Toon posts:

Moederbord zorgt voor HDD-uitval?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje wat problemen met mijn desktop. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Een tijd geleden werd een van mijn HDD's niet meer herkend (zowel tijdens opstarten als in Windows). In eerste instantie dacht ik dat dit kwam omdat hij niet goed aangesloten was (connectors niet goed aangeduwd o.i.d.).
In de SATA-poort waar deze HDD in zat kreeg ik hem destijds niet werkend, maar toen ik deze HDD op een andere poort aansloot werkte alles opeens. Omdat hij bij sommige poorten niet werkte maar bij andere wel kreeg ik het vermoeden dat mijn moederbord kuren vertoonde. Toen ik later echter getik opmerkte bij deze HDD en de S.M.A.R.T.-data van deze HDD later aangaf dat hij defect was (Problemen met de Raw Read Error Rate), dacht ik dat alle problemen door de HDD zelf veroorzaakt waren. Vervolgens heb ik de defecte HDD vervangen.

Enkele dagen geleden had ik echter problemen met het opstarten van mijn desktop. Kort nadat Windows op was gestart liep alles vast. Ik kon de cursor nog wel bewegen, maar alle applicaties reageerden niet meer. Ook lukte het me niet Task Manager te openen. Niet veel later startte mijn desktop uit zichzelf opnieuw op. Nadat dit 2 keer gebeurd was, kreeg ik tijdens het booten de melding dat een van mijn HDD's defect was. Zie afbeeldingen hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://imrodawson.nl/IMG_1454.JPG
Afbeeldingslocatie: http://imrodawson.nl/IMG_1455.JPG

Mijn vermoeden is nu dat er een probleem is met mijn moederbord, omdat eerst sommige SATA poorten niet wilden werken en er vervolgens 2 HDD's kapot zijn gegaan. Al heb ik geen idee of dit mogelijk is.

Toen de onderdelen van dit systeem aanschafte (zo'n 2 jaar geleden) had ik ook problemen met het moederbord. Kort na assemblage wilde het systeem niet meer opstarten en begon het moederbord te roken. Uiteraard heb ik deze toen geRMA'd en vervolgens heb ik van 4launch een nieuw exemplaar gekregen.

Dit zijn de specs van mijn systeem:
MSI P45 Platinum
Intel Core 2 Quad Q9450
Samsung Spinpoint F1 1TB (2x) (defect intussen)
Samsung Spinpoint F3 1TB (later bijgezet, werkt tot nu toe nog naar behoren)
4x2GB OCZ DDR2 PC6400 CL5.0
Club3D Radeon HD4870
Corsair HX620W

Voor mij blijft het echter gissen waar het precies aan ligt. Heeft iemand enig idee wat er loos is of hoe ik daar achter kan komen?
Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand enig idee wat het probleem is?

Verwijderd

Maar wat is die "Uknown Attribute" ?
Kun je met hdtune eens kijken ? ( www.hdtune.com ).
Ik zie wat weinig SMART getallen.

Ik heb wel eens een moederbord gehad dat IDE schijven stuk maakte. De timing van het moederbord werkte niet samen met de timing van dat type harde schijf. Door de UDMA lager te zetten bleken de harde schijven wel heel te blijven. Maar of dat met SATA nog steeds kan, dat betwijfel ik.

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een moederbord harde schijven 'kapot maakt', dat zou nog eerder komen van een te hoge spanning van de voeding. Toen je eerste schijf kapotging, heb je het toen door een nieuw exemplaar vervangen of door een gebruikte ? Kun je de defecte schijven ook in een andere pc proberen ? Misschien worden ze onterecht als kapot aangemerkt (hoewel dat me ook onwaarschijnlijk lijkt)

Verder is het natuurlijk niet geheel onmogelijk dat er twee harde schijven in korte tijd na elkaar kapot gaan

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Hier de resultaten van HDTune:
Afbeeldingslocatie: http://imrodawson.nl/d02/HDTune_Health_SAMSUNG_HD103UJ.png

