NiMH laden met NiCD-lader

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-07 16:34
Ik heb een tijdje geleden een radio scanner (Uniden Bearcat 120xlt) op de kop getikt. Leuk ding om mee naar de luchtvaart te luisteren. Hij is ongeveer 10 à 15 jaar oud, schat ik. De accu die erin zit houdt het dus nog maar een minuut of 10 vol, daarna nemen het bereik en de kwaliteit rap af. Tijd om die te vervangen dus.

Het is een standaard 4,8v 600mah NiCD accu pack. Nieuw, dus met het juiste plugje, (NiMH) te krijgen voor 18 euro. Veel te duur gezien hij me nog geen 25 heeft gekost. Dat kan dus goedkoper door gewoon het plugje over te zetten op een ander battery pack. Of zelf zo'n pack maken door 4 oplaadbare AA's (goedkope ebay dingen of 25 euro varta's) aan elkaar te solderen. Voordeel daarvan is dat het meestal NiMH cellen zijn en ze bovendien een nog hogere capaciteit hebben.

Het opsporen van zo'n battery pack of het solderen van losse cellen met een zware soldeerbout gaat wel lukken, denk ik. Ik zit alleen met de vraag of deze NiMH cellen wel opgeladen kunnen worden in de scanner zelf. Het 'laadsysteem' zit in de scanner en laadt dus normaal NiCd cellen op. Zou dat zelfde systeem ook werken met de NiMH cellen?

Op internet zijn verschillende verhalen te vinden. De genen die het afraden zeggen meestal niet waarom.... Uit de meeste verhalen kan ik opmaken dat het wel kan mits het geen NiCd snellader is. De adapter kan 200mA leveren bij 12v, niet bepaald een snellader lijkt mij...

Ik twijfel dus een beetje maar denk eigenlijk dat het wel moet kunnen, of niet?

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:07
Kun je er niet zo'n plastic framepje in zetten waar je de 4 batterijen in kan stoppen? Dan kan je ze als ze leeg zijn gewoon met een NiMH lader, laden.

Ik vraag me af of het goed gaat, ik zie al dingen als rokende batterijen voor me :+

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 09-05-2010 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
ThinkPadd schreef op zondag 09 mei 2010 @ 01:21:
Kun je er niet zo'n plastic framepje in zetten waar je de 4 batterijen in kan stoppen? Dan kan je ze als ze leeg zijn gewoon met een NiMH lader, laden.
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar dat gaat net nie passen nie. Er is hooguit een paar mm ruimte over.Als laatste optie kan ik zoiets misschien wel doen, maar dan extern. Tenzij er ultra 'dunne' versies van bestaan....

Edit: zit even te kijken. Zo'n houder voor AAA's gaat wel passen. AAA's hebben uiteraard wel een mindere capaciteit dan AA's...

@Thinkpad hieronder; Ja, inderdaad. Het is volgens mij ook wel mogelijk, 100 % durf ik dat echter niet te zeggen, vandaar dat ik het nog even hier vraag.

Mwa, af en toe een brugwachter en een evenement wil ook nog wel eens. Verder is alles 'digitaal' denk ik. Voor de luchtvaart (kisten inbound voor Schiphol zijn hier in Alphen aan den Rijn goed te ontvangen) is het echter wel leuk, als je een beetje een liefhebber bent zeg maar. Anders verveelt het inderdaad gauw

[ Voor 38% gewijzigd door Nolani op 09-05-2010 01:55 ]

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ze bieden hier: http://www.scanman.nl/N_f...scanman.nl/N_art_952.html ook een NiMH alternatief, dus misschien kan het toch wel.

offtopic:
Is er trouwens nog wat interessants te ontvangen heden ten dage met een scanner? Ik heb nog een Realistic PRO-2020 in de kast staan maar ik kon er nooit echt interessante dingen op ontvangen. Vroeger wel politie en brandweer (als ze dan wat zeiden hoorde je de sirene op de achtergrond loeien :D ) maar met invoering van P2000 / C2000 is dat ook over. Verder wel luchtvaart (toren van vliegveld Eelde kan ik hier ontvangen) maar dat is allemaal zo monotoon, begint nogal snel te vervelen

