Toon posts:

Hoe het beste AMD Athlon 650 overklokken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

'K ben nieuw in dit forum, ben zeker geen whizzkid en ik heb dus een paar vraagjes. Hoe kan ik het beste/veiligste mijn AMD Athlon 650 overklokken? Ik heb begrepen dat ik dat het beste kan doen met de Chrome Orb. Klopt dat. Is er ergens een stap-voor-stap-handleiding voor te vinden op het web? Ik weet dus echt weinig tot niets over overklokken, dus graag in 'gewone mensentaal'...;-)

Alvast bedankt voor je antwoord.
Mike

Kijk ook eens op:
www.mikevoorteksten.nl

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In principe: RTFM...

Maar goed- Athlon komt in 2 smaken, de Classic en de Thunderbird. Meest zichtbare verschil: de classic zit in een slot (A) en de thunderbird zit in een socket.

Voor de slot moet je een GFD (zie search) zien te scoren.

Socket A is vaak flexibeler, maar hangt af van je moederboard. Post hier welke je hebt en we kunnen verder.

In beide gevallen is koeling erg belangrijk, maar constateer eerst hoe goed je huidige geval koelt. De Orbs zijn sowieso meer show dan effeciviteit (de mijne voor So7 en PPGA staat voor een geeltje te koop in de V&A...). Beter zijn Coolermaster, Spire en vooral Delta (maar dan heb je wel gelijk een straalmotor in je kast- de topmodel overschrijdt de ARBO normen)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Er staan uitgebreide guides op www.athlonoc.com . Die webmasters zijn trouwens ook nooit te beroerd om vragen te antwoorden per mail.

Wat je nodig hebt voor het overklokken van een slot A proc:
-Een stevige voeding (300W)
-Een GFD (Golden Finger Device) te bestellen vij CTW en OC-Shop
-Een schroevendraaier om het kapje van je cpu af te halen (gaat niet snel mis)
-Een goede CPU koeler
-Eventueel wat additionele koeling voor je kast, maar dat is geen vereiste.

Je komt sowieso met een GFD meestal wel 150 Mhz over. Mijn ervaring is dat je met een 100Mhz FSB verder komt dan met een hogere fsb.

Mijn MOBO ondersteunt niet het instellen van de l2 cache divider. ALs je die wat lager zet, kun je nog hoger komen.

Suc6 en als je wat te vragen hebt, dan hoor ik het wel!

Er staan trouwens al heel veel topics over het overklokken van athlons in GoT. Zoek maar eens op GFD, slot A etc, dan kom je een hoop te weten.

Rob

Verwijderd

Topicstarter
Hehehe, leuke woordkeuze. Bedankt voor reply. Ik heb de classic, da's zeker. Op een Asus K7M (geen AGP 4x ondersteuning!!!) mobo en 384MB werkgeheugen aan boord. Maar als ik het goed begrijp is de Orb geen goede keuze? En tot hoever kun je die classic eigenlijk overklokken?

Mike

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op vrijdag 09 maart 2001 22:00 schreef tekster het volgende:
Hehehe, leuke woordkeuze. Bedankt voor reply. Ik heb de classic, da's zeker. Op een Asus K7M (geen AGP 4x ondersteuning!!!) mobo en 384MB werkgeheugen aan boord. Maar als ik het goed begrijp is de Orb geen goede keuze? En tot hoever kun je die classic eigenlijk overklokken?

Mike
Ieder CPU is uniek, het vershilt nogal, de een haalt 800, de ander 850, en de lucky ones 900.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ropstop heeft aardig gelijk- die L2 cache divider (hoeveel keer langzamer de cache gaat dan de CPU) is nogal essentieel voor goed OC'en. Maar voordat het zover komt moet je dus een GFD vinden en hem monteren (lastig klusje- als je het voor het eerst doet is het ERG raadzaam zoveel mogelijk handleidingen te bekijken).

Dan de koeler- voor Slot A zijn er speciale Orbs, maar ben bang dat ze niet veel beter zijn... Ga naar een beurs (morgen en overmorgen in Arnhem en Utrecht, bijvoorbeeld) en speur even rond.

Tenslotte idd kijken of de K7M de L2 divider laat instellen (als ik ASUS een beetje ken wel). En dan een paar 100MHz omhoog..

Oslik blyat! Oslik!

• simenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-02-2023
Hmmm ben ik dus een van de lucky ones *D

Maaruh ik heb mijn athlon 650 op een asus K7v moederbordje op 900mhz draaien. Aan te raden valt wel dat je dan een goeie cooler nodig hebt. Beste kan je overklokken met een GFD waarmee je de multiplier op 9 zet. Cache divider op 2/5. Kan je door de bios te modden indien nodig. en de core voltage op 1,95V. Dat deed het bij mij. Maaruh mocht je nog vragen hebben kan je gerust eens contact met me opnemen ofzo en dan zal ik eens kijken als ik je kan helpen...:+

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 05:58
Mijn Athlon 800 post en boot af ende toe nog
op 1120! maar in windows crapt ie gelijk.
Dit ligt aan mijn GFD (jah, ik weet het dit is al behandeld maar nooit afgehandeld) Ik bedoel dus dat mijn GFD mijn Athlon niet goed instelt via de debug poort.
Het voltage rammelt aan alle kanten. Ben nog met OC-shop in gesprek want dit hebben ze nog nooit meegemaakt. Enfin, een beetje athlon rag je zo 150-300 mhz hoger.

Ik haal dus de 1120 (stabiel op 1050), Sunfield112 (Maat van me) haalde 800 met z'n 550 (met dezelfde gfd als ik). Gebruik een beta/aangepast bios voor de l2 cache devider, of gebruik Mathlon.
ik geef die link voor Mathlon nog wel ff want ik heb em niet bij de hand.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Pagina: 1