[kubuntu 10] ati trouble

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
door omstandigheden heb ik een bak met een ati kaart. (10jr linux weinig problemen :X)
maar wil niet gaan flamen, ati krijgt een kans(je)

Ik heb een ATI Radeon HD 4650 Series, en een Samsung Synmaster 2334nw (beste combinatie op 2048x1152) echter krijg ik de resolutie niet hoger dan 1600x1200.

Ik heb de ATI drivers geinstalleerd, standaard installatie. Daarbij krijg ik een ati catylist controlceter(?) kado. Deze start en werkt, maar kan niets wijzigen > heb je de SU versie voor. Echter als ik die start wordt mij om mijn root ww gevraagd, deze vermeld ik, en niets. Er lijkt in een fractie van een sec. iets van failed/failure te staan. Weird :?

in /etc/x11/xfconfig file staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
Section "ServerLayout"
    Identifier     "aticonfig Layout"
    Screen      0  "aticonfig-Screen[0]-0" 0 0
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "Module"
EndSection

Section "Monitor"
    Identifier   "aticonfig-Monitor[0]-0"
    Option      "VendorName" "ATI Proprietary Driver"
    Option      "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"
    Option      "DPMS" "true"
EndSection

Section "Device"
    Identifier  "aticonfig-Device[0]-0"
    Driver      "fglrx"
    BusID       "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier "aticonfig-Screen[0]-0"
    Device     "aticonfig-Device[0]-0"
    Monitor    "aticonfig-Monitor[0]-0"
    DefaultDepth     24
    SubSection "Display"
        Viewport   0 0
        Depth     24
        Modes    "2048x1152"
    EndSubSection
EndSection

de resolutie heb ik handmatig toegevoegd, maar dat blijkt niet zomaar te werken :X

Nu weet ik dat je bij kubuntu zelf ook HW drivers kunt laten installeren, dat heb ik gedaan, maar zelfde resultaat. Later die ati erop/overheen(?) waardoor ik nu neit meer terug kan naar de kubuntu versie drivers.

suggesties?

//edit

xrandr --newmode "2048x1152" 156.80 2048 2096 2128 2208 1152 1155 1160 1185 -hsync +vsync
^- was geen succes

aticonfig --resolution=0,2048x1152,1600x1200,1280x1024,1024x768
^- ook geen verschil

[ Voor 5% gewijzigd door himlims_ op 09-05-2010 22:15 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdven
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-02 16:43
Heb je al geprobeerd om het via een grafische terminal op te starten? (met behulp van su/sudo/kdesudo etc.)
Misschien krijg je dan wat meer feedback van ati catalyst in je terminal.

Alhoewel ik moet bekennen dat ik noch KDE gebruiker, noch ati gebruiker ben...

[ Voor 18% gewijzigd door rvdven op 10-05-2010 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Dat heb ik geprobeerd; waarna ik de melding krijg er geen display:0 geopend kan worden.
Waarna ik met kdesudo hetzelfde commando, atidxdg (geloof ik), ook geen scherm kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 15:38
Als ik me niet vergis is er iets van Ubuntu wat (de meeste) wijzigingen vanuit ATi's CCC wijzigingen sowieso niet oppakt.

Ik heb ook wel een dat het hele CCC niet opent, erg irritant.
Welke driver draai je? Die uit de repo of die van ATi zelf, en welke versie?

[ Voor 37% gewijzigd door Sypher op 10-05-2010 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
ik kan heel dat CCC niet opstarten in administrator/root :?

Die van Ati zelf, die uit de repo gaven niet het gewenste resultaat.
De pakketjes/drivers verwijderd, reboot, ati-drivers geïnstalleerd, reboot met als resultaat beperkte resolutie.
Indien ik de kubuntu/repo drivers pak, loopt die vast alvorens de installatie begint

overigens zijn de drivers goed(zat) geïnstalleerd; UT2004 draait als een zonnetje

[ Voor 11% gewijzigd door himlims_ op 10-05-2010 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
Section "Monitor"
    Identifier     "Monitor1"
    VendorName     "Unknown"
    ModelName      "Samsung SyncMaster"
    HorizSync       30.0 - 81.0
    VertRefresh     56.0 - 75.0
EndSection

heb de monitor sectie van de vorige installatie gebruikt om de huidige te vervangen

(subtiele kick :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:57

Kwastie

Awesomeness

Heb je al eens de live-cd van (K)Ubuntu 10.04 geprobeerd?, hier zit namelijk een open source driver van Ati en die heeft als het goed is support voor de hele R700 reeks. (dus geen proprietary drivers van ATI nodig).

