Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb OS Vista op een Vaio laptop. Gisteren liep 't ineens vast, eigenlijk alle functies waren ineens bevroren - dus handmatig reboot gedaan.

Nu doet 't volgende probleem zich voor, zie youtube filmpje of beschrijving hieronder:
http://www.youtube.com/wa...0&feature=player_embedded

Bij 't opstarten zie je allerlei lijnen, en wordt daarna vage tekens (aaaa, aa) weergegeven, maar OS start niet meer op.
  • Veilige modus werkte wel en 't beeld was OK, dus zal geen hardware issue zijn denk ik
  • Van alles geprobeerd om dit te fixen waaronder Vista boot repair, hardware diagnostic tool, memory check, bios naar default gezet. De resultaten waren OK
  • Via Vista cd, herstel functie gebruikt om C schijf te herinstalleren. Dit lukte voor een deel maar bij 't opnieuw opstarten kom je niet verder.
Na windows logo scherm zie je een zwart scherm en daarna gebeurt niets, ik heb hem uren aan laten staan alsnog kom je niet verder..

Iemand ervaring hiermee of een oplossing? Het lijkt me geen hardware of boot issue, maar wat is 't dan wel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt wel op hardware.
Bij opnieuw opstarten (na installatie) van Vista, wordt het grafische deel meer gebruikt, en daar gaat het dus mis. Na het Windows logo wordt ook het grafische deel meer gebruikt, en ook daar gaat het mis.
Bij het aanzetten kan de BIOS al niet normaal naar de grafische kaart schrijven.

Eventueel kun je proberen om de BIOS opnieuw de firmware er in te zetten, en de BIOS waarden op veilige waarden te zetten. Maar waarschijnlijk is je Vaio stuk gegaan. Ik neem aan dat een extern scherm ook niet goed gaat. Dus waarschijnlijk zul je de grafische kaart moeten vervangen, maar er is ook een kleine kans dat het in het moederbord zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Ik heb dit ook een keer gehad met mijn Dell laptop.

Veilig modus prima maar zodra je in normaal modus wilde werken raar tekens en dan geen beeld.

Oorzaak was een kapot videokaart

Oplossing was een nieuwe kaart. Toen de Dell techneut de kaart ging vervangen was hij helemaal verstopt met stof dus waarschijnlijk te heet geworden en daardoor kapot gegaan.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Zeemijl, hoe installeer ik de nieuwe firmware?
Het gaat om een VAIO VGN-FZ21E met NVIDIA GeForce 8400M GT, maar weet niet of dit onboard is?
Daarnaast heeft Vista Hardware diagnostic tool geen hardware problemen gevonden en de BIOS setting ziet ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 20:23
Verwijderd schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 14:20:
@Zeemijl, hoe installeer ik de nieuwe firmware?
Het gaat om een VAIO VGN-FZ21E met NVIDIA GeForce 8400M GT, maar weet niet of dit onboard is?
Daarnaast heeft Vista Hardware diagnostic tool geen hardware problemen gevonden en de BIOS setting ziet ook goed.
eerste ingeving gebaseerd op de symptonen: 8400 videokaart... ik scroll naar beneden: en jahoor.

Kort verhaal: laptop stuk, onboard videokaart overleden.

Lang verhaal: nvidia probleem, vrijwel alle laptops met 8400M hebben er last van. Is ook door Nvidia erkend. Fabrikanten zelf ontkennen het, en weigeren dat te fixen zodra de laptop buiten garantie is. Feiten: known-issue + verwachte levensduur... 2 argumenten om het dus aan te vechten. Alleen recht hebben en recht krijgen.... dat zijn 2 verschillende dingen.

1: Als laptop nog in garantie is: simpel
Laptop buiten garantie?
- Erbij neerleggen, ding afschrijven
- Je recht halen. Reken maar op rechtsbijstand, en de hele papierwinkel eromheen, de kans dat ze daadwerkelijk de consumentenwet klakkeloos accepteren is vrij klein. Meestal hebben ze daar gewoon schijt aan. De meeste winkels wimpelen je gewoon af. Begin met een bezoekje aan de winkel waar je m gekocht hebt, eerst normaal een oplossing vinden, en als dat niet werkt het verder aanpakken.

Zelf fixen kan ook, alleen is een GPU reflow niet echt iets wat je in 10min kunt doen..

[google=nvidia 8400m defect] voor heel veel meer mensen met deze ellende..
It has been announced by nVidia that some of their graphics chips have a higher than expected rate of failure due to overheating when used in particular notebook configurations. Some major laptop manufacturers are making adjustments to fan setting and firmware updates to help delay the occurrence of any potential GPU failure. In late July 2008, Dell released a set of BIOS updates that made the laptop fans spin more frequently[37]. As of mid-August, nVidia is yet to give further details publicly, though it has been heavily rumored that all or most of the 8400 and 8600 cards have this issue.
Bron: Wikipedia: GeForce 8 Series

biosupgrade kan helpen (maar bij jouw helpt dat achteraf niet meer). Maar een oplossing is het NIET. Je koeling gewoon sneller/harder laten blazen lost geen structureel hardwaredefect op: Het helpt net voldoende om mensen te kunnen afschepen na garantie. (fabrikant: ach, als ie het een paar mnd langer blijft doen zeggen we gewoon dat de garantie is afgelopen. waarom zouden we het oplossen?)

[ Voor 31% gewijzigd door DJSmiley op 08-05-2010 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
Je kan het volgende proberen:

batterij eruit halen + ac adapter. > 40 seconden de aan/uit knop ingedrukt houden. > alleen aansluiten op de ac adapter en dan opstarten.

Dit wil wel eens helpen bij Vaio's :) .
Pagina: 1