BOSE 3·2·1 set i.c.m Samsung UE32C6000

Pagina: 1
Acties:
  • 12.477 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartendc
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 14:08
Vandaag hebben we thuis een nieuwe tv gekocht namelijk de Samsung UE32C6000 . Na heel wat prullen de CI+ module van Ziggo aan de praat gekregen alleen nou moeten we onze BOSE 3·2·1® DVD home entertainment-systeem nog werkend zien te krijgen. Op onze vorige tv (nog zo'n grote bak) hadden we hem aangesloten via een scart aansluiting volgens mij die in het digitale tv kastje ging. Maar het lukt niet echt om hem nou via de scart aansluiting werkend te krijgen. Na het selecteren van een extern audiosysteem in het menu van de tv komt er wel geluid uit de 2 boxen maar het is (nagenoeg) op hetzelfde volume en zeker geen surround sound. Als je hem harder zet klinkt die ook niet harder. We hebben het ook nog geprobeerd via een audio-ingang volgens mij. Toen haalde we de stekkertjes uit het scart blokje en deden we ze in 3 kabeltjes die bij de tv zaten (rood, wit en geel) die uiteindelijk met 1 (geel) stekkertje naar de audio ingang ging. Toen hadden we helemaal geen geluid.

Dus hoe sluit je zo'n geluids/home cinema set aan op (deze) Samsung tv.

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:51
Enige wat je kunt doen is de optical out op de tv aanlsuiten op de Bose. Kan dus allen als die ook een optical ingang heeft (weet ik niet namelijk). Overigens zet de tv alle signalen om naar 2.0 dus een eventuele 5.1 uitzending (bijvoorbeeld HD) ben je wel "kwijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartendc
Waarom zou ik die kwijt zijn? Als ik op mijn vorige oude crappy tv prachtig surround sound (ofja die 2 boxen die dat produceren) had moet het hier toch ook niet zo moeilijk zijn om dat systeempje aan te sluiten. Helaas staat in de handleiding van de tv niet goed hoe je extern geluid(systemen) moet aansluiten op de tv. Bose is een vooraanstaand merk in home cinemasets het moet toch niet zo moeilijk zijn om deze werkend te krijgen op de Samsung tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:51
Maartendc schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 22:59:
Waarom zou ik die kwijt zijn? Als ik op mijn vorige oude crappy tv prachtig surround sound (ofja die 2 boxen die dat produceren) had moet het hier toch ook niet zo moeilijk zijn om dat systeempje aan te sluiten. Helaas staat in de handleiding van de tv niet goed hoe je extern geluid(systemen) moet aansluiten op de tv. Bose is een vooraanstaand merk in home cinemasets het moet toch niet zo moeilijk zijn om deze werkend te krijgen op de Samsung tv?
De Bose heeft een "optical in"- aansluiting (volgens de site van Bose althans). Sluit een optich kabeltje aan op de tv (volgens mij zit ie aan de linker kant) en de Bose. Instelling wijzigen in menu dat je geluid via speakers hebt. Dan zou het moeten werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Edje040 op 08-05-2010 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik denk dat mensen je veel makkelijker en beter kunnen helpen als je even aangeeft welke uitgangen de televisie heeft en welke ingangen de Bose?

Bose heeft namelijk sowieso nieuwe en oudere versies en de aansluitingen daarvan kunnen verschillend zijn...

[ Voor 30% gewijzigd door ik222 op 09-05-2010 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Dat je bij je ouwe tv surround had was gewoon nep.
Dat heet dolby prologic analoog (stereo komt binnen en de bose maakt er surround van)
De samsung heeft ook digitaal uit maar dat is ook alleen stereo .
Dit geeft mijn samsung ook door aan mijn versterker .(geen dts of dolby digitaal mogelijk)
Dus je moet de bose ook instellen dolby prologic voor je tv .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 12:55
Maartendc schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 22:59:
Helaas staat in de handleiding van de tv niet goed hoe je extern geluid(systemen) moet aansluiten op de tv.
Staat toch vrij simpel uitgelegd op pagina 9 van de manual:

http://www.samsung.com/nl/consumer/tv-audio-video/televisions/led-tv/UE32C6000RWXXN/index.idx?pagetype=prd_detail&tab=support

erutangiS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartendc
Ja maar wij hebben geen kabelvoor die optical output. Wat voor kabeltje moet daar in? En word het dvd gedeelte van de bose set dan ook aangesloten? Bij de vorige tv was het een kwestie van scart aansluiting erin en klaar. Ik vind het maar raar dat het nu niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

