Is een HTPC handig om als tv decoder te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik ga binnenkort een htpc bouwen en zal me in grote lijnen houden aan de aanbevelingen die gedaan zijn in de BBG van deze maand. Het lijkt me geweldig om alles, dus ook tv, via de HTPC te doen. Ik vraag me alleen af of dat wel handig is. Als je tv wilt kijken wil je tenslotte op de bank neerploffen en direct kunnen zappen. Aangezien ik nog helemaal geen ervaring heb met HTPC's behalve met xbmc en wmc die op mijn windows 7 pc draaien zou ik graag willen weten hoe snel je tv op je beeld tovert met een htpc.

Ik heb gezocht naar filmpjes/reviews van de anysee e30 en htpc's maar ik krijg geen goed beeld van de snelheid waarmee die apparaten opstarten en tv laten zien. Misschien dat iemand een klein filmpje kan maken van zijn htpc? Ik ben erg benieuwd. Welke software raden jullie hier trouwens voor aan. Xbmc vind ik erg mooi en kan via mythtv volgens mij tv afspelen maar wmc is stabieler alleen moet je windows eerst opstarten (toch?).

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:32
Windows Media Center is een normaal Windows OS, maar waar een "Media Center" applicatie inzit.
De pc moet dus inderdaad eerst volledig naar windows booten, en vervolgens MC opstarten.

Ikzelf gebruik XP-MCE om analoge tv op te nemen en terug te kijken. Live-tv kijken kan ook, maar doe ik gewoon via de kabel. Met een Hauppage WinTV-150 staat het beeld binnen een seconde op het scherm. Gewoon vergelijkbaar met de decoder in je tv.
Hoe dat met digitale tv zit heb ik geen idee.

Verwijderd

Ik heb geen ervaring met die anysee dingen. Ik gebruik een andere tuner. De 1e zender inladen duurt altijd het langst. zo`n 4 tot 5 sec schat ik. Dit omdat de juiste keys moeten worden verkregen. Daarna duurt het zappen zo`n 3 sec. Dit is met Ziggo. Andere providers heb ik geen ervaring mee.

De HTPC moet inderdaad eerst opstarten in Windows maar je kunt hem natuurlijk ook gewoon in de S3 slaapstand zetten. Het duurt bij mij ongeveer 10 sec voordat ik beeld heb.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:06

HaTe

haat niet

Hier een gebruiker met MediaPortal en een FloppyDTV. Voor ik TV beeld kan zien, duurt het ongeveer 15 seconden (vanuit slaapstand), vanaf uit starten duurt ongveer een minuut voordat ik beeld heb. Het wisselen van kanalen gaat vrij flot. 1 seconde zit er ongeveer tussen. Verder is de beeldkwaliteit beter dan met een normale HD tuner :)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• michielvz
Is het zo dat xbmc en
mediaportal ook als zelfstandig os geïnstalleerd kunnen worden? Dat zou de opstarttijd aanzienlijk verkorten. En weet iemand toevallig de kosten per jaar van een htpc in slaapstand.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
MediaPortal is een Windows applicatie, dat is geen los OS. XBMC ook niet, daar zal altijd Linux/Windows/Mac onder draaien.

S3 standby zou zo rond de 3-6W moeten trekken. Dus: 6W x 24h x 365d / 1000 = 53 kWh
Tegen een prijs van 25 €ct/kWh kost dat dus zo'n 13 euro per jaar.

• michielvz
Oké, dat zijn de kosten niet. Heeft iemand ervaring met tv kijken met behulp van de drie genoemde mediacenters? Ik ben vooral benieuwd naar xbmc i.c.m mythtv.

• Frank-NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik gebruik Windows Media Center op Windows 7 icm de Anysee. Deze HTPC gaat in principe nooit uit maar is ingesteld in sleep mode te gaan. Met behulp van een Harmony AB zet ik TV/amp/HTPC ineens aan en tegen de tijd dat de TV beeld geeft loopt de HTPC al met live TV.

Dus ja, het is mogelijk een settopbox 'feel' te krijgen met een HTPC als je deze goed instelt (waarbij de tool MST een geweldige hulp is), waarbij je net zo snel als een reguliere Samsung of Humax decoder beeld hebt.

In sleep mode is het energieverbruik volgens mij vergelijkbaar met de standby van een decoder, misschien iets meer maar de mogelijkheden van een HTPC zijn ook wel een stuk uitgebreider.

• michielvz
Als de htpc in sleep mode gaat, gaat xbmc dan uit? In dat geval moet je zeker als je tv wilt kijken via windows 7 xbmc aanklikken. Dat zou weer een extra handeling zijn.

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ook een HTPC-gebruiker hier, welliswaar kijk ik eigenlijk vrijwel nooit TV via m'n pc dus ervaringen over het beste O.S./MC-software kan ik je niet geven.

