X58 chipset nodig voor USB 3.0 Superspeed?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 18:03

DefLite

Why so serious?

Topicstarter
Ik ben al een tijdje bezig om dit uit te zoeken maar ik kom er niet uit.
Het gaat om het volgende: ik wil straks een Intensity Shuttle gaan gebruiken(komt midden mei uit). Deze gebruikt USB 3.0 en mijn moederbord heeft alleen USB 2.0.
Ik dacht dus dat ik wel een PCI express insteek kaart kon gebruiken bijv:
pricewatch: Trust SuperSpeed 2 Port USB 3.0 PCI Express Card
pricewatch: Asus U3S6
pricewatch: Buffalo IFC-PCIE2U3

Alleen lees ik bijv op Creativecow.net dat deze insteek kaarten niet snel genoeg zijn.
Hi,

I've just learnt that virtually all of the USB 3.0 PCI Express cards use a Linux driver, or a port of a Linux driver, which does not have isochronous support and are only useful for hard disks with simple, slow speed, bulk transfers. That means that these cards will not be suitable for uncompressed HD capture and playback as they'll just be too slow. Hopefully I didn't get anyone too excited with the PCI Express card idea.

Regards,

Luke Maslen
Blackmagic Design
Toen ben ik na gaan zoeken, en ik zie bijv dat de asus kaart 4x PCIe gebruikt. En van wat ik van Wikipedia begrijp is 4x PCIe 2GB/s terwijl USB 3.0 5GB/s zou zijn(en blijkbaar heeft de Intensity Shuttle meer nodig dan die 2GB/s).

Maar hoe zit het dan met p55 moederborden met USB 3.0? Want volgens deze post is alleen de X58 chipset met USB 3.0 snel genoeg.
Hi Aron,

[Aaron Pulicano] "are you saying you can in fact use a PCIe 4x USB 3.0 card with the Intensity Shuttle rather then having to build a new computer based on an Intel X58 motherboard?"

No. The Intel x58 chipset is essential because it fully supports the PCI Express 2.0 specification which in turn provides enough capacity to drive the full speed of USB 3.0. There are some cut down versions of the x58 chipset which are cheaper but they don't provide reliable performance for things like uncompressed 10-bit playback. Currently we will exclusively recommend the x58 series motherboards but I'm sure this will change rapidly as motherboards seem to be updated every few months so we should see other options soon.

Could you please repost your question about 480p support next week? The relevant engineers are at NAB this week so I'm unsure if I can get an answer for you. But if you repost next week, we should be able to get an answer for you.

Regards,

Luke Maslen
Blackmagic Design
Is dit nou waar of zit deze kerel compleet fout(hoop dat dat zo is :x)

Als hij gelijk heeft is de enige optie waarschijnlijk om een x58 moederbord te nemen en nieuwe processor(dual-channel geheugen kan toch ook bij x58 chipset?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Op die moederborden zitten die "ingebouwde" controllers ook aan PCI-e lanes gekoppeld? Volgens mij praat die gast onzin.

[ Voor 5% gewijzigd door BlackWhizz op 08-05-2010 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij was het gedoe met USB3 controllers die 1 pci express lane gebruiken, dat is 250 MB/s voor pci express versie 1.0 en 500 MB/s voor pci express versie 2.0. USB3 is ongeveer 600 MB/s, dus dat kan een bottelnek opleveren op oudere systemen of op systemen die alleen de "gpu lanes" 2.0 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gigabyte P55 mobo's gebruiken de pci-e lanes van de grafische kaart voor de usb3 controller. Dit heeft als nadeel dat het pci-e 2.0 x16 slot nog maar op x8 werkt maar als je geen enorm snelle videokaart hebt heb je hier weinig last van en krijg je wel de volle usb3 snelheid.
Verder hebben zowel de X58 als de P55 chipset dezelfde ICH10 southbridge met 6 pci-e 1.1 lanes, als de usb3 controller die lanes gebruikt zou de snelheid dus hetzelfde moeten zijn. Ik neem echter aan dat X58 borden met usb3 hiervoor pci-e lanes voor de grafische kaart gebruiken, aangezien er daar 36 van zijn en er dus nog 4 overblijven ook al heb je 2 videokaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Topicstarter
Hmm dus het zou kunnen zijn dat in mijn huidige mobo(MSI P55 GD-65) dat mijn videokaart(MSI 5850 OC editie) dan op 8x komt te staan.
Vraag is of ik dit ga merken of niet, stel dat ik dit wel merk, zijn er ook 1156 moederborden die wel 2x 16 PCIe kunnen leveren of kunnen alleen de X58 chips dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is welke apparatuur kan nu de usb 3 vol trekken ?