Maartendc schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:30:
Ja maar wij hebben geen kabelvoor die optical output. Wat voor kabeltje moet daar in?
Een optische kabel? 8)7
Maartendc schreef op zondag 09 mei 2010 @ 13:30:
En word het dvd gedeelte van de bose set dan ook aangesloten?
De DVD-speler zit toch gewoon in het hoofdkastje van het 3-2-1 systeem? Dan hoef je dat niet apart aan te sluiten aangezien dat intern al gelinkt is naar de speakers. Enfin, dit is de achterkant van het Bose 3-2-1 systeem. HDMI kabel gewoon van de HDMI Out van de Bose naar een HDMI ingang van de tv. En dan de optische kabel van de optische uitgang van de tv naar de optische ingang van de Bose. Meer is het niet.

[ Voor 60% gewijzigd door FeaR op 09-05-2010 14:42 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Maar dan ga je er al vanuit dat het die versie van het Bose systeem is. Volgens mij hebben wij hier beneden namelijk een versie staan zonder HDMI aansluiting en optische ingang.

Dus als de TS die ook heeft is hij nog beperkter in aansluitmogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 07-05 14:28

FeaR

In GoT we trust

ik222 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 14:46:
Maar dan ga je er al vanuit dat het die versie van het Bose systeem is. Volgens mij hebben wij hier beneden namelijk een versie staan zonder HDMI aansluiting en optische ingang.

Dus als de TS die ook heeft is hij nog beperkter in aansluitmogelijkheden.
Als TS geen goede informatie geeft ga ik er van uit dat het hier om het nieuwe 3-2-1 systeem gaat. Maar goed, dat horen we snel genoeg...

Verder gaat het sowieso al "fout" met de ervaring van TS aangezien hij vorige keer surround dacht de hebben op de manier hoe het toen aangesloten was. Plus dat het ook niet gek is als je het gele stekkertje gebruik je geen geluid hebt, dat is namelijk de stekker voor composiet video.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartendc
Oke ik ben geen held op dit gebied maar dat laatste weet ik ook nog wel. Ik formuleerde het van dat surround trouwens slecht, ik bedoelde gewoon dat het systeem gewoon werkte zoals het zou moeten met goed geluid. En sorry voor de slechte informatie het is helaas een Bose systeem zonder HDMI maar wel met een optical in aansluiting. Ik heb daar volgens mij geen kabeltje van, maar die kan je neem ik aan gewoon in een plaatselijke mediazaak halen. Maar die zorgt er dus voor dat ik straks geluid heb en video (ofja de dvd-speler van het bose systeem kan gebruiken) zonder de rest van de kabels aan te sluiten? (die normaal in de scart-aansluiting gingen).
Dan nog een laatste vraag want ik begrijp nog steeds niet echt waarom ik hem nou via die optical in/uitgang moet aansluiten en het niet kan (zoals bij de vorige) tv met de scart-aansluiting? Ik krijg in dit geval daardoor wel geluid dus maar het is net of de luidsprekers van de tv dan via de bose boxen gaan en ik kan het volume niet verstellen, het klinkt niet zoals het zou moeten en hij herkend het Bose apparaat ook volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Nee je snapt het nog steeds niet volgens mij. De optische ingang is namelijk alleen een, zoals de naam al zegt, ingang voor geluid. Daar gaat dus geen beeld door naar je televisie.

Overigens begin ik je scart verhaal wel te begrijpen inmiddels, Bose levert namelijk een scartplug mee welke zorgt voor output in de vorm van rca connectors. Daarmee kun je dus ook beeld en geluid van je bose naar je tv sturen. Echter heb je ook dan een aparte kabel nodig om geluid van de tv naar de bose te krijgen.

Wat ik echter vermoed is dat je eerst een losse digitale decoder had waarvan zowel het geluid als het beeld op de bose waren aangesloten en dan dus bovenstaande kabel naar de tv. In dat geval heb je dus ook bij tv kijken geluid op je bose aangezien de bose het geluid dan zelf over zijn boxen afspeelt en het beeld doorstuurt naar de televisie.