En hier alle waarden:
HD Tune: SAMSUNG HD103UJ Health

ID                               Current  Worst    ThresholdData       Status   
(01) Raw Read Error Rate         99       99       51       5          Ok       
(03) Spin Up Time                74       74       11       8690       Ok       
(04) Start/Stop Count            99       99       0        609        Ok       
(05) Reallocated Sector Count    100      100      10       4          Ok       
(07) Seek Error Rate             100      100      51       0          Ok       
(08) Seek Time Performance       100      100      15       0          Ok       
(09) Power On Hours Count        99       99       0        6585       Ok       
(0A) Spin Retry Count            100      100      51       0          Ok       
(0B) Calibration Retry Count     100      100      0        0          Ok       
(0C) Power Cycle Count           99       99       0        603        Ok       
(0D) Soft Read Error Rate        99       99       0        5          Ok       
(B7) (unknown attribute)         100      100      0        13         Ok       
(B8) (unknown attribute)         1        1        99       150        Failed   
(BB) (unknown attribute)         100      100      0        156        Ok       
(BC) (unknown attribute)         100      100      0        0          Ok       
(BE) Airflow Temperature         85       60       0        252641295  Ok       
(C2) Temperature                 81       58       0        319750163  Ok       
(C3) Hardware ECC Recovered      100      100      0        1202446    Ok       
(C4) Reallocated Event Count     100      100      0        4          Ok       
(C5) Current Pending Sector      100      100      0        0          Ok       
(C6) Offline Uncorrectable       100      100      0        0          Ok       
(C7) Ultra DMA CRC Error Count   99       86       0        2500       Ok       
(C8) Write Error Rate            100      100      0        2          Ok       
(C9) TA Counter Detected         253      253      0        0          Ok       

Power On Time         : 6585
Health Status         : Failed

Ook in HDTune is ie dus "unknown".

Helemaal in het begin had ik twee Spinpoint F1 schijven. Toen een van die twee schijven kapot ging heb ik er een nieuwe schijf (een Spinpoint F3) in gezet. Een tijdje daarna heeft ook de andere Spinpoint F1 het bijltje erbij neergelegd.
Geen idee of het wat uitmaakt, maar beide keren waren de F1-schijven de schijven waar het OS op stond.

Ik heb hier helaas geen ander systeem staan waar ik de kapotte schijven in kan aansluiten om te kijken of ze daar dezelfde foutmeldingen geven.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-02 09:32

Pixeltje

Woo-woohoo!

Heb je hier al gekeken? Frankster in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!"
Hij heeft het over nieuwe firmware voor de F1 serie. Op Google kan ik niet achterhalen wat de 'B8 Unknown Attribute' is, maar meer mensen hebben er last van, al lijkt het probleem zich vooral voor te doen bij seagate schijven. Zie daarvoor de google results.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ook al vermoed je invloed van mobo, tot nader orde is dit een HDD probleem, dus hoort het in Opslagmedia & I/O Controllers.

Ik verplaats even :)

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Zo te zien heb ik ik me kapotgestaard op mijn eerdere problemen met het moederbord, waardoor ik me niet genoeg verdiept heb in de problemen met de HDD's zelf.

Er zijn zo te zien vrij veel problemen met de F1-schijven. Aangezien ik twee dergelijke schrijven heb, ga ik me eerst maar eens in de F1-problematiek verdiepen.
Pixeltje: Bedankt voor het wijzen op het zoeken op "B8". Ik weet dat het vrij logisch is en het een vrij simpele oplossing is, maar helaas heb ik daar simpelweg niet aan gedacht.

Heel erg bedankt voor de hulp in ieder geval!

Verwijderd

B8 staat gewoon genoemd op Wikipedia: S.M.A.R.T..

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 22:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heb je de diagnostische tooling van Samsung zelf al eens geprobeerd? Zo'n algemene tool als HDTune kan bij verschllende merken hardeschijfen SMART data verkeerd interpreteren, daarom is het eigenlijk altijd verstandig ook eens een test uit te voeren met de tooling van de fabrikant zelf. Zie o.a. de FAQ's.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 11-05-2010 00:57 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
D'r zijn alweer wat dagen overheen gegaan, maar ik heb nog wat dingen getest.