Het wil nog wel eens gebeuren dat een upgrade van Ubuntu het één en ander kapot maakt. :9

Kwastie draait hier Gentoo en de open source driver draait prima :) (Ati 4850)

[ Voor 12% gewijzigd door Kwastie op 11-05-2010 16:42 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 06:23

Mon

Ook flash & een hardware geaccelereerde desktop?
Dan ga ik dat vanavond ook eens proberen. Ben niet erg impressed op dit moment met de driver-mogelijkheden.

Fan-control zou helemaal ideaal zijn trouwens. Mijn 4850 maakt default vrij veel herrie. In Windows wanneer CCC gestart is, gaat de fanspeed naar 16% (oid) en dan hoor je 'm nauwelijks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Kwastie schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:38:
Heb je al eens de live-cd van (K)Ubuntu 10.04 geprobeerd?, hier zit namelijk een open source driver van Ati en die heeft als het goed is support voor de hele R700 reeks. (dus geen proprietary drivers van ATI nodig).

Het wil nog wel eens gebeuren dat een upgrade van Ubuntu het één en ander kapot maakt. :9

Kwastie draait hier Gentoo en de open source driver draait prima :) (Ati 4850)
heb live cd gestart, geen optie om resolutie > 1600x1200 te krijgen. De 3d accelleratie werkt inmiddels wel. Maar ook niet optimaal; 1200x1024 zwaar shokken met UT2004 :X

Heb eerst de standaard ubuntu drivers geprobeerd, later die je kunt installeren via HW menu, weer later die van AMD/ATI zelf. Allemaal zelfde resultaat. Ik dacht dat 't de samsung monitor misschien was, maar deze lijkt nu toch echt goed geïnstalleerd.
Mon schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:45:
Ook flash & een hardware geaccelereerde desktop?
Dan ga ik dat vanavond ook eens proberen. Ben niet erg impressed op dit moment met de driver-mogelijkheden.

Fan-control zou helemaal ideaal zijn trouwens. Mijn 4850 maakt default vrij veel herrie. In Windows wanneer CCC gestart is, gaat de fanspeed naar 16% (oid) en dan hoor je 'm nauwelijks meer.
flash nog niet gecontroleerd, kan dat vanavond even doen.

[ Voor 21% gewijzigd door himlims_ op 11-05-2010 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterpoi
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-06 18:50
Voor 2048x1152 heb je normaal een dual link dvi kabel nodig. Het werkt echter wel in windows met een single link dvi doordat de drivers de dvi link "overklokken". (heb toevallig hetzelfde scherm en een eerste poging met een nvidia gf6600 kon ook niet hoger dan 1920x1080 omdat die kaart dat scherm simpelweg niet kan aansturen.)

Misschien dat die functie niet in de linux driver zit?

Ik zou zeggen, probeer eens met een dual-link dvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
ik heb altijd 2048x1152 gedraaid met linux (suse + ubuntu) dat was met een oude kaart. deze zou het ook moeten doen.

aansturing > monitor is via vga. Deze heb ik via een omvormer op de witte poort zitten. Zelfde als voorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het is heel simpel.
Is het je enkel om 2d te doen pak dan de opensource driver. (https://help.ubuntu.com/community/RadeonDriver)
Wil je gamen op linux met je ati kaart. Wacht dan een jaartje ongeveer en er is fantsoenlijke 2d support.
Of koop een nvidia.

