Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39
Vandaag een pakketje ontvangen van Azerty met onder andere een AeroCool Touch 2000 fancontroller. Na een aantal positieve reviews gelezen te hebben en het feit dat het dingetje er heel slick uitzag besloten deze ook maar aan te schaffen.

Het probleem echter. Met 4 Cooler Master Black w/ Blue LED fans van 120 mm aangesloten op de fancontroller en ingesteld op 1000 rpm, begint de controller na een paar minuten zijn vast ingestelde waarde te verliezen. De toerenteller begint bij een willekeurige fan te schakelen tussen (enorme uitschieters) 200 en 3000 rpm, iets waar de fans sowieso al niet voor gespecificeerd zijn. Het punt is dat de fans nu heel wispelturig werken en korte uitvallers hebben van een paar seconden waarna ze weer opstarten op ongeveer 1500 rpm en langzaam terugschakelen naar de door mij ingestelde 1000 rpm.

Ik vroeg me af of er Tweakers zijn met dezelfde fancontroller in gebruik en die ook dezelfde problemen hadden of die kunnen raden waar het aan zou liggen. Dit topic behoeft imo geen verdere systeemspecs daar het alleen gaat om een fancontroller en een paar fans, welke overigens wel normaal werk deden onder een Zalman ZMF1 Plus (oid), fancontrollertje met 6 kanalen welke hier ook in gebruik is.

Volgens de manual mag de fancontroller minimaal ingesteld worden op 50% van de oorspronkelijk gespecificeerde snelheid, in mijn geval dus 50% van 2000 rpm = 1000 rpm. Bij het instellen van de waarde 1000 rpm zijn er nog toerenschommelingen van 100 toeren omhoog en omlaag. Dus kunnen ze draaien op 900 en zelfs 800. Maar dit lijkt het probleem te zijn ;) Na een kleine aanpassing naar 1100 rpm draaien ze nu wel constant / stabiel op 1000 / 1100 rpm.

Topicje mag dus op slot, probleem is al gevonden en opgelost ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Fid3lity op 08-05-2010 19:33 . Reden: Oplossing gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo J
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 09:51
Ondanks dat je probleem is opgelost wil ik toch mijn probleem toevoegen. Via google vind ik vrijwel geen soortgelijke problemen + oplossingen terug.

Toevallig heb ik ook via Azerty de AeroCool Touch-2000 ontvangen. Ik gebruik deze met een viertal S-FlexSFF21G.
Het probleem is als volgt: alle fanspeed worden correct weergegeven op de Touch-2000. Full draaien ze op 1900 RPM volgens Scythe, de Touch-2000 laat 1800 RPM zien. De Touch-2000 is bekend met wisselingen van 100 RPM zoals Blue-Tiger ook heeft ondervonden en terug te lezen is op internet. Ik kan ze terugstellen naar 800-900 RPM (50%) wat ook mijn doel is, echter het beeldscherm van de Touch-2000 bij Fan 3 laat RPM's zien varierend van 1800 tot 9000. Luisterend naar de fan draait deze wel op 900 RPM vergelijkend met de andere fans. Omdat dit lijkt op de problemen die Blue-Tiger had, post ik mijn probleem in hetzelfde topic.

Wat heb ik tot zoverre gedaan:
- De andere S-Flex op de Fan 3 aansluiting aangesloten, het probleem blijft hetzelfde. Aan de fan ligt het niet.
- De Touch-2000 aangesloten op een andere 12 volt stekker van de voeding. Geen resultaat.
- Onderzocht of de ampere van de S-FlexSFF21G niet te hoog is. Deze zijn 0.24A@12V. De Touch-2000 heeft 6 watt per kanaal, dat is dus 0.5A@12V. Daar kan het ook niet aan liggen. Daarnaast heeft Legit Reviews de Touch-2000 getest met een S-FlexSFF21F. Dat is dezelfde fan als de G variant maar met een lagere snelheid en minder luchtverplaatsing. Bron: http://www.legitreviews.com/article/1029/4/
- De oplossing van Blue-Tiger geprobeerd, alle vier de fans op 1000 en 1100 RPM en hoger ingesteld. Echter de schommelingen blijven op het kanaal van Fan 3. De schommelingen worden niet weergegeven als de fan op volle snelheid draait dan wordt de RPM correct aangegeven (1800/1900 RPM).