Momenteel zijn er dus 2 kapotte HDD's:
HDD1 is de eerste Samsung Spinpoint F1 1TB die het begaf. Volgens Speedfan en HDTune door Raw Read Error Rate. Volgens de Samsung tool geeft de SMART data van deze schijf echter geen foutmeldingen. Daarnaast geeft een uitgebreide diagnose met deze tool ook helemaal geen fouten. Toen ik deze schijf nog in gebruik had hoorde ik hem tikken en viel het systeem met regelmaat uit.
Aan de ene kant is er volgens de tool van Samsung dus niets aan de hand, aan de andere kant werkt er vanalles niet goed.

HDD2 is de tweede Samsung Spinpoint F1 1TB die het begaf. In eerste instantie kreeg ik de foutmeldingen die te zien zijn in mijn eerste post. Ook de Samsung tool geeft aan dat er volgens de SMART data problemen zijn met deze schijf. Hierdoor weigert de tool een verdere diagnose uit te voeren.

Ook is het zo dat in sommige SATA-poorten de SMART-data van de schijven wel uit te lezen is in Windows, terwijl dit bij de andere SATA poorten weer niet kan. Op mijn mobo zitten 6 poorten horende bij de Intel ICH10 controller en 2 poorten horende bij de JMicron 363-controller. Als ik de schijven aansluit op de poorten van de JMicron controller werken zowel HDTune als SpeedFan niet goed. In beide programma's in info als merk, type, serienummer en firmwareversie niet uit te lezen. Daarnaast geeft HDTune helemaal geen SMART data van deze schijven meer weer (SpeedFan wel). Is dit normaal?

Intussen is m'n systeem ook zo ver dat het niet altijd nog zin heeft om op te starten. Op een gegeven moment begon hij te zeuren over dat het de processor kapot of niet goed aangesloten was. Om te beginnen heb ik toen alles d'r uit gehaald behalve de processor. Toen werkte het weer, maar ging ie bij het geheugen zeuren over dat het kapot/niet goed aangesloten was. Na testen bleek deze foutmelding afhankelijk te zijn van welk geheugenreepje ik gebruik en in welk slot ik 'm steek. Elk reepje had in ieder geval wel één slot waarin er geen foutmelding kwam.
Het lijkt nu weer te werken en het enige dat ik weet is dat ik in een poging het op te lossen de CMOS heb gereset. Waar het probleem precies vandaan kwam en of het nu écht is opgelost weet ik niet.

Ik heb nu alles geprobeerd wat ik kon bedenken, maar ik heb intussen geen idee meer waar alle problematiek aan ligt. Heeft iemand anders enig idee wat ik nog kan proberen?

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Heb je ze wel eens in een ander systeem getest?
Lijkt mij de snelste manier om er achter te komen waar jij je probleem in moet gaan zoeken...

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

Verwijderd

Topicstarter
Nee nog niet, want ik heb hier zelf geen ander systeem paraat. Ik zou opzich wel op zoek kunnen gaan naar iemand waar ik het kan testen.

Als ik het goed begrijp moet ik dus de HDD's in een ander systeem hangen en kijken of de Samsung Tool en HDTune daar nog steeds zeggen dat de schijven kapot zijn. Als ze daar beide zeggen dat er niets aan de hand is, kan ik er van uit gaan dat ze verder in orde zijn en moet ik m'n probleem ergens anders zoeken. Als ze ook daar als kapot worden aangegeven, weet ik in ieder geval dat de harddisks niet in orde zijn, verdere problemen zijn dan alleen nog onduidelijk. Klopt dit zo'n beetje? En zijn er nog andere dingen die ik mee zou moeten nemen als ik bij iemand anders ga testen?

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Je zou inderdaag gewoon bij een vriend of familie kunnn gaan testen.
Je moet niets anders meenemen,
maar neem wel voor alle zekerheid een sata data kabeltje mee als je bij de familie gaat testen :P.

Als het blijft aanhouden zou je de spanning eens van je voeding moeten uitmeten. Hoe lang heb je deze voeding al? Heb je ergens nog een oude voeding thuis liggen waarme je even kan proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Heb de voeding tegelijk met de rest van de onderdelen aangeschaft. Heb 'm nu dus zo'n 2 jaar.

Heb hier verder geen andere voedingen liggen waar ik mee zou kunnen testen.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Je bent de voeding ook vergeten te noemen in de specs, of heb ik iets over het hoofd gezien? Zoek anders alsnog even op wat voor een het er is, wat dat kan ergens een belletje doen rinkelen.