Ik draai al jaren ati en linux en sind ik opensource kan draaien draai ik het. 3d acceleratie heb ik alleen nog niet en met mijn 3870 die een generatie ouder als die van jou is begint het allemaal pas net een beetje te komen. Het is helaas nog niet anders. Ik weet wel dat die binary meuk van ati nog steeds brak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-07 16:30

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Dat valt allemaal wel wat mee hoor... Die 'binary meuk' van ati werkt prima. Ook de nieuwste generatie kaarten wordt al snel heel behoorlijk ondersteund. Ik heb altijd de closed source drivers gebruikt en nog nooit echte problemen gehad.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4ourty2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dirk schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 00:59:
Dat valt allemaal wel wat mee hoor... Die 'binary meuk' van ati werkt prima. Ook de nieuwste generatie kaarten wordt al snel heel behoorlijk ondersteund. Ik heb altijd de closed source drivers gebruikt en nog nooit echte problemen gehad.
Een vriend van mij heeft anders nog altijd last van crashes met zijn 5970 en de ati binary driver als hij video kijkt en ondertussen een venster probeert te verslepen. Video tearing is ook nog steeds aanwezig en dat was 2 jaar geleden met mijn 3870 ook al zo. Je kan mij vertellen wat je wilt maar die binary driver van ati is nog steeds van alles mis mee als ik zijn ervaringen zo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Dirk schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 00:59:
kun jij misschien jouw config overleggen?
UlyssesNL schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 09:33:
[...]

Een vriend van mij heeft anders nog altijd last van crashes met zijn 5970 en de ati binary driver als hij video kijkt en ondertussen een venster probeert te verslepen. Video tearing is ook nog steeds aanwezig en dat was 2 jaar geleden met mijn 3870 ook al zo. Je kan mij vertellen wat je wilt maar die binary driver van ati is nog steeds van alles mis mee als ik zijn ervaringen zo hoor.
njah ik geef 't gewoon op;
ben d'r 40-50u mee bezig geweest, en IK <---- krijg het niet werkend. laat in 't midden of 't aan mij, de drivers, de hardware of combinatie van is. maar dit is gewoon niet leuk meer. Iedereen die op mijn blog pro-ati is, heb ik gevraagd om hulp... niemand die mij verder kan helpen. Leuk dat er zo veel fanboys zijn, maar als je inhoudelijk gaat doorvragen, weten ook zij 't niet; conclusie - ati is kudt :X O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

himlims_ schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 13:18:
[...]
kun jij misschien jouw config overleggen?
Daar ga je weinig aan hebben:
Section "Screen"
	Identifier	"Default Screen"
	DefaultDepth	24
EndSection

Section "Module"
	Load	"glx"
EndSection

Section "Device"
	Identifier	"Default Device"
	Driver	"fglrx"
EndSection

Zoals je ziet, heel minimaal. Mijn 1280x1024 hoef ik geen moeite voor te doen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Dat is zo'n beetje alles wat ik er nu ook in heb staan.
Krijg de indruk dat het komt dat de te gebruikte resoluties ergens anders gedefigneerd staan. Mogelijk dat die aangepast kunnen worden, en dat ik wel kloppende beeldverhouding krijg.

maar dat is niet in die /etc/x11/xorg.confg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-07 17:34
Ik ben zelf een paar dagen aan het stoeien geweest met resoluties in mythbuntu en ben er achter gekomen dat Xfce het laatste woord heeft voor wat betreft de ingestelde resolutie (dus niet xorg.conf of nvidia-settings). Misschien dat dit bij KDE ook het geval is?

@hieronder
Ik was dus ook in de veronderstelling dat Xorg.conf lijdend is maar dit blijkt dus niet zo te zijn. Ook nvidia-settings is dus niet lijdend omdat deze niets anders doet dan Xorg.conf aanpassen >:)

Bij Xfce is het echt een instelling van Xfce die via de gui in te stellen is (zie mijn topic).

