Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07 14:04
Ik heb sinds gisteren mijn linksys WRT-610N binnen en daarmee loop ik tegen het volgende probleem aan:
Als ik vanaf factory defaults een connectie maak vanaf mijn laptop (Sony Vaio FW41E) en een speedtest draai, schommelen de resultaten tussen de 42 en 44 Mbit/s. (ik heb Ziggo 50Mb, dus dit klinkt goed)

Wanneer ik op de 5Ghz band een WPA2-personal key zet en opnieuw probeer, verandert er niks aan de snelheid, maar wanneer ik op de 2.4GHz band een WPA2-personal key zet, zakt de snelheid op de speedtest naar maximaal 21Mbit, meestal zelfs nog iets lager.

Nu snap ik dat WPA2 extra overhead met zich meebrengt, maar het kan toch niet zo zijn dat dit me de helft van mijn bandbreedte gaat kosten?

(Als ik de 5Ghz onbeveiligd laat en de 2.4GHz wel beveilig, blijft het probleem, dus ik kan dan aannemen dat mijn laptop connect op de 2.4GHz band?)

If it ain't broke, you're not trying! - Red Green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
Ik heb de instelling van het 2.4Ghz netwerk veranderd in WPA2-personal met encryption AES.
Daarnaast ook de drivers van de intel 5100 AGN chipset van de laptop geupdate.
Vervolgens alle instellingen die in windows opgeslagen waren mbt draadloze netwerken verwijderd en daarna opnieuw de instellingen voor WPA2 met AES weer opgevoerd.
Nu haal ik zelfs 47Mbit èn heb dus een beveiligd wifi-netwerk.

Enige wat jammer is, is dat windows alleen het SSID van mn 2.4Ghz netwerk ziet, terwijl die intel 5100 AGN ook 5 Ghz zou moeten kunnen zien (die heb ik een andere SSID gegeven)
Ik heb de gebruikelijke settings (via apparaatbeheer en dan naar geavanceerd) wel zo staan dat 5Ghz enabled is. Misschien dat iemand dit probleem kent?

Was er de hele ochtend al mee bezig, maar een paar uur extra prutsen heeft in ieder geval de bandbreedte-problemen opgelost.
Wel veel topics tegengekomen van mensen met soortgelijke problemen, dus wellicht dat bovenstaande ook anderen verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
MindWarp schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 14:46:
Enige wat jammer is, is dat windows alleen het SSID van mn 2.4Ghz netwerk ziet, terwijl die intel 5100 AGN ook 5 Ghz zou moeten kunnen zien (die heb ik een andere SSID gegeven)
Misschien zit je te ver weg of broadcast SSID staat wellicht uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:38
Als je op de 2.4ghz band een wpa2 key instelt, kies je dan wel voor aes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindWarp
Ik zit ongeveer 5 meter van de router af, dat lijkt me niet te ver...
SSID broadcast staat gewoon aan, dus ik denk dat ik het probleem maar eens bij de laptop moet gaan zoeken.

AES encryption instellen bleek inderdaad de oplossing te zijn voor het bandbreedte-verlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansmarcel
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-06 00:01
MindWarp,

Uit jou relaas begrijp ik dat je windows Vista of hoger draait icm deze router. Ik had hetzelfde probleem maar dan met een WUSB600N van Linksys. deze zag onder XP wel 2 netwerken met de eigen software. Maar met de windows/intel tool niet.

Onder vista en hoger kun je niet anders tenzij je het 5 GHz band een andere naam (andere SSID) geeft. Sleutel en soort encryptie kan gelijk blijven als je dat wil. Zo ziet de adapter het als 2 netwerken en kun je connecten zoals jij wil. 5 GHz heeft niet zo'n groot bereik namelijk maar levert wel stabielere en hogere snelheden.

Succes ermee

Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:38
MindWarp schreef op zondag 09 mei 2010 @ 10:26:
AES encryption instellen bleek inderdaad de oplossing te zijn voor het bandbreedte-verlies
Mooi zo.
Er zijn aardig wat wireless-n apparaten op de markt welke als je geen aes gebruikt, maar tkip overschakelen naar wireless-g snelheid. Dat is effectief zo'n 20Mbit. AES is veiliger, dus gewoon dat gebruiken.
Pagina: 1