Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na een aantal tests om de oorzaak te vinden van mijn regelmatig wegvallende draadloze signaal weet ik nu niet meer goed wat de volgende stap is om dit uit te zoeken.

Het volgende doet zich voor: we hebben hier in huis een wireless ZyXEL 2602HW van Telfort staan. Ik zit een verdieping hoger, hemelsbreed ongeveer 5 meter van dit apparaat vandaan.
Als ik verbonden ben is de verbinding prima en de snelheid constant, echter, met onregelmatige intervallen (soms 10 min, soms een uur), verlies ik mijn draadloze signaal naar de modem toe. Router tot in ten treuren gereset, hard/zacht/medium/etc, firmware update, probleem bleef.

Nu had ik vanaf het begin geen al te hoge pet op van deze ZyXel modem en omdat ik nog wat andere wireless apparaten op mijn verdieping heb wilde ik mijn eigen wireless router op een voor mij gunstig punt neerzetten.
Ik heb een Apple AirPort Express gekocht en deze midden in mijn kamer op 1m van een steunmuur geplaatst, hier zitten ook mijn speakers (AirTunes) en printer op aangesloten.
Vanaf de Zyxel router wordt het internetsignaal via UTP (deze is wel stabiel) aan de AirPort Express aangeboden, deze stuurt hem draadloos naar alleen mijn eigen laptop op dit moment.
Helaas blijkt het probleem nog steeds te bestaan, ik zit nu hemelsbreed 1m van mijn wireless router af, verbinding fluctueert tussen de 40 en 60% (wat ik weinig vind gezien de afstand) en noise van rond de 15%.

Wat nu gebeurt, mijn diagnostics zeggen dat de verbinding nog in orde is volgens bovenstaande specs, echter de communicatie tussen laptop-router valt weg. AirTunes werkt niet meer, internet weg, draadloze ontvangst nog in prima staat.
Het lijkt erop dat de draadloze verbinding zelf stabieler is, maar toch is deze ook al weggevallen. Vervolgens moet ik mijn wireless adapter een paar keer uit/aanzetten voordat de verbinding weer terugkomt. Ook dit laatste kan van een paar seconden tot een uur duren voordat dit weer werkt.

Ik kan me niet herinneren dat mijn wireless ook op andere locaties zo slecht werkt, maar dit moet ik nog even goed testen. Ik weet nu niet precies hoe ik moet testen of er in mijn omgeving stoorzenders bevinden of dat het aan mijn wireless adapter in mijn laptop ligt.

Wellicht handig om te noemen dat de router in een licht houten kastje staat, welke tegen de steunmuur met daaraan 2 radiatoren bevestigd staat.
Iemand nog idee-en?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2010 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:59

allure

Titaan fase 2/3

Niet toevallig een magnatron in de buurt? of anders van de buren?
Zit je op een druk bezet kanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
allure schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 21:00:
Niet toevallig een magnatron in de buurt? of anders van de buren?
Zit je op een druk bezet kanaal?
Op mijn verdieping staat geen magnetron of een ander apparaat wat straling veroorzaakt, alleen een koelkast, maar dat is volgens mij geen mogelijke stoorzender.
Aan de andere kant van de muur zitten inderdaad mijn buren, dat is hun woonkamer ruimte. Ik geloof niet dat daar een magnetron staat, en deze wordt zeker niet gebruikt op dezelfde frequentie als mijn verbinding wegvalt, dat acht ik dus onwaarschijnlijk.

iStumbler (wireless diagnostics) geeft aan dat er maar 1 andere verbinding op dit kanaal zit, met een ontvangst van 1%, dit ga ik even aanpassen naar een uniek kanaal. Hoewel ik me toch niet kan voorstellen dat dit altijd het probleem is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom overigens ook niet boven de -25 dBm uit, is dit niet erg veel verlies als ik zowat bovenop de router zit?

Ik pingpong tussen de -60 en de -25, dit zijn tabelletjes die ik niet kon zien voor die AirPort router, dus ik weet niet wat hier normaal is...

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2010 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Die -25 dBm is zeer goed en niks mis mee, je moet overigens niet connected zijn als je iStumbler draait. Een magnetron geeft gigantisch veel storing en hoeft niet eens in de buurt te staan, maar goed er zijn ook nog andere dingen als babyphones, dect telefoons of WiFi telefoons.
Kies 1,6 of 11 als kanaal deze overlappen het minst (theoretisch), zitten er in de buurt veel op kanaal 1 ga dan bijvoorbeeld op kanaal 11 zitten. Gebruik WPA2 met AES encyptie (geen TKIP). Je hebt nieuwe/andere drivers van je wireless netwerk kaart al eens geprobeerd (beste met drivers van de fabrikant zelf)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DECT telefoons storen niet op wifi (1.9GHz vs. 2.4 en 5GHz).

Ik moet ook zeggen dat dit klinkt als storing. Houd er rekening mee dat de 2.4GHz kanalen overlappen, dus als jij op kanaal 6 zit, verstoren andere netwerken op de kanalen 4, 5, 7, en 8 jouw signaal.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nivk schreef op zondag 09 mei 2010 @ 15:02:
Die -25 dBm is zeer goed en niks mis mee, je moet overigens niet connected zijn als je iStumbler draait. Een magnetron geeft gigantisch veel storing en hoeft niet eens in de buurt te staan, maar goed er zijn ook nog andere dingen als babyphones, dect telefoons of WiFi telefoons.
Kies 1,6 of 11 als kanaal deze overlappen het minst (theoretisch), zitten er in de buurt veel op kanaal 1 ga dan bijvoorbeeld op kanaal 11 zitten. Gebruik WPA2 met AES encyptie (geen TKIP). Je hebt nieuwe/andere drivers van je wireless netwerk kaart al eens geprobeerd (beste met drivers van de fabrikant zelf)?
Ik heb een macbook pro, ding update alles zelf zodra het binnen komt. Moet goed zitten dus.

Het lijkt mij verder ook storing, maar ik probeer de bron te vinden. Straks thuis eens iStumbler draaien zonder verbonden te zijn en kijken wat voor encryptie ik gebruik, ook het kanaal maar op 11 zetten!
Pagina: 1