Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destn
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-08 16:17
Ik heb afgelopen weekend mijn pc geüpdate met volgende onderdelen.

CPU: i7-860
Mem: 8GB 1600 DDR3 HyperX
MoBo: Asus P7P55D-E Deluxe

Dit laatste heeft native USB3.0 en SATA 6Gb/s onboard.

Nadat ik de boel had geassembleerd gewoon even geprobeerd of ik nog van de oude Win7 installatie kon booten en dat lukte.
De bedoeling is uiteraard om opnieuw te installeren, maar ik heb hier toch nog wat vragen bij.

1. Ik heb momenteel mijn X-25M SSD aan die Marvell PCIe SATA 6Gb/s controller hangen is dit ok? Als ik geen RAID gebruik veronderstel ik dat ik toch die extra driver ga moeten installeren tijdens de installatie, is dit nog steeds via diskette of kan men nu ook al vanaf usb of DVD installeren?
Ik heb alle drivers geïnstalleerd maar waar de disk vroeger 7.3 kreeg in Windows Experience Index, krijgt ze nu maar een 7.1 zou dit aan die controller kunnen liggen en installeer ik hem dan toch maar beter op een gewone SATA II poort?

2. Dien ik een HDD Erase uit te voeren op mijn SSD alvorens opnieuw te installeren? Waarschijnlijk wel zeker?

3. Tijdens het opstarten, maar voordat Win7 gestart wordt blijft hij een hele poos hangen op mijn jmicron SATA to IDE controller, het duurt een hele poos (1 minuut) vooraleer hij die dan ontdekt, daarna start hij wel gewoon verder op.

Anyone ideas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:19
Even een opmerking vooraf: SATA3 en USB3 zijn nog niet native in de chipset. Deze worden via een aparte chip op het moederbord aangestuurd (zoals je zelf ook al aangeeft, marvell controller en de USB3 hoogst waarschijnlijk van NEC).
1: wanneer kreeg je die 7.3? Want vista gaat maar tot 5.9 en je geeft aan ge-upgrade te hebben naar win7. Waarschijnlijk win je wel iets door de SSD rechtstreeks aan de southbridge te hangen. Je SSD heeft namelijk totaal geen baat bij SATA3, aangezien de link gewoon SATA2 is aan de SSD zijde. Hierdoor levert de vaak brakke onboard controller misschien enige vertraging in plaats van winst op.

2: HDD Erase is niet per se nodig, een quick format is voldoende. Je HDD (als het een postville is) heeft, afhankelijk van je firmware, instellingen en OS, trim, waardoor hij niet in gebruik zijnde blokjes zelf kan wissen als er minder belasting op de schijf is. Het schrijven naar een leeg blokje is wel sneller dan het schrijven naar een vol, niet meer in gebruik, blokje.

3: Feature. Heb er zelf ook last van op mijn asus bord. Heb daarom alles maar sata gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door R.E. op 10-05-2010 10:17 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destn
1. Excuses, Win 7 was geen upgrade, was enkel informatief bedoeld. 7.3 was op mijn vorig bord rechtstreeks aan de SB dus. Ik ging er dus foutief van uit dat SATA 3 beter zou zijn en by default meer doorvoer zou hebben want zitten die SSD's niet tegen de limiet van SATA II ?
Maar inderdaad, jouw uitleg klinkt heel logisch er zit inderdaad maar een SATA II interface aan op die X-25M 160GB (inderdaad de Postville dacht ik)

2. Dus je zou er toch baat bij hebben om de SSD terug helemaal leeg te maken, maar dit zou dan toch maar tijdelijk zijn..

3. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:19
Destn schreef op maandag 10 mei 2010 @ 10:28:
1. Excuses, Win 7 was geen upgrade, was enkel informatief bedoeld. 7.3 was op mijn vorig bord rechtstreeks aan de SB dus. Ik ging er dus foutief van uit dat SATA 3 beter zou zijn en by default meer doorvoer zou hebben want zitten die SSD's niet tegen de limiet van SATA II ?
Maar inderdaad, jouw uitleg klinkt heel logisch er zit inderdaad maar een SATA II interface aan op die X-25M 160GB (inderdaad de Postville dacht ik)
SSD's zitten daar nog net niet aan. SATA2 heeft ongeveer 300MB/s doorvoer, jou schijf haalt max 250-280 sequentiele read. Maar zolang je SSD geen SATA3 link heeft, heb je er niks aan. Zolang een link niet dezelfde snelheid aan beide kanten heeft, blijft het de traagste snelheid aannemen.
2. Dus je zou er toch baat bij hebben om de SSD terug helemaal leeg te maken, maar dit zou dan toch maar tijdelijk zijn..
Hier staat het echt super goed uitgelegd, met plaatjes:
reviews: Kingston SSDNow V 40GB
Zolang je trim aan hebt staan (oftewel werkt), blijft je SSD "vers" en vindt er dus geen performance degradatie plaats.
3. :(

[ Voor 4% gewijzigd door R.E. op 10-05-2010 11:08 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Voor .3 kun je in de bios je jmicron controller uitzetten.
Dit heb ik ook gedaan en nu zoekt die hem helemaal niet meer.
Wel even zorgen dat je er geen cd-speler of hdd aan hebt hangen.

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat over opslagmedia (SSD) performance, dus hoort het in Opslagmedia & I/O Controllers, niet in PMG.

Ik verplaats even :)

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destn
jmicron staat uit, doe het voorlopig wel even met een enkele DVD writer.

Zonet de SSD op de Southbridge gehangen en nu haal ik netjes 7.6 in WEI (voor de upgrade 7.3 en aan de Marvel Sata 6Gb/s 7.1).

Klaar om te herinstalleren dus.

/edit: na complete reinstall: Primary Hard Disk: 7.8 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Destn op 11-05-2010 00:21 ]

Pagina: 1