Het ligt er echt aan wat je allemaal wilt bereiken.
Je kunt bijvoorbeeld net als ik een voorliefde hebben voor digitale electronika, dus hardware die aangestuurd wordt door een processor, microcontroller of gewoon een complete computer (zie bv. wat ik doe met mn 20 jaar oude ZX Spectrum:
Laserharp ala Jean Michel Jarre).
Bij digitale electronika heb je kennis nodig van boolean-schakelingen, en als je met discrete componenten aan de slag gaat om te experimenteren, kom je snel bij de 74xx-serie uit, die TTL-logica bevat.
Als je verder wilt met digitale electronika kom je al snel bij microcontrollers tegenwoordig.
En dan heb je kennis van een nieuw aspect nodig, namelijk software voor deze devices.
En het mag duidelijk zijn dat alleen dat aspect beheersen al weken of maanden kan kosten.
Maar je kunt ook geïnteresseerd zijn in analoge electronika, bv. versterkers, of andere analoge schakelingen.
Of denk aan draadloze electronika.
Hiervoor dien je bijvoorbeeld de werking van een transistor te kunnen doorgronden, en dan niet zijn schakel-eigenschappen, maar de versterker-eigenschappen.
Ook krijg je snel te maken met opamps e.d.
En als je eenmaal een schemaatje in elkaar hebt getekend, is kennis van een ontwerp-pakket nodig.
Ik maak gebruik van Eagle van Cadsoft (cadsoft.de) - er is een gratis complete versie!!!!!
Dit pakket is ongelooflijk handig, heeft een zeer uitgebreide bibliotheek van componenten (ook exotische), en heeft de mogelijkheid om wanneer je een schema getekend hebt, de componenten klaar te zetten voor een pcb. Daarna hoef je de componenten alleen nog op hun plek te plaatsen, de autoroute functie te gebruiken, en je hebt een printplaat-ontwerp klaar.
Ik heb verschillende andere pakketten gezien, maar dit spant voor mij de kroon!
Wil je echter met zo'n pakket je schakeling al kunnen simuleren, dan zul je een ander pakket moeten gebruiken (simuleren is nodig als je nog niet exact weet wat je componenten doen).
Het fabriceren laat ik doen bij Futurlec.com. Betere is er niet!!!! Echt niet!
Futurlec is niet duur, en gebruikt chemische doormetalisering, dat wil zeggen dat alle gaatjes in je printplaat van de binnenkant voorzien worden van metaal, zodat de pads en via's aan beide zijden van de printplaat doorverbonden zijn.
Ik heb al honderden printplaten bij hen besteld.
Dus, wat wil je, dat is de vraag die je jezelf als eerst moet stellen.
Veel electronika-liefhebbers en kenners die ontwerpen en bouwen hebben wel iets van een opleiding achter de kiezen (ik 2 jaar electrotechniek).
Ik wil daarmee zeggen dat zoiets niet aan komt waaien. Het is een uitdaging waar je jarenlang tijd in kunt steken om meer en meer te leren.
Je kunt wel veel leren uit boeken of op websites. Daarbij moet ik wel zeggen dat circuitsonline naar mijn mening niet altijd voorzien is van goede uitleg.
Basiskennis is onontbeerlijk wil je het goed doen.
[
Voor 4% gewijzigd door
ByteDelight op 10-05-2010 09:31
]