Maar oke om alles weer werkend te krijgen moet je twee dingen doen:
- Met die scartplug + de rca kabels de televisie voor beeld aansluiten op je bose (zodat je dvd's af kunt spelen op de televisie)
- Met een optische kabel je televisie aansluiten op je bose zodat ook geluid van de televisie (die naar ik aanneem een ingebouwde DVB-C decoder heeft nu) te laten afspelen over je bose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartendc
Ah ja sorry dat ik het zo niet kon omschrijven maar je hebt het helemaal goed. Stom dat ik niet vermeldde dat mijn Bose aangesloten was op zo'n digitale decoder met een scart-aansluiting. Alvast hartstikke bedankt voor je antwoord en oplossingen. Even ergens een optische kabel halen (die zijn maar een paar euro toch volgensmij?) en dan laat ik weten als het gelukt is.
Dus een optische kabel van de tv naar het bose systeem en dan de scart aansluiting gewoon laten zitten zoals die nu zit? Daar gaan 2 audio-kabeltjes in (in die scartplug) en een gele van video vanuit het bose systeem toch? Ik vraag het nog maar even want ik had voorheen ook al zo'n warrig verhaal, sorry nogmaals daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Een optische kabel zal denk ik ergens tussen de 5 en 10 euro zitten, die zet je dan inderdaad tussen televisie en Bose voor het geluid van de televisie over de speakers van de Bose af te spelen.

Wat betreft de scart kabel kun je die in principe laten zitten, de twee audio kabels mag je zelfs weghalen daarvan aangezien ze toch geen functie hebben (hebben ze ook nooit gehad als ik de situatie goed begrijp). De enige die je daar moet laten zitten is de gele video kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:20
Anoniem: 8819 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 00:11:
Dat je bij je ouwe tv surround had was gewoon nep.
Dat heet dolby prologic analoog (stereo komt binnen en de bose maakt er surround van)
De samsung heeft ook digitaal uit maar dat is ook alleen stereo .
Dit geeft mijn samsung ook door aan mijn versterker .(geen dts of dolby digitaal mogelijk)
Dus je moet de bose ook instellen dolby prologic voor je tv .
Volgens mij heb je bij (digitale) TV-zenders altijd gewoon stereo wat je middels Dolby Pro-Logic kan omzetten naar surround, DTS en zo is dus nooit mogelijk bij TV-uitzendingen.
Dus als je TV een line-out heeft kan je dat signaal gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartendc
Nou ik heb vandaag zo'n optisch kabeltje gehaald en het werkt :). Bij Ned 1,2 en 3 HD zeer goed geluid alleen hoor je bij de overige zenders een soort van tikjes, of kraakjes er soms inzitten. Bij die 1,2 en 3 zie je ook linksboven in als je hem erop zet dolby digital en bij de overige zenders dus stereo en die tikjes. Ook als je dan bij het menu geluid kijkt staat er mpeg en bij ned 1, 2 en 3 dus dolby. Is hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
edtbonep schreef op maandag 10 mei 2010 @ 15:16:
[...]

Volgens mij heb je bij (digitale) TV-zenders altijd gewoon stereo wat je middels Dolby Pro-Logic kan omzetten naar surround, DTS en zo is dus nooit mogelijk bij TV-uitzendingen.
Dus als je TV een line-out heeft kan je dat signaal gewoon gebruiken.
Digitaal tv geluid kan wel degelijk DD5.1 zijn hoor. Bijvoorbeeld films op de RTL HD zenders worden eigenlijk altijd met 5.1 geluid uitgezonden, geeft samen met het HD beeld een fantastische ervaring.

Wat betreft de klikjes zou je dat normaal niet mogen horen. Enkel bij overschakelen kan het eventueel wel voorkomen, dat komt dan door het optische signaal wat even wegvalt en weer terugkomt met een nieuw informatiepakketje over het type geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtbonep
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:20
Klopt, bij HD-TV is dat wel mogelijk, maar bij gewone digitale TV van bijvoorbeeld UPC is daar nooit sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartendc
Ja het duurt soms heel even voor dat je weer geluid krijgt bij het overschakelen maar ja zodra je dus op de overige zenders zit dan krijg je een soort van ja tikjes ook weer niet, ik weetniet goed hoe ik het moet omschrijven. Het klinkt gewon niet helemaal helder zeg maar. Heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-05 20:05
Heb je een oplossing gevonden voor die klikjes?

Asus X670 Hero; 7900X3D; AORUS 4090 Master Edition, Corsair Dominator DDR5 6000 64Gb ; Fractal Meshify

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:15

servies

Veni Vidi Servici

edtbonep schreef op maandag 10 mei 2010 @ 16:47:
Klopt, bij HD-TV is dat wel mogelijk, maar bij gewone digitale TV van bijvoorbeeld UPC is daar nooit sprake van.
Dat komt omdat UPC dat verneukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-03 19:32

Mikayu

.srt

Ligt meer aan je amp dan aan de bron...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kijken we ff naar de datum??

@dries77: open even een nieuw, eigen topic.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.