Samba, ubuntu, autostart at boot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozuf
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-09 11:06
Hallo beste mensen,

Ik zal me even voorstellen; mister Linux Noob ;) Nee nu serieus, ik heb hier bij wijze van leer experiment en gewoon omdat ik het leuk vind een Linux bak draaien die een beetje dienst doet als mijn homeserver, of moet gaan doen.
Ik ben dus nog niet zo heel erg bekend met de ins & outs van Linux, draai er nu Ubuntu desktop op om nog ff naar de GUI te kunnen vluchten als de shell te veel word voor deze jongen (headless VNC was al een opgaaf maar dat is gelukt!) :) Ik werk wel vaker met de linux BASH op mijn werk maar daar gaat het vaak om hele andere zaken zoals het schrijven van een shell script of wat config werk in apache. Bang ben ik niet van de shell.

Op het moment zit ik vast met het optuigen van Samba. Ik had dit voorheen al draaiend op 9.10 maar na de upgrade van 10.4 is het verhaal in de soep gelopen. Ik kan nu Samba nog wel starten dmv "sudo service smbd start" (en dan werkt het ook correct) maar het start nu niet meer automatisch op na boot, wat ik uiteraard wel wil.
Nu moet ik volgens mij een startup script hebben in "/etc/init.d/" die Samba aan gaat zwingelen voor mij bij boot, toch? Het probleem is dat ik dat script ff nergens kan vinden (weet nog niet de juiste termen om mee te googlen, wel gezocht).

Kan iemand mij een stapje verder helpen?

p.s.
Daarnaast wilde ik ook nog airvideo opzetten aan de hand van deze tut maar dat wil ook nog niet helemaal. Wellicht beter daar ff ander topic over te openen.

[ Voor 10% gewijzigd door jozuf op 09-05-2010 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:44
Hiermee kun je het precies zo configureren dat alles naar wens werkt.
Succes!
https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozuf
Thanks had ik al wel doorheen gescanned. Lijkt alleen niet echt een antwoord op mijn vraag in te staan...
Het configureren van Samba zelf is al wel gelukt, heb al een backup smb.conf van hoe het voorheen werkte. Het probleem zit hem in het opstarten enkel.

[ Voor 41% gewijzigd door jozuf op 09-05-2010 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Doe eens:

sudo apt-get install sysv-rc-conf
sudo sysv-rc-conf

Ik weet niet of je bekend bent met runlevels?

Je moet Samba dan aanzetten voor runlevel 3 en 5.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozuf
Hey Compizfox dat is een mooie tool, thanks!
ik ben het nu aan het proberen, laat het weten als het allemaal gelukt is.

Wel bekend met het runlevel idee, de niveau's geven bepaalde statussen aan geloof ik, 2 is bijvoorbeeld enkel shell ofzo (wat de getallen precies zijn weet ik niet, staat hier wel mooi zal ik ff doorheen bladeren)

[ Voor 55% gewijzigd door jozuf op 09-05-2010 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Compizfox

Bait for wenchmarks

Klopt, elke runlevel is een bepaalde toestand van het systeem, bijvoorbeeld single-user, multi-user, multi-user met netwerk, GUI, reboot, enz.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozuf
hmm heb nu smbd en nmbd op 3 en 5 gezet maar nog steeds issues, zo ff logs checken.
als ik nu na een reboot "service smbd start" doe zegt hij dat hij al runt (maar ik mag er niet in vanuit mijn windows bak). Als ik vervolgens smbd restart, dan doet hij dat en werkt het ook... hmm raar, lijkt toch iets config achtigs ergens, de smb.conf komt van een voorheen werkende samba share.

Overigens stonden zowel smbd als nmbd geheel uit, geen enkel runlevel was aangevinkt. Raar genoeg heb ik er ook nog een "samba" tussen staan, ook al aangezet maar dat doet het hem niet geloof ik (overigens is er geen init.d samba script).

het enige echte interessante in de smbd.log (in nmbd staat niet zoveel behalve dat hij goed start) zijn de volgende warnings, de eerste 3 mogen niets uit maken volgens mij
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[2010/05/09 11:44:46,  0] smbd/server.c:1069(main)
  smbd version 3.4.7 started.
  Copyright Andrew Tridgell and the Samba Team 1992-2009
[2010/05/09 11:44:46,  0] printing/print_cups.c:103(cups_connect)
  Unable to connect to CUPS server localhost:631 - Connection refused
[2010/05/09 11:44:46,  0] printing/print_cups.c:103(cups_connect)
  Unable to connect to CUPS server localhost:631 - Connection refused
[2010/05/09 11:44:46,  0] smbd/server.c:1115(main)
  standard input is not a socket, assuming -D option

De laatste snap ik niet, dus wellicht een probleem. Had ik al op gegoogled maar nog niks bruikbaars.
Ik gok ook niet een deal breaker, klinkt mij in de oren alsof hij zelf kiest voor daemon modus ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door jozuf op 09-05-2010 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perry2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03-2024
jozuf schreef op zondag 09 mei 2010 @ 10:59:
Hallo beste mensen,

Ik zal me even voorstellen; mister Linux Noob ;) Nee nu serieus, ik heb hier bij wijze van leer experiment en gewoon omdat ik het leuk vind een Linux bak draaien die een beetje dienst doet als mijn homeserver, of moet gaan doen.
Ik ben dus nog niet zo heel erg bekend met de ins & outs van Linux, draai er nu Ubuntu desktop op om nog ff naar de GUI te kunnen vluchten als de shell te veel word voor deze jongen (headless VNC was al een opgaaf maar dat is gelukt!) :) Ik werk wel vaker met de linux BASH op mijn werk maar daar gaat het vaak om hele andere zaken zoals het schrijven van een shell script of wat config werk in apache. Bang ben ik niet van de shell.

Op het moment zit ik vast met het optuigen van Samba. Ik had dit voorheen al draaiend op 9.10 maar na de upgrade van 10.4 is het verhaal in de soep gelopen. Ik kan nu Samba nog wel starten dmv "sudo service smbd start" (en dan werkt het ook correct) maar het start nu niet meer automatisch op na boot, wat ik uiteraard wel wil.
Nu moet ik volgens mij een startup script hebben in "/etc/init.d/" die Samba aan gaat zwingelen voor mij bij boot, toch? Het probleem is dat ik dat script ff nergens kan vinden (weet nog niet de juiste termen om mee te googlen, wel gezocht).

Kan iemand mij een stapje verder helpen?

p.s.
Daarnaast wilde ik ook nog airvideo opzetten aan de hand van deze tut maar dat wil ook nog niet helemaal. Wellicht beter daar ff ander topic over te openen.
Hallo,

Ik had hetzelfde probleem na de upgrade van 9.10 naar 10.4: file sharing werkte niet meer, samba startup script staat niet meer in "/etc/init.d/".
Wat voor mij werkte is via synaptic pakketbeheer alle samba gerelateerde zaken aan te vinken om te herinstalleren. That's all.
Wat nu de oorzaak was ... geen idee.

Perry
Pagina: 1