Dus een pci-e 2x versie2 is dan ruim voldoende met zijn 500mb .

Je kan ook kijken naar een moeder bord die
2x pci-e slotten heeft ben je ook klaar

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2010 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Topicstarter
Hmm is het misschien uit te rekenen hoeveel troughput je ongeveer nodig hebt? Er wordt een Xbox 360 @ 1080p opgenomen(Is dat 10bit?).
Ik heb geen idee hoe je dit zou uitrekenen, maar een andere tweaker wellicht wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 23:58:
De vraag is welke apparatuur kan nu de usb 3 vol trekken ?

Dus een pci-e 2x versie2 is dan ruim voldoende met zijn 500mb .

Je kan ook kijken naar een moeder bord die
2x pci-e slotten heeft ben je ook klaar
pci-e 1x versie 2.0 heeft 500 MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een X58 chipset gaat je net zoveel helpen als willekeurig welke chipset, geen van deze hebben namelijk native USB3.0 support. Daarvoor moet je een externe chip hebben (En NEC is momenteel de enige die zo'n ding op de markt heeft).
Of deze chip nu vanaf de mobofabrikant op het bord gezet is en ergens aan een PCIelane geknoopt is of je doet dit door middel van een los kaartje dat ook weer op een PCIe slot gezet wordt, het maakt allemaal niets uit (uitzondering de USB3.0 borden van Gigabyte die je in staat stellen om het verkeer ofwel via de PCIelanes van het 2e PCIe slot routeren, ofwel via de DMI, maar dat ligt er maar net aan hoe je je bios instelt).

Verder is het zo dat USB3.0 geen 5GB/s doet, maar 5Gb/s. En als je die aan een PCIelane hangt die 500MB/s doet heeft dat nauwelijks een bottleneck (want bedenk je ook dat de meeste apparaten niet eens de helft hiervan halen).

Zo'n insteekkaartje doet het prima, dus het verhaal hierboven zou ik met wat korreltjes zout nemen.

En op een X58 bord kun je prima dualchannel draaien, het verschil met triplechannel is niet eens zo dramatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 09 mei 2010 @ 02:36:
[...]

pci-e 1x versie 2.0 heeft 500 MB/s.
Het hele probleem bij oa de Intel P55 chipset is dat de PCI-e lanes die van de ICH controller komen wel v2.0 zijn, maar op v1.1 snelheid lopen (dus 250MB/s). Zie ook dit artikel voor een duidelijke uitleg.

[ Voor 61% gewijzigd door Nielson op 09-05-2010 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:10
Nielson schreef op zondag 09 mei 2010 @ 11:38:
[...]
Het hele probleem bij oa de Intel P55 chipset is dat de PCI-e lanes die van de ICH controller komen wel v2.0 zijn, maar op v1.1 snelheid lopen (dus 250MB/s). Zie ook dit artikel voor een duidelijke uitleg.
Hier twijfel ik wel over. Als je namelijk naar onderstaand plaatje kijkt, staat daar toch duidelijk 500MB/s each x1....

Afbeeldingslocatie: http://i.afterdawn.com/storage/pictures/intel_p55_chipset_diagram.gif

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
R.E. schreef op zondag 09 mei 2010 @ 12:15:
[...]

Hier twijfel ik wel over. Als je namelijk naar onderstaand plaatje kijkt, staat daar toch duidelijk 500MB/s each x1....

[afbeelding]
Dat zal wel up en down bij elkaar opgeteld zijn. In de specsheet staat het volgende:
There are eight root ports available in the PCH. The root ports are compliant to the PCI
Express 2.0 specification running at 2.5GT/s.
En dat is dus niet wat PCI-e 2.0 maximaal kan:
In response to these needs, PCI-SIG developed PCI Express 2.0 (PCIe 2.0). It provides faster signaling, which doubles the bit rate from 2.5GT/s to 5GT/s.

[ Voor 31% gewijzigd door Nielson op 09-05-2010 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Topicstarter
Hmm ff kijken of ik het nu helemaal volg.

Als bijv de Asus U3S6 zou nemen dan zou deze in het 4x slot en dan haal ik dus zo'n 500MB/s en dan hebben mijn 16x sloten toch nergens last van?
Dus dan kan ik altijd nog naar 2x 5850 nemen en dat ze dan beide 8x draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Little_captain schreef op zondag 09 mei 2010 @ 15:39:
Hmm ff kijken of ik het nu helemaal volg.

