installeren.. Check je bios of ACHI of IDE enabled is , in IDE mode heeft die waarschijnlijk geen driver nodig

http://www.nliteos.com/
Dit klopt wel, maar dan zal je wel de extra functies van ACHI of RAID moeten missen, wanneer je namelijk deze optie in het BIOS na de installatie van Windows XP wijzigd zal Windows XP niet mmeer opstarten. Dit is overigens wel aan te passen, maar vergt wat truukage, deze informatie is in het forum wel terug te vinden.

De makkelijkste manier blijft naar mijn idee de juiste driver tijdens de setup toevoegen of een CD slipstreamen, maar ook informatie hierover is veelvuldig in dit subforum terug te vinden. Aangezien dit onderwerp al veel vaker aan bod is geweest. :)

[ Voor 14% gewijzigd door _Dune_ op 11-05-2010 00:52 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naar mijn idee moet je minstens sp1 ook in de streamline cd hebben om schijven groter als 137 gb te herkennen.

Windows XP SP1 bevat 48-bits LBA-ondersteuning voor ATAPI-schijfstations. Met deze ondersteuning kunt u vaste schijven gebruiken die groter zijn dan de huidige limiet van 137 GB. Ondersteuning is standaard ingeschakeld in SP1.

How to enable 48-bit Logical Block Addressing support for ATAPI disk drives in Windows XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:59
1) Licentiecode OEM werkt niet met een retail CD en andersom. Je kan dus niet zomaar elke ISO gebruiken met je licentiecode.

2) XP SP3 heeft SATA drivers geïntergreerd, de rest niet. Voor lagere SP versies kan je dit ondervangen:
• Zelf driver integreren met nlite
• Driver inladen tijdens de installatie
• Bios instellen zodat de schijf als ide ipc SATA herkent wordt.

Je kan dus kiezen. Verouderde cd gebruiken, installeren middels één van de drie opties onder 2 of een juiste cd gebruiken en voor optie 1 gaan.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Terror schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 09:32:
2) XP SP3 heeft SATA drivers geïntergreerd, de rest niet. Voor lagere SP versies kan je dit ondervangen:
• Zelf driver integreren met nlite
• Driver inladen tijdens de installatie
• Bios instellen zodat de schijf als ide ipc SATA herkent wordt.
Sinds wanneer heeft XP native S-ata drivers? Dat hoor ik serieus voor het eerst... dat klopt volgens mij niet. Het kan bijna niet anders dan dat jij een kopie van XP hebt liggen waar iemand al zo vriendelijk geweest is ze te slipstreamen. Mijn MSDN .iso van XP SP3 Pro heeft geen native S-ata support...

Correct me if I'm wrong, ik hoor het graag als ik het bij het verkeerde eind heb in dit geval... maar ik kan het echt niet terug vinden... Ik vind wel uitleg om s-ata in XP SP3 te slipstreamen?

Overigens heb je verder wel gelijk, JoolzZ moet eerst eens beginnen met een juiste windows versie... Maar voordat hij aan de slag gaat met diskettes e.d., dan zou ik eerst het advies van gebruiker systeemherstel opvolgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MicGlou schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 10:01:
[...]

Sinds wanneer heeft XP native S-ata drivers? Dat hoor ik serieus voor het eerst... dat klopt volgens mij niet. Het kan bijna niet anders dan dat jij een kopie van XP hebt liggen waar iemand al zo vriendelijk geweest is ze te slipstreamen. Mijn MSDN .iso van XP SP3 Pro heeft geen native S-ata support...

Correct me if I'm wrong, ik hoor het graag als ik het bij het verkeerde eind heb in dit geval... maar ik kan het echt niet terug vinden... Ik vind wel uitleg om s-ata in XP SP3 te slipstreamen?

Overigens heb je verder wel gelijk, JoolzZ moet eerst eens beginnen met een juiste windows versie... Maar voordat hij aan de slag gaat met diskettes e.d., dan zou ik eerst het advies systeemherstel opvolgen...
Klopt bij mijn weten heeft XP SP3 inderdaad geen native S-ATA support. Het werkt over het algemeen wel door in het BIOS de controller op IDE in te stellen, maar dan mis je de nodig S-ATA features.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
_Dune_ schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 10:31:
[...]

Klopt bij mijn weten heeft XP SP3 inderdaad geen native S-ATA support. Het werkt over het algemeen wel door in het BIOS de controller op IDE in te stellen, maar dan mis je de nodig S-ATA features.
Uiteraard, maar je kan iig windows installeren, een correcte driver installen kan altijd nog achteraf.