[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 09-05-2010 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:30
Als ik me niet vergis zit het probleem in de tegenwoordig vaak gebruikte dV/dt methode, als je sneller dan 1/10 C laad moet je het laden uitschakelen als de batterijen vol zijn en dat kan je het "best" meten door de spanning te monitoren: als de spanning opeens wat terugloopt is de batterij vol.
Verschil tussen NiCd en NiMH is (onderandere) een verschil in dit dV/dt gedrag, een NiMH zal een veel kleinere spanningsterugval hebben waardoor een op NiCd ingestelde lader NiMH batterijen zal overladen.

De kans dat een 10 à 15 jaar oude lader dV/dt gebruikt lijkt me onbestaande (er zal gewoon 1/10C toegepast zijn), en de capaciteiten van batterijen zijn ook al enorm toegenomen. Kijk eens of je iets terugvind van laadtijden, spreken ze van 12 uur om vol te laden mag je gewoon de batterijen vervangen door dezelfde (of hogere) capaciteit en zal het laden gewoon goed gaan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
De handleiding zegt 14 tot 16 uur voor het volledig opladen. Lijkt me dus 0,1C. Dus het is veilig om NiMH cellen erin te stoppen?

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Ja, je kunt veilig die Ni-Mh cellen laden met die adapter.
Wel zal de laadtijdtijd natuurlijk langer worden als je grotere capaciteit cellen gebruikt.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:23

SA007

Moderator Tweaking
Overigens kan je batterijen niet zomaar solderen, de uiteindes opstoken tot honderden grades kan de batterijen intern flink beschadigen waardoor de capaciteit minder wordt of de batterij kan lekken of ontploffen.

Ik zou gaan voor accu's waar speciale soldeerlipjes aan zitten of iemand vinden die er lipjes aan kan puntlassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
Over het solderen van batterijen zijn de meningen ook erg verdeeld. Puntlassen is inderdaad het beste maar ik denk dat het snel solderen met een zware bout ook wel kan.

Handiger is denk ik toch gewoon zo'n AAA houder van ebay halen en daar nimh AAA's in stoppen. Zo gigantisch veel capaciteit (boven de 1500 mah) is ook een beetje overdreven gezien ik hem nooit echt langdurig gebruikt. Anders kan ik altijd nog een setje extra aanschaffen.

Die AAA's kan ik dan zowel met de adapter in de scanner opladen als eruit halen en in een gewone lader opladen.

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
Zo, €1,5 AAA houdertje binnen, stekkertje eraan solderen en klaar. Doet het perfect! Hoelang ik hem kan gebruiken heb ik nog echt getest maar hij houdt het al langer vol dan met de oude accu.

ThinkPad, bedankt voor de ingeving :)

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mooi dat het werkt :)

P.S Ik vroeg je hier: ThinkPadd in "NiMH laden met NiCD-lader" of er nog wat te beleven valt met een scanner. Zou je die vraag kunnen beantwoorden :P ? (Mag ook via DM hoor, anders wordt het misschien beetje teveel offtopic :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
ThinkPadd schreef op zondag 23 mei 2010 @ 13:02:
Zou je die vraag kunnen beantwoorden :P
Overheen gelezen zeker? 3e post van boven :) (Ik geef toe, niet de meest handige plaats om te 'antwoorden' )

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:49
Je kan 'm ook aan je PC knuppen om zo zelf P2000 meldingen te ontvangen. Simpel 2-level FSK modempje is genoeg. Je moet alleen even een discriminatoroutput maken op je scanner.

Mijn oude tafelscanner (ook een uniden geloof ik) doet op die manier al jaren dienst als P2000 ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja die discriminator uitgang heb ik al eens gemaakt, maar vind dat P2000 decoderen een beetje onzin, omdat er tal van sites zijn waar je het zo kunt bekijken :P
Pagina: 1