[xDSL] Is dit mijn ISRA-punt?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
Ik heb zo'n vermoeden van *niet*, er komen achter dit ding wel draadjes uit de muur, dus hopelijk gaat hier één van richting de MDF, met bijbehorende linesync.

Maar wat is het dan wel? Vroeger zat in dit pand een winkeltje. Foto is genomen in de kelder.

Afbeeldingslocatie: http://fokimg.s3.amazonaws.com/isra.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F5544
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 20:45
dat ronde ding, daaronder zit je isra punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
F5544 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 01:35:
dat ronde ding, daaronder zit je isra punt
Maar de kabels die het ronde ding in lopen komen voor zover ik weet niet uit de grond, de kabel naar rechts toe loopt naar een inbouw-wandcontactdoos, en de kabel naar links toe zit in het rare apparaat geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Van links komt je telefoonkabel uit de muur, het kastje in. 2 aders daarvan zijn via die draad verbonden naar het ronde verbinddoosje. Die 2 aders (rood en blauw ws) zijn je hoofdaderpaar met bijbehorende linesync. Als je gewoon netjes de juiste aders uit de muur pakt kun je dat hele linkse gedrocht verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
BèR schreef op zondag 09 mei 2010 @ 02:23:
Van links komt je telefoonkabel uit de muur, het kastje in. 2 aders daarvan zijn via die draad verbonden naar het ronde verbinddoosje. Die 2 aders (rood en blauw ws) zijn je hoofdaderpaar met bijbehorende linesync. Als je gewoon netjes de juiste aders uit de muur pakt kun je dat hele linkse gedrocht verwijderen.
Je zal wel gelijk hebben, ik ben alleen niet gewend dat een grondkabel via de muur er uit komt ipv. de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een relaisschakeling voor twee telefoons: de zogenaamde wisselschakelaar. Als er gebeld wordt gaan beide telefoons over. Zodra op het ene toestel de hoorn wordt opgenomen wordt het andere toestel afgekoppeld.
Ouwe koek uit het analoge POTS-tijdperk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kastje van de wisselschakelaar heeft 3 x 2 = 6 aansluitingen. Er loopt een grijze kabel 2x2 naartoe, dus eea is niet meer volledig bedraad.
Van die ronde aansluitdoos kun je het deksel afschroeven. Waarschijnlijk zie je een strip met zes genummerde aansluitingen. Vertel ons eens welke kleur je op welk nummer ziet zitten, en of er een kabel uit de muur achter deze doos komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Onderin het vierkante kastje komen 3 kabels binnen, 2 uit de muur, en 1tje komt van het ronde kastje rechts, waar niks boeiends in zit behalve een doorverbinding naar de wandcontactdoos.
Allemaal blauw-rood. In het vierkante kastje zitten de aders vastgeschroefd in schroefterminals die genummerd zijn A N B, A N1 B, A N2 B. In A en B zitten dan de aders vast. Ik gok dat het aderpaar dat op A N B (zonder nummer) zit uit de grond komt :? In kan namelijk het kastje niet loshalen omdat de schroeven gruwelijk vast zitten, mijn schroevedraaier knalt er gewoon weer uit. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Laatst online: 09-09 14:30
Vinnienerd schreef op zondag 09 mei 2010 @ 22:13:
Onderin het vierkante kastje komen 3 kabels binnen, 2 uit de muur, en 1tje komt van het ronde kastje rechts, waar niks boeiends in zit behalve een doorverbinding naar de wandcontactdoos.
Allemaal blauw-rood. In het vierkante kastje zitten de aders vastgeschroefd in schroefterminals die genummerd zijn A N B, A N1 B, A N2 B. In A en B zitten dan de aders vast. Ik gok dat het aderpaar dat op A N B (zonder nummer) zit uit de grond komt :? In kan namelijk het kastje niet loshalen omdat de schroeven gruwelijk vast zitten, mijn schroevedraaier knalt er gewoon weer uit. :(
Goed gereedschap is het halve werk... En als het echt niet lukt kun je altijd nog met een metaalboortje de koppen van de schroefjes eraf boren, dan krijg je het kastje er echt wel af. En wil je de schroeven meetrekken, dan kun je zelfs nog gewoon een dikke platte schroevendraaier achter het kastje zetten en het hele ding van de muur af rossen. (Ligt er natuurlijk aan of je de muur wilt beschadigen of niet) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een schema van de wisselschakelaar. N heeft betrekking op de ingang, N1 en N2 zijn de via relaiscontacten geschakelde telefoonaansluitingen. Zowel de a- als b-lijn (van 1 en 2) worden geschakeld. De aansluitingen A N B zijn met zekerheid de 'ISRA'-aansluitingen (achter de muur). Een toestel zit ergens achter de muur, het tweede toestel wordt via de ronde verbindingsdoos aangesloten.

