Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267175

Topicstarter
Hallo,

Schijnt één van de beste universiteiten te zijn voor ICT studies. Vraag me af wat de kosten zijn voor een opleiding aan deze universiteit.

Las net op de website iets van 34000 Dollar.

http://web.mit.edu/facts/tuition.html

Zijn er mensen die in Amerika hebben gestudeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

De kosten zijn pas het 2e probleem. Het 1e probleem is er voor te zorgen dat je uberhaupt wordt toegelaten. De selectiecriteria zijn heel streng. Dus met een zakgeld kom je niet zo maar binnen.

http://web.mit.edu/facts/admission.html

Overigens schijnt Caltech nog exclusiever te zijn dan MIT.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 09-05-2010 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:00

Stewie!

Keen must die!

Daarbij zal je ook geld moeten hebben om in je levensonderhoud te voorzien. Zonder die zak geld vooraf geregeld kom je het land niet in op iets anders dan een toeristen visum.

[ Voor 12% gewijzigd door Stewie! op 09-05-2010 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Wat is nu precies je concrete vraag? Het kost veel? Ja dat klopt. Net als andere top uni's in de VS (collegeld aan verschillende uni's ligt nog een stuk hoger - denk aan 10k - dan 37k). Verder zit je nog met je living expenses (wat overigens allemaal netjes op die site uigelegd staat)

Maar waarom vraag je het je af? Als NL student kwalificeer je niet 1-2-3 voor de top tier uni's in de VS; het is niet als in NL een kwestie van inschrijven en betalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 09-05-2010 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Overigens vind ik $34,000 nog een koopje voor een universiteit als MIT. Je verdient als afgestudeerde daarmee toch al snel in de $100k range, zeker als je rond de top of the class hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8386

Anoniem: 267175 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 03:52:
Hallo,

Schijnt één van de beste universiteiten te zijn voor ICT studies. Vraag me af wat de kosten zijn voor een opleiding aan deze universiteit.

Las net op de website iets van 34000 Dollar.
Per jaar wel te verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 09:49

Mx. Alba

hen/die/zij

Modbreak:Aangezien de topicstarter niet in Stuffis Generalis kan, move naar Werk & Inkomen

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Let op dat die bedragen in de orde van 40.000 dollar/jaar voor Ivy Leage universiteiten vaak wel all-inclusive zijn. Dus inclusief de huur van je dorm room etc.

Toelating is meestal gebaseerd op een SAT score boven 1400 of 1450, daarnaast succesvol doorlopen van een sollicitatieprocedure voor het admission board.

Om het land in te komen kun je gebruik maken van een studenten visum. Als je je toelating in orde hebt, je woonplaats is geregeld en je hebt het soort geld waarmee je kan studeren aan MIT (uit eigen zak of uit een grant van een organisatie die jou ondersteunt), dan komt die verblijfsvergunning wel in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

t_captain schreef op maandag 10 mei 2010 @ 10:13:
Let op dat die bedragen in de orde van 40.000 dollar/jaar voor Ivy Leage universiteiten vaak wel all-inclusive zijn. Dus inclusief de huur van je dorm room etc.
Volgens mij is dat juist meestal niet zo (maar het zou - hoewel het me raar overkomt - per vakgebied kunnen verschillen); Je zou dit zelf trouwens ook kunnen nalezen op de link die de TS zelf geeft. Ivy Leage kaal collegegeld (dus zelfs nog ex allerlei toeslagen voor verzekering- en evt. internationale studenten) zit regelmatig zelfs nog ruim boven de 40k. Met alles wat je aan de uni kwijt bent (dat is dus ex dorm, board, studiemateriaal en verzekering en dat soort onkosten) ga je al snel richting de 50k bij een aantal universiteiten.
Dat is waar, maar voor Nederlanders is doorgaans vooral een Master / postdoc interessant van 1 of 2 jaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 10-05-2010 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Ergens is het net zoiets als met Rolls-Royces; als je moet vragen wat het kost ben je waarschijnlijk ongeschikt.

Ik heb wel een ruw idee wat je nodig zou hebben om binnen te komen bij het MIT vanuit Nederland:
(1) VWO afgerond met 8 gemiddeld, liefst 9+.
(2) Aanvullende activiteiten/prestaties in het vakgebied
(3) Uitgebreide nevenactiviteiten

Voor een ICT studie zou je bij (2) kunnen denken aan Informatica Olympiade nationaal winnen, of bijgedragen hebben aan een belangrijk Open Source pakket.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320037

Anoniem: 69767 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 23:17:
Overigens vind ik $34,000 nog een koopje voor een universiteit als MIT. Je verdient als afgestudeerde daarmee toch al snel in de $100k range, zeker als je rond de top of the class hangt.
Nee dus, niet meer, niet in deze economie. Er gaat op dit moment echt helemaal niets meer in de VS. "Unemployed Banker And MIT Graduate Peddles On The Street For Job"

Verder was $100k voor de crisis in Silicon Valley maar een heel gewoon salaris.