Ik vind het ook behoorlijk richting voedingsprobleem wijzen, met alle mogelijke gevolgschade van dien. In extremere gevallen kan een defect moederbord zelfs gekke dingen met je voeding doen door overbelasting (niet alle voedingen gaan daar even netjes mee om), en zo andere onderdelen meeslepen, maar laten we nog maar niet op de zaken vooruit lopen.

Inplaats van testen door uitwisselen, zou je ook eens kunnen kijken of er in de voeding elco's bol staan. Zo ja, is deze zeker stuk, zo nee kan hij alsnog stuk zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door mae-t.net op 16-05-2010 13:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, de voeding staat er wel bij. Dit is 'm:
Corsair HX620W

Ik zal meteen even kijken of er rare dingen in de voeding te zien zijn.

Edit: Heb net gecheckt, maar er was voor zover ik kon zien niets abnormaals te zien aan mijn voeding.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2010 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weer een update van mijn kant.
Het heeft eventjes geduurd wegens drukte, maar ik had vandaag weer tijd om er naar te kunnen kijken

Ik heb de HDD's nog niet in een ander systeem kunnen testen, maar daar heb ik over een weekje wel de gelegenheid voor.
Ik heb intussen al wel ontdekt dat het niet alleen HDD's zijn met problemen.

lm-sensors zegt het volgende over de voltages:
3.3V: +3.39 V
Vcore: +1.13 V (max = +2.04 V)
Vdimm: +2.90 V
Vchip: +1.92 V
+5V: +5.88 V
12V: +1.13 V
5VSB: +0.38 V
3VSB: +3.38 V
Battery: +3.30 V

Ook programma's als Speedfan geven hele rare voltages aan.

In het BIOS staan de volgende waarden aangegeven:
Vcore: 1,216V
3.4V: 3,392V
5V: 5,045V
12V: 12,320V

Als ik met een multimeter de +12V en +5V nameet krijg ik dit:
+12V: 12,26V
+5V: 5,08V

Het BIOS en mijn multimeter geven vrij normale waarden aan, terwijl al het softwarematige rare maten geeft.
Ik zou zeggen dat dit aan het moederbord zou moeten liggen, maar op dat moment had ik ook rare waarden in het BIOS verwacht.
Heeft iemand nog ideeën van dingen die ik kan testen?

• jessewillem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-02 19:36
Rare situatie, dit hadden wij vanmiddag ook op de zaak. Een moederbord wat 3 HDD's kapot heeft gekregen. Zeer onverklaarbaar. Dit was precies hetzelfde. Maar misschien komt het ook wel door de voeding. Of tenminste dat stelden wij vast op de zaak. Misschien dat de voltages niet klopten bij ons.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Een kennis van mij had ook meerdere harde schijven defect, en 1 ide poort defect. Oorzaak voeding uitgewisseld, en het was opgelost.

Edit:
3 harde schijven defect, toen ook voeding vervangen, hierna werkte alles behalve de ene poort, omdat er maar 1 hd in zat dus geen probleem.

[ Voor 36% gewijzigd door jan99999 op 27-06-2010 15:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 06:41:
Een kennis van mij had ook meerdere harde schijven defect, en 1 ide poort defect. Oorzaak voeding uitgewisseld, en het was opgelost.
Waren de problemen met de harde schijven en de poorten ook opgelost, of heeft hij voeding, hdd's en mobo moeten vervangen?

Edit:
Of zou iemand anders mij kunnen vertellen of ik alles moet gaan vervangen, of dat er een kans is dat sommige dingen nog wel goed werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2010 20:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog maar even een klein schopje en vooral een vraag.

