IT beheer, wel of geen Mac ondersteunen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mede tweakers,

Ik ben aan het uitzoeken of wij als IT bedrijf wel of geen mac beheer moeten gaan aanbieden. Wij zitten op de zakelijke markt maar richten ons tot opheden alleen op microsoft systemen. nu merk ik dat de vraag naar mac beheer in de zakelijke markt (in geringe mate) toeneemt. Nu ben ik dus bezig om te onderzoeken of het voor ons lonend gaat zijn om onze horizon te verbreden naar ook mac beheer.

Ik vroeg mij dus af of er tussen jullie mensen zijn die eerder over deze stap hebben zitten praktiseren en waarom jullie uiteindelijk wel of niet deze stap hebben gemaakt en of dit voor jullie lonend is gebleken.

ik hoor graag van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Onder voorbehoud: niet doen.

Genuanceerder: zoek uit welke functionaliteit jullie klanten willen zien op dat platform. Ondersteuning voor mail via Exchange is goed geregeld tegenwoordig. Shares en dergelijke benaderen is ook wel goed te doen. Overige dingen, weinig ervaring mee.

En anders kan je allicht bekijken/bedenken om een test uit te voeren door virtueel een leuke AD te bouwen met mail, sql, etc en daar een MacBook tegenaan te houden en kijken wat je "out of the box" wel en niet kan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij oude werkgever (software engineering) werden Linux en OS X ondersteunt voor de werknemers. Geen Windows. Dit kwam eigenlijk puur voort uit het feit dat er alleen open-source software op de servers getolereerd werd en geen van de werknemers behoefte had om Windows te gebruiken.

Ik zie om mij heen steeds meer Mac gebruikers, het lijkt dus alsof deze markt aan het groeien is (ik heb hier geen cijfers voor, is puur een eigen constatering). Dan kan het best lonend zijn om in deze markt te stappen. Het voordeel is dat je een van de weinige bent die hier ondersteuning aan biedt (en dus potentieel interessant bent voor klanten die hier behoefte aan hebben). Daarnaast zorg je er zo voor dat je niet zo de boot mist als OS X echt populair wordt en jullie de expertise nog niet in huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

(jarig!)
Moet je denk toch echt naar je klantenkring kijken.
Hier waar ik werk is het denk max 10 mac's vs 4000 wintel machines.

Je moet dus echt gaan kijken naar hoeveel uur aan extra werk het je gaat opleveren en of dat op weegt tegen de kosten van de opleidingen enzo.

Als je als bedrijf mac support wilt leveren aan je klanten, kun je er natuurlijk ook voor kiezen om samen te gaan werken met een bedrijf dat erin is gespecialiceerd.
Jouw bedrijf is dan spoc voor het bedrijf dat de ondersteuning vraagt.

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 12:22
Sim-pel, lijkt mij..

Heb je mensen die er verstand van hebben, dan doe je het. Heb je geen mensen die met OSX overweg kunnen, doe je het niet. Zo hebben we het zelf ook opgelost. We hebben geen Mac'ers, dus ondersteunen we niet.

editje: opleiden / omscholen lijkt me niet echt lonend, tenzij je zeker weet dat je die kosten snel terug kunt verdienen.

[ Voor 21% gewijzigd door --WaaZaa-- op 07-05-2010 16:11 ]

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 16:01:
Dan kan het best lonend zijn om in deze markt te stappen. Het voordeel is dat je een van de weinige bent die hier ondersteuning aan biedt (en dus potentieel interessant bent voor klanten die hier behoefte aan hebben).
Daar kan je best gelijk in hebben echter is dan wel het probleem dat we heftig moeten investeren om ons personeel voldoende op niveau te krijgen. (zeg maar rustig van 0 kennis naar ...) An sich is deze investering geen probleem echter moet ik dan natuurlijk wel op de een of andere manier een terug verdien vooruitzicht kunnen aantonen. Ik zelf heb nml ook wel de gutt feeling dat het op den duur ook op de zakelijke markt een belangrijkere rol gaat invullen alleen moet ik dit nu nog gaan aantonen. En als ik dit dan ook nog eens zou kunnen onderleggen met succes stories zou natuurlijk helemaal mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
brid schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 16:04:
Moet je denk toch echt naar je klantenkring kijken.
hmmm, we zijn microsoft beheerders :+ dus dan verliest mac het zowiezo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-08 15:22
ik heb zelf 5 jaar geleden al de overstap gemaakt om ook in mac te gaan verdiepen, maar een stijging is hier in de noordkop niet te zien. wij leveren dus support op windhoos en macjes