Bij KDE zou ik het niet weten :P

[ Voor 40% gewijzigd door jbhc op 14-05-2010 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
enig idee welke bestanden hierbij geraadpleegd worden? (welke ik moet aanpassen?)

dacht zelf altijd dat die xorg config leiden is, blijkt dus niet... verklaard ook waarom mijn aanpassingen in die file geen wenselijk effect hebben

[ Voor 48% gewijzigd door himlims_ op 14-05-2010 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Gnome heeft daar inderdaad ook eigen instellingen voor nu ik er naar ga zoeken: System>preferences>Monitors (gnome-display-properties). Zoiets zal kde dan ook wel ergens hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Heb inmiddels de kubuntu installatie vervangen met een Opensuse 11.2, en die is weer vervangen door een PClinuxOS 2010.1. In beide gevallen was 3d acceleratie actief nadat de ati drivers geinstalleerd werden. Echter blijft de max. resolutie beperkt tot 1600x1200, en dat is niet de gewenste 2048x1152 :'(

Nu zijn er 2 mogelijke oorzaken voor dit feit;
- de monitor is onjuist/onvolledig geinstalleerd
- de ati drivers zijn zo geconfigureerd dat 1600x1200 max resolutie is
- in CCC wordt de monitor gedetecteerd als 'vga' (dat klopt, monitor heeft geen andere aansluitingen) maar deze zit aangesloten, via een koppelstuk, op de dvi aansluiting (dat lange witte connectortje)

voor kde heb je ook zo iets; system settings > sectie 'computer administration' > onderdeel 'display' - maar ook daar is 1600x1200 de max resolutie..... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherDW
  • Laatst online: 29-12-2022
Open eens een terminal, en voer "xrandr" uit.
Dan krijg je een lijst van resoluties (als de driver het ondersteunt) die je VGA kaart "accepteert" voor je huidige scherm.
Echter is zo wisselen voor enkel de grafische driver niet echt de moeite imo.

Heb je al geprobeerd van zelf de drivers te downloaden van de ATi site en zelf te installeren?
Nuja, als m'n geheugen me goed dient was 1920x1200 de max van single link DVI, en zo'n verloopstukjes zijn meestal maar single link. Heb je het bij je VGA kaart bij gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
List of Coupling episodesxrandr
Screen 0: minimum 320 x 200, current 1600 x 1200, maximum 1600 x 1600
DFP1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
DFP3 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
CRT1 connected 1600x1200+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 0mm x 0mm
   1600x1200      60.0*+
   1400x1050      60.0
   1280x1024      60.0     47.0     43.0
   1440x900       59.9
   1280x960       60.0
   1152x864       60.0     47.0     43.0
   1280x768       59.9
   1280x720       60.0     50.0
   1024x768       60.0     43.5
   800x600        60.3     56.2     47.0
   720x576        50.0
   720x480        60.0
   640x480        60.0
   640x432        60.0
   640x400        59.9
   512x384        60.0
   400x300        60.7
   320x240        60.0
   320x200        60.1
TV disconnected (normal left inverted right x axis y axis)
COMPONENT_VIDEO disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

pricewatch: Samsung Syncmaster 2343NW
Schermresolutie 2048x1152
Video in D-Sub (VGA)

http://www.club3d.nl/prod...ith_id.cfm?product_id=303
Max. Res. digital: 2560x1600
Max. Res. analog: 2048x1536
D-Sub (VGA), DVI-I, HDMI

^- ik zie maar 2 poortjes op die kaart

[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 16-05-2010 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
stamp; ik moet toch wel ergens kunnen aangeven dat de max resolutie geen 1600x1200 is maar 2048x1152?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
ATI's binary drivers slaan hun instellingen op in een halve database /etc/ati/amdpcsdb . Enkel amd's tools kunnen daar wat mee...
fglrx heeft ook de command-line-tool aticonfig. Kun je daar wat mee?

Enne, wat staat er in /var/log/Xorg.0.log?

Waarom zit-ie op VGA-over-DVI(DVI heeft extra pinnetjes voor VGA) als je kaart ook een echte VGA-poort heeft, en weet je zeker dat je kaart in staat is om 2048x1152 te doen over VGA-over-DVI?

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis Beekman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01 20:27

Dennis Beekman

Dennis Beekman

Ik heb de standaard Ubuntu drivers erop staan en die werken perfect voor mij.
Ik heb zelf een Philips 240BW8EB en een HD5770OC....

Ik zie niet in waarom dit niet zou werken op een HD4650... maar in de prerelease updates zitten nieuwe ati drivers ...probeer die eens !

Microsoft Surface Laptop 7 13" | Qualcomm Snapdragon X Elite 16GB

Pagina: 1