In het algemeen had tot een paar jaar geleden een MIT/Stanford enz. studie alleen zin om voor een aantal grote bedrijven in de VS te 'mogen' werken. Imho ontrecht wordt er in de VS veel waarde gehecht aan de status van de universiteit waar je gestudeerd hebt.

Tegenwoordig betekent een MIT studie wel een dikke studieschuld maar absoluut geen garantie voor een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnzoMatrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-03-2020

EnzoMatrix

Kruisje

Anoniem: 320037 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 16:59:
[...]

Nee dus, niet meer, niet in deze economie. Er gaat op dit moment echt helemaal niets meer in de VS. "Unemployed Banker And MIT Graduate Peddles On The Street For Job"

In het algemeen had tot een paar jaar geleden een MIT/Stanford enz. studie alleen zin om voor een aantal grote bedrijven in de VS te 'mogen' werken. Imho ontrecht wordt er in de VS veel waarde gehecht aan de status van de universiteit waar je gestudeerd hebt.

Tegenwoordig betekent een MIT studie wel een dikke studieschuld maar absoluut geen garantie voor een baan.
De foto's dateren van Juni 2008. Dat is toch alweer......een tijdje geleden. Als zijn LinkedIn klopt....dan heeft ie werk. I'm just saying.....

Enzo Blogt. Diablo 3| "It's possible that you stepped into a time displacement machine during a nexus moment in a quantum field."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04 17:39
Bekijk ook eens de summerschool optie van Harvard, die is een stuk betaalbaarder en staat ook leuk op je CV.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:45
Die Grant van Mythbusters komt daar ook weg toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnzoMatrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-03-2020

EnzoMatrix

Kruisje

ThinkPadd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 17:15:
Die Grant van Mythbusters komt daar ook weg toch?
Neen. Maargoed, Star Wars, The Matrix en Jurrasic Park wel op zijn cv. Dus hij owned iedereen al.

Enzo Blogt. Diablo 3| "It's possible that you stepped into a time displacement machine during a nexus moment in a quantum field."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320037 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 16:59:
[...]

Komop zeg.. n=1 maakt nog geen inferentie. Dat jij tijdens een economische crisis een hoogopgeleide kan vinden die z'n baan kwijt raakt, betekent nog niet dat zulke credentials niets waard zijn. Met zulke statistiek kom je in ieder geval niet op MIT :D

Verder moet je wel begrijpen hoe het hoger onderwijs van de VS georganiseerd is, om te begrijpen dat de naam een hoop zegt. De VS kent geen MBO, HBO en WO, maar gewoon universiteiten. Het enige verschil is dat de universiteit uit lutjepants meer aan de onderkant van HBO hangt kwa niveau, terwijl de Ivy league/tier 1 uni's kwa niveau boven onze eigen uni's liggen. Dat er in de VS veel waarde aan 'een naam' wordt gehecht is niet veel vreemder dan dat wij hier waarde hechten aan het verschil tussen HBO en WO.

Verder zitten de écht uitzonderlijke koppen op MIT met tuition waivers en merit based scholarships. Die studeren dus echt niet af met een (naar US begrippen) dikke studieschuld.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 10-05-2010 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:12

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Anoniem: 69767 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 23:17:
Dat doe ik ook, en ik heb maar een simpel UT-tje. :) Daarentegen ben ik gewoon uitzonderlijk goed in mijn vakgebied, om het maar eens on-Nederlands te zeggen. :+ Overigens heb ik die transfer gemaakt in een relatief "slechte tijd".

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Bekende personen die bij MIT gewerkt of gestudeerd hebben

* Buzz Aldrin
* Kofi Annan
* Norman Levi Bowen
* Rodney Brooks
* Noam Chomsky
* Dirk van Dalen
* Richard Feynman
* David Huffman
* Alan Guth
* Walter Lewin
* Barbara Liskov
* John Maeda
* Henry Mintzberg
* William P. Murphy Jr.
* John Forbes Nash
* Benjamin Netanyahu
* Peter Senge
* Claude Shannon
* Richard Stallman
* Andrew Tanenbaum
* Karl von Terzaghi
* Harry Ward Leonard
* Joseph Weizenbaum
* Raymond Kurzweil

