Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-05 15:11
Ik ben nu al een tijdje op zoek naar een nieuwe versterker en ik heb vooral gekeken naar 2.0 systemen. Ik luister zo'n beetje altijd muziek en kijk af en toe een film of een serie. Op dit moment heb ik een Philips FA 630 en die voldoet prima aan de muziekale eisen maar het is een oudje aan het worden. (Heeft bijvoorbeeld geen ab.)
Opties voor een nieuwe zijn Harman Kardon HK 3390 en de Onkyo 8255.

Echter ik merk steeds vaker dat de films en series die ik wil kijken DTS audio hebben. Dit levert een probleem op aangezien mijn mediaspeler (LaCinema Classic HD) en dvd-speler dit alleen in passtrough ondersteunen. Geen geluid dus en begin ik te twijfelen of ik niet een versterker moet kopen die DTS kan decoden, waarmee je dus al snel (zo niet direct) op een surroundsystem uitkomt.

Ik heb wat rondgekeken en opties zijn dan Harman Kardon AVR 155 en Onkyo TX-SR 507/308. Echter ben ik bang dat dit voor de muziek (toch wel de hoofdzaak) niet de beste optie is.

Wat zouden jullie doen? Ik wil graag een goede stereoset maar baal ervan dat deze geen DTS ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:33
Maar dan nog: waarom zou je DTS (en Dolby Digital) willen hebben? Het voordeel van deze codecs is dat het opgenomen is in 5.1 surround, iets waar je met een 2.0 set-up toch geen gebruik van gaat maken. Ik denk zeker dat de AVR-155 en de Onkyo's die je noemt tegen gaan vallen op puur stereo geluid/muziek. Lijkt me trouwens ook sterk dat je speler geen 2.0 audio ondersteunt, want het apparaat heeft gewoon twee maal RCA out.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:06

itarix

404 soul not found

Ik heb zelf op het moment een Onkyo HTS-3305 setje met speakers en een TXSR308 receiver.
Ben er erg blij mee en hij kan DTS afspelen.
Door limitaties van mijn bron (PC) kan ik helaas geen DTS-HD afspelen maar de receiver ondersteund het wel.
het is wel een 5.1 systeem en ik ben niet echt een audiofiel.

Muziek komt er iniedergeval mooi uit en met DTS Neo:6 Music kan iedere 2.0 audio stream geupscaled worden naar 5.1 surround wat een erg mooi ruimtelijk effect geeft.

Je kan op de Onkyo receiver trouwens ook gewoon aangeven dat je maar 2 speakers hebt (en of deze full range of niet zijn)
Daarbij kun je dus ook zeggen dat de DTS stream gedownscaled moet worden naar stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

er zijn nog genoeg dvd spelers die dit wel kunnen encoden, maar ze worden inderdaad wat schaarser. Mocht je een topper zoeken dm met de maar :) ik ben aan het opruimen....

Ik zou zelf nooit van een stereo setup afstappen als je voornamelijk muziek luistert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

FeaR1986 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 22:57:
Maar dan nog: waarom zou je DTS (en Dolby Digital) willen hebben? Het voordeel van deze codecs is dat het opgenomen is in 5.1 surround, iets waar je met een 2.0 set-up toch geen gebruik van gaat maken. Ik denk zeker dat de AVR-155 en de Onkyo's die je noemt tegen gaan vallen op puur stereo geluid/muziek. Lijkt me trouwens ook sterk dat je speler geen 2.0 audio ondersteunt, want het apparaat heeft gewoon twee maal RCA out.
DTS heeft ook voor muziek voordelen. Ik heb bepaalde live dvd's die ik toch echt graag via DTS afspeel, omdat dat gewoon beter klinkt dan de cd-versie. Maar met een stereo versterker heb je een externe DAC nodig (in de speler of een losse DAC) om DTS om te kunnen zetten in een analoog signaal.

Verder is de meerwaarde van een surround opstelling voor muziek vrij minimaal en heeft het alleen bij speciale opnames meerwaarde (live opnames en speciale surround mixes (ja, ze bestaan, ik heb er hier een aantal)).