Als bijv de Asus U3S6 zou nemen dan zou deze in het 4x slot en dan haal ik dus zo'n 500MB/s en dan hebben mijn 16x sloten toch nergens last van?
Dus dan kan ik altijd nog naar 2x 5850 nemen en dat ze dan beide 8x draaien?
Zoals je in het diagram kan zien heb je 2 soorten verbindingen met PCIe. Die voor de graphics vanaf de processor en die voor randapparaten (tragere apparaten) vanaf de southbridge. Je hebt daar dus geen last van als je 2 graphics kaarten wilt gebruiken.
Nielson schreef op zondag 09 mei 2010 @ 12:51:
[...]
Dat zal wel up en down bij elkaar opgeteld zijn. In de specsheet staat het volgende:

[...]
En dat is dus niet wat PCI-e 2.0 maximaal kan:

[...]
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het even nagekeken met de X48 chipset. Daar staat in het diagram dezelfde link (500MB/s each), maar in de beschrijving iets anders. De X48 (waarschijnlijk dus ook de X58) heeft 500MB/s per richting (dus 1000MB/s totaal) en de P55 heeft 250MB/s per richting (dus 500MB/s totaal).

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo iedereen,

Ik ben op dit moment nog bezig met het kopen van mijn computer, en ik wil ook dit, of een soortgelijk apparaat gaan gebruiken voor opname van HD beeld.

Als ik het goed begrijp is geen enkele inbouwkaart op PCI-e snel genoeg, en zijn alleen X58 (Xeon ?) chipset's ondersteund voor deze USB 3.0 speceficatie.

Betekend dat dan dat je zonder Xeon cpu dit vernuftige apparaatje niet kan gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ehh, USB3.0 heeft een bandbreedte van 5Gbps, dat kun je met praktisch iedere PC wel halen die beschikt over PCIe2.0
De chipset maakt verder weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanwaar dan de ophef ? Ik weet niet zo veel over pc's, chipsets, etc dat ik daar nuttig iets over kan zeggen. Maar ik kom er liever niet achter dat ik een miskoop heb begaan als ik veel geld heb uitgegeven :)

Ervanuitgegaan dat een x58 chipset wél nodig is, stel je hebt die, kun je er dan wel een PCIe kaartje inprikken om de "superspeed" te halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

een X58 chipset is niet per se nodig. Je kunt in ieder systeem met een PCIe slot wel een USB3.0 kaart prikken zonder problemen. Als je nog geen mobo hebt, kun je net zo goed eentje kopen die al USB3.0 heeft, praktisch iedere nieuwe Gigabyte heeft het sowieso en veel modellen van MSI, Asus en Asrock zijn ook al voorzien van USB3.0. Omdat het allemaal via dezelfde chip gaat boeit het niets of het nu op een losse kaart zit of op het mobo zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^Waar baseer je dat op ? Op de site van BlackMagick staat duidelijk in de specs van de Shuttle dat ze een x58 chipset aanraden. Lijkt me niet dat ze dat voor nix doen.

Verder ben ik sowiso wel van plan een mobo met usb 3.0 te halen, maar ik was al vooruit aan het denken om eens te kijken voor een PCMCIA of expresscard usb 3.0 uitbreiding - zodat ik op mijn laptop op locatie beeld zou kunnen streamen. Vandaar dus nog altijd de benieuwdheid hoe dat uit zou gaan pakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gezond verstand. Er is geen reden waarom een USB3.0 interface op een X58 beter zou werken als op een P55 bijv.. Beide kunnen overweg met de bandbreedte die USB3.0 biedt, dus waarom ze dat op de site zetten weet ik ook niet, maar als er verder geen logische verklaring bijstaat zou ik weinig waarde hechten aan hun advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Gezond verstand. Er is geen reden waarom een USB3.0 interface op een X58 beter zou werken als op een P55 bijv.
Omdat je bij de P55 twee PCI-e 1x lanes van de southbridge moet bundelen om genoeg bandbreedte te krijgen voor een extra USB3.0 of S-ATA 600 chip, óf je hiervoor Northbridge lanes moet gebruiken waar de P55 met 16x al erg krap in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar als ik die lanes uit m'n northbridge pak, dan ben ik er met een P55 chipset ook. Dus een X58 is dan echt niet strict noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Maar dan halveer je meteen het aantal lanes naar je PCI-e 16x slot (wat op zich niet een erg grote ramp is), en je kunt het eventuele tweede PCI-e 16x slot niet meer gebruiken voor Crossfire/SLI (op 8x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat klopt. Maar als je maar 1 videokaart gebruikt maakt dat allemaal niet zo heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
Tja, om het zo te bekijken quote ik even Terw_Dans ondertitel: "met een hamer past alles"

