Hoi,
Ik zit met het volgende probleem.
Op mijn iMac met Snow Leopard maak ik in een officiële versie van InDesign CS4 een poster op.
Laten we zeggen, 100cm breed en 200cm hoog.
Nu zet ik daarbij de Bleed op 5mm rondom.
Ik exporteer het bestand naar een PDF X3/2003 en selecteer bij cropmarks, Use document bleed.
Deze stuur ik naar de nieuwste versie van Rasterlink pro 5
om deze vervolgens te printen op mijn Mimaki JV33.
So far so good.
Nu het probleem,
Als ik nu de cropmarks in de hoogte meet zou dit precies 200cm moeten zijn, dit is niet zo. Dit scheelt 1-5mm.
1e gedachte, Printer uitlijning.
Dit heb ik getest door een zwarte balk van 200cm te printen, ook weer met 5mm bleed rondom. De balk was exact 200cm, enkel zaten de cropmarks op 199,7 In het document staan de cropmarks echt op 5mm, en bij het exporteren staat USE DOCUMENT BLEED aangevinkt.
Eén ding wat ik zag staan en niet meer precies weet wat het is, is onder MARKS de OFFSET. Deze staat bij mij op 2,117 mm. Bij mijn weten staat dit er los van, maar wil het toch even noemen.
Verder heb ik geen idee waar het aan kan liggen.
Ik zit met het volgende probleem.
Op mijn iMac met Snow Leopard maak ik in een officiële versie van InDesign CS4 een poster op.
Laten we zeggen, 100cm breed en 200cm hoog.
Nu zet ik daarbij de Bleed op 5mm rondom.
Ik exporteer het bestand naar een PDF X3/2003 en selecteer bij cropmarks, Use document bleed.
Deze stuur ik naar de nieuwste versie van Rasterlink pro 5
om deze vervolgens te printen op mijn Mimaki JV33.
So far so good.
Nu het probleem,
Als ik nu de cropmarks in de hoogte meet zou dit precies 200cm moeten zijn, dit is niet zo. Dit scheelt 1-5mm.
1e gedachte, Printer uitlijning.
Dit heb ik getest door een zwarte balk van 200cm te printen, ook weer met 5mm bleed rondom. De balk was exact 200cm, enkel zaten de cropmarks op 199,7 In het document staan de cropmarks echt op 5mm, en bij het exporteren staat USE DOCUMENT BLEED aangevinkt.
Eén ding wat ik zag staan en niet meer precies weet wat het is, is onder MARKS de OFFSET. Deze staat bij mij op 2,117 mm. Bij mijn weten staat dit er los van, maar wil het toch even noemen.
Verder heb ik geen idee waar het aan kan liggen.
Walk without Rythm, and you won't attract the worm!