ik heb een aantal macs gekocht waarop ik server en werkstation gebruik en de problemen zijn goedna te zoeken en om nu een cursus te nemen is dan "overbodig" (net wat je wilt en nodig vind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
martijnberk schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 16:16:
ik heb een aantal macs gekocht waarop ik server en werkstation gebruik en de problemen zijn goedna te zoeken en om nu een cursus te nemen is dan "overbodig" (net wat je wilt en nodig vind)
Zowiezo moeten alle technische jongens bij ons gecertificeerd zijn aangezien dat onderdeel is van onze overeenkomsten met onze klanten.

Heb je toevallig ook mac's draaien op windows servers met exchange, domain rechten etc? zo ja wat voor imcompatibiliteiten kom je dan het meeste tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 16:10:
[...]

Daar kan je best gelijk in hebben echter is dan wel het probleem dat we heftig moeten investeren om ons personeel voldoende op niveau te krijgen. (zeg maar rustig van 0 kennis naar ...) An sich is deze investering geen probleem echter moet ik dan natuurlijk wel op de een of andere manier een terug verdien vooruitzicht kunnen aantonen. Ik zelf heb nml ook wel de gutt feeling dat het op den duur ook op de zakelijke markt een belangrijkere rol gaat invullen alleen moet ik dit nu nog gaan aantonen. En als ik dit dan ook nog eens zou kunnen onderleggen met succes stories zou natuurlijk helemaal mooi zijn!
Je hoeft natuurlijk niet de gehele afdeling te trainen. Als je eerst 1 of 2 werknemers schoolt dan kun je daarmee kijken of het loopt. Die mensen die je al getraind hebt kunnen natuurlijk ook de overige werknemers een basiscursus geven. Zo hou je de kosten initieel laag en kun je kijken of het wat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnberk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-08 15:22
meerdere bedrijven gehad met macs op domein, is altijd even puzzelen met samba naar fileserver, nieuwe office voor mac babbelt met exchange en anders zit je met imap koppelingen

certificeringen is hier geen must....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
Apple mail, Apple ical en contacten uit Snow Leopard werken erg goed met exchange.
Maar ligt beetje aan wat je eisen zijn aan de software.

Ik denk namelijk dat niet alle functies worden ondersteund uit exchange (2003/2007/2010) of werken op een andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 15:56:
Genuanceerder: zoek uit welke functionaliteit jullie klanten willen zien op dat platform. Ondersteuning voor mail via Exchange is goed geregeld tegenwoordig. Shares en dergelijke benaderen is ook wel goed te doen. Overige dingen, weinig ervaring mee.

En anders kan je allicht bekijken/bedenken om een test uit te voeren door virtueel een leuke AD te bouwen met mail, sql, etc en daar een MacBook tegenaan te houden en kijken wat je "out of the box" wel en niet kan.
Mja, dit is een oplossing voor een use case, niet het antwoord op de vraag in de topic start. Daarnaast is het ook nog eens een antwoord voor een hele specifieke use case van Macs in een Windows-omgeving met dingen als een Active Directory. Je kunt ook een Mac-only netwerk hebben die je met vergelijkbare tooling als bij Windows kunt optuigen. Heb je een Open Directory i.p.v. een Active Directory. En natuurlijk kun je ook Macs in een hele andere omgeving gebruiken.

