SMEG oven kapotgemaakt, wie kan me helpen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik heb hier een SMEG oven, type:S066CAS-5
Dit type oven heeft een analoge klok, welke de laatste tijd erg veel lawaai begon te maken, ik dacht met mijn goede gedrag de klok wel even te disabelen.

Dus ik heb de oven uitgbouwd, kabeltjes van de klok losgehaald en daar is het misgegaan. Er zat een kabeltje nogal vast, dus ik heb iets teveel kracht uitgeoefend en de kabel gebroken. Pats.. kortsluiting.. Owh, de stroom had ik er nog niet afgehaald nee..
Kroonsteentje ertussen gezet, dus dat moet weer goedgaan... hoop ik..

Echter, nadat ik de oven weer had ingebouwd werd deze maar niet warm. En het indicatorlampje ging ook niet branden. Verder lijkt alles nog wel te werken.
Mijn eerste ingeving is nu dat ik de kabels van het klokje weer moet terugzetten. En daar komt het probleem.. ik heb geen idee meer hoe :( sukkel die ik ben.

Nu heb ik wel twee foto's van de kabels en van de aansluitingen.. maar je raad het al, de kabels zijn rood en wit.. dus ik hoop echt dat iemand mij de juiste tip kan geven. Meer foto's en meer informatie is altijd te krijgen.

Als iemand overigens iets anders weet waardoor de oven wel weer gaat werken zonder klok, dan is dat ook prima.

[ Voor 9% gewijzigd door St@m op 08-10-2014 13:31 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Het klokje dient ook als timer?
Doorgaans onderbreekt die de spanning als de tijd verstreken is. Jij onderbreekt nu continue de spanning door de kabels los te hebben liggen. Ik denk dat je ze juist met elkaar moet verbinden voor een 'tijd niet verstreken => stook maar warm'-signaal.

Je zult alleen die 3 kabels moeten volgen om te weten welke voor de spanning voor de klok zijn, en welke voor het signaal. Grote kans dat als je hierover met Smeg belt ze je daar best mee verder kunnen helpen

Gekeken naar de kabels lijkt me het volgende aannemelijk;
  • Bruin is de aarde draad voor de klok
  • De rode draad met 2 stekkers is de voeding voor zowel klok als signaal
  • De enkele rode is de draad naar de themostaat die de spanning doorzet als de klok dat wilt
In dat geval zou je dus een stekker van de dubbele draad moeten verbinden met de enkele rode. Maar dat zou ik niet doen zonder zeker te stellen dat dit inderdaad de functie van de kabels is.
Je kortsluiting verhaal ondersteunt de aanname dat dubbel-rood een spanningvoerende draad is.

Je hebt een multimeter nodig, of moet je oven verder uit elkaar halen, om te bepalen waar de enkele rode en de bruine draad heen gaan.

offtopic:
Heb in een verre zomervakantie in een onderdelenmagazijn van Smeg gewerkt. Onderdelen genoeg, dus lijkt me dat er ook instructies voorhanden zijn.

[ Voor 57% gewijzigd door frickY op 09-05-2010 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Ik ga de oven niet verder uit elkaar halen. Mochten er niet nog meer tips komen zal ik morgen SMEG eens even bellen, indien dat niets wordt vraag ik wel de reparatieboer uit de buurt om langs te komen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Je hebt ook geen multimeter om in ieder geval de spanning en aarde draden te bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Topicstarter
jawel, maar dan weet ik nog niet op welke punten ik ze moet zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Andere kans is dat je met het kortsluiten een interne glas?zekering hebt gesloopt. Zoek eens op in de boekjes of er een zekering in zit en of je die kan vervangen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Goed, boekjes doorgelezen, niets gevonden over een zekering helaas.
Ik heb contact opgenomen met SMEG, het hele verhaal gedaan en heb van hen een elektriciteitschema gekregen..

Echter, hier snap ik echt de ballen van. Mijn zwager is wel elektricien, maar die komt donderdag pas langs. Is er hier iemand die dan misschien snapt welke kabel waar moet? Anders moet ik toch maar een monteur bellen :)

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 08-10-2014 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116571

*pats* == zekering kapot..
Even zoeken dus naar een zekering op dat schema, simpelweg de draadjes weer aansluiten gaat waarschijnlijk niet werken..
Trouwens ERG onverstandig om in zo'n apparaat te gaan kloten terwijl de stroom er nog op staat! Foei, niet meer doen! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Zie jij een zekering op het schema dan? Het zegt mij namelijk helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als ik dat schema zo zie lijkt het inderdaad het probleem wat frickY zegt. Op pagina twee van die PDF zie je linksonder in het OP blokje hoe je te timer aansluit. De rode draden zijn daar genummerd, en je ziet dat RD4, RD5 en RD7 aan elkaar verbonden zijn (wat ik ook op je foto ziet) dus op basis daarvan moet je het toch wel aan kunnen sluiten denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Met Bigs - ik was tot de zelfde conclusie gekomen. Je kan evt -om te testen- de enkele rode aan de triple rode hangen met een platte auto zekering. Nu wel de stroom eraf als je met die draden bezig bent :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Ja, de stroom is er iedere keer netjes af, ik krijg het toch niet voor elkaar :P Nouja, mijn zwager komt donderdag en sowieso komt er volgende week dinsdag een monteur om het klokje te vervangen (waarschijnlijk onder garantie :) Eerlijk het verhaal verteld) de bron van het probleem :P

Tnx voor de hulp iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:23

Standeman

Prutser 1e klasse

Misschien een beetje laat, maar dit topic past beter in EL

move SG >> EL

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:50
En om nog eens te bevestigen: de enkele rode draad doorverbinden met de doorlopende rode draad met contacten op (en het kroonsteentje, daar kan die enkele rode gemakkelijk op worden verbonden) zal de oplossing zijn, op het schema is af te lezen dat deze idd de verwarmingsweerstanden schakelt.

Als je er je niet zeker bij voelt, doe het dan niet, maar dit kan je zelf uitvoeren als je volgens de regels van de kunst werk (spanning er netjes af, draad niet te lang ontmantelen zodat er geen metaal uit de kroonsteen uitsteekt,...). Eventueel als test, en de oven loskoppelen als je er niet bij bent tot je zwager het nagekeken heeft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Goed, mijn zwager heeft vandaag de boel bekeken, kabeltjes netjes aangesloten (op verscheidene mogelijke manieren). De boel doorgemeten, alles lijkt te werken, maar de oven werkt niet :P (wordt niet warm)
Er zit geen zekering in de oven (of niet gevonden) waardoor de boel niet meer werkt.

Enige conclusie, het klokje/thermostaat is echt kapot (of 1 van de aansluitingen erop), anyhow, dat zal de monteur maar moeten bekijken. Tnx allemaal voor de hulp en de adviezen, dinsdag zal ik wel even laten weten wat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 00:05
Het is mogelijk dat een verwarmingselement als 'zekering' is gaan dienen of een andere component. Ik zie een "Thermal Cutout" wat mogelijk doelt op een soort zekering die uitslaat wanneer de oven te warm wordt. Hoogstwaarschijnlijk is deze stuk omdat deze volgens het plannetje in serie staat met de klok die je kortgesloten hebt.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1