Image maken (ISO?) systeempartitie naar USB stick.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikky2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-04-2023
Hallo,

Na een verse installatie (W7, 64) wil ik direct een zo klein mogelijke (gecomprimeerde) image (misschien ISO ??) maken naar een bootable USB stick.

Het de bedoeling om op deze manier regelmatig, makkelijk en snel opnieuw te installeren.

Het gaat dus NIET om alleen een opstart medium, maar om het complete image incl. besturingsysteem op de USB stick te krijgen

Ik heb begrepen dat er software is waarmee je met enkele muisklikken zoiets kan maken.

Wie kent makkelijke software hiervoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djmaddox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 14:32

Djmaddox

Stock speed? wat is dat?

Met PowerISO kan je geloof ik ISO images aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Imagex kan dit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-10 17:23
Je kan wel alles kopieëren en plakken, maar dan gaat het niet werken als je alles weer terugplakt op een (nieuwe) hardeschijf.
Je kunt het beste een image maken met Acronis of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikky2
Bedankt al voor de reacties, ga alvast even neuzen op PowerISO en Imagex.

Met Acronis Backup&Recovery 10 en Acronis True Image Home 2010 en Paragon Patition Manager 10.0 Professional is het mij niet gelukt en ik vermoed dat het hier niet mee gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

...Of je pakt gewoon de ingebouwde Complete PC Backup en zet je .vhd op je USB stick.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-10 16:32
Dan doe je iets niet goed want juist met die tools kan het wel en met PowerISO e.d. niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikky2
alt-92 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:46:
...Of je pakt gewoon de ingebouwde Complete PC Backup en zet je .vhd op je USB stick.
De ingebouwde Complete PC Backup is niet gecomprimeerd (USB Stick), maar als het niet anders kan probeer ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22

Haan

dotnetter

alt-92 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:46:
Cool, ik wist helemaal niet dat dat kon! Weet je toevallig ook of de boel wel gecompressed wordt? Anders heb ik niet genoeg ruimte op m'n externe backup schijf.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikky2
The Realone schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:47:
Dan doe je iets niet goed want juist met die tools kan het wel en met PowerISO e.d. niet.
Dat sluit ik niet uit, wist ik maar wat ik dan niet goed doe...
Een opstartmedium, dus ZONDER besturingsysteem, op USB maken is perfect gelukt.

Als je suggesties hebt dan houd ik mij aanbevolen.

[ Voor 3% gewijzigd door nikky2 op 09-05-2010 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Haan schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:57:
[...]

Cool, ik wist helemaal niet dat dat kon! Weet je toevallig ook of de boel wel gecompressed wordt? Anders heb ik niet genoeg ruimte op m'n externe backup schijf.
Niet compressed, maar alleen de aanwezige data wordt meegenomen.
De gemaakte backup kan je dan weer via System Recovery vanaf de DVD terugzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door alt-92 op 09-05-2010 16:24 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
alt-92 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 16:21:
[...]

Niet compressed, maar alleen de aanwezige data wordt meegenomen.
Ah, niet bestaande data word dus niet meegenomen? Klinkt interessant.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kijk eens naar Clonezilla, dat gebruik ik hier om dergelijke images van systemen te maken.
Het is een Live CD, waarmee je schijven/partities in kan lezen en op verschillende manieren gecomprimeerd kan opslaan. Opslaan kan verder op lokaal gemounte schijven of over netwerk naar bijv NFS, Samba shares of over SSH.
Ook bied het de mogelijkheid om van je gemaakte images een bootable ISO te maken, welke je vervolgens op DVD kunt zetten. Zit je een keer in de shit, DVD er in, image laten wegschrijven et voila.
Van die bootable ISO kun je ook een bootable USB stick maken, weet niet of CloneZilla dat zelf kan, maar daarvoor kunt je dan gewoon UNetBootin pakken, die kan dat voor je regelen.

Gratis, compressed, snel en doet hier wat ik wil.

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 09-05-2010 16:43 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikky2
MagicISO zou het in 1 keer kunnen............., Wie weet meer?

En bovendien nederlandstalig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
MagicISO kan dit niet. Doe wat met de tips die je hierboven gegeven worden in plaats van zelf allerhande programma's aan te halen die kant noch wal raken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikky2
RolfLobker schreef op zondag 09 mei 2010 @ 19:11:
MagicISO kan dit niet. Doe wat met de tips die je hierboven gegeven worden in plaats van zelf allerhande programma's aan te halen die kant noch wal raken :)
Ben volop bezig met de tips, liep MagicISO ook tegen het lijf, dat het programma kant nog wal raakt stond er niet bij vermeld ;),..... zowel dan had ik het niet voorgesteld.

