Beste tweakers,
Is het mogelijk om werkgeheugen van een videokaart uit te schakelen d.m.v bios mod?
Waarom wil iemand dit nou doen?
Ik ben op het gebruikte systeem gelimiteerd tot het gebruik van een x86 O.S.
De hoofd videokaart is een HD 4670 AGP met 1024 MB grafisch geheugen.
Daar komt nog minimaal een HD 4350 pci met 512 MB werkgeheugen bij, liefst 2 stuks.
Helaas heeft windows een limietje gesteld aan het maximaal toe te wijzen geheugen.
Hoe meer video geheugen geadresseerd moet worden, des te minder werkgeheugen blijft er over.
Daarom wil ik van alle geplande grafische kaarten het beschikbare geheugen "halveren" zodat ik effectief toch nog ongeveer 2GB werkgeheugen van het moederbord ter beschikking heb.
Ik heb me suf gezocht op tech sites, google etc. maar kom er niet uit.
(logisch eigenlijk, want wie "hakt" nu de helft van z'n duur betaalde hardware af)
Iemand een suggestie over hoe ik te werk moet gaan?
Is het mogelijk om werkgeheugen van een videokaart uit te schakelen d.m.v bios mod?
Waarom wil iemand dit nou doen?
Ik ben op het gebruikte systeem gelimiteerd tot het gebruik van een x86 O.S.
De hoofd videokaart is een HD 4670 AGP met 1024 MB grafisch geheugen.
Daar komt nog minimaal een HD 4350 pci met 512 MB werkgeheugen bij, liefst 2 stuks.
Helaas heeft windows een limietje gesteld aan het maximaal toe te wijzen geheugen.
Hoe meer video geheugen geadresseerd moet worden, des te minder werkgeheugen blijft er over.
Daarom wil ik van alle geplande grafische kaarten het beschikbare geheugen "halveren" zodat ik effectief toch nog ongeveer 2GB werkgeheugen van het moederbord ter beschikking heb.
Ik heb me suf gezocht op tech sites, google etc. maar kom er niet uit.
(logisch eigenlijk, want wie "hakt" nu de helft van z'n duur betaalde hardware af)
Iemand een suggestie over hoe ik te werk moet gaan?
https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured