Toon posts:

OC'en verneukt HD-data??

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik mijn celeron 333 overklok op 75 of 83 Mhz, dan raakt de inhoud van mijn harde schijf gaar, waardoor ik dus opnieuw moet formatteren. Ik kan het meeste wel lezen, maar er ontstaan toch rare bestanden met namen met rare tekentjes enzo. Op 100 Mhz start de PC helemaal niet op, dus dat is geen mogenlijkheid.

Ik gebruik een standaard BX bord (jamicon, niet bekend neem ik aan) met 100 Mhz geheugen. Het probleem is er ook met een minimale config (zonder geluidskaart, netwerkkaart en SCSI-controller). De harde schijf is een seagate 6.4 GB, niet snel of groot, maar hij werkt.

Ik zat zelf te denken dat het aan de HD-controller ligt, want die zit aan de PCI-bus, en die wordt ook overklokt met 75 of 83 Mhz.

Een andere mogenlijkheid is dat door dat overklokken van de HD-controller, de data-stroom/kloksnelheid naar de HD te snel is om te verwerken.

Heeft iemand hier ook ervaringen mee, zo ja, wat voor HD/moederbord/geheugen heb je.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 17:38
Ik heb wel gehad dat als ik m'n cpu te hoog over klokte dat ik bij uitpakken van bestanden crc errors kreeg en soms disk read errors. Ik klokte dan gewoon terug en dan deed ie het weer.
Ik heb een asus p5a/quantum fireball 5.1gb/128sdram 100mhz no name.

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:55
Ik kan het meeste wel lezen, maar er ontstaan toch rare bestanden met namen met rare tekentjes enzo.
jij hebt een Fijusu HD (of hoe je dat schrijft)? want ik heb precies! hetzelfde als ik m'n Pentium 2 350 op 124 Mhz FSB zet. :( kut HD.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 14:31
Het is inderdaad zo dat er HD's zijn die niet blij zjin met een overclockte pci bus
puur omdat de ide controller is gekoppeld aan de pci bus dus net zo ver overgeklockt wordt. Maxtor stond hier oa een hele tijd geleden om bekend, dit si inmiddels niet meer zo.

.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

in je bios de hdd op PIO4 zetten ipv UDMA wil wel eens helpen in dit soort gevallen..

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

In je BIOS instellen:

xxxxxxx xxxx UDMA mode = Disabled
^ ^
Primary Master
Secondary Slave

Alles daar op non-UDMA instellen. Zeker 'n Seagate Medalist HD?
Ik heb namelijk 'n Medalist 3.2 GB en 't zelfde probleem.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• The Slicer
  • Laatst online: 01-08 11:59
Als je gaat overklokken moet je je PCI divider ook op 1/4 zetten, zodat je toch zo dicht mogelijk in de buurt blijft van die standaard 33MHz. Ik heb ook een Fujistu HD en zo geen problemen bij overklokken.

Verwijderd

Topicstarter
Thanx, ik zal mijn udma eens uitzetten en weer overklokken. Ik heb een seagate inderdaad, dat was ik nog vergeten te vermelden in mijn message. Ik zal eerst maar een backup maken, anders heb ik weer een dag werk om alles te installeren enzo, vooral quake2/3 opnieuw configureren kost tijd.

Verwijderd

pio mode 4 aanzetten helpt wel
maar is vindt ik zonde van je werk.
overclock je je processor verlies je de snelheid weer aan je HD dat heeft weinig zin.
pio4 heeft een max doorvoer van 16mb per sec.
dat moet je disk wel halen dus verlies je speed. zoek het in de devider en misschien iets je v core omhoog

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

UDMA/33 kun je bij 'n Medalist rustig uitzetten bij mij werd 'ie eerder sneller dan langzamer.
Volgende keer koop ik 'n ECHTE harddisk trouwens :(

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Ceaser
  • Laatst online: 07-09 08:47
Ik heb nog nooit gezeik gehad met m'n ibmmetje

• Ceaser
  • Laatst online: 07-09 08:47
Niet door overklokken in ieder geval
Pagina: 1