Als je kijkt naar de uitbreidingskaart van Asus heeft deze 4x PCIe. Dit komt neer op een bandbreedte bij de snelheden van PCIe1.x op 1GByte/s. USB 3.0 heeft een bandbreedte van 5 Gbit/s. Aangezien 5Gb<1GB loop je hier, bij geen enkele chipset die 4 lanes PCIe beschikbaar heeft, tegen een limiet aan.

Dus de reden om de X58 chipset te gebruiken mis ik hier een beetje.....

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik sowiso meer als 1 videokaart.

Achja, ik ga denk ik sowiso wel voor een moederbord met usb 3.0 en een x58 chipset :)

Maar het ziet er dus niet naar uit dat ik dan met mn laptop die al een jaartje of 3 mee gaat kan capturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 12:36:

Maar het ziet er dus niet naar uit dat ik dan met mn laptop die al een jaartje of 3 mee gaat kan capturen ?
Waarom niet?
Als dat ding de bandbreedte kan leveren is er toch geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ie geen x58 chipset heeft ? Heb hem verder nog niet uitgebreid gestest, maar ik weet niet hoever ik kom met een Intel Centrino Duo @ 2.0 GHz en 2gb geheugen...

Iemand enig idee of het zin zou hebben om daar een usb 3.0 controller voor te kopen, om er vervolgens hd video mee te capturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Zolang je op je mainboard een vrij PCI-e 4x slot hebt en een kaart gebruikt met inbouwde PCI-e switch/bridge zoals de Asus U3S6 dan zou je geen problemen moeten hebben. Welk capture device met USB3.0 was je van plan te gaan gebruiken voor je hd video capture?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 13:21:
Omdat ie geen x58 chipset heeft ? Heb hem verder nog niet uitgebreid gestest, maar ik weet niet hoever ik kom met een Intel Centrino Duo @ 2.0 GHz en 2gb geheugen...

Iemand enig idee of het zin zou hebben om daar een usb 3.0 controller voor te kopen, om er vervolgens hd video mee te capturen ?
Zoals gezegd, die eis voor de chipset is schromelijk overdreven. Als het ding genoeg bandbreedte kan leveren maakt het allemaal niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron21
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 02:08
@ Little_captain

Ik heb een Blackmagic Intensity Shuttle gekocht :) en een Asus U3S6, omdat ik een P35 (Gigabyte GA-P35-DS4) mobo heb. De Asus U3S6 heb ik al binnen en ff getest met een USB2.0 Western Digital My passport 320GB en het scheelde bijna niks …. Duh 8)7 .. maarja toch ff leuk om te laten zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/d65d5fddd16e4073aac49b055f8e9407.png
Dit is de snelheid rechtstreeks op mijn moederbord

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/d10bd4f126ed4c7c14802efd615c153b.png
Dit is de snelheid met de Asus U3S6

De Intensity Shuttle verwacht ik volgende week… wordt vervolgt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DefLite

DefLite

Why so serious?

Topicstarter
Ik zou die shuttle nog niet volgende week verwachten :x Ik hoorde van mijn leverancier dat deze pas eind juni komt :<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aron21
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 02:08
@Little_captain

Het heeft even geduurd, maar nu heb ik hem eindelijk binnen (begin augustus)
ik heb hem nog niet werkend op mijn gewone pc met de ASUS U3S6 i.c.m. Windows 7, maar dat komt waarschijnlijk door mezelf. ik was wat aan het prutsen met de drivers :P . bij een nieuwe installatie van Windows 7 proberen we het weer eens.

ik heb nog een kaartje gekocht van Conceptronic (CUSB3EXI) die is PCI-E 1x. ik heb die kaart in mijn AMD systeem gedaan (knutsel pctje). Windows XP, mobo Gigabyte GA-MA78GM-S2H, chipset is AMD 780G, CPU AMD Athlon X2 4850e. daar werkt hij in >:) ook al een paar filmpjes opgenomen rechtstreeks van me camera met HDMI. CPU heeft het er wel moeilijk mee, maar het werkt wel. 8)

hoe staat het met jou Little_captain?
Pagina: 1