Waar ik wel wat over kan vertellen is digitale T.V. en HTPC. De verschillende kabelaars gebruiken verschillende formaten. Sowieso moet je HTPC software D-TV ondersteunen, maar ook het formaat waarin het signaal wordt doorgegeven is bepalend. Ziggo D-TV is meen ik mij te herinneren, werkend te krijgen via een HTPC, heb je echter UPC, dan kan je het helaas vergeten (weet niet of het inmiddels veranderd is maar tot voor kort was dat zo). De reden hiervoor is dat UPC een schijnbaar nogal exotisch D-TV-signaal gebruikt.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• Frank-NL
  • Niet online
In sleep mode blijft alles in het geheugen actief, de overige componenten worden uitgeschakeld. Je hoeft dus geen software opnieuw op te starten want de computer herstelt zich precies zoals hij was.

De tip van temp00 is een goeie, digitale TV op je PC is eigenlijk alleen te doen buiten het UPC gebied.

Als je trouwens HD zenders wilt gaan bekijken is het ook goed te weten dat deze vaak in 1080i zijn en je hiervoor een forse grafische kaart nodig hebt om een mooi beeld te krijgen. 1080i is zwaarder voor je GPU dan 720p / 1080p. Ik weet niet welke BBG je gaat gebruiken maar zoek het vantevoren even goed uit.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:29
Vergeet XMBC voor TV kijken, die kan dat niet.

Op mijn (linux) server heb ik ook een DVB-kaart zitten. Wou ik gebruiken om van TV op te nemen. Ik heb uiteindelijk maar een aparte kast ervoor gekocht.
Je bent zóó veel tijd kwijt met het opzetten ervan, dat wil je niet. Nu is het voor Linux moeilijker dan voor Windows, maar dan nog kost het veel tijd. Windows Media Centre of MediaPortal kunnen het wel. WMC is dan meer gelimiteerd in kaarten/mogelijkheden, MP kost meer tijd om in te regelen.

Ikzelf zou zeggen: doe het niet. De nu verkrijgbare apparatuur kan het beter/sneller en is makkelijker.
Ik heb nu een Humax decoder/recorder gekocht en die werkt perfect!
Voor de rest gebruik ik mijn PS3 (in combinatie met de server) en dat werkt redelijk goed.
Als jij daar een HTPC voor wil gebruiken kan dat ook. XMBC is daar goed voor; veel plugins, makkelijk, mooi en veel ontwikkeling. Bij MP is dat een stuk minder en bij WMC ben je van MS afhankelijk.

let the past be the past.

• Frank-NL
  • Niet online
De beeldkwaliteit van een HTPC is hetzelfde zoniet beter dan een reguliere decoder, het is misschien iets meer moeite om het op te zetten maar daarna blijft het wel gewoon werken. En Windows Media Center is echt zeer gemakkelijk te noemen, er zijn ook voldoende howto's op internet te vinden mocht je er niet uitkomen. Hetzelfde geldt voor XBMC eigenlijk.

Ik vind het argument dat je afhankelijk bent van MS ook niet zo sterk, je bent immers voor alle genoemde software afhankelijk van een leverancier. Of dat nou 7MC, XBMC of MediaPortal is.

Films kijken via een PS3 is ook niet zo makkelijk te realiseren als je dezelfde opties wilt als een HTPC of een Popcornhour oid. En ik heb alle genoemde apparaten in de praktijk gebruikt :)

• michielvz
Het lijkt mij juist heel makkelijk om één kastje te hebben waar je alles mee doet. En volgens mij moet dat met een high end htpc heel goed werken. Daarnaast heb ik Ziggo dus dat werkt wel goed samen met de anysee. Nu ik weet dat het opstarten geen probleem is zie ik geen reden om het niet te doen. Het kost wat meer geld dan een goedkoop kastje en een losse decoder maar ieder bestandstype draait, en soepel.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik gebruik inmiddels al een paar jaar een HTPC met MythTV. Eerst met een Hauppauge kaart voor analoge tv en inmiddels met 2 DVB-T kaarten en een cardreader voor het decoderen van het Digitenne signaal. (met SASC-NG en NewCS).

Persoonlijk vind ik de MythTV frontend nog het beste voor TV kijken, maar dat komt eigenlijk omdat de XBMC mythtv-frontend een beetje achterloopt. Ik kan niet lekker zappen en heb geen tv gids. Als dat geimplementeerd zou worden, en eigenlijk heb ik nog wel goede hoop met de PVR functie waar ze bij XBMC mee bezig zijn, is het eigenlijk helemaal af. Ik moet nu nog schakelen tussen MythTV en XBMC om tv of film te kijken.

TVHeadend heb ik ook even kort naar gekeken en beviel eigenlijk wel, maar doordat ik inmiddels zoveel met MythTV heb gewerkt, kon ik daar sneller mee uit de voeten (maar voor iemand die er mee begint is dat denk ik niet zo). De frontend voor TVHeadend in XBMC is geloof ik ook beter.

Alles hierboven geldt trouwens voor Linux, en dan specifiek Ubuntu. Onder Windows ben ik er nooit aan begonnen, ik heb er immers geen licentie voor, en voor de hobby is Linux zeker leuk.

Waarom geen standaard PVR? Nou, dan kan ik niet ook mijn bestanden overal ter wereld benaderen, mijn opnames op afstand instellen en dan heb ik geen XBMC... Ook zijn mijn opnames nu gewoon om te zetten naar alle mogelijke formaten.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Pagina: 1