Daar gaat het hier echter niet om. De vraag is niet van technische aard maar van organisatorische aard. Of je Macs moet supporten ligt eraan hoe winstgevend het voor het bedrijf kan zijn: kost je het tijd/geld of levert je het iets op. Denk hierbij aan dingen als extra opdrachten, nieuwe klanten, etc. Dat zijn allemaal vragen waarbij je echt zelf je antwoord moet gaan zoeken. Wat je kunt doen is kijken of hetgeen je nu aanbiedt ook voor Macs aangeboden kan worden (dan geldt het verhaal van MAX3400 wel) of dat je daarin wijzigingen aan moet brengen. Uiteraard is het ook een kwestie van luisteren naar de klanten, wat willen zij?

Momenteel houdt mijn werkgever het op Windows en een beetje Linux wat support betreft. Wellicht dat dit in de toekomst gaat veranderen omdat klanten er specifiek naar vragen. Dat maakt een topic als deze interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ppl schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 19:37:
[...]

Mja, dit is een oplossing voor een use case, niet het antwoord op de vraag in de topic start. Daarnaast is het ook nog eens een antwoord voor een hele specifieke use case van Macs in een Windows-omgeving met dingen als een Active Directory. Je kunt ook een Mac-only netwerk hebben die je met vergelijkbare tooling als bij Windows kunt optuigen. Heb je een Open Directory i.p.v. een Active Directory. En natuurlijk kun je ook Macs in een hele andere omgeving gebruiken.

Daar gaat het hier echter niet om. De vraag is niet van technische aard maar van organisatorische aard. Of je Macs moet supporten ligt eraan hoe winstgevend het voor het bedrijf kan zijn: kost je het tijd/geld of levert je het iets op. Denk hierbij aan dingen als extra opdrachten, nieuwe klanten, etc.
euh.. wat hij zei :P

maar wat je zegt klopt wel, maar ja, ik merk ook vanuit de markt dat de vraag ernaar toe neemt, ik zal alleen met meer moeten aankomen dan alleen: " ik merk dat er steeds meer vraag is naar mac support." (if you get my thrift)

Ik zal dit dus naar mijn baas ook dit moeten onderbouwen, met ervaringen, verwachtingen, financiele voordelen etc.. zoals jullie misschien kunnen begrijpen is dit redelijk tijdrovend om dit goed te onderbouwen en daarom vraag ik ook bij jullie experts of jullie deze stappen al hebben ondernomen en of dit voor jullie de voordelen heeft opgeleverd die jullie hadden verwacht.

Kijk, wanneer klanten vragen om iets betekent natuurlijk niet direct dat ze het ook gaan afnemen en het is natuurlijk zonde om op allerlei manieren (tijd en geld) te gaan investeren wanneer dit niet het gewenste resultaat (lees knaken) zou opleveren.

wanneer het om dit soort dingen gaat werkt mijn bedrijf niet op basis van hunches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij doen Mac systeem/server beheer en daarbij als extra windows beheer.
Het grootste probleem is overstappers, mensen met gemengde omgevingen. Dat is gewoon een beetje geklooi maar vooral doordat users niet goed weten wat ze doen. Je kan alles nog zo dichtzetten als je wil maar een user zal altijd iets vinden wat hij niet kent en vrolijk op gaat klikken.
En dan heb je nog de mensen die heel interessant willen doen door op Mac over te stappen maar zich niet realiseren dat hun gehele bedrijfsstructuur zal moeten veranderen, software alternatieven moeten worden gezocht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Het ljikt me handig dat je in ieder geval al over een aantal mensen beschikt die zelf al wat ervaring hebben met Mac. Dat hoeft nog niet noodzakelijk ervaring in Mac systeembeheer te zijn, maar die wel weten hoe zo'n ding werkt en wat eventuele valkuilen kunnen zijn voor switchers.
Een goeie tip: als je Mac wil ondersteunen, zorg er dan ook voor dat je zelf achter die keuze staat.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 16:12:
[...]