Als je voornamelijk muziek luistert, dan zou ik bij een stereo versterker blijven en een goede cd/dvd/bluray speler kopen. Deze hebben altijd een analoge stereo uitgang voor het geluid.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
FeaR1986 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 22:57:
Het is niet zozeer dat ik DTS of Dolby Digital wíl, maar dat er steeds meer materiaal is dat dit heeft. (1080 mkv-tjes.) Dit wil ik toch graag kunnen kijken én luisteren. Mijn mediaspeler ondersteunt 2.0 zeker wel en is voor muziek zeker een top apparaat (kan bijv. ook .flac aan en RCA out) maar decode de DTS niet, die stuurt het gewoon door (optisch). Ik ben dus op zoek naar een oplossing om DTS te kunnen luisteren, niet omdat ik nu zo enorm op zoek ben naar de surround ervaring maar omdat sommige bestanden enkel DTS hebben en ik toch graag geluid bij de films wil hebben. ;)
deepbass909 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 23:53:
[...]

DTS heeft ook voor muziek voordelen. Ik heb bepaalde live dvd's die ik toch echt graag via DTS afspeel, omdat dat gewoon beter klinkt dan de cd-versie. Maar met een stereo versterker heb je een externe DAC nodig (in de speler of een losse DAC) om DTS om te kunnen zetten in een analoog signaal.

Verder is de meerwaarde van een surround opstelling voor muziek vrij minimaal en heeft het alleen bij speciale opnames meerwaarde (live opnames en speciale surround mixes (ja, ze bestaan, ik heb er hier een aantal)).

Als je voornamelijk muziek luistert, dan zou ik bij een stereo versterker blijven en een goede cd/dvd/bluray speler kopen. Deze hebben altijd een analoge stereo uitgang voor het geluid.
Een nieuwe dvd/bluray speler kan nog wel een keertje, maar bij mijn mediaspeler wordt het dan toch een beetje een probleem. Zijn er losse DACs die DTS decoden? Bijvoorbeeld DTS optisch --> RCA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 277935

simonr schreef op maandag 10 mei 2010 @ 10:10:
Het is niet zozeer dat ik DTS of Dolby Digital wíl, maar dat er steeds meer materiaal is dat dit heeft. (1080 mkv-tjes.) Dit wil ik toch graag kunnen kijken én luisteren. Mijn mediaspeler ondersteunt 2.0 zeker wel en is voor muziek zeker een top apparaat (kan bijv. ook .flac aan en RCA out) maar decode de DTS niet, die stuurt het gewoon door (optisch). Ik ben dus op zoek naar een oplossing om DTS te kunnen luisteren, niet omdat ik nu zo enorm op zoek ben naar de surround ervaring maar omdat sommige bestanden enkel DTS hebben en ik toch graag geluid bij de films wil hebben. ;)
Het kost wat extra werk, maar je kan softwarematig DTS omzetten naar AC3. Dit vormt geen enkel probleem voor je mediaspeler. Het is in ieder geval de goedkoopste oplossing. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
Anoniem: 277935 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 10:49:
[...]

Het kost wat extra werk, maar je kan softwarematig DTS omzetten naar AC3. Dit vormt geen enkel probleem voor je mediaspeler. Het is in ieder geval de goedkoopste oplossing. ;)
Ik heb het eens geprobeerd met SUPER maar dat lukte toch niet helemaal, de ge-de-muxte videostream kreeg ik niet meer gemuxt met de inmiddels omgezette audiostream.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 277935

Deze tool heb ik er een tijdje voor gebruikt. Doet zijn werk perfect. Het is wat extra werk, maar als je toch niet vaak films en series kijkt lijkt me dat niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
Ik ben voor de Onkyo TX-8555 gegaan, vanwege het geringe prijsverschil met de 8255 en de extra watts, komt wellicht van pas wanneer ik later van mijn bookshelfs naar zuilen ga.
Ik heb ze ook maar gelijk toegevoegd aan de pricewatch. ;)
Pagina: 1