• evanraalte
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-02 12:53
Ik heb op dit moment een Q6700 in mijn pc zitten. Ik wil graag een niet al te dure upgrade uitvoeren. een nieuw moederbord komt er zowieso niet in want ik koop volgend jaar al een laptop:).

Ik wil dus toch een processor upgrade gaan uitvoeren. Alleen mijn vraag, is het het geld wel waard om te upgraden. ik heb een 260GTX (evga) videokaart en mijn huidige cpu is een Q6700, vormt dit een bottleneck?

En wat zijn mijn presentatie winsten als ik overstap naar een Q9550? en raden jullie het wel aan om te doen? ik schat dat ik nog ongeveer 50 euro moet bijleggen aan de Q9550 als ik mijn huidige verkoop, is dat het waard??

Hopelijk kunnen jullie mij helpen :)

ps: mijn mobo is trouwens een MSI p6ngm-l, ik weet niet of dit wat uitmaakt maar toch:P, voeding is 520w (van coolermaster)

• _Rene_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
Waar gebruik je je pc voor?

En heb je al benchmarks opgezocht?

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Als je de Q6700 overklokt dan moet je het wel weer een tijdje kunnen uithouden ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• evanraalte
Ik doe er eigenlijk van alles op:

tweaken
gamen
school
beetje programmeren

Maar ik had ook gehoord dat de Q9550, zuiniger is en ook beter presteert, in dat geval is het zowieso beter om te kopen toch?

Ik heb dit topic uiteindelijk gemaakt omdat elke benchmark, gebruik heeft gemaakt van andere hardware, dan is het lastig om te zien of het een bottleneck vormt, maar ik blijf zoeken hoor:)

Ik heb trouwens wel gevonden dat het vershil niet heel groot is, maar ik zie ook heel vaak staan dat het niet alleen clocksnelheid is, maar ook de architecture van de processor zelf.

• Stefanovic45
  • Laatst online: 17-02 21:10
De architectuur verschilt niet zoveel, behalve dat de Q9550 op 45nm is maakt. Jou quadcore is doorgaans een goede overklokker dus dan kom je bijna aan dezelfde prestaties.

Mijn inzien is het de upgrade niet waard. Als je nu iets had van een E6850, dan was het een ander verhaal geweest, maar een upgrade van een Quadcore naar een Quadcore op bijna dezelfde architectuur is niet zo spannend

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:46
Ik zou het niet doen, tijdens gamen of zwaar renderen van film en audio zul je het misschien wel merken, maar dat verschil is echt minimaal. In gewoon Windows gebruik (internet, msn, filmpje kijken, muziek luisteren) zul je absoluut geen prestatie winst boeken, je zult er in ieder geval weinig van merken

Die Q6700 heeft een multiplier van 10 dus wil je echt wat meer prestatie winst dan is hij met niet al te veel moeite over te clocken (= opvoeren).

• evanraalte
op mijn moederbord kan ik echter alleen de fsb omhoog halen, en de memory clock. Ik heb nu de FSB van 1166 naar 1200 gedaan en hij draaid nu op 3Ghz, maar moet ik ook nog andere zaken veranderen? (voor de verhouding)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
genoeg topics hier over overklokken, vooral goed testen of het stabiel is.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:59
Hangt er ook vanaf of je Q6700 een B3 of G0 stepping heeft. Als je nog op een B3 zit, dan kan het lonen om te upgraden omdat je verbruik dan met 50-75watt daalt. Als je een G0 hebt, dan is de overklok naar 3.6ghz zo gemaakt en lijkt het me nutteloos om te upgraden.

Edit: Zie net dat het moederbord wat je hebt erg basic is; dan valt het overklokpotentieel erg tegen. Zou ook best eens kunnen dat een Q9550 (E0 stepping) niet eens werkt. Zou daarom niet upgraden maar doorsparen voor een I7 setup.

[ Voor 30% gewijzigd door InfinityG35 op 08-05-2010 15:39 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Videokaart wordt de bottleneck straks, CPU is sterk zat als je 'm een tandje bijklokt. Q9550 = iets zuiniger en klokt beter maar als je mobo niet meewerkt, sparen.

• Bolletje
  • Laatst online: 19:56

Bolletje

Moderator Harde Waren
InfinityG35 schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 15:38:
Hangt er ook vanaf of je Q6700 een B3 of G0 stepping heeft. Als je nog op een B3 zit, dan kan het lonen om te upgraden omdat je verbruik dan met 50-75watt daalt. Als je een G0 hebt, dan is de overklok naar 3.6ghz zo gemaakt en lijkt het me nutteloos om te upgraden.
Q6700 is alleen G0. B3 is alleen bij Q6600.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Jejking schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 16:03:
Videokaart wordt de bottleneck straks, CPU is sterk zat als je 'm een tandje bijklokt. Q9550 = iets zuiniger en klokt beter maar als je mobo niet meewerkt, sparen.
Ik ken de 260GTX zelf niet, maar over het algemeen zijn kaarten van de midrange-series behoorlijk goed te overklokken. Dus ook daar zou je nog wel wat uit moeten kunnen halen?

Wat ik me overigens afvraag, ga je een 18.4" gamestoeptegel als laptop halen, als je sneller dan dit wilt? Bijzonder veel keuze is er niet in bijvoorbeeld de i7 laptops met een beetje een leuke grafische kaart.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

@ TZ: Je kan er wel een eindje mee overklokken ja, dus er is nog wel het e.e.a. aan gains te halen. Maar ja, it doesn't rock your world then.

• evanraalte
Bedankt voor de reacties, ik ga mijn processortje overclocken naar 3,6 ghz, dan moet ie weer wat sneller zijn. Een nieuwe setup gaat het niet worden want ik koop over 1.5 jaar (studeren) toch een laptop.
Pagina: 1