hmmm, we zijn microsoft beheerders :+ dus dan verliest mac het zowiezo
Opmerkingen zoals dit (ook al zijn ze niet serieus bedoeld), gaan er voor zorgen dat je eigen klanten je niet serieus zullen nemen als het op Mac-gerelateerd advies aankomt.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 10 mei 2010 @ 10:28:
maar wat je zegt klopt wel, maar ja, ik merk ook vanuit de markt dat de vraag ernaar toe neemt, ik zal alleen met meer moeten aankomen dan alleen: " ik merk dat er steeds meer vraag is naar mac support." (if you get my thrift)
Yep en dat doe je door eerst de vraag te inventariseren. Wat vragen ze nou specifiek, wie vraagt het, etc. en vanaf daar ga je dan verder kijken. Je moet de vraag "Wat wil de klant en wat kunnen wij voor ze doen?" beantwoorden. Dat is iets wat wij niet voor je kunnen doen omdat we niet weten wie je klanten zijn, wat ze vragen, wat de aanwezige kennis is, etc.

Als het hele simpele dingen zijn zoals het instellen van de e-mail dan hoef je vrij weinig te doen. Voor dat soort dingen kun je overwegen om een Mac mini aan te schaffen en je eigen team een korte cursus te geven. Als het hele complexe problemen worden zoals de integratie van OS X in een Windows omgeving dan is het weer een heel ander verhaal, dan moet er meer technische kennis van OS X aanwezig moeten zijn (die van Windows is er kennelijk al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hebben er toevallig ook mensen eigen (zakelijke) ervarigen met het supporten van apple's en was dit voor jullie lonend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ff een kick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
Ik neem aan dat jullie systeembeheerders detacheren. In dat geval is het niet zo handig dat je bij een klant aankomt en dan geen volledige kennis hebt.
Je kan Mac beheer ongeveer in drie categorieën opdelen.
  • Mac Workstation in Windows Server omgeving
  • Mac Workstation in Apple Server omgeving
  • Mac Workstation in Apple Server dat weer aan een Windows netwerk hangt
Volgens mij staan ze ook in volgorde van complexiteit, echter elk gebied heeft zijn rare rariteiten. Zoals iemand anders al had opgemerkt is het handig om eerste 1 of 2 mensen te trainen en dan zou ik ook eerst nog een specifiek gebied uitkiezen.
Gezien het overstap gedrag zo ik eerst gaan eens naar Mac in Win omgeving kijken. Ik zou zeggen schaf eens een mac aan en hang die aan je netwerk. Je zult zien dat de basis functionaliteiten (exchange, office, printen en shares) prima en vlot gaat. Grootste dilemma (bij ons iig) zijn interne web applicaties aangezien die vaak IE only zijn. Dit is echter goed op te lossen via VMware fusion of Parallels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je moet dus echt gaan kijken naar hoeveel uur aan extra werk het je gaat opleveren en of dat op weegt tegen de kosten van de opleidingen enzo.
En dit uiteraard (eventueel met aparte kosten, omdat je wellicht meer tijd kwijt bent ervoor) netjes afdichten in de SLA, mocht je besluiten wél Mac support te geven.

Maar zoals bird ook al zegt: het hangt verschrikkelijk van je omgeving(en) af. Hoeveel % van de werkzaamheden zullen gaan bestaan uit Mac support verzoeken? Als het een groot deel is, dan is het zeker het overwegen waard, is het een klein deel, dan zou ik het niet doen. Ik zou daarom hiervoor een kosten- en baten analyse op afvuren.
Gezien het overstap gedrag zo ik eerst gaan eens naar Mac in Win omgeving kijken. Ik zou zeggen schaf eens een mac aan en hang die aan je netwerk. Je zult zien dat de basis functionaliteiten (exchange, office, printen en shares) prima en vlot gaat. Grootste dilemma (bij ons iig) zijn interne web applicaties aangezien die vaak IE only zijn. Dit is echter goed op te lossen via VMware fusion of Parallels.
offtopic:
Ik denk dat Wine voor OSX interessanter is.

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 17-05-2010 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:49
CptChaos schreef op maandag 17 mei 2010 @ 11:16:
[...]
En dit uiteraard (eventueel met aparte kosten, omdat je wellicht meer tijd kwijt bent ervoor) netjes afdichten in de SLA, mocht je besluiten wél Mac support te geven.

