Expanding Areca RAID set

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik een RAID5 van 5x2TB draaien op mijn Areca ARC-1260.

Deze RAIDset zou ik echter graag nog uitbreiden met 3x2TB...
Ik weet dat dit mogelijk is met de "expanding raid set"-functie; maar daar ik geen ervaring heb met deze functie, wil ik eerst wat zekerheid alvorens ik hieraan begin.

Als ik mijn RAIDset nu expand met de 3 nieuwe schijven, dan blijft de data die op de huidige 5x2TB staat toch nog intact?

Alsook, wordt het RAID volume automatisch verhoogd of moet dit nog manueel worden aangepast?

Bedankt op voorhand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 10:26

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Het RAID volume word vergroot.. Met die 5x2TB gebeurt in princiepe niet veel (behalve dat het groter word)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwe pariteitberekening gebeurd dan gewoon keurig over de vergrootte raid set, zonder dataverlies?
En de partitietabel wordt dan ook meteen automatisch vergroot?

Vanaf dat ik zekerheid heb begin ik eraan ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Nee, je krijgt slechts een grotere virtuele harde schijf. De partitie en het file system moet je dus zelf vergroten. Met je data gebeurt niets [1].

Garanties dat het goed gaat zijn er nooit. De vraag is echter hoe je terrabytes aan data even ergens anders neer gaat zetten. Zelf heb ik dat dan ook niet gedaan en het risico genomen (Linux Sofware RAID).

De manual van je kaart moet een definitief antwoord geven, maar als een hardware controller geen on-line capacity expantion ondersteund dan zou de producent slaag moeten krijgen.

[1] Je kent Murphy?

[ Voor 26% gewijzigd door Q op 09-05-2010 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
De truuk zit hem ook niet in OCE, dat gaat (bijna) altijd wel goed, maar hoe vergroot je je partitie?

Ikzelf heb destjids ergens wat flinke usb disks geleend, en de complete raid set opnieuw opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan dat dit gewoon kan geregeld worden met een partition tool? Easus Partition Manager of dergelijke...

Correct me if I'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 11:14
Ja of je maakt gewoon een extra partitie aan met de toegevoegde ruimte, hiermee riskeer je niet dat je data verloren gaat tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Welk OS draai je dan?
Onder windows doe ik het altijd met diskpart want dit is al ingebakken in Windows en werkt perfect.

[ Voor 20% gewijzigd door Bierkameel op 09-05-2010 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vista en 7 kunnen dit ook gewoon via de GUI (diskmgmt.msc, oftewel de Disk Manager aka Schijfbeheer).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Ik heb al geregeld mn array vergroot met extra disks, telkens een of meerdere disks erbij. Nooit problemen gehad met data enzo, zelfs niet van expanden van 7x raid5 naar 9x raid6. Je expand eerst de raidset, dit duurt echt tientallen uren (laatste keer met 10TB data was hij ongeveer 50 uur bezig!). Nadat dit klaar is moet je ook je volume-set expanden, dat duurt ongeveer een uur of 3 tot 4. Pas daarna zal windows je schijf herkennen als grotere disk en een stuk unallocated space. Via diskpart /expand onder XP was het een eitje om je partitie op te rekken, onder vista is me dit niet gelukt (met gevolg dat ik dat dus deed onder knoppix). De reden waarom dit niet werkte is dat ik met een oude array-structuur zit met 4kb clustersize (de oude 'for windows') ipv een LBA indeling.
Pagina: 1