Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:30

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
Hoi,
Ik zit met het volgende probleem.
Op mijn iMac met Snow Leopard maak ik in een officiële versie van InDesign CS4 een poster op.
Laten we zeggen, 100cm breed en 200cm hoog.

Nu zet ik daarbij de Bleed op 5mm rondom.
Ik exporteer het bestand naar een PDF X3/2003 en selecteer bij cropmarks, Use document bleed.

Deze stuur ik naar de nieuwste versie van Rasterlink pro 5
om deze vervolgens te printen op mijn Mimaki JV33.
So far so good.

Nu het probleem,
Als ik nu de cropmarks in de hoogte meet zou dit precies 200cm moeten zijn, dit is niet zo. Dit scheelt 1-5mm.

1e gedachte, Printer uitlijning.
Dit heb ik getest door een zwarte balk van 200cm te printen, ook weer met 5mm bleed rondom. De balk was exact 200cm, enkel zaten de cropmarks op 199,7 In het document staan de cropmarks echt op 5mm, en bij het exporteren staat USE DOCUMENT BLEED aangevinkt.

Eén ding wat ik zag staan en niet meer precies weet wat het is, is onder MARKS de OFFSET. Deze staat bij mij op 2,117 mm. Bij mijn weten staat dit er los van, maar wil het toch even noemen.
Verder heb ik geen idee waar het aan kan liggen.

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Redwood schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 11:48:
Eén ding wat ik zag staan en niet meer precies weet wat het is, is onder MARKS de OFFSET. Deze staat bij mij op 2,117 mm. Bij mijn weten staat dit er los van, maar wil het toch even noemen.
Verder heb ik geen idee waar het aan kan liggen.
Al eens gewoon op 0 gezet?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
Niet bij het printen, maar ik weet inmiddels wat het doet;
Afbeeldingslocatie: http://img97.imageshack.us/img97/4065/schermafbeelding2010050r.png

Het is "slechts" de ruimte tussen de cropmarks

[ Voor 11% gewijzigd door Redwood op 07-05-2010 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Redwood schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 12:06:
Niet bij het printen, maar ik weet inmiddels wat het doet;
[afbeelding]

Het is "slechts" de ruimte tussen de cropmarks
Niet dus. Kijk eens goed. Ik heb ze even voor je op elkaar gelegd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DLTxcYQ8BZXSRKLD9L0iMb48/full.gif

En dan kijk nog eens goed naar de getallen die je geeft in je topicstart en de offset die ingesteld stond. Neem een klein beetje meetcorrectie/foutmarge mee et voila.

[ Voor 30% gewijzigd door RobIII op 07-05-2010 12:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
Warempel.......
Ik dacht dat dat optisch bedrog was.

Afbeeldingslocatie: http://img710.imageshack.us/img710/1964/schermafbeelding2010050m.png

Exact dezelfde documenten op elkaar geplaats, een centimeter of wat verschoven naar rechts. Links met de standaard offset, rechts met 0 offset.
En je hebt helemaal gelijk :S Het scheelt een klein beetje. Ik heb het er net met een collega over, en de meldt dat het verschil bij hoge documenten groter is. Bij een a4 is het max 1mm. terwijl het bij een print van 300cm toch wel echt 4mm is.

Ik ga vanaf nu printen met offset op 0. Maandag weet ik of dit het probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Redwood schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 12:22:
Warempel.......
Ik dacht dat dat optisch bedrog was.
Meten = weten. Dit had je ook prima zelf even kunnen doen en was sneller geweest dan een topic openen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 07-05-2010 12:26 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09 19:53

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Snijtekens welke een tikje verschoven staan is normaal, op deze manier kan nabewerker (bij zijn eerste snede) net naast de snijtekens snijden zodat deze op het restant van het vel zichtbaar blijven. Mocht hij dan scheef gesneden hebben of de afbeelding scheef staan dan kan hij dit direct zien.

edit:

Hmm, vreemd Zowel indesign als Illustrator zijn hier niet geheel consequent in :S

[ Voor 17% gewijzigd door floriske.nl op 12-05-2010 13:12 ]

Pagina: 1