Ik zie onder de relais een stukje papier. Wellicht is daarop de tekst 'Htf 6946' te lezen.

Scan van schema is eventueel via persoonlijk bericht beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
Verwijderd schreef op zondag 09 mei 2010 @ 23:52:
Ik heb een schema van de wisselschakelaar. N heeft betrekking op de ingang, N1 en N2 zijn de via relaiscontacten geschakelde telefoonaansluitingen. Zowel de a- als b-lijn (van 1 en 2) worden geschakeld. De aansluitingen A N B zijn met zekerheid de 'ISRA'-aansluitingen (achter de muur). Een toestel zit ergens achter de muur, het tweede toestel wordt via de ronde verbindingsdoos aangesloten.

Ik zie onder de relais een stukje papier. Wellicht is daarop de tekst 'Htf 6946' te lezen.

Scan van schema is eventueel via persoonlijk bericht beschikbaar.
TOP! Wat je zegt over dat stukje papier klopt, ik ga kijken of ik het geval van de muur kan trekken, het betreft echter wel een pand uit 17xx dus dat wordt eerder schroeven uitboren dan de muur kapot.
Heeft iemand nog een tip hoe ik het aderpaar netjes termineer? Ik ga denk ik ergens een LSA-blokje scoren :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Haal deze antieke apparatuur wel van de lijn af als je ADSL gaat aansluiten natuurlijk. Anders eindig je met een heel belabberd DSL signaal :)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom niet zo'n ouderwetse contactdoos (opbouwmodel) waarin zo'n telefoonstekker (varkenssnuit) past? Misschien nog wel verkrijgbaar bij Primafoon = KPN winkel. Sluit de buitenlijn op a en b en de interne bedrading op a' en b'. Er zijn telefoonstekers met RJ11-ingang. Zodra je die in de contactdoos steekt wordt de interne bedrading afgekoppeld. Goed voor het testen van je modem!
Eind jaren '80 is een dergelijke opzet als ISRA avant la lettere in mijn huis in Almere gebruikt. Inmiddels vervangen door echt ISRA-punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Vinnienerd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 00:02:
[...]

TOP! Wat je zegt over dat stukje papier klopt, ik ga kijken of ik het geval van de muur kan trekken, het betreft echter wel een pand uit 17xx dus dat wordt eerder schroeven uitboren dan de muur kapot.
Heeft iemand nog een tip hoe ik het aderpaar netjes termineer? Ik ga denk ik ergens een LSA-blokje scoren :*)
Afhankelijk van je provider heb je soms bij je pakket een opbouw doosje.
Die zou je op de muur kunnen schroeven nadat je het ader paar hebt aangesloten.
Vervolgens kun je gewoon een telefoon kabel RJ11 in het opbouw doosje prikken.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
bjck schreef op maandag 10 mei 2010 @ 09:45:
Haal deze antieke apparatuur wel van de lijn af als je ADSL gaat aansluiten natuurlijk. Anders eindig je met een heel belabberd DSL signaal :)
Dat was ik sowieso al van plan ja :P Ik ga kijken of via XS4All er een echt ISRA-punt op gezet kan worden, anders een opbouwdoosje erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
Vinnienerd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 20:14:
[...]