Zover het er nu naar uit ziet wordt het een RMA. Graag zou ik willen weten als medetweakers soortgelijke problemen ondervinden en wat een mogelijke oplossing is. Wellicht heb ik iets over het hoofd gezien. De fans werken wel uitstekend via de oude fancontroller de Scythe Kaze Q 3.5 Fan Controller.
Momenteel zit ik op mijn werk en zal later vandaag een screenshot toevoegen.

Bij voorbaat dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 07-06 11:39
Dan zal ik zelf nog maar even bevestigen wat je hebt aangepakt: Maximale fanspeed /2 + 100 rpm zou ook jouw oplossing moeten zijn. Gezien het feit dat ik niet direct tevreden ben over de stabiliteit van dit product: dat 2 kanalen bij een cold-boot of na ontwaking uit hypernate op full-speed [ala ~1600 rpm in mijn geval] zal over dit product nog een uitgebreide review gaan volgen. Ik heb nu zelf mijn fan's hangen aan een Zalman en via splitters kan ik de rotatiesnelheden aflezen van mijn Touch-2000. Het is weliswaar geen directe oplossing maar wel stabiel aangezien de min. rpm nu stabiel op 900 blijft staan en ik nog wel de temp sensors kan gebruiken.

Dus: als de "formule":

Max. rpm fan / 2 + 100 rpm

niet resulteert in een stabiele werking, zou ik het product denk ik toch maar RMA sturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivo J
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 09:51
Blue-Tiger,

Bedankt voor je reply. De formule heeft inderdaad niet geholpen. Gisteren gaf hij eenmaal wel de goede waardes aan maar dat hield niet lang stand. Ik deel je ontevredenheid over de stabiliteit van de Touch-2000. Het product gaat RMA.
Overigens vind ik persoonlijk de wisselende waardes van -/+ 100 rpm niet erg storend, het wordt echter niet vermeld in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elrobbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 21:34
Ook ik heb de Touch 2000 ( inderdaad, voornamelijk om dat ie er "cool" uitziet :9 ).
Heb 4 fans in mijn coolermaster Cosmos zitten en moet dus gebruik maken van de connectors die bij de Touch 2000 geleverd worden. Er zitten ook sensors bij en ik vraag me af waar ik die het beste kan plaatsen.
Ben hier niet zo in thuis en kon nagenoeg niets via google vinden.
Het zit trouwens op een MSI P55 GD85 mobo en het controlcenter begint te piepen als ik dit aanzet. Ik vermoed dat dit komt omdat de fans niet op de connectors van het mobo zijn aangesloten....kan iemand dit bevestigen?

elrobbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Laatst online: 06-09 02:52
elrobbo schreef op maandag 07 juni 2010 @ 13:39:
Ook ik heb de Touch 2000 ( inderdaad, voornamelijk om dat ie er "cool" uitziet :9 ).
Heb 4 fans in mijn coolermaster Cosmos zitten en moet dus gebruik maken van de connectors die bij de Touch 2000 geleverd worden. Er zitten ook sensors bij en ik vraag me af waar ik die het beste kan plaatsen.
Ben hier niet zo in thuis en kon nagenoeg niets via google vinden.
Het zit trouwens op een MSI P55 GD85 mobo en het controlcenter begint te piepen als ik dit aanzet. Ik vermoed dat dit komt omdat de fans niet op de connectors van het mobo zijn aangesloten....kan iemand dit bevestigen?
mobo zou kunnen als je cpu fan niet op je mobo hebt..

kwa sensoren die dingen zijn niet super nauwkueurig maar je kan ze opplakken waar je wilt..

ja, daag.

Pagina: 1