[WORD 2K7] synoniemen vervangen door 1 woord in documenten*

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-01 00:38

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
Beste Tweaker,

Ik ben momenteel bezig met het "updaten" van verschillende contract documenten. Door de jaren heen is door samenvoeging van verschillende documenten en geschreven door meerdere mensen er een verscheidenheid aan synoniemen gebruikt. Zo is in het document <Klant>, [Klantnaam], Contracttant, opdrachtgever, Opdrachtgever, <klantaan invullen>, etc. gebruikt. je begrijpt het al, met simpel ctrl+f en "alles vervangen" gaat dit nog steeds erg lang duren.

Ik ben dus op zoek naar een functie / macro waarbij je bij het wijzigen van dat ene woord / veld automatisch alle aan dat woord gelinkte overige woorden mee veranderen.

Kan iemand mij hierin helpen of dit bestaat en hoe dit heet? Ik heb gekeken of het gebruik van srossreference en indexes hierin kon helpen maar deze doen iets anders.

M@D

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepillow86
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-12-2020
Kan je een beetje programmeren? Het moet niet al te moeilijk zijn om een macro te schrijven waarin je definieert dat als iets a OF b of C of D bevat, het vervangen moet worden door E. (Je kan bestuderen hoe de code voor zoeken/vervangen eruit ziet door een actie op te nemen met de record macro functie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
Heb het nodige geprogrammeerd in Excel in VB heb geen ervaring hierin voor wat betreft Word. Ik zal eens kijken hoever ik daarmee kom. Maar de vraag blijft of dergelijke optie er al niet inzit? Ik zie tal van formulieren voor me waarin na het invoeren van je naam bijvoorbeeld dit door het hele document overgenomen wordt. Dit zal toch niet elke keer een custom programmeer job zijn?!

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
Wat ik kan maken is onderstaande maar dit is verre van ideaal. Ik moet nu voor ieder synoniem deze regels kopieren en toevoegen. Wat ik dus eigenlijk wil is in de tekst een woord selecteren en aangeven dat zijn waarde overeenkomt met een ander woord(= eerste vermelding).

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Sub Klantnaamwijzigen()
'
'
    Selection.WholeStory
    Selection.Find.ClearFormatting
    Selection.Find.Replacement.ClearFormatting
    With Selection.Find
[b]        .Text = "klant"
        .Replacement.Text = "contracttant"[/b]
        .Forward = True
        .Wrap = wdFindAsk
        .Format = False
        .MatchCase = False
        .MatchWholeWord = False
        .MatchWildcards = False
        .MatchSoundsLike = False
        .MatchAllWordForms = False
    End With
    Selection.Find.Execute Replace:=wdReplaceAll
    Selection.Find.ClearFormatting
    Selection.Find.Replacement.ClearFormatting
    With Selection.Find
[b]        .Text = "opdrachtgever"
        .Replacement.Text = "contracttant"[/b]
        .Forward = True
        .Wrap = wdFindAsk
        .Format = False
        .MatchCase = False
        .MatchWholeWord = False
        .MatchWildcards = False
        .MatchSoundsLike = False
        .MatchAllWordForms = False
    End With
    Selection.Find.Execute Replace:=wdReplaceAll
'
'
End Sub

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2010 14:14 . Reden: codetags toegevoegd ]

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is er mis met gewoon alle vervangacties eenmalig op te nemen (record macro) en dan deze te combineren in 1 macro?
ik veronderstel dat er geen massa's synoniemen zijn voor contractant (let op de spelling : enkele 't').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maddog McHare

Maddog McHare

ROCK AND STONE!

Topicstarter
In principe volstaat deze actie het is alleen niet praktisch. Ik kan wel in die code lopen hacken maar voor ons secretariaat is dat hogere wiskunde. Wellicht dat ik moet kijken naar een pop-up waarin de op te geven gegevens ingevoerd dienen te worden. Jammer dat dergelijke functie niet bestaat.

Wat betreft spelling geeft maar weer aan hoe foutgevoelig de macro is. Eventuele spelling fouten worden niet door de search gevonden en blijven daardoor ongewijzigd staan. Natuurlijk moet je dergelijke documenten altijd nalezen maar mn punt is denk ik duidelijk.

M@Dd09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fout gespelde woorden kan je als synoniem beschouwen. anyway : http://www.editorium.com/14843.htm
Pagina: 1