@ JoolzZ, op die pagina van Asrock staat ook een goede beschrijving voor de juiste methode van het installeren van een driver via diskette.. die heb je wel opgevolgd? Als windows nl. tijdens de installatie de driver niet kan vinden, dan staat deze niet correct op de diskette. Alhoewel dit helemaal niet nodig hoeft te zijn, want jouw moederbord ondersteund gewoon AHCI... het is dus echt een vrij simpele instelling in je bios.
Daarop kan ik verder maar 1 ding zeggen: RTFM! Dat staat netjes in de handleiding van het mobo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

MicGlou schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:14:
[...]
Uiteraard, maar je kan iig windows installeren, een correcte driver installen kan altijd nog achteraf.
Wanneer je Windows installeert terwijl de controller ingesteld staat op IDE, kun je natijd niet zomaar even een andere driver installeren en het BIOS instellen op ACHI of RAID. Hier zijn wel beschrijvingen voor te vinden hoe dit te doen, maar "even" een driver installeren is het niet, daar komt iets meer bij kijken. :)
MicGlou schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:14:

@ JoolzZ, op die pagina van Asrock staat ook een goede beschrijving voor de juiste methode van het installeren van een driver via diskette.. die heb je wel opgevolgd? Als windows nl. tijdens de installatie de driver niet kan vinden, dan staat deze niet correct op de diskette. Alhoewel dit helemaal niet nodig hoeft te zijn, want jouw moederbord ondersteund gewoon AHCI... het is dus echt een vrij simpele instelling in je bios.
Daarop kan ik verder maar 1 ding zeggen: RTFM! Dat staat netjes in de handleiding van het mobo...
Zover mij bekend ben je voor AHCI nu juist tijdens de installatie een extra driver nodig. Verder heb je helemaal gelijk. Dit is iets dat al veel vaker beschreven en besproken is en klaarblijkelijk ook in de manual van het moederbord beschreven staat.

[ Voor 48% gewijzigd door _Dune_ op 11-05-2010 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
_Dune_ schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 11:18:
[...]

Wanneer je Windows installeert terwijl de controller ingesteld staat op IDE, kun je natijd niet zomaar even een andere driver installeren en het BIOS instellen op ACHI of RAID. Hier zijn wel beschrijvingen voor te vinden hoe dit te doen, maar "even" een driver installeren is het niet, daar komt iets meer bij kijken. :)
Nu ik er even over nadenk (tis alweer ff geleden) heb ik ooit ook wel eens pogingen daartoe gedaan welke mij ernstige koppijn hadden opgeleverd. Ik loop inmiddels alweer jaren met een slipstreamed XP rond na een handjevol keren kloten met diskettes, dan trek je wel even die 2 uurtjes uit om een driver te slipstreamen. Vandaar dat ik ook even de bevestiging van iemand wou over het native aanwezig zijn van de driver, het stond mij niet meer zo bij en het had gekund...
Zover mij bekend ben je voor AHCI nu juist tijdens de installatie een extra driver nodig. Verder heb je helemaal gelijk. Dit is iets dat al veel vaker beschreven en besproken is en klaarblijkelijk ook in de manual van het moederbord beschreven staat.
Xcuse me :) Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat AHCI en compatibiliteitsmodus met elkaar te maken hadden omdat AHCI zogezegd de 'geavanceerde functies' van de controller unlocked... Daarmee bedoel ik; mobo ondersteund geen AHCI, dan ook geen compatibiliteit... Of natuurlijk andersom; als er AHCI ondersteund wordt dan heb je dus ook altijd compatibiliteitsmodus. Ik ben dan ook geen hardware-goeroe :) Het bouwen van pc's is altijd een uit de hand gelopen hobby geweest en wil nog wel eens termen verwarren e.d. omdat het niet een dagelijkse bezigheid is. Plus wat ik al eerder zei: op dergelijke gebied hoor ik graag wanneer ik fout zit (met vele andere dingen ben ik stront eigenwijs)

[ Voor 34% gewijzigd door MicGlou op 11-05-2010 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
- Met Nlite heb ik SP3 en alle drivers geslipstreamed. Dit werkt. Ik heb mn HD geformatteerd, maar ik loop vast een stukje later in de windows XP installatie waar ik mn product ID key moet invullen. Deze is onjuist, en zoals ik al zei Microsoft biedt geen hulp. Er werd zelfs moeilijk gedaan over het detail dat het een OEM versie betrof, en dat het niet op andere hardware geinstalleerd mocht worden. Grappig genoeg had ik deze tweede schijf al jaren ongebruikt liggen, maar tegelijk met de rest van het geassembleerde systeem gekocht en ze staan dus op dezelfde factuur. Het feit dat ze me daarop probeerden te naaien is echt te triest voor woorden. Maar ja volgens de Microsoft helpdesk is met het slipstreamen op een niet-originele CD ook de product ID key ongeldig geworden. Kan iemand dit beamen ?

- Driver inladen tijdens de installatie met F6 werkt dus niet omdat via de instructies van Asrock ik geen driverdiskette aangemaakt krijg. ("Can not redirect input from file") Wat dat ook mag betekenen. En verder vind ik alleen de RAID SATA drivers op de site van Asrock, maar deze werken niet.

- IDE wilde ik in principe niet proberen vanwege de gemiste snelheid, maar tis een relatief oud systeem al, dus ik ga deze zo ff proberen. ==> en werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
De AHCI/RAID drivers kun je ook gewoon bij Intel downloaden. Weet je zeker dat je een OEM cd hebt gebruikt als bron, want zonder dat zul je OEM key van je laptop niet kunnen invullen?
Pagina: 1