Isolating transformer op een hele groep

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-10 07:54
Ik ben met de stroom bezig op de woonverdieping en heb in de meterkast een groep waar alleen een 'isolating transformer' op zit en verder niets. De draad die uit deze transformator komt verdwijnt weer in de grond en lijkt heel erg sterk op een telefoonkabel, waarvan er heel veel onder mijn vloer lopen in de (kruip)kelder.

Ik heb opgezocht wat dat apparaat doet en daaruit concludeer ik dat deze apparaten worden gebruikt voor precisieapparatuur, zoals in een ziekenhuis of een pc en dergelijke en neem daarom aan dat deze transformator inderdaad zorgt voor de zwakstroom voor de telefoon in huis, maar wil wel zeker weten of dat klopt.

Kan ik zonder zorgen andere apparaten op deze groep aansluiten (niet op de transformator, maar dan splits ik de kabels voor deze in het stopcontact voor de trafo verdwijnen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kan je es een foto maken van 't ding in kwestie? Telefoons werken normaliter namelijk op de lijnspanning die bij de KPN wegkomt of op een eigen adapter. Is het niet gewoon de voordeurbeltrafo?

[ Voor 11% gewijzigd door Sprite_tm op 07-05-2010 11:06 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet vervelend bedoelt maar als ik je verhaal lees zou ik zeggen afblijven. Dit zijn werkzaamheden voor de professional of op elektrotechnisch gebied zeer ervaren klusser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
Sprite_tm, ik denk dat jij wel eens gelijk kunt hebben. Wel vreemd om op een hele groep niet meer dan een deurbel aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AnotherFruitcake schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 11:15:
Sprite_tm, ik denk dat jij wel eens gelijk kunt hebben. Wel vreemd om op een hele groep niet meer dan een deurbel aan te sluiten.
Misschien is het de "buiten" groep ofzo, aangezien de deurbel zelf buiten zit.
Ik zou niet zomaar dingen eraan knopen als je niet een duidelijk doel voor die ene groep hebt. Desnoods laat je er een extra groep bijmaken, maar niet zomaar dingen erbij prikken, vind de brandweer (denk ik) oko niet leuk.

Kan je niet de groep uitzetten en kijken of het idd de deurbel is? Weet je dat tenminste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-10 19:25

Part

Helemaal niets.....

De 'isolating transformer' is denk ik gewoon je deurbel transformator.
Niet iets met precisieapparatuur etc.

Geef anders even het type nummer of een foto.
Wat "Sprite_tm" dus ook al aangaf.

[ Voor 13% gewijzigd door Part op 07-05-2010 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

isolating transformer vertaald in het nederlands is en scheidingstrafo, 230v in, 230v uit, gewoon een galvanische scheiding van de netspanning, maar in feite is iedere trafo een galvanische scheiding.

jouw trafo, staan er nog verdere specs op, zoals de secundaire spanning en stroom enzo. ?

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Tinus schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 13:10:
isolating transformer vertaald in het nederlands is en scheidingstrafo, 230v in, 230v uit, gewoon een galvanische scheiding van de netspanning, maar in feite is iedere trafo een galvanische scheiding.

jouw trafo, staan er nog verdere specs op, zoals de secundaire spanning en stroom enzo. ?
Niet elke trafo is of heeft een galvanische scheiding.
Zo kun je bv 1 wikkeling hebben met meerder aftakkingen om zo 1 of meerdere uitgangs spanning te hebben zonder scheiding.
En niet elke isolerende transformator is 230v in en 230v uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
Het is een Friedland 764.

Afbeeldingslocatie: http://i438.photobucket.com/albums/qq110/loen05/5-1.jpg

Op hun website zag ik dat ze deurbellen maken.

Het is het enige apparaat op groep 2 (tweede schakelaar van links). Op de eerste schakelaar staat ook helemaal niets aangesloten. Deze twee groepen worden volgens mij dan ook helemaal niet gebruikt in het huis. Ze zijn wel geaard, maar niet aangesloten op de aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Tegenwoordig mag dat niet meer (een groep zonder aardlek).
Je mag deze groep dan ook niet gebruiken voor de rest van je huis.

Als de eerste groep niet gebruikt word en je wil een extra groep dan zou ik deze laten vervangen door een aardlek of door een alamat.
Bij de huidige aardlek kun je namelijk geen extra groep meer plaatsen. Er mogen maximaal 4 groepen op een aardlek.

Met onvoldoende kennis niet zelf doen. De kosten voor het laten plaatsen van een extra groep zijn niet heel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:38

SA007

Moderator Tweaking
Met ^^

Dat je er zelf niet uitkomt dat het een deurbeltrafo is zegt denk ik genoeg over je kennis van installatietechniek (nofi).
Als je in de meterkast een foutje maakt heb je een aantal belangrijke problemen:
- Brand, voor je zekeringen is het natuurlijk niet afgezekerd)
- Verzekering, die keren geen cent uit als ze erachter komen dat er met de meterkast gekloot is.

Overigens lees ik nergens dat je van plan was de meterkast aan te passen, maar zoals je denk ik al door hebt is dat zeer onverstandig om daar zelf mee te gaan klooien.

Wat ben je overigens aan het doen met de stroom op de woonverdieping?
Ook daarvoor geld namelijk hetzelfde, als het niet goed zit (en dat kan honderden redenen hebben, zoals gebruik van het verkeerde type draad, of het verkeerd aansluiten/doorlussen ervan) kan er makkelijk voor zorgen dat de verzekering niks meer uitkeert of dat je in geval van huur problemen met je huisbaas krijgt.

Indien je niet zeker bent waar je mee bezig bent haal er aub een vakman bij, er zijn zoveel manieren waarop het gigantisch gevaarlijk kan worden.
Pagina: 1