Wijzigen domein wachtwoord gevolgen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik wil mijn domain administrator wachtwoord wijzigen. Ik wil voordat ik dit doe weten wat voor gevolgen dit kan hebben.
Ik kan me voorstellen dat bepaalde services etc niet meer goed werken, dan bedoel ik meer de services waar je zelf het wachtwoord hebt ingevuld van de domain admin.

Wordt het wachtwoord verder overal automatisch toegepast of loop ik het risico dat niets meer werkt en alles moet aanpassen?

Ben beetje huiverig om dit zomaar te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:42
De basis van je server blijft gewoon zonder problemen werken.
Wat je dus het beste kan doen, is veranderen, opnieuw opstarten en dan je logboeken nakijken wat eventueel niet start.
Mijn ervaring is dat het meestal wel meevalt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dromer schreef op zondag 09 mei 2010 @ 15:04:
De basis van je server blijft gewoon zonder problemen werken.
Wat je dus het beste kan doen, is veranderen, opnieuw opstarten en dan je logboeken nakijken wat eventueel niet start.
Mijn ervaring is dat het meestal wel meevalt.....
Ok dan thx!
Er zijn meerdere server (8 stuks)
Moeten deze allemaal opnieuw gestart worden dan?
Bedoel bijvoorbeeld naast de domain controller is er ook nog een losse ISA server.
Zou dit gewoon moeten blijven werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Waarom draai je services als domain admin?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op zondag 09 mei 2010 @ 15:15:
Waarom draai je services als domain admin?
Sorry bedoel geen services daar heb ik idd een ander account voor die deze uitvoert. Maar bedoelde meer alle andere processen die mogelijk administrator vereisen en daarna ineens niet meer werken.
Heb geen zin dat alle gebruikers 1 voor 1 komen dat er bepaalde zaken niet meer werken omdat het wachtwoord gewijzigd is.
Kortom ik wil geen aktie ondernemen als dit wachtwoord wijzigd. Het zou allemaal standaard moeten blijven werken. Zeker aangezien ik nu niet op kantoor zit maar wel even het wachtwoord wil wijzigen aangezien een collega binnenkort weg gaat en er dan niet meer in mag komen.
Dit wachtwoord zal alleen bij mij bekend worden, de rest mag inloggen met hun eigen account

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 09 mei 2010 @ 15:02:

Ik kan me voorstellen dat bepaalde services etc niet meer goed werken, dan bedoel ik meer de services waar je zelf het wachtwoord hebt ingevuld van de domain admin.

Wordt het wachtwoord verder overal automatisch toegepast of loop ik het risico dat niets meer werkt en alles moet aanpassen?
Services (en dus ook scheduled tasks) die jij expliciet laat runnen onder de Administrator account zullen niet meer werken en je mogelijk zelfs een account lockout opleveren.

Kortom: breng in kaart wat er onder die credentials loopt en zorg dat je dat eerst fixt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:52
Vergeet naast de services (makkelijk te zien in services.msc, het account waaronder ze draaien staat er bij) niet je scheduled taks :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kun je snel genoeg zien door op je acht servers even een
schtasks /query /v >> \\servert\logshare\tasks.txt 
te doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:17
ik zou eens bij het begin beginnen:
Onderzoeken welke services/applicaties/scheduled tasks daadwerkelijk het administrator account gebruiken. Dit in overleg met applicatiebeheerders (indien aanwezig).

Daarna kun je de vraag nogmaals stellen, niemand hier kan zeggen of jij bepaalde zaken onder het Adminstrator account hebt lopen (wat overigens nooit aan te raden is), dat moet je toch zelf onderzoeken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Let ook op bv back-upsoftware en denk goed na of op andere plekken hetzelfde wachtwoord gebruikt word (zoals inloggen op switches, firewall etcetera). Bewaar altijd je oude wachtwoorden. Het is erg vervelend als je over 2 jaar in wil loggen op een switch waar je het wachtwoord niet meer van weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kortom:
Doe wat aan je documentatie?
Je hebt gezocht op het woord: documentatie.
 do·cu·men·ta·tie de; v 1 het verschaffen van bewijsstukken of gegevens
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Systeembeheerders zijn geen documenteerders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:50
alt-92 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 15:52:
Kun je snel genoeg zien door op je acht servers even een
schtasks /query /v >> \\servert\logshare\tasks.txt 
te doen.
Dat is wel een erg goeie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor alle reacties. Ik ga alles in kaart brengen, ik heb al veel dingen gedocumenteerd maar dit nog nooit in kaart gebracht aangezien dit alles al draaide voordat ik hier kwam werken.
Met deze tips ga ik een heel eind komen.
Top!!
Pagina: 1