Overigens, volgens anderen is MagicISO niet zo kansloos, gaarne second opinion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Laat nou gewoon los van het idee dat je een programma moet hebben wat iets met .iso's doet. Wat jij wil is een image maken van je systeempartitie en die naar DVD schrijven. Dat heeft niets met .iso te maken. Gebruik software van Acronis daarvoor. Je gaf aan dat het je daarmee niet gelukt is; blijven proberen tot het je wel lukt want het is niet alleen kinderlijk simpel maar ook nog eens zo ongeveer de beste methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikky2
RolfLobker schreef op maandag 10 mei 2010 @ 00:22:
Laat nou gewoon los van het idee dat je een programma moet hebben wat iets met .iso's doet. Wat jij wil is een image maken van je systeempartitie en die naar DVD schrijven. Dat heeft niets met .iso te maken. Gebruik software van Acronis daarvoor. Je gaf aan dat het je daarmee niet gelukt is; blijven proberen tot het je wel lukt want het is niet alleen kinderlijk simpel maar ook nog eens zo ongeveer de beste methode.
Het maken van een systeempartitieimage is geen probleem, zoals je weet kan het b.v. met WindowsImageBackup (ingebakken sinds Vista) en welke je bij herinstallatie kan opstarten met b.v. F8 (Dell) of opstartmedium (CD/DVD) en van b.v. een externe schijf of DVD kan inladen.
Vergelijkbaar kan het ook met Acronis Home en andere programma's, echter het nadeel is dat je dan met vrij omvangrijke bestanden te doen krijgt.

Maar wat ik NU graag zou willen is een gecomprimeerde systeemimage op een bootable USB stick te verkrijgen, in mijn situatie is dat handiger in het gebruik.

Wat mij betreft hoeft het niet ISO te zijn, maar ik had gelezen dat ISO (ivm compressie) daarvoor de beste keuze zou zijn.

Als er nog iets beters is hoor ik dit graag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
ik gebruik altijd Norton Ghost. die compressed wel.

ik boot dan van usb met Bart PE, ook de image staat op die usb-stick.
kost bij elkaar nog geen 4 minuten om Windows op de schijf te zetten.
De image is zo'n 2 tot 3 gig groot en bevat Office en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Je kan toch in acronis aangeven dat je splitten files wilt hebben? zeg je max size is 700mb? cd?? of max 4500 (DVD5), en dan komt dat wel goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikky2
renedis schreef op maandag 10 mei 2010 @ 11:41:
ik gebruik altijd Norton Ghost. die compressed wel.

ik boot dan van usb met Bart PE, ook de image staat op die usb-stick.
kost bij elkaar nog geen 4 minuten om Windows op de schijf te zetten.
De image is zo'n 2 tot 3 gig groot en bevat Office en dergelijke.
Dit lijkt te zijn op wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
nikky2 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 13:25:
[...]

Dit lijkt te zijn op wat ik zoek.
het kost bij elkaar 504 mb exclusief de image.
ik kan het je uitleggen hoe het werkt en kan eventueel even kijken of ik het kan uploaden voor je.

stuur mij een PM met je email adres zodat ik je kan mailen of eventueel kan toevoegen op msn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikky2
Wat is een pm en hoe gaat dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:22

Haan

dotnetter

renedis schreef op maandag 10 mei 2010 @ 13:58:
[...]

ik kan het je uitleggen hoe het werkt en kan eventueel even kijken of ik het kan uploaden voor je.
Het uitleggen hoe het werkt is misschien nog wel interessant om in dit topic te houden :)
stuur mij een PM met je email adres zodat ik je kan mailen of eventueel kan toevoegen op msn.
Hier noemen we het DM (Direct Message), maar jij hebt die uitstaan, dus je kan ook geen DM's ontvangen! :o

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikky2
Ik heb direct messages nu aanstaan, misschien kan je het ook aanzetten dan stuur ik je mijn mailadres.
renedis schreef op maandag 10 mei 2010 @ 13:58:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
nikky2 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 15:30:
Ik heb direct messages nu aanstaan, misschien kan je het ook aanzetten dan stuur ik je mijn mailadres.

[...]
Die van mij staat al aan.

ik heb jou een bericht gestuurd...

[ Voor 16% gewijzigd door renedis op 10-05-2010 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
simpele handleiding staat hier: http://pdfcast.org/pdf/bart-pe-boot-disk-maken
software is gratis te vinden en kan hier gedownload worden: http://www.fileflyer.com/view/UwA3SBc

uitleg over Norton Ghost hoeft denk ik niet..

letop dat de usb-stick/disk als FAT of NTFS geformatteerd is. niet als FAT32
Pagina: 1