Dat was ik sowieso al van plan ja :P Ik ga kijken of via XS4All er een echt ISRA-punt op gezet kan worden, anders een opbouwdoosje erop.
Waarom zou je een 'echt' ISRA-punt willen hebben? Kost zoveel meer tijd en moeite. En met een 'gratis' opbouwdoosje kom je precies even ver lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
BèR schreef op maandag 10 mei 2010 @ 22:55:
[...]

Waarom zou je een 'echt' ISRA-punt willen hebben? Kost zoveel meer tijd en moeite. En met een 'gratis' opbouwdoosje kom je precies even ver lijkt mij.
Op het koper tot aan het ISRA zit natuurlijk wel garantie, bij een opbouwbeundingetje niet ;) Ik wil gewoon veel gezeik voorkomen

[ Voor 4% gewijzigd door Vinnienerd op 11-05-2010 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Vinnienerd schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 00:58:
[...]

Op het koper tot aan het ISRA zit natuurlijk wel garantie, bij een opbouwbeundingetje niet ;) Ik wil gewoon veel gezeik voorkomen
Opbouw dingetje dat je van XS4all er bij krijgt kan haast niet mis gaan.
Rood en Blauw aansluiten, doosje op de muur schroeven, klaar!

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
Ja, twee draadjes in zo'n opbouwdoosje vastschroeven is nauwelijks beunen. En je hebt natuurlijk nog steeds garantie op de koperlijn. Mocht het toch niet goed werken (hoogst onwaarschijnlijk), dan kun je altijd nog een monteur erbij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainwaste
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:32
Officieel mag je zelf geen werkzaamheden aan de IS kant van je IS/RA (InfraStructuur/RandApparatuur) uitvoeren. Ik kan je verzekeren dat KPN daar uitermate link over kan worden en kosten die voortvloeien uit eventuele storingen aan je lijn op je zal gaan verhalen.
Het IS/RA punt is voor KPN het punt waar hun verantwoordelijkheid over gaat in de verantwoordelijkheid van de klant.

Wat voor kleur hebben de draadjes die uit de muur komen en wat voor kleur heeft de mantel van de kabel (als je die kunt zien.
Bij aansluitingen uit de jaren 60-70 kan het zijn dat je een 4x2 grondkabel binnen krijgt met 4x 2 aderparen.
De afwijking bij deze oude kabels is dat de aders van de individuele ader paren dezelfde kleur hebben.
Aderpaar 1 is 2x rood en aderpaar 2 is 2x blauw. Tegenwoordig maakt het niets meer uit hoe je de aders op je apparatuur aansluit trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgear
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09 21:31
Brainwaste schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 08:19:
Officieel mag je zelf geen werkzaamheden aan de IS kant van je IS/RA (InfraStructuur/RandApparatuur) uitvoeren. Ik kan je verzekeren dat KPN daar uitermate link over kan worden en kosten die voortvloeien uit eventuele storingen aan je lijn op je zal gaan verhalen.
Het IS/RA punt is voor KPN het punt waar hun verantwoordelijkheid over gaat in de verantwoordelijkheid van de klant.

Wat voor kleur hebben de draadjes die uit de muur komen en wat voor kleur heeft de mantel van de kabel (als je die kunt zien.
Bij aansluitingen uit de jaren 60-70 kan het zijn dat je een 4x2 grondkabel binnen krijgt met 4x 2 aderparen.
De afwijking bij deze oude kabels is dat de aders van de individuele ader paren dezelfde kleur hebben.
Aderpaar 1 is 2x rood en aderpaar 2 is 2x blauw. Tegenwoordig maakt het niets meer uit hoe je de aders op je apparatuur aansluit trouwens.
Heb je daar ergens meer info over dan? Enige afwijkende variant die ik ken is een zgn. stap 58 israpunt waarbij zwart en/of wit +transparant de 2 aderparen vormen.
Pagina: 1