Maar zoals bird ook al zegt: het hangt verschrikkelijk van je omgeving(en) af. Hoeveel % van de werkzaamheden zullen gaan bestaan uit Mac support verzoeken? Als het een groot deel is, dan is het zeker het overwegen waard, is het een klein deel, dan zou ik het niet doen. Ik zou daarom hiervoor een kosten- en baten analyse op afvuren.
[...]
offtopic:
Ik denk dat Wine voor OSX interessanter is.
IE draait dan nog voor geen kant onder OSX (ook niet via wine, of andere ports) dus dat lijkt me geen oplossing om IE-apps te gaan draaien.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
atze schreef op maandag 17 mei 2010 @ 11:06:
Ik neem aan dat jullie systeembeheerders detacheren. In dat geval is het niet zo handig dat je bij een klant aankomt en dan geen volledige kennis hebt.
Nee, wij detacheren niet, over het algemeen zitten onze medewerkers op kantoor en gaan alleen om specifieke redenen naar de klant toe (migraties, brand etc). dit maakt ook meteen een dergelijke stap wat prijziger omdat al onze medewerkers onderling uitwisselbaar moeten zijn. wij moeten dus de kennis om te beginnen goed verspreiden over onze medewerkers en zal de certificering meteen breed moeten worden ingezet. (lees = prijzig)
Je kan Mac beheer ongeveer in drie categorieën opdelen.
  • Mac Workstation in Windows Server omgeving
  • Mac Workstation in Apple Server omgeving
  • Mac Workstation in Apple Server dat weer aan een Windows netwerk hangt
maar dat zijn voorals nog voor mij drempels die ik later zal moeten gaan nemen. Voorals nog is het voor mij alleen om te bepalen of het voor ons rendabel zal zijn. de oplossingen zijn voor de techies, met de techniek heb ik als sales weining meer mee te maken. Het gaat mij dus meer om de tactische overwegingen en of ik mijn loon (en bonus O-) ) mee terug kan verdienen!

* toevoeging

natuurlijk ben ik wel heel blij met jullie technische oplossingen! _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2010 15:01 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 11:47

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

In principe kan je het kostenplaatje als volgt bekijken:

3x Apple client (Mac Mini / MacBook - 1 voor test, 2 voor je personeel, zie verderop)
1x Apple server (Mac Mini + OSX Server)
1x NAS of externe storage voor eventuele backupoplossing of central storage voor je Apple server

Daarnaast zal je minimaal 2 mensen willen certificeren op zowel het Apple server als -client deel:

2x trainingsboeken (Support Essentials, Server Essentials, Directory Services, Deployment, Advanced Administration)
2x examens.

Voor de examens is het belangrijk te bepalen welke certificeringen afdoende zijn:
-Apple Certified Support Professional (examen: Support Essentials)
-Apple Certified Technical Coordinator (examens: Support Essentials, Server Essentials)
-Appls Certified System Administrator (examens: Server Essentials, Directory Services, Deployment, Advanced Administration)

Voor het ondersteunen van werkplekken is Support Professional sowieso nuttig. Voor de server-zijde zal je dus een inschatting moeten maken of Technical Coordinator (1 extra examen) genoeg is, of dat je voor System Administrator (4 extra examens) gaat. Prijzen van de examens kan je bij Prometric opvragen, maar vallen reuze mee.

Wanneer je een afschrijfperiode van 3 jaar handhaaft voor zowel de hardware/software als de training, zal je op jaarbasis ongeveer voor 3000 euro aan 'Apple-omzet' moeten genereren om quitte te spelen.

Overigens had je deze info ook kunnen vinden op http://training.apple.com/

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:53
Vandaag het certificaat Apple Certified Support Professional (examen: Support Essentials) behaald!
Ga nu voor de volgende,Apple Certified Technical Coordinator (examens: Support Essentials, Server Essentials)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 11:39
Ik weet niet hoe groot het bedrijf is, maar wellicht dat er een klein marktonderzoek kan worden gedaan, om te inventariseren of er vraag is naar deze service. Natuurlijk met een kosten baten analyse.
Pagina: 1