Zoals ik het zie zijn er nu de volgende mogelijkheden:
1 - Voeding is defect en heeft mobo en hdd's meegenomen -> Alles vervangen
2 - Voeding is defect en zorgt dat mobo/hdd's zich abnormaal gedragen -> Voeding vervangen
3 - Mobo is defect en heeft hdd's kapot gemaakt -> Mobo en hdd's vervangen
4 - Mobo is defect en hdd's zijn uit zichzelf overleden -> Mobo en hdd's vervangen

Het BIOS en mijn multimeter geven goede voltages weer (ook onder load), terwijl vanuit een OS (getest met W7 en Ubuntu 9.10) de voltages absoluut niet kloppen (zie een van mijn vorige posts). Ik geloof ook dat andere sensorinformatie niet klopt binnen een OS. Zo zijn de temperaturen van mijn mobo en CPU meteen na het opstarten al gauw 70~80C. Na een tijdje te idlen zakken deze waarden naar rond de 50C, terwijl ze onder load binnen no time op 100C zitten. Hier komt echter wel bij dat soms de temperatuur van een van de cores van mijn CPU niet uitgelezen kan worden of dat hij heel erg verschilt ten opzichte van de temperatuur van de andere cores.

Ik denk nu dus dat mijn voeding gewoon werkt (BIOS en multimeter zeggen dat de waarden kloppen) en dat mijn mobo vanaf het begin af aan brak was (niet werkende SATA poorten). Hier kwam in de loop van de tijd bij dat sommige van mijn HDD's uit zichzelf kwamen te overlijden. De eerste tikte namelijk voor hij uitviel en de tweede heeft last van de B8-error die veel voorkomt bij deze schijven.
Klinkt dit een beetje als een logische verklaring? Zijn de spanningswaarden in het BIOS en die je verkrijgt door te meten bij een molex betrouwbaar voor de staat van de voeding?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Probeer eens een voeding te lenen.
Je zult onderdelen moeten gaan uitwisselen om te testen.

Verwijderd

Topicstarter
Hdd's zijn inmiddels uitgewisseld. De HDD met de te hoge raw read error rate waarde in SMART gaf bij de andere pc ook aan dat de waarde te hoog was. Bij een uitgebreide test van de disk leek er echter (net als bij het testen op mijn eigen pc) niks mis te zijn met de schijf.

Ik heb intussen ook memtest 36 uur laten draaien. Hierbij kreeg ik in 16 passes in totaal 5 errors bij test 5. Ik zag hier ergens staan dat test 5 waarschijnlijk aan de cpu ligt en dat ik memtest nog een keer moest draaien, maar dan met L2 cache uitgeschakeld.
Nergens in mijn bios is echter een instelling te vinden voor het L2 cache, dit wordt 'm dus niet.
Vervolgens wilde ik met prime95 of IntelBurnTest gaan testen. Zodra ik IntelBurnTest aanzet schieten de temperaturen van alle cores in een paar seconden richting de 100C, maar na een tijd geven sommige cores aan een temperatuur van tussen de -28 en -23C te hebben. Dit wisselt vervolgens tussen temperaturen boven de 90C en de negetieve temperatuur
Los van dat heb ik net 5 keer achter elkaar laten testen op Standard en dat ging zonder problemen. Ik wil best langer of op een hoger niveau testen, maar ik heb geen idee hoe het zit met de temperaturen van m'n cpu en heb ook geen zin om 'm door te laten branden
Ik weet dat ik eigenlijk uit moet wisselen om te testen, maar ik ken hier niemand in de buurt met een mobo waar mijn CPU op past.

Ik ben ook op zoek geweest naar een voeding die ik in mijn kast kan hangen om te testen, maar het enige wat ik kon vinden was een voeding met een 4-pins connector voor bij m'n processor, terwijl ik een 8-pins aansluiting heb. Voor zover ik heb kunnen vinden is het niet verstandig om die 4-pins connector er zo maar in te steken.
Ik heb ook wat getest met mijn multimeter aangesloten op de +12V lijn, maar bij alles (memtest, gamen, IntelBurnTest) bleef het voltage zeer constant.

Edit: Zie net dat IntelBurnTest vooral goed is om koeling te testen. Ik ga nu nog even aan de gang met Prime95 of wat andere programma's om verder te testen.

Edit2: Prime95 draait nu al 2 uur zonder problemen, maar ik laat 'm maar gewoon 'n dag ofzo aanstaan. Heb ook nog getest met het programma BurnInTest (RAM en CPU), maar ook hier geen fouten.

Edit3: Nu zo'n 36 uur prime95 gedraaid zonder fouten, CPU lijkt me dus intact.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2010 21:45 ]

Pagina: 1