[ Voor 7% gewijzigd door battler op 10-05-2010 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet de meest geweldige studieomgeving vergeleken met het "knappe vrouwengehalte" bij sommige andere universiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Van wat ik een tijdje geleden beken had (stond overigens gewoon op de website van MIT) moet je rekenen op een kleine $100.000 per jaar bij MIT (incl housing en eten e.d.)
Anoniem: 69767 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 23:07:
De kosten zijn pas het 2e probleem. Het 1e probleem is er voor te zorgen dat je uberhaupt wordt toegelaten. De selectiecriteria zijn heel streng. Dus met een zakgeld kom je niet zo maar binnen.

http://web.mit.edu/facts/admission.html

Overigens schijnt Caltech nog exclusiever te zijn dan MIT.
Dat is het vooral inderdaad. Ik ken verhalen hier uit Delft van mensen met gemiddeld een 9 en aanbevelingen van hoogleraren die er niet in kwamen.

Caltech is een stukje kleiner dan MIT maar ook een ontzettend goede uni. Wat ook hierbij belangrijk is zijn contacten. Die zijn vanuit Nederland natuurlijk moeilijk op te bouwen.
De tante van een goede vriend van me werkt daar redelijk aan de top. Die heeft al eens opgegooid of we daar niet onze master willen doen. "That could be arranged." :P

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Alternatieve route is overigens via een gewone universiteit daar een half a 1 jaar exchange te doen. Ik ken de nodige van UM die naar Berkeley zijn geweest (overigens ook stuk voor stuk top studenten hier) en die vonden het daar erg makkelijk. Ik vraag me dan ook vaak behalve de naam die de universiteiten hebben samen met een ongekend onderzoek wat de kwaliteit van de educatie zelf is. Iets waar ik zelf weinig van meekrijg.
Nog een optie is overigens om er binnen te komen is af te studeren van het Erasmus College, die hebben daar een goede verbinding (althans toen ik studeerde in M'stricht).

Betreffende de Ivy Lague is die 40.000 usd studeren, verblijf en boeken. Dat maakt het allemaal wel wat eenvoudiger. Bekijk het van de andere kant top uni's kennen we ook in de EU (UK/FR) maar die zijn net zo min goedkoop noch kom je daar makkelijk binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
MIT heeft een kanaal op youtube je kan daar zelf de kwaliteit van de lessen beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piot
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:19
battler schreef op maandag 10 mei 2010 @ 20:04:
MIT heeft een kanaal op youtube je kan daar zelf de kwaliteit van de lessen beoordelen.
Eventueel kan je ook op http://ocw.mit.edu kijken, krijg je waarschijnlijker een iets betere indruk. Daar staan complete courses online en kan je goed zien wat het niveau is.

Wat mij overigens wel trekt aan dit soort ivy-league universiteiten, is dat je omgeven bent met mensen die bovengemiddeld slim zijn en tevens hoog-gemotiveerd. De meeste mensen zitten daar toch vooral om alleen maar te studeren. Je denkt wel twee keer na om een jaar langer over je studie te doen. Dit schept wel een klimaat waarin de studenten zichzelf pushen tot betere prestaties.

Dit in tegenstelling tot Nederland waar de motivatie van de gemiddelde student een motivatie heeft van lik-me-vestje en waar studeren toch vaak gezien wordt als een periode waarin je veel kan feesten.

Uiteindelijk wordt het niveau van een opleiding toch bepaald door het niveau van de studenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Piot schreef op maandag 10 mei 2010 @ 20:53:

Dit in tegenstelling tot Nederland waar de motivatie van de gemiddelde student een motivatie heeft van lik-me-vestje en waar studeren toch vaak gezien wordt als een periode waarin je veel kan feesten.

Uiteindelijk wordt het niveau van een opleiding toch bepaald door het niveau van de studenten.
Zo eenvoudig ligt het ook weer niet. Er zijn meer aspecten aan verbonden. Een probleem is ook dat de lat gewoon te laag wordt gelegd vanuit de opleiding, vooral op bepaalde HBO opleidingen (= het nieuwe MBO; denk aan de PABO). Het is een feit dat als je de lat hoger legt mensen beter gaan presteren of vertrekken. Waarom uren in de theorie steken als je het tentamen met een voorgekauwde samenvatting kan behalen? Waarom voorbereiden voor werkgroepen als het toch geen consequenties heeft? Dat zijn enkele voorbeelden.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 10-05-2010 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piot
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:19
Anoniem: 69767 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 20:56:
[...]

