LAN netwerk op locatie zonder router

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:33
Ik wil volgende week met een paar vrienden een LAN avond organiseren. Hiervoor gaan we naar een afgelegen huis, zodat we geen buren storen. Er is echter geen internet, modem, router of wat dan ook aanwezig. Hier wil ik dus op een simpele (goedkope!) manier een LAN netwerk maken om het betere knalwerk te demonstreren :+
Ik zie zelf nu 2 opties:
Kan dit met een simpele switch?
(Ik heb het FAQ doorgelezen, maar het gebruik van een switch komt daar niet aan bod.. Op wikipedia staat ook vooral over rackmounted switches)

Andere optie:
Nog goedkoper zou zijn dat ik een draadloos netwerk uitzend met mijn netwerkkaart. (Ik denk hierbij aan de functie die bij bepaalde MacBook's ingebakken zit) Is er een programma dat dit mogelijk maakt?

Andere voorstellen zijn natuurlijk welkom.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:50

pistole

Frutter

Switch is voldoende, maar wellicht dat een DHCP servertje handig kan zijn (hoewel APIPA adressen ook wel volstaan voor een spelletje).

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je daadwerkelijk met een aantal personen bijvoorbeeld wilt gaan gamen over een netwerk, dan zou ik niet met Wireless spul aan de slag gaan.Opzich is het wel makkelijk om iets op te zetten zonder kabel, maar bij Wireless netwerken heb je vaak algauw last van storing van buitenaf, latancy kan dan killing zijn "letterlijk".

Ik zou gewoon ergens een switch vandaan halen en daar alles op aansluiten. Vervolgens kun je er voor kiezen om een DHCP servertje neer te zetten, maar iedereen kan zelf ook even zelf een IP adres op zijn netwerkkaart configureren (natuurlijk wel allemaal verschillende in dezelfde range). Zo krijg je een veel stabielere verbinding om eens van het betere "knalwerk" te genieten. ;)
pistole schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 19:17:
Switch is voldoende, maar wellicht dat een DHCP servertje handig kan zijn (hoewel APIPA adressen ook wel volstaan voor een spelletje).
APIPA is inerdaad ook een optie, aangezien er geen routing aan te pas komt.

[ Voor 18% gewijzigd door _Dune_ op 08-05-2010 19:19 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je zou met Virtualbox op een toestel bv. een pfsense kunnen installeren (pfsense lan interface bridge je met je fysieke interface). Kan je vanaf daar gemakkelijk een DHCP server configureren, mocht je een wifi signaal kunnen ontvangen (op laptop draaien) kan je dit bridgen met je wan en heb je gelijk internet. Met tethering zou er natuurlijk ook nog wat mogelijkheden zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door analog_ op 08-05-2010 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-06 13:44
knup er gewoon een routertje aan en laat die lekker dhcpen

als je een beetje fatsoenlijke coreswitch hebt kun je die eventueel ook als dhcp laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Ik denk dat ik dan toch voor de switch ga.
* Malantur haalt google er weer bij om zich in te lezen in het DHCP configureren
Een switch hebben we nog wel liggen, de routers zijn in gebruik en dat zal de familie minder leuk vinden als we die lenen :P

[ Voor 31% gewijzigd door Malantur op 08-05-2010 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-06 15:03
Waarom DHCP nodig?! Gewoon even handmatig netwerkverbindingen op iedere pc instellen:
allemaal eigen adresje in hetzelfde subnet, even een lijstje maken met pc namen en ip adressen en deze in de hosts file plaatsen? Aangezien je geen internet hebt heb je ook geen gateway nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Eigen adres geven op hetzelfde subnet dat lukt me wel, maar met de hosts file ben ik niet zo bekend.
Ik weet dat die in de system32 map staat, en moet ik dan gewoon elk IP van de andere computers in mijn hosts file zetten met pc naam? (gescheiden met een tabje zie ik)
En dat dan op elke computer op de switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
hosts file aanpassen is niet nodig, kan wel.

c:\windows\system32\drivers\etc\hosts

192.168.1.1 jantje
192.168.1.2 pietje
192.168.1.3 klaasje

etc

Dan kan je elkaars computer bereiken via bv voornaam i.p.v. IP.

edit: dit zou je dus vantevoren intoetsen en iedereen moeten instrueren hun eigen hosts file aan te passen. Ik denk dat dit in de praktijk niet prettig werkt en je beter op basis van IP kan werken.

[ Voor 31% gewijzigd door Dysmael op 08-05-2010 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
Dus eigenlijk iedereen op de switch aansluiten, handmatig een ip toewijzen op hetzelfde submask en dan is het in orde als ik met de ip adressen werk?
Lijkt me lekker eenvoudig en goedkoop. Bedankt iedereen voor de antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-06 15:03
Juist, pc's vinden elkaar zowiezo op ip adres, namen gaan via broadcasting, dat kan soms iets langer duren ;) (zorg wel dat windows pc's in dezelfde werkgroep zitten, dan vinden ze elkaar veel makkelijker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 11:31
http://tftpd32.jounin.net/ op 1 van de pc's installeren, en dan de DHCP functie gebruiken

of deze http://www.softcab.com/dhcp-server/index.php

of deze opensource versie: http://sourceforge.net/projects/dhcp-dns-server/

[ Voor 44% gewijzigd door Dutch2007 op 09-05-2010 00:11 ]

Pagina: 1