Zo eenvoudig ligt het ook weer niet. Er zijn meer aspecten aan verbonden. Een probleem is ook dat de lat gewoon te laag wordt gelegd vanuit de opleiding, vooral op bepaalde HBO opleidingen (= het nieuwe MBO; denk aan de PABO). Het is een feit dat als je de lat hoger legt mensen beter gaan presteren of vertrekken. Waarom uren in de theorie steken als je het tentamen met een voorgekauwde samenvatting kan behalen? Waarom voorbereiden voor werkgroepen als het toch geen consequenties heeft? Dat zijn enkele voorbeelden.
Gedeeltelijk ook waar. Het voordeel van MIT (of enig andere topuniversiteit) is dat ze in principe de pareltjes tussen de studenten eruit kunnen pikken. Dit betekent dat automatisch dat de stof ook moeilijker gemaakt kan worden of meer stof in kortere tijd. MIT kan gewoon een bepaalde moeilijkheidsgraad voor de studie zetten en daar dan de student bijzoeken. Dit in tegenstelling tot Nederland waar de stof toch tot op een zekere hoogte op de student wordt afgestemd. Ieder jaar moet toch een bepaald percentage het BSA halen, anders kom je weer negatief in de rankings terecht 8)7 en krijgen ze te weinig geld binnen omdat te weinig mensen afstuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 69767 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:52:
[...]

Niet de meest geweldige studieomgeving vergeleken met het "knappe vrouwengehalte" bij sommige andere universiteiten.
MIT is in Cambridge, Massachusets gevestigd, welgeteld 1.5km van die andere uni daar, Harvard, waar schijnbaar wel vrouwen zitten :z

Sowieso, vrouwen scoren kan altijd nog in willekeurig welk gat, de kans om tussen de Ray Kurzweils en Nick Negroponte's van de volgende generatie te zitten (en kennis te maken met lui als Bibi Netanyahu en Kofi Annan) is wat unieker.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320037

Anoniem: 63813 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 17:39:
...
Komop zeg.. n=1 maakt nog geen inferentie. Dat jij tijdens een economische crisis een hoogopgeleide kan vinden die z'n baan kwijt raakt, betekent nog niet dat zulke credentials niets waard zijn. Met zulke statistiek kom je in ieder geval niet op MIT :D
Er is alleen nog wel een subtiel verschil tussen je baan kwijt raken en net als een dakloze met een kartonnen bord rond te lopen waarom je je MIT studie 'adverteert' |:( . Iemand die niet zo scherp is om dat te onderscheiden zal het ook niet lang uithouden op MIT.

@TS Veel is in de US een mooie facade en imho horen zulke 'elite' universiteiten daar ook bij. In de VS studeren is prima maar het hoeft niet beslist een 'topuniversiteit' te zijn.

Daarnaast is er ook nog het praktische probleem dat ze in de VS niet weten wat een europese (voor)opleiding waard is. Je zult het waarschijnlijk afleggen tegen Amerikaanse studenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij blijft het n=1, hoe afwijkend die n dan ook maar mag zijn. Je inferentievaardigheden zakken nu dus wel een beetje af daar state university of lutjepants-niveau ;)

Je tweede alinea is onjuist, simpelweg omdat dát niet het systeem van waardering van Amerikaanse universiteiten is. Dat we in Nederland over het algemeen Uniworst is eenheidsworst aanhangen, betekent niet dat dat de regel voor de rest van de wereld is.

De derde alinea hangt sterk van je vakgebied cq. niveau af. veel (post)graduate studies aan Ivy-league/ 1st tier uni's in de VS kennen zelfs veel meer internationale studenten dan US studenten. Wees maar niet bang dat een Harvard, MIT, Columbia of Stanford niet weten wat een europese vooropleiding waard is, wanneer zij elk jaar weer duizenden applications doorspitten. Daarnaast mag je als buitenlandse student een bijna oneindige hoeveelheid van documentatie bestaande uit formulieren, TOEFS/GMAT/ect - tests, verklaringen van examencommissies, je afstudeer ranking en andere meuk overleggen die voldoende inzicht geven in jouw intellectuele vaardigheden en prestaties.

De voornaamste reden dat NL studenten doorgaans minder gekwalificeerd zullen zijn dan US studenten, is dat de US studenten die naar deze uni's willen dondersgoed begrijpen dat dit een meerjarentraject is; dat betekent dus op je high school al goede cijfers halen, extracurriculaire activiteiten ontplooien en een wit voetje bij de docenten halen. Wat nogal in schril contrast staat tot de Nederlandse manier, waar je in april je LOB-map inlevert en daarna eens gaat kijken naar welke universiteit je wilt. Inschrijven is - doorgaans - slechts een kwestie van een formulier invullen en je collegeld storten.

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 12-05-2